שאלה לפני הבגרות

  • פותח הנושא netc
  • פורסם בתאריך

netc

New member
שאלה לפני הבגרות

איזה פועל יוצא דופן מבחינת הגזרה? מיצא ( Meiatze) מוציא (Motzi) מוצאים ( Motzim) מיוצאים ( Meiutzaim) אם אפשר הסבר גם למה...כי אני השתגעתי ולא הבנתי מצטער שהמילים לא מנקודות, לא יודע איך לנקד =)
 

407

New member
מוצאים זה היוצא דופן

הפועל השלישי,מוֹצְאִים הוא היוצא דופן גזרת השלמים, שורש מ-צ-א, עז"י=מָצָא בניין קל. כל שאר הפעלים - פה"פ שלהם היא ו' או י' = גזרת נפי"ו (בבניינים הכבדים זה גזרת השלמים). העז"י של הראשון=יִצֵּא (גזרת השלמים אך פה"פ היא כאמור י') בניין פיעל שורש י-צ-א, של השני=הוֹצִיא (גזרת נפי"ו חל כיווץ דיפטונג) בניין הפעיל י-צ-א, של הרביעי=יֻצָּא שורש י-צ-א בניין פועל. לילה טוב...
 

Yuvalenko

New member
לא מדויק ../images/Emo26.gif

כמו שכתבתי בהודעה למטה - לא נשאלנו מהו יוצא הדופן בשורש, אלא בגיזרה, וזה ההבדל - כיצד השורש מוצג. הנטיה היא דווקא על דרך השלמים במוצאים, מיוצאים ומייצא, אך במוציא - נפי"ו.
 

ChipiM

New member
היתה לי בדיוק את אותה השאלה במתכונת

ואני חשבתי כמו שאטתה חשבת. אבל תבדוק שוב - כל השורשים הם גם מהגזרה נל"א ולכן הם לא יכולים להיות כשלמים. אני סימנתי כמו שאמרת, מוציא, והמורה הורידה לי על זה נקודות. בקיצור, בשאלות מהסוג הזה תקיף את מה שהשורש שלו שונה מהאחרים... אה וגם היי לכולם
 

Yuvalenko

New member
אם ככה זה אומר שהמורים של היום לא

יודעים ללמד, והשאלות שלהם רק מבלבלות את התלמידים. התשובה היא ללא כל הספק ע"פ הנטיה של השורש ולא השורש עצמו. שיבושו להם כל המורים למיניהם שטוענים שיודעים משו ורק מטעים ומבלבלים.
 

ChipiM

New member
המורה שלי כתבה ספרים...

אולי אתה מכיר אותה... קוראים לה טובה זבידה. וכן, השאלות מטעות ומבלבלות, ואין מה לעשות, בתור תלמידה אני צריכה להתמודד איתן ולנחש מה רוצים ממני. חוץ מזה, עד עכשיו מכל הבגרויות שיצא לי לקרוא (כהתכוננות) השאלה שעלתה לי כל כך הרבה פעמים לראש היא האם מי שכותב את הבגרויות (לאו דווקא בלשון) קיבל ציון עובר בהבעה. יומטוב
 

Yuvalenko

New member
השונה מבחינת הגזרה הוא כמובן

מוציא - כיוון שכל היתר נוטים על דרך השלמים, ומוציא - נחי פ"י.
 

ChipiM

New member
שאלה נוספת...

אממ את האמת שאני רק מוודאת... איך כותבים: יסּוג או יסֹג ? ומה השורש? נ-ס-ג? או ס-ו-ג? :X
 

407

New member
יסּוֹג

הדגש ב-ס' הוא תוצאה של היבלעות ה-נ' של בניין נפעל לאחר הידמות ל-ס'. הוא בעבר נָסוֹג שורש ס-ו-ג.
 

ChipiM

New member
../images/Emo51.gif ! ויש לי עוד שאלה...

מהם השורשים של המילים: יָגׁרנוּ מחונן ("ילד מחונן") ?
 

ChipiM

New member
אממ בדקתי במילון ../images/Emo13.gif

השורש הוא ג-ו-ר ולא י-ג-ר...
 

407

New member
יש כאן התחלפות שורשים, כנס...

קראתי על זה בספר "בגרות בקלות" שהשורש של הפועל יָגֹר בעבר הוא י-ג-ר אבל בעתיד השורש הוא ג-ו-ר, יכול להיות תָּגוּר. תופעה זו מתרחשת בעוד כמה פעלים כמו: טֹב ט-ו-ב (כמו בֹּש) בעבר, ובעתיד תִּיטַב י-ט-ב. נראה לי גם בשורשים י-ק-צ/ק-ו-צ ו י-ע-צ/ע-וצ.
 

Capi 5

New member
תראה .. ככה מנקדים:(כזה פשוט ../images/Emo3.gif )

לוחצים על Caps Lock ומשאירים אותו על מצב פעיל כשאמורה במקלדת נוראמלית לדלוק נורה בצד. אח"כ כשאתה רוצה לנקד אתה לוחץ על Shift ולא עוזב אותו ובזמן הזה אתה יכול ללחוץ על המספרים שלמעלה מ-1 עד 0 . (נ.ב- לשווא לחץ על המקש ליד ה-1 השמאלי מצד שמאל שלו)
 
למעלה