שאלה שמאוד מאוד מציקה לי ואני אשמח

MOOLKI

New member
שאלה שמאוד מאוד מציקה לי ואני אשמח

אם מישהו יוכל לספק לי תשובה.... כשהייתי הולך לבית הכנסת בילדותי בשבת בבוקר הייתי רואה את המנהג שלפני הוצאת ספר התורה עורכים מעין מכירה פומבית של מצוות... גם בליל כיפור חוזר אותו סיפןר רק עם סכומי כסף הרבה יותר גבוהים. בתור ילד אף פעם לא תהיתי על זה כי ככה הורגלתי אבל עכשיו אני תוהה... שאלתי היא: אנשים התחלקו על השכל?????להתעסק עם כסף בתוך בית הכנסת ביום שבת בבוקר ובליל הכיפורים?!?!?!?!?! מה זה צריך להיות??? רק אני רואה בזה דבר חמור? אני מאוד אודה למי שיטרח לענות לי.
 
מותר לעסוק ...

בצרכי מצוה בשבת. גם אם מדברים על כסף. ראה שו"ע: חשבונות של מצוה מותר לחשבן בשבת. הסיבה לזה כיון שכל האיסור נלמד מהפסוק "ממצוא חפצך" חפציך אסורים חפצי שמים מותרים. נתי.
 

MOOLKI

New member
מה שאתה אומר זה פשוט

"ראש קטן" ויש לי בעיה עם תשובתך ואני אנמק למה: קודם כל אפשר לעשות את ההתעסקות הזו בכסף גם ביום שישי בבוקר או בחמישי בערב.זו לא סיטואציה שאין מוצא ואם זה לא יעשה ביום שבת או בליל כיפור(!) אז לא יהיה ניתן לעשותה.ממש לא. אני לא רואה שום מאמץ לא להתעסק עם כסף בשבת... חבל... דבר שני,מה פה לשם שמים בדיוק?ההיכל יפתח וספר התורה יצא בכל מקרה. כל הסיפור זה שמישהו משלם בליל כיפור כדי שבחצי השנה הקרובה יברכו אותו כל פעם בפתיחת ההיכל. זה לשם שמיים??את העסקה(!) הזאת לא ניתן לבצע ביום אחר?????זו פשוט עסקה לכל דבר....
 
לא הבנת.

לא פתיחת ההיכל היא המצוה. צרכי בית הכנסת הם המצוה. ואין שום בעיה לעסוק בהם בשבת גם אם אפשר לפני או אחרי. ראה שו"ע.
 

MOOLKI

New member
דבר ראשון אני לא יודע מה זה

שו"ע
דבר שני,אתה בעצם אומר שגם אם התעסקות בכסף בתוך בית הכנסת בשבת או בליל כיפור,יכולה להיעשות ביום חול ולא ביום קודש אז זה עדיין בסדר כי זה לצורכי בית הכנסת?? אתה לא רואה מה לא בסדר פה??? אני אנסח את זה ככה: בליל כיפור שהוא אחד הימים היותר חשובים בשנה,יום של חשבון נפש ותענית,יום שבו ניגזר דיננו,יום שבו מוחלים לנו על עוונותינו(הבנת ת'פואנטה נכון?) מתעסקים בכסף(!) למרות שאין שום בעיה לעשות את זה ביום חול.אז מה אם זה לצורכי בית הכנסת?אפשר לדאוג לצורכי בית הכנסת גם ביום חול בדיוק באותה מידה. למה לא לשאוף לזה??
 

MOOLKI

New member
../images/Emo13.gif או קיי,ביררתי מה זה שו"ע

אני לא טוב בקיצורים... בכל מקרה,עזוב רגע שולחן ערוך עם כל הכבוד אליו.תפעיל לרגע את ההגיון הבריא שלך.לא צריך להיות פוסק הדור בשביל להבין את זה.... ואתה יודע מה?דווקא בגלל שאני לא בקיא כמוך בשולחן ערוך אני מסוגל לראות דברים שאתה לא מסוגל לראות.דברים שאני רואה במין תמימות שכזאת אבל אתה מפספס אותם.
 

ultra ortodox

New member
יש בזה הגיון

תחשוב רגע מתי יש קהל הכי גדול בבית הכנסת? כמובן בשבת והשיא ביום כיפור. לכן אתה לא יכול לומר שאפשר לעשות זאת באמצע השבוע כי טובת בית הכנסת היא שיתקבל מה שיותר כסף וזה עדיף לעשות בשבת ובחגים.
 

MOOLKI

New member
תקרא את ההודעה שרשמתי

למטה שמתחילה במילים "עם גישה כזאת למשל אני" בסוף ההודעה שם התייחסתי לזה.
 

ultra ortodox

New member
קראתי

השנה השביעית זה משהו שונה. התורה אסרה לעבוד בשדה ולכן היתה עולה השאלה מה נאכל? וע"ז באה ההבטחה. בשבת מותר לעסוק בצרכי מצוה אף אם זה נוגע לכסף אין שום עניין להחמיר במקום שאין צורך! כל המוסיף גורע.
 

MOOLKI

New member
? ? ? ? ? מה?

"אין שום עניין להחמיר במקון שאין צורך!" ? כאן אין צורך???? אני חולק עליך ידידי....
 
MOOLKI , אענה לך גם כאן.

כדי לפסוק הלכה צריך: 1. שכל ישר. 2. בקיאות עצומה בתורה. 3. כוח סברא והגיון. לרב שכתב את השו"ע היה הרבה יותר משלושתם. עכשיו באשר לשאלתך: אתה שואל "כסף???? שבת?????? יום כיפור?????????????? לא משנה כמה סימני שאלה תוסיף על צעקתך, צעקתך נובעת מתוך בעיה רגשית כלשהי שניתן לאבחן עם קצת חשיבה עמוקה (כמו שעשיתי כאן). צעקה רגשית אינה מספיקה עבור פסיקה הלכתית כפי שהסברתי קודם ולכן קצת קשה לך לקבלה. אני מקווה שקריאה רגועה של הדברים שכתבתי כאן ובהודעתי הזאת תועיל להבנת העניין.
 

MOOLKI

New member
אין לי שום בעיה ריגשית,יש לי בעיה

עם צביעות. בגלל שדאגו שאני אתבלבל בין בשר של תרנגול(!) לבין בשר של פרה(!) בקשר לאכילת בשר וחלב,אסרו איסור גורף וחד משמעי בקשר לעוף. אבל בקשר לנושא הזה יש אלף ואחת תירוצים למה כן מותר כאשר אפשר בבירור להימנע מזה... כמה יהודי מצידנו.
 
למה אתה מערבב נושאים?

הבעיה שלך היתה בעיה רגשית, כתבת זאת בפירוש באחת ההודעות ("הרגשה" "אווירה") וכשהסברתי לך למטה את התשובה נמנעת מלהתייחס. לגבי העוף עניתי לך במקום אחד, אל תערבב בין הנושאים ואם אין לך מה לכתוב בנושא הזה אל תגיב, חכם יותר. לגבי צביעות זו טענה חדשה שטרם הסברת לנו, מה הקשר לצביעות? אני חושב שמי שנכנס לפורום "לשאול את הרב" ומנסה בכל כוחו (וגם שזה בא על חשבון השכל) לעקם את שאלתו כדי להשאירה הגיונית, הוא הצבוע.
 

MOOLKI

New member
"עירבבתי" את הנושאים כדי

להראות נק' מסויימת שאני מבין שלא קלטת.... אני לא מנסה בכל כוחי להישאר עם טענתי,להיפך,אני אשמח לראות שאני טועה או רואה את הדברים בצורה לא נכונה. לא התייחסתי לתשובתך למטה כי כבר התייחסתי אליה כבר 20 פעמים בשאר ההודעות. אם אין לך בעיה בליל כיפור להיות נוכח במכירה פומבית אז הבעיה אצלך ולא אצלי. כשמתחילים לדבר על כסף אז האופן טיבעי אני וכל אחד אחר מתחיל לחשוב על כסף ועל מצבי הכלכלי או כל מה שקשור לכך במקום להתרכז בחשבון נפש... אותו דבר ביום שבת. אין מה לעשות,זה מסיח את הדעת ולזה לא תוכל להתכחש. אתה לא מחוייב לענות לי אם אתה מרגיש שאני סתם מחפש להתווכח כי לא בשביל זה אני פה.
 
למי להראות?

הרי אני מסביר לך גם במקום אחר בשרשור הזה את התשובה לשאלה השניה שלך (שחזרת עליה במילים אחרות כבר כמה פעמים - "לא קלטת") יש לך עניין להראות למישהו משהו? אני רואה גם שם מה שאתה כותב. לא ראיתי אף התייחסות שאמורה להיות התייחסות דומה לתשובה שנתתי לך. אתה פשוט מתחמק מלעבוד עם השכל ומעדיף להשאר עם השאלה "כסף???? כיפור????" - הנובעת מרגש. כשהרגש לא מסתדר עם השכל עובדים עם השכל ומנסים לפתור את הבעיות הרגשיות, במצבים חמורים הולכים לפסיכולוג. אני נתתי הסבר שכלי מדוע אין שום בעיה במכירה. הייתי רוצה לראות את תגובתך (שתהיה שכלית והגיונית).
 

MOOLKI

New member
עוד ניסיון.

אתה טוען שמכיוון שמשתמשים בכסף לתכליתו ההפוכה אז זה בסדר ואני טוען שעצם השימוש בכסף(גם אם הלכתית זה מותר) הוא דבר שלילי בגלל מה שנימקתי בהודעה כאן למעלה מעל ההודעה שלך. אני בטוח שאם כל הכוונות הטובות ואם כל זריקת הגשמיות לטובת הרוחניות והקונוטציה החיובית שמקבל הכסף,ישנם אנשים שזה יגרום להם לחשוב בבית הכנסת על דברים שלא רצוי שיחשבו עליהם בזמן התפילה אבל אי אפשר להאשים אותם. רק בשביל אותם אנשים שווה לשנות את המנהג הזה לדעתי.
 
תראה.

אני טוען שכל הסיבה ל"רגשות" שמונעות ממך להבין ולקלוט את הטעם ההלכתי היא העובדה שכסף מצטייר כ"אליל הגשמיות". היות וכאן המעשה הוא הפוך, אנו זורקים את הכסף לטובת מצווה רוחנית, אין בכך בעיה ואף יש מצווה. אתה טוען "פלוני עלול לחשוב כך וכך", טענה יפה, ישנם אנשים שהרגש עלול להטעות אותם אך אין זו סיבה לשנות את פסיקת ההלכה. העובדה שאנשים לא יודעים את האמת לא תמנא מההלכה להיות האמת ולכן להלכה זה מותר. אתה דורש שישנו את המנהג? אם אתה חושש שבבית הכנסת שלך יש מספר רב של אנשים שטועים בהבנתם בעקבות הרגש, אפשר יהיה להסביר להם ובדיוק כמו שהסברתי לך את הטעם העומד מאחורי המצווה. אם מסובך לך להסביר ואתה ממש חושש שהם נפגעים. אם יש בידך להעביר את המכירה ליום אחר אולי זה יהיה עדיף. (כל זה כאמור בשביל אלה שלא מבינים)
 
למעלה