שאלות בנושא מטפלות פעוטונים גנים וחינוך

שאלות בנושא מטפלות פעוטונים גנים וחינוך

שריק שטאובר - מנהלת אשכול גנים לגילאי 3 חודשים עד חמש שנים מזמינה אתכם להתייעץ בכל מה שקשור שתינוקות וילדים בדגש על התאקלמות בגן או אצל מטפלת, יחסי הורים מטפלת, קשיים במסגרות השונות, גמילה מחיתולים, הרגלי שינה ואכילה בבית ובגן אתם מוזמנים לשרשר שאלות
 
ילדה שמתעקשת לא לישון ולא לאכול בגן../images/Emo4.gif

הילדה שלי בת שנתיים ושלושה חודשים השנה התחילה לראשונה גן, עד עכשיו היתה איתי בביתנו הילדה מאד חכמה, יודעת היטב כיצד להשיג ממני את מה שהיא רוצה, מאד קשורה אליי רוצה המון ידים, עקשנית, מאד עצמאית, הלכתי איתה ביחד לקונספט שנקרא "גן עם אמא", זה גן של פעם בשבוע עם אמהות שיש בו הפעלה, היא מאד מאד אהבה את ההפעלה אבל לא הסכימה להפרד ממני אפילו כשרציתי ללכת לשירותים, לדעתי היא תהנה מאד מהשירים, מהריקודים ומההפעלות של הגן אליו רשמתי אותה השנה רשמתי אותה לגן שיש בו 35 ילדים, גננת שעובדת עד שעה 1 ועוד 3 מטפלות שממשיכות לעבוד עד 4, רשמתי אותה לגן הספציפי הזה ולא לגן אינטימי יותר פשוט כי הכרתי את הגן בעבר הבן שלי היה בגן הנ"ל והעדפתי לרשום לגן שאני מכירה מהכרות איישת מאשר לגן קטן יותר שאני לא מכירה ושהממלצותת עליו הן רק מאמהות שאני מכירה הכרות שטחית ביותר ההסתגלות שלה, כצפוי, היתה מאד לא קלה, היא נצמדה אליי בבקרים והיה צריך ממש כח פיזי כדי לנתק אותה מהידיים שלי לבעלי היא עושה הרבה פחות הצגות ולכן כל בוקר בעלי הוא זה שמביא אותה לגן כרגע המצב הוא שהיא הילדה היחידה בגן שעדיין לא ישנה בגן, היא פשוט מסרבת לישון ומסרבת לאכול, היא לא אוכלת ארוחת בוקר לא בבית ולא בגן וכן לא ארוחת צהריים, היא כן התחילה להסכים לאכול בגן ביסקווטים ופרוסות עם שוקולד, וזה נותנים לה אחרי שרואים שהיא מסרבת לארוחת בוקר וצהריים ומתעקשת לא לאכול, אגב לפני כמה זמן סירבה גם לביסקוויטים ולפרוסות היא מאד עייפה ועדיין היא לא מסכימה לישון, מרימים אותה על הידיים או שוכבים לידה אבל היא מסרבת לישון לפני החגים הייתי לוקחת אותה ב 1 בצהריים ומאכילה ומרדימה אותה בבית, עכשיו המפקחת של הגן ביקשה שאתחיל לקחת אותה ב 4 כדי שתדע שצריך לאכול ולישון בגן, לדבריה כיוון שהיא יודעת שעוד מעט יבואו לקחת אותה היא מסרבת לאכול ולישון, שהרי אם תסרב הם יתקשרו אליי ויקראו לי, והיא אכן היתה מבקשת שיתקשרו אליי, אז אני התחלתי לקחת אותה ב 3, אני אומרת לה שאני אבוא לקחת אוהת אחרי שהכל הילידם יתעוררו, אני גם אומרת לה כל הזמן שהגן שלה הוא הגן הכי טוב בעולם, שהגננת הכי טובה, שהצוות הכי טוב, שלא בוכים בגן, שצריך אכול בגן ולישון בגן וכו', כשאני באה לקחת אותה אני רואה אותה שם יושבת עם הסייעות לבד, מאד מאד מאד עייפה מחזיקה את הבובה שלה, כשהיא רואה אותי היא מתחילה לבכות, או שקרה שהיא כעסה עליי וסילקה אותי, אני נכנסת לגן בשקט כי הילדים עדיין ישנים, וכיוון שהיא בוכה התחילו להוציא לי אותה בשושו כדי שלא להעיר את הילדים האחרים, והיא ישר נרדמת באוטו , בבית לשמחתי היא מתנהגת כרגיל, שמחה ופעילה, היא גם שרה לי קצת שירים מהגן, אבל עכשיו היא התחילה גם בבית לסרב לאכול... אני דיי משוכנעת שהיא עושה לנו דווקא וזה שהיא לא אוכלת היא פשוט מנסה להשיג דברים בעקשנות רבה השאלה מה עושים ? כמה שאלות יותר ספציפיות :
אני יכולה תיאורטית להשאיר אותה עד 4 אבל אז היא תהיה עוד יותר עייפה ותישן לי בסביבות 4:30 עד 7:30 בערב ואז לא תישן טוב בלילה, וגם היא תהיה ממש רעבה שהרי היא מסרבת לאכול שם, האם להמשיך לקחת אותה ב 2:30-3 או להתחיל לקחת אותה רק ב 4 כשהגן מסתיים ?
אני יכולה לנסות לבקש שלא יתנו לה פרוסות עם שוקולד אז אולי היא תהיה מספיק רעבה כדי להכנע ולאכול את האוכל שבגן, אבל אז הילדה תהיה ממש רעבה שהרי היא לא אוכלת כלום בגן, ממש מסרבת לטעום ואני חוששת שלמרות שתהיה מאד רעבה תתעקש שלא לאכול, האם לבקש שיסרבו לתת לה לאכול משהו מלבד ארוחות הבוקר והצהריים ?
בקשר לשינה הן שמות אותה על מזרון ובאיזשהו שלב היא יוצאת מהזרון ווהלכת לשבת ליד הצוות סביב שולחן, ביקשתי שאם כבר מוציאים אותה מהמזרון אז שישימו לה משחקים, אבל אז אולי היא תדע שאם תתמיד בסירוב לישון בסופו של דבר יוציאו לה משחקים, מצד שני מפריע לי מאד שהבת שלי עייפה רעבה יושבת שעתיים וחצי לפחות, בשקט סביב שולחן נטול משחקים ומחכה בסבלנות עד שאני אבוא לקחת אותה, האם לבקש שיומיאו לה משחקים או לא ? האם לבקש שתמשיך להיות על המזרון ? (שזה למעלה משעתיים !!!) אני רוצה לציין שיש עם מי לדבר בגן, ושהן בהחלט מנסות, הגן הוא חלק מרשת של גנים שיש עליהם פיקוח ויש גם יועצת פדגוגית שאני מאד מעריכה אז מה עושים ?!!! תודה רבה
 

sarik1960

New member
גיל המרי הראשון

שלום אין ספק שבתך החליטה שהיא המחליטה הבלעדית לגבי סדר היום שלה אבל זה בטח לא מה שטוב לה ובשבילה ולכן פה המקום שלך לעשות לה סדר. כל הפעילות סביב השינה והאוכל מיותרת. שינה ואוכל הם שני צרכים שבאים באופן טבעי ואינם צריכים למידה מאיתנו המבוגרים. ילד תמיד ירצה לאכול ותמיד ירצה לישון. התפקיד שלנו לא לשים את הזרקורים על פעילויות אלה כי אחרת הן הופכות לפעילויות של כח. ולהצעותי לפתרונות: בדקי מה שונה בין פרידתך מהילדה בבקר לבין פרידתו של בעלך, הוא כנראה פחות נרגש ממך ולכן בתך מבינה שאין למי לבכות יתר על המידה. תני לילדה זמן להתרגל בגן לארוחות ולשינה. יש להגיש לה את אוכל הגן, לא לבקש ממנה יותר מידי לאכול, כן להציע לה עזרה באכילה היא תתרצה ברגע שתרגיש בטוחה. יש לתת לה לשכב על המזרון ושאחת הסייעות תשב לידה ותתן לה ביטחון עד שתירדם תוך כדי ליטוף. אם לא נרדמה, לנסות שוב למחרת. כל ילד עובר תהליך קליטה שונה בגן והתהליך שבתך עוברת מוכר לי מאד בייחוד בכיתת הילדים בני השנתיים. אולם, בתחילת אוקטובר, כבר "שכחנו" מכך. לכן, המשיכו בסבלנות את סדר הגן הרגיל והיא תשתלב במהירה בהצלחה!
 

Mrs Kimchy

New member
גמילה מחתולים

היי, בתי בת שנתיים וחודש, וכבר זמן מה מגלה סימנים של רצון לגמילה. על זמך כל המאמרים שקראתי היא מוכנה מכל ההיבטים (מדווחת, מורידה לבד חיתול, מעוניינת בתחתונים וכו). התחלנו את התהליך לפני ארבעה חודשים, אך כיוון שחלתה קצת ואחר כך היו כל מני שינויים בלוז (תחילת קייטנה, טיסה לחול ותחילת גן), לא רציתי להכביד עליה והעניין נדחה. כל התקופה הזו היא נהגה ללכת לשרותים לשבת, לקרוא שם ספרים, והכל בכיף, רק ששום דבר לא יצא, ובמקביל המשכנו עם החיתולים. לפני שבועיים, ובתאום עם הגן התחלנו גמילה מסודרת ועקבית ומה שקורה עכשיו הוא שבלהתאפק היא מעולה, קמה יבשה משנות צהרים מהיום הראשון, ומחלק משנות הלילה (למרות שהיא ישנה עם חיתול בלילה), אבל בלשחרר ולעשות את הצרכים היא ממש לא רוצה. כבר פעמיים היא חזרה יבשה מיום שלם בגן, 9 שעות, ללא פספוס. אבל כל הליכה לשרותים מלווה בבכי ובחוסר הצלחות. יש רעיונות?
 

sarik1960

New member
אני מחליט על עצמי...

מה שבתך עוברת הוא תהליך מוכר וידוע. אני נוהגת במצב כזה להבטיח "פיפיקקי-פרס". על כל עשיית צרכים בשרותים אני מתגמלת בפרס קטן מאדוראי איזה פלא... אחרי יומיים לכל היותר העניין נפתר. אין לנו מידע במצב כזה אם הילדה אולי עברה חוויה קצת לא נוחה על האסלה או מתקשה בפרידה מהצרכים או שרוצה להיות אדון לגופה אבל הפרסים הקטנטנים תמיד משכיחים את הבעייה ומעודדים לעשיית הצרכים בשרותים. בהצלחה!
 

ליאב78

New member
גיל שנתיים...

שלום, יש לנו בת מתוקה בת שנתיים וחודש. לאחרונה אני נפגשת על בסיס יומי עם גילויי העצמאות והאסרטיביות החדשים, עליהם כבר קראתי לא פעם. אבל מה שמטריד אותי הוא שאני נתקלת גם בקושי עצום שלה להפרד ממני, שגובל בחרדה ממש - אתמול היא התחילה לבכות בפאניקה כששיחקנו מחבואים והתחבאתי מאחורי ספסל (שני מטר ממנה)... היא מתקשה מאוד להיפרד ממני, גם בבוקר בגן - למרות שאני מבלה איתה המון שעות ביום (רוב היום) כך שאין לה חסר בהקשר הזה. רציתי לשאול האם גיל שנתיים מתאפיין גם במעין חרדת נטישה חדשה כזאת? או שזאת בעיה פרטית שלנו.... ואם כן איך מומלץ להתמודד?? החל משבוע הבא היא תישאר בגן עד ארבע ואני ממש חוששת איך זה יעבור... תודה רבה
 

sarik1960

New member
הכל תקין...

בגיל שנתיים הילד עובר קפיצת מדרגה ומאבד מעט מהתמימות. בגיל הזה הם מביעים פחדים וקושי בדחיית סיפוקים. קשה לה לקבל את העובדה שאת לא עושה מה שהיא רוצה ונשארת איתה אבל זו מדרגה בהתפתחות שלה והיא תעבור אותה בשלום. כאשר ילדתך מביעה קושי בפרידה, היא חשה שהפרידה היא לתמיד ולעולם לא תשובי ולכן: אמרי לה בפרידה שאת הולכת ל... ואחה"צ תשובי לקחתה ואז תלכו ל... הקפידי בגן על טקס פרידה קבוע וקצר (חיבוק, נשיקה ומשפט קצר), ותהיי בטוחה שדקה אחרי שהלכת היא הפסיקה לבכות. לעולם אל תחזרי על עקבותייך גם אם שומעת אותה בוכה. כדי להיות רגועה, התקשרי לגן ושאלי מה מצבה. כמה שתתרגשי פחות, הקושי שלה ייסתם מהר יותר בהצלחה!
 

נטע775

New member
בעיות בהתאקלמות בגן

שלום, הילדה שלי בת שנה וחודש, לפני שבוע וחצי התחילה משפחתון, עד אז היתה איתי בבית. שבוע שעבר (השבוע הראשון) היא לא ישנה טוב בלילות בגלל כאבי חניכים ובגלל שהיא היתה מתעוררת מאוחר, הגננת ביקשה שאביא אותה בבוקר שתתחיל את היום עם כולם, אז שלושה ימים ברציפות הערתי אותה (סביבות 8, 8:30) ואחרי ארוחת הצהרים ב12:30 לקחתי אותה הביתה. היא בכתה שם הרבה, נמצאת הרבה על הידים, גם עם המוצץ בפה שבבית היא עם מוצץ רק במיטה. ביום שישי החלטתי לא להעיר אותה והיא באמת היתה יותר רגועה במשפחתון. בערב, לצערי, היא התחילה להרגיש לא טוב ולמחרת הרופא אמר שיש לה וירוס. ביום ראשון לא הבאתי אותה לגן, אתמול היא היתה רק שעתיים שמתוכן חצי שעה איתי ועם הסבתא. היום גם הגענו מאוחר (התעוררה רק ב-9:00) היא בכתה כל רגע שהתרחקתי ממנה, ועכשיו כשהתקשרתי היא על הידיים של הגננת. האם כדאי לי להמשיך בקליטה איטית, ז"א לא להשאיר אותה ימים ארוכים, או לתת לה להישאר וש"בכי הוא חלק מהעניין"? אמרתי לגננת היום שמבחינתי השבוע מתחילים מחדש, כאילו שבוע שעבר לא נחשב ושרק שבוע הבא ננסה ימים מלאים - האם כדאי? או שזה סתם למשוך את הזמן? האם יש סיכוי שילד לא יתחבר לגן? שאולי המקום לא מתאים לה ? או זה בגלל שהיא ילדה רגישה ופחדנית יותר מהשאר? האם יש זמן שהוא זמן שנחשב חריג להתאקלמות? או שזה תלוי גיל ואופי של ילד? היא באמת לא ילדה בכיינית, לפני המשפחתון, הייתי משאירה אותה 3 פעמים בשבוע למשך שעה, שעה וחצי בשמרטפיה כשהייתי מתעמלת ותמיד אמרו לי שהיא משחקת יפה ולא בוכה, אף פעם לא הוציאו אותי באמצע שיעור בשבילה . כואב לי הלב וכל הגוף לשמוע אותה בוכה ככה, לראות את הפרצוף הקטן הזה אדום כולו מבכי. תודה!!
 

sarik1960

New member
מבכי לדחי...

אין ספק שבכי הקטנה קשה מאד אבל... התחילי תהליך קליטה רגיל לחלוטין, העירי אותה בבקר כדי שתוכל לנוח צהריים רגיל. אם הבכי ממשיך, נסי לשבת איתה במשפחתון ולתת לה להרגיש שלך המקום מאד טוב ונעים. בהצלחה!
 

שרית931

New member
שלום- בן חמישה חודשים

שלום, בני יהיה בן חמישה חודשים שאני אכניס אותו למשפחתון. האם צפויים לי קשיי הסתגלות (של הילד)? איך את ממליצה לי להרגיל אותו למשפחון? עד היום הוא היה איתי כל היום, שלעיתים רחוקות (בעיקר בערב שהיה ישן) סבתא שלו שמרה עליו. תודה
 

sarik1960

New member
הרגל למקום חדש

כל ילד הוא עולם ומלואו וכל ילד מגיב אחרת. שבוע שעבר קיבלתי ילדה בת שנה שבכתה רק כשהוריה באו לקחתה וסרבה לעזוב את הגן.... לעומת זאת יש ילד בקבוצת הבוגרים, כמעט בן חמש שנים, נמצא בגן מגיל 3 חודשים, ועד היום מתקשה בפרידה מאימו... המלצתי להתרגלות לגן היא ראשית המסר שאת מעבירה לילדך. אם את תחושי בטוחה ורגועה ביחס לגן, כך גם הוא ירגיש. ביום הראשון אני ממליצה לשהות עם הילד לפחות שכה ביחד כדי שירגיש שגם לך טוב שם וללכת הביתה עם הילד. ביומו השני אני ממליצה לך להיפרד ממנו לשעתיים ולשוב ולקחתו. ביום השלישי עד הצהריים וביום הרביעי יום מלא. היי בקשר רציף עם הגן ואם הילד בוכה יתר על המידה, שובי אליו ושבי איתו עוד עד שיירגע. קיימו טקס פרידה קבוע והיצמדי אליו יותר בבית בימיו הראשונים בגן בהצלחה!
 
מסתבר שמצטרפת גם לשרשור זה...

איתן בן שנה ותשע. עד לספט' האחרון היה איתנו בבית. בבית הרגלי השינה שלו היו מאוד ברורים- שעות קבועות, שקט וחושך. עכשיו נמצא בגן. כמובן ששם התנאים הללו לא קיימים. אמנם אני אוספת אותו לפני השינה, אך בפעמים שכן היה בגן בזמן השינה, הוא היה הילד היחיד של ישן(ולא כי לא היה עייף...), טיפס על שאר הילדים ועשה לגננות בי"ס. האם יש ילד שלא מסתגל לשינה? האם לגיטימי בכלל לדרוש מהגננות להתמודד עם כזו בעיה? לא רק שלא ישן גם מעיר אחרים...
 

sarik1960

New member
לא רגיל לישון בגן

הקושי לישון בגן אצל ילדי הגן מסתיים אחרי מספר ימים ימים כי הם מתרגלים לסדר יום ומקבלים אותו באהבה. אין ילד שלא מסתגל לשינה אלא בנך פשוט לא מקבל את השינוי הפתאומי בצהריים. הצוות צריך לשבת לידו בפינה מרוקחת מעט מחבריו לקבוצה ובסבלנות להרדים אותו אולם זה לא יהיה קל מכיוון שהשינה בגן לא מתקיימת כל יום. לגיטימי לבקש מהגננות למצוא פתרון
 
למעלה