שאלה פיזיקלית לרגל נסיעה להימליה:

שאלה פיזיקלית לרגל נסיעה להימליה:

באיזה טמפרטורה רותחים המים ברום של 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 מטר. את הקשר בין הרום ללחץ האוויר ניתן לראות בסונדה לדוגמה של ניו דלהי. שאלה נוספת (אני חייב) האם ירד שלג בישוב שלי ?
 

Godu

New member
אתה טועה בשאלה

מה שמשתנה בגבהים שונים זה הטמפרטורה בה מופיעות בועות שבדר"כ משמשות לנו כאינדיקציה לרתיחה. כך בחשבון שבגובה רב יש בועות בטמפ נמוכה יותר ממאה מעלות ולכן אם אתה מרתיח מים לצורך טיהור עדיף לחכות עוד קצת זמן אחרי הופעת הבועות. נתונים מדוייקים אין לי בשבילך.
 
השאלה המתוקנת - מה הטמפרטורה בה לחץ האדים

משתווה ללחץ החיצוני וטמפרטורת המים מפסיקה לעלות, בגבהים שונים - 3000, 3500, 4000, 4500, 5000 ? בקיצור אני צריך לדעת באיזה גובה מים לא עוברים פסטור לפני רתיחה (פסטור = 72 מ"צ) ?
 

tamirzak1

New member
טמפ' הרתיחה של מים משתנה לפי הלחץ בה הם

נמצאים ולפי ריכוז המלחים בהם. לדוגמא : מים מזוקקים רותחים בואקום של 760 מ"מ כספית בערך ב-35-36 מעלות צלסיוס. מים מזוקקים בלחץ של 180 אטמוספירות רותחים בטמפרטורה של כ-300 מעלות צלסיוס. מים מזוקקים רותחים בלחץ אטמוספירי (גובה פני הים) בטמפ' של 100 מעלות צלסיוס. אם אינני טועה בירושלים טמפ' הרתיחה היא כ- 96-97 מעלות.
 

adi cb14

New member
ראיתי איזה תוכנית על מטיילים שהיו ברמה גבוהה

מאוד בערך בגובה 400 מטר משהו כזה(לא אם מישהו יודע על מה אני מדבר שיתקן זה הרמה הכי גבוהה בעולם) ושמה בגלל הקרינה הגבוהה הם הצליחו לבשל ביצה או משהו כזה בלי אש. הגיוני או שאני לא זוכר נכון?
 

מאט 2

New member
אפשר להעריך באופן די מדויק את

הטמפרטורה בה רותחים המים במפלסים השונים שציינת על פי דיאגרמת הפאזות של מים. עבור כל מפלס ידוע הלחץ (מומחי המטאורולוגיה כאן יודעים זאת וודאי בע"פ), ולפי הדיאגרמה ניתן למצוא עבור כל לחץ את טמפ' הרתיחה המדוייקת, אותה ניתן לזהות בעזרת הקו השחור הרציף המפריד בין פאזת הגז לבין פאזת הנוזל של המים. בקישור שצרפתי אפשר להיכנס לכל פאזה ולבדוק את המשוואות השונות המתארות אותה אבל זה סתם מסבך ומיותר, בעיקר מכיוון שטמפ' הרתיחה של המים מושפעת גם ממומסים שונים המצויים שם (הוספת מומס = עלייה קטנה בטמפ' הרתיחה של המים).
 
תודה, זה מה שחיפשתי, למרות שהרזולוציה של

הדיאגרמה לא מאפשרת לראות את השינויים עם העליה בגובה - בין 1000 מ"ב ל 550 מ"ב.
 

מאט 2

New member
ניסיתי לחפש באינטרנט ולצערי זה מה הצלחתי לדוג

בכל אופן, אני מניח שב Handbooks מתאימים אפשר למצואגם רזולוציה טובה יותר
 
אחיק היקר:

א' תעשה חיים. ב' לא. ג' עכשיו עונה די מזופתת לטייל בהימליה - המונסון מעכשיו עד אמצע ספטמבר. ד' אם אתה עולה לגבהים שמעל 4500 מטר תבדוק שכירת הבישול שלך עובדת על דלק מתאים. יש סוגים שבגבהים גדולים עושים בעיות. ה' תעשה חיים.
 
למעלה