תראה, תשמע, תראה
מספר דברים. ראשית כל, ה-Edge של הרומיולאנים, מנגנון ההסוואה, נראה כבר בפרק של ENTERPRISE בו הם פוגשים את הרומיולאנים לראשונה. רגע היסטורי. אחלא. שנית, כפי שציינתי, הטכנולוגיה של טורפדות פוטון אינה בעיה, זו אותה טכנולוגיה שמפעילה את מנועי האנטרפרייז והיא קיימת כבר עכשיו. הפיצוץ כ"כ גדול שישמיד את הספינה יחד עם ספינת האויב. הקלינגונים משתמשים בה כי הם כנראה יכולים להגן על עצמם מפני הפיצוץ (בעזרת מגינים אני מניח, או כל מנגנון אחר שיגן על ספינתם מפני פיצוץ חיצוני אדיר). הז שלקלינגונים יש את הטכנולוגיה הזו לא אומר ש"רק להם" יש אותה, ולא צריך ברית בין הקלינגונים לאף אחד כדי להעביר אותה הלאה, במיוחד לא טכנולוגיה בסיסית של טורפדות פוטון. הטענה שלי לגבי זה שלא הגיוני שטורפדות פוטון הם הנשק ששינה את גורל המלחמה היא פשוטה, והנה היא... טורפדות פוטון הם לא "נשק Doomsday", נשק שיכול במכה אחת לשנות גורלה של מלחמה. זהו נשק טקטי, לא אסטרטגי, וכנשק טקטי, הוא לא שונה מכלי נשק אחרים, הוא רק יותר חזק ברמה או שתיים. זה כמו לומר שתת-מקלע יותר מהיר או יותר יעיל באחד הצדדים היה יכול לשנות את גורלה של מלחמת העולם השניה. כדי לשנות גורל מלחמה יש צורך בתהליכים הרבה יותר סבוכים, אלא אם מדובר בנשק שאין כדוגמתו ופצצת האטום היא דוגמא טובה, והיחידה שאני מכיר, לנושא זה. נושא אחד שאתה לחלוטין צודק בו, אך לא נראה לי הגיוני מבחינה טכנולוגית: נאמר ב-TOS שהרומיולאנים השתמשו אז עדיין במנועי Sublight, קרי לא במהירויות מעבר למהירות האור (FTL). במידה וזה נכון, זה הופך אותם לכמעט מטרות נייחות לספינות כדה"א, גם אם אלו מסוגלות לטוס ב-WARP 1-2 בלבד. המסע הרומיולאני לכדה"א שאמור להתרחש, היות והקרבות אמורים להגיע לשם, צריך לקחת להם עשרות שנים. כנראה שהתיאור הזה של sublight speeds היה לא-מלא ורלוונטי לנושא מסוים, אולי, למשל, לקרבות בלבד, שהתרחשו במהירויות sublight. אבל כולי תקווה שנראה בשנים הקרובות, ב-ENTERPRISE (זה יכול להיות גם אחלא סרט - התקיפה על כדה"א...)