שאלה

Not All Me

New member
שאלה

תגידו, מה אני אמורה לעשות אם אני אומרת ליוצ פקודה, נגיד, לבוא אלי, והיא פשוט לא מקשיבה? מדובר בפקודה שהיא מכירה ומבצעת בקלילות מדי יום, אבל לפעמים זה נראה כאילו פשוט לא בא לה... הכוונה היא לא במקרים שיש לה גירויים מסביב או משהו כזה, אלא שהיא שוכבת על הרצפה במרחק שני מטר ממני, וכשאני קוראת לה היא בוהה בי ולא עושה כלום.
אני מנסה לפתות אותה לבוא אלי בלי לחזור על הפקודה, אבל לא תמיד זה עובד.
אז מה עושים?
לחזור על הפקודה? לוותר?
ואם בסוף אחרי שחוזרים על הפקודה כמה פעמים היא מגיעה, להתנהג כאילו היא ביצעה את הפקודה היטב (לשבח ולתת חטיף), או שהתגובה צריכה להיות שונה?

 
לחשוב :)

מה גורם לכלבה לא לבצע? האם היא מקבלת מידי פעם חיזוק על הביצוע, או שהיא יודעת שממילא אף פעם לא יצא מזה כלום?
אם יש צורך - לחזור אחורה, לתרגל את הפקודה, יותר חיזוקים, הרבה שפת גוף ואינטונציה, עבודה עם רצועה וכו'.

מבחינתי הפקודה אליי היא הפקודה הכי חשובה, ולכן תמיד, לא משנה כמה אני "כועסת" וכמה הביצוע לא היה מושלם, כשהכלב מגיע אליי בסופו של דבר זה הדבר הכי טוב בעולם שהוא יכל לעשות.
בפקודות אחרות הגמול אכן יהיה בהתאם לרמת הביצוע, בהנחה שהפקודה כבר מוטמעת היטב.
 

Not All Me

New member
לחשוב זה תמיד טוב


היא בהחלט מקבלת חיזוקים, לא מדי פעם - אלא בדרך כלל.
ובלי קשר, אנחנו עובדים איתה על הפקודה המון, ממרחקים שונים, בסביבה שונה, עם גירויים שונים וכו'. היא מכירה את הפקודה והיא יודעת מה המשמעות. לפעמים זה פשוט נראה כאילו אין לה כוח: היא שוכבת, מסתכלת עלינו ולא זזה.
לפעמים אחרי שתחכה קצת היא כן תקום ותגיע, אבל בקצב שלה.
לפעמים בכלל לא, ואז צריך לקרוא לה עוד פעם ועוד פעמיים, אבל זה נראה לי שוחק את הפקודה.
אז מה עושים?
ובלי קשר ללחשוב על הסיבה ובלי קשר לתרגולים, מה עושים בכלל באותו רגע שאנחנו קוראים לה והיא בוהה בנו ומתעלמת? למשל, כל ערב אנחנו קוראים לה לבוא לחדר השינה שלנו והולכים לישון יחדיו. כל ערב היא מבצעת - פתאום אתמול נשכבה על הרצפה ולא באה. קראנו פעם, קראנו פעמיים, היא התעלמה. באנו אליה, היא כשכשה בזנב בשמחה והתהפכה על הגב כדי שנלטף. הלכנו, קראנו לה שוב, בסוף היא הגיעה. שמחנו, שיבחנו וצ'יפרנו כאילו הכל בסדר. אבל זה לא נראה לי כמו התנהלות נכונה (לאו דווקא החיזוק בסוף אלא כל ההתנהלות שלנו). מה כן התנהלות נכונה במקרה כזה? ואיך יודעים למה היא פתאום לא באה? והכוונה היא לא למקרים שהפקודה היא מעבר לרף שלה, אלא למקרים שהיא יודעת ליישם את הפקודה ומיישמת באופן יומיומי, עד שפתאום לא...
 

עמית184

New member
טומי שלי מבצע את פקודת ה"אליי" מצויין,

גם במפגשי כלבים,

אבל!

כשאנחנו בבית, והוא שוכב שני מטרים ממני, על המזרן שלו, שום כוח שבעולם לא יקים אותו מהמזרן שלו ויגרום לו לבוא אליי.

הוא מסתכל בי אז ממקום רבצו, מזווית העין, כאילו אומר, "מה, שני מטרים זה לא קרוב מספיק? אתה באמת רוצה שאני אתרומם עכשיו מהמיטה הנוחה שלי רק כדי להתקרב אליך כמה סנטימטרים?!"

ואז אני מבין - זה קצת כמו שמישהו יבקש ממך לקום מהמיטה שלך רק כדי להביא לו כוס מים שנמצאת בלאו הכי בהישג ידו.
 

Not All Me

New member
אז כנראה שלא כ"כ מצוין




האמת שאליי הייתה סתם דוגמה.
גם עם ארצה היא עושה לפעמים משחקים: מתעלמת, לוקחת את הזמן, מתכופפת קצת ומחכה לראות אם זה יספיק, ורק כשהיא רואה שאנחנו ממשיכים להתעקש (אומרים שוב את הפקודה, ממתינים, רוקעים על הרצפה) היא מבצעת בחוסר חשק בולט. אין לי ספק שהיא מבינה מה זה אומר "ארצה" - אבל למה היא לא עושה? סתם עקשנות? חוסר חשק? או שההתנהגות שלה מעידה שהפקודה לא מוטמעת מספיק? אולי הכל יחד?

אני חושבת שעם שבי ותני יד זה פחות קורה, אבל נראה לי גם שאלה פקודות שהיא די אוהבת לעשות.

בכל מקרה כשאנחנו קוראים לה לבוא אלינו לחדר לישון זה לא ממרחק שני מטר, זה מחדר אחר, ואחרי שהיא עושה את זה באופן קבוע ערב-ערב...
 

עמית184

New member
נדמה לי שהתשובה היא מה שציינת:

עקשנות, חוסר חשק, וככל שהפקודה תהיה מוטמעת בה יותר, כך זה יפצה על השניים הראשונים.
 

Not All Me

New member
מה שמחזיר אותי לשאלה המקורית

נניח שאמרנו לה פקודה, ונניח שהיא מסתכלת עלינו במבט של "עזבו אותי באמשכם", מה עכשיו?
 

עמית184

New member
שאלה טובה, אומר לך מה אני עושה:

א. לא מכניס את עצמי למצבים שבהם הכלב עלול להיכשל. לא מנסה להכשיל אותו. בהכירו אותו אני יודע שיקשה עליו לבוא אליי ממרחק כמה מטרים בבית (ובצדק, למה לו בעצם? הוא גם יודע היטב שחטיף הוא לא יקבל. מקסימום ליטוף
). בינינו, אני גם חושב עליו ואומר לעצמי - אני באמת חייב להטריח אותו עכשיו? כאילו, יש סיבה מספיק טובה לזה?

ב. אבל אם כבר קראתי - אז כן, אני מתעקש. ברגע שנתתי לו פקודה מבחינתי הוא חייב לבצע. אין הנחות. לכן גם אני חושב פעמיים לפני שאני "סתם" נותן לו פקודות חסרות שחר בבית. אז מה אני עושה? קורא, מחכה. לא נשמע? קורא שוב, בקול רם ו"אסרטיבי" יותר. מחכה כמה שניות. אין תגובה? מוסיף מחיאת כף או רקיעה ברגל. בד"כ זה מספיק. לא הספיק? עושה צעד לקראתו ומתעקש בכל זאת, עושה פרצוף קצת זועף.

(אני כאמור מדבר על סיטואציה מאוד מאוד ספציפית שבה הוא שוכב על המזרן שלו, ישן, ואני קורא לו ממרחק קצר, והוא פוקח עין ועונה לי: "באמאש'ך? כאילו, באמת?!").
 

עמית184

New member
ועוד דבר:

אם בכל זאת חשובה לכם הרוטינה של לבוא אליכם לחדר השינה מהסלון כשאתם, נניח, הולכים לישון וקוראים לה אליכם - אז פשוט מאוד: להצטייד בשקית קטנה של חטיפים ששמורים רק למטרה הזאת בלבד - פרס לכשהיא מגיעה.

ואם היא מגיעה למרות התעקשות ולמרות שלא צייתה מיד - אז לשבח עוד יותר, ולהתלהב עוד יותר, ולצ'פר עוד יותר, ולשמוח איתה עוד יותר - כי כנראה זה היה כרוך בחוסר חשק מיוחד מבחינתה, ועדיין, למרות הכל היא ביצעה.

ככל שהאתגר גדול יותר - כך התגובה שלנו צריכה להיות שמחה יותר והפרס גדול יותר. אם היה קשה לה לבוא - כנראה שזה היה עניין מאתגר עבורה.
 

Not All Me

New member
שקית החטיפים כבר מזמן ליד המיטה


(הרוטינה הזו סופר חשובה, אם היא לא תישן איתנו בחדר היא תנבח בסלון כל הלילה)

מה שתיארת עושה היגיון וזה גם פחות או יותר מה שאנחנו עושים (רק שאנחנו משבחים רגיל ולא אקסטרה כשהיא לא מגיעה מיד). אנחנו פשוט קצת חוששים שאם נשבח אותה בכל מקרה וללא קשר לאיכות הביצוע, היא תסיק שבכל פעם שאנחנו קוראים לה היא יכולה לקחת את הזמן, לסיים את ענייניה ורק אז להואיל בטובה לבוא.
 

DGHM

New member
לחזק פקודה

את יכולה ללמד אותה פקודה חדשה ששמורה למקרים שהיא בסלון ואת רוצה שהיא תבוא לחדר שינה.
במשך שבוע-שבועיים תזרקי לה גשם של חטיפים ממש שווים שיבואו בהפתעה ותחברי לפעולה מילה כלשהי שתהיה הפקודה "לילה טוב"/"שינה"/ כל מילה שנוחה לך, ככה שהיא תשמע את המילה היא מיד תבוא בריצה כי היא יודעת שמחכה לה משהו טוב.
את מכירה את הכלבה שלך הכי טוב ואת יכולה להשתמש בדברים שאת יודעת שמניעים אותה, להשתמש בתגובות שקיימות אצלה תוכלי להשתמש בהם כדי ללמד משהו חדש.
אני אתן לך שלוש דוגמאות שיכולות להתאים לכלבה שלי רק שתביני:
א. כשהכלבה שלי שומעת חטיפים נזרקים על הרצפה, היא מיד באה בריצה. שאת בחדר שינה, לפני שינה אפשר לזרוק את החטיפים על הרצפה ולהצמיד מילה.
ב. אותו דבר עם צעצוע מצפצף, כשהיא שומעת צעצוע מצפצף היא "מתעוררת" ובאה מיד בריצה, אפשר לתת צפצוף קטן, לתת פקודה ולזרוק הרבה חטיפים על הרצפה.
ג. לפני שינה אני נותן לכלבה שלי לעשות פיפי בחצר, היא יודעת כשהיא מסיימת היא מקבלת קרטיב, בגלל זה כל העניין של הפיפי לוקח 10 שניות. בימים שאת יודעת שהכלבה שלך תבוא לחדר שינה, תכיני קרטיב מראש לידך כשהיא באה תביאי לה והיא תתעסק עם זה פחות מ-5 דקות, פשוט להפוך את זה להרגל (אלא אם היא ישנה איתכם במיטה ואז זה בלאגן או שיש לה הרגל לאכול בסלון האו משהו כזה ואז המטרה שהיא תשאר בחדר שינה מתפספסת... כמו שכתבתי, את מכירה את הכלב שלך הכי טוב ואת יודעת כבר במה להשתמש ובמה לא).
בהמשך ניתן יהיה להשתמש רק בפקודה וכל כמה זמן לחזק את הפקודה עם חטיפים.
כל העניין הזה, זה ממש לא סיפור גדול, מעט השקעה אבל עדיין השקעה.
 

Not All Me

New member
אפשר לשאול אבל למה?

למה פקודה חדשה עבור משהו שיכולה להתאים לו פקודה ישנה (שאנחנו מעוניינים לשמר גם)?
 

DGHM

New member
תראי,

קודם כל, חשוב שתביני שאני לא מאלף, אם את רוצה להיות בטוחה אז תמיד טוב לשאול מישהו מהתחום ואני בטוח שמאלף יוכל לענות יותר טוב ממני.

התיאור התמציתי שכתבתי לך ללימוד הפקודה נקרא "אליי חירום" שקאתי בספר "Click To Calm", במקור משתמשים בפקודה במקרה חירום (למשל שהכלב רץ לכביש), הפקודה שונה מהמילה "אליי" כדי שהפקודה תהיה מוטמעת בצורה הכי טובה שאפשר. אם תשימי לב ישנן הרבה פקודות שאנחנו משתמשים שעם הזמן הפקודה "נשחקת". אם את רוצה ללמד אותה לבוא אליך בסיטואציות שונות, כמו בחוץ ובבית לפני שינה כדאי להשתמש במילים שונות (לא זוכר איפה קראתי את זה). כשיש פקודה ספציפית לפעולה מסוימת שאת רוצה שהיא תעשה, הפקודה לא משחקת, יהיה לה יותר קל להבין מה את רוצה ממנה ומה הולך לקרות בסיטואציה הספציפית הזו.
שוב, אני לא מאלף, גם אני הייתי שמח לשמוע גם דעה של מאלפים (מסיבה כלשהי בחודשים האחרונים מאלפים כבר כמעט ולא כותבים כאן..)
 

DGHM

New member
רק תיקון קטן

במקום להשתמש בפקודה "לילה טוב"/"שינה" עדיף מילים שאת לא משתמשת ביום ביום כדי שהפקודה תהיה מוטמעת טוב טוב.
 
זה לא בדיוק

זה כמו שמישהו יבקש ממך לקום מהמיטה כדי להביא לו כוס מים שנמצאת לידו, אבל יתן לך על זה 30 שקל
 

עמית184

New member
זהו, שבבית אפילו 30 שקל אני לא נותן לו...


אז איך בדיוק אני מצפה שהוא יטריח את עצמו?
 
למה שהכלבה תבוא ?

אני לא לא שואל בשביל להתסיס אלה במטרה לעודד אותך לחשוב מה מניעה את הכלבה שלך .
כלב זו חיה אינטרסנטית וכל כלב מונע מדברים שונים .
ולשאלתך כאשר הכלבה באה בספו של דבר לחזק גם היא עשתה את זה גרוע .
ועל שתקשיב לך לייד כלבים צריך לתרגל לייד כלבים מומלץ עם רצועת 10 מטר .
 
למעלה