אז ככה...
אחת מהטעויות הנפוצות והטבעיות ביותר היא להתייחס לצילום דיגיטלי בעולם המושגים של צילום רגיל. מדובר בעולם מושגים וכללים שונה, אולם עדיין יש הרבה דברים משותפים - 1. מדידת חשיפה - אחת מהנקודות הקריטיות ביותר בצילום דיגיטלי, בעיקר בגלל הבעיה בחשיפת יתר שדיברתי עליה קודם. בנוסף, כדאי להבין שמצלמה דיגיטלית למעשה גם מצלמת על סרט הצילום וגם מדפיסה את התמונה (בהנחה מציאותית שאתה מצלם תמונות בפורמט מקובל כ-JPEG או TIFF). לכן, יש חשיבות עצומה למדידת החשיפה ואכן ניתן למצוא במצלמות דיגיטליות את כל סוגי המדידה המוכרים וסוגים נוספים (לדוגמה בניקון, בסדרת COOLPIX יש מדידת אזורים עם 256 אזורים בעוד במצלמות רגילות של ניקון יש עד 12 אזורים, אם לא לוקחים בחשבון את ה-F5). כצלם דיגיטלי, חשוב מאוד להתאים את סוג מדידת האור ןאת איזור המדידה לתמונה ולאפקט המבוקש. בד"כ האפקט של המשחקים עם החשיפה מוקצן יותר מהמוכר לך בסרט. בנוסף, שינוי החשיפה משפיע במידה מסוימת גם על הצבעים עצמם. (ועוד לא דיברנו על White-Balance) 2. הנתון של טווח החשיפה אינו מופיע בשום מקום מהסיבה הפשוטה שאין הגדרה מדויקת לרמת אחזור הפרטים האפשרית. כמו-כן, נתונים מסוג זה הם חלק מהסודות המקצועיים של החברות השונות. אם זה כל-כך חשוב לאפליקציה מסוימת, הכי טוב זה לבקש הדגמה ולבדוק. בדיגיטלי זה מאוד פשוט לבחון את התוצאות באופן מיידי. 3. כמו ששמתי לב, נושא הרזולוציה מעסיק את הפורום בצורות שונות. בקיצור נמרץ ובלי להכנס לפיסיקה תאורטית, הרזולוציה במצלמה דיגיטלית תושפע מגורמים רבים התלויים אחד בשני (או אחד ליד השני במצלמות נחותות...)- א. כמו תמיד - טיב העדשה ב. כמות הפיקסלים ביחס לעגול התמונה של העדשה (או שטח ה-CCD) (שים לב שמכיוון שקיימים CCD בגדלים שונים, עגול התמונה שיוצרת העדשה ישתנה בגודלו לפי גודל ה-CCD. מכאן ש-CCD גדול דורש עדשות שהן פיזית גדולות, כפי בניתן לראות במצלמות הדיגיטליות החדישות בהן גודל העדשה הולך ומתקרב לעדשות בפורמט 35מ"מ מקבילות). ככל שהפיקסלים צפופים יותר נקבל רזולוציה גבוהה יותר בשטח נתון. ככל שהשטח יגדל, נוכל להכניס יותר פיקסלים בצפיפות נתונה ולהגדיל את שטח עיגול העדשה בהתאם ויהי לנו קל יותר לייצר עדשות איכותיות (בדומה להבדלים בין 35 מ"מ ל-6X4.5). דרך-אגב, CCD מודרני מדיע לרמת צפיפות גדולה ביותר. כל מי שצילם ב-D1 לסוגיה יודע שמייד רואים הבדלים באיכות עדשות שונות טאפילו עדשות מאותו דגם אך מסדרת ייצור שונה, הרבה יותר מאשר בצילום על נגטיב או שקופיות. ג. איכות המעבד אנלוגי-דיגיטלי ואלגוריתם פענוח תמונה - תאר לך מצלמה דיגיטלית המצלמת בעומק צבע של ביט אחד. ברור שהיא תוכל להבחין רק בין משטחים לבנים לשחורים. מכאן שככל שאיכות שחזור הצבע טובה יותר, גם הרזולוציה הסופית תעלה. ד. לסיכום - כמה שיותר פיקסלים, רצוי בשטח גדול ככל הניתן, עם עדשה טובה ככל האפשר, מעבד אנלוגי-דיגיטלי בעל עומק צבע גדול ככל האפשר, ואלגוריתם מתקדם ובעל אפשרויות כוונון משתמש רבות ככל האפשר יתנו את התוצאה הטובה ביותר. ה. השורה התחתונה - הכי כדאי לבדוק! נגשים, מצלמים, לוקחים את התוצאות על CD ובודקים בבית. מהנסיון שלי, אנשים תמיד מופתעים מאיכות התוצאה של מצלמות 3.34 מהדור הנוכחי. בנוסף, בניגוד לדעה הרווחת, גם בצילום דיגיטלי יש חשיבות מכרעת לרמת הידע והכשרון של הצלם או הצלמת. *** גילוי נאות - אני קשור לחברת ניקון (מה שאומר שאני מכיר את מוצריה, אם זה יכול לעזור למישהוא) ***