שאלה לכולם

שאלה לכולם

הגעתי לכאן כיון שאריאלה הזכירה את הפורום הזה כאשר פנתה בענין כלשהוא לפורום חיות מחמד. אין לי כוונות להתחיל בפולחן דתי כלשהו, אני בכוונה לא אומרת "לחזור בתשובה" כי לא ברור לי ממה: לא רצחתי, לא גנבתי ואני רוב הזמן בסדר, עובדת מפרנסת משלמת מיסים וגם תורמת לצדקה כשמבקשים. אז השאלה היא כזו ואשמח אם תענו לי : במה אתם טובים יותר מאלו שאתם קוראים להם חילונים , האם קיום כל מיני פולחנים כמו נטילת ידיים, נישוק מזוזה, אי נסיעה בשבת הופכים תכם לטובים יותר? במה? וממי אתם יותר טובים. עברתי קצת על כמה מההודעות, קראתי סיפורי ניסים (איך חזרתי בתשובה וכו´) וגם התקשקשות שלמה סביב הרגלי הגיינה בתשעת ימי בין המצרים. שום דבר רוחני. אשמח אם תגיבו. תודה
 

tsvir

New member
דעתי האישית

ראשית אדבר בשם עצמי. מטרת הפורום הזה הוא לתמוך בחוזרים בתשובה ובני משפחותיהם. כלומר לנסות לשמור שמסגרת המשפחה לא תתפרק כי משהו במשפחה חזר בתשובה. ועכשיו לעצם העניין. אני לא אוהב את המילה פולחנים או קשקושים שכתבת כאן. בואי ננסה לכבד זה את זה. אני לגביי עצמי בודאי לא טוען שאני טוב ממך או מחילונים אחרים. יש מספיק חילונים שהם אנשים עם זכויות אין סופיות למרות שאינם דתיים. עצם היות אדם דתי לא עושה אותו טוב יותר מאדם חילוני. אני רואה עצמי מחויב יותר בהתנהגות והתבטאות כי רואים אותי ואומרים זה דתי ממנו אני מצפה ליותר כי הוא דתי. ויש כאלה שמצפים יותר. מקווה שתשובתי מספקת אותך.
 
שלום אימא של קיס!

ברוכה הבאה! ברוך השם אני שמחה לשמוע שאת אדם טוב. הלוואי על כל עם ישראל.. אף אחד לא אומר שאנחנו יותר טובים ממך או מאחינו שלא חובשי כיפה. אני בטוחה שאת אדם מקסים וטוב לא פחות ממני או ממישהו אחר פה. אנחנו מאמינים בקב"ה ובתורה וזו לדעתי לפחות הדרך שבה צריך ללכת. אבל אני לא באה ולא אומרת שבגלל שאת לא הגעת לאמונה ההזאת את פחות טובה.. אין קשר. אבל יש לי בקשה- אני מאוד שמחה שאת באה ושואלת שאלות סבבה. בכיף תבואי כל יום. אבל בבקשה על תקראי לאמונה שלי קישקוש או פולחן..אני לא אומרת את זה על מה שאת מאמינה בו. שיהיה לך רק טוב! סיון.
 

qwerim

New member
אנחנו בהחלט "טובים" יותר.

כשאת שואלת במה אנחנו "טובים יותר" את מתכוונת באופן כללי או למוסריות? מוסרית, בוודאי ישנם גם אנשים חילונים טובים, או טובים יותר, אין לדתי שום עניין להתנשא על פני החילוני ולומר לו שבגלל שהוא דתי הוא מוסרי יותר (מוסריות היא דבר יחסי, למשל אם אתה יודע שהדת היא שקר זה יהיה מאוד מוסרי לנסות לכלות אותה מן העולם) זו היא לא מטרת היהדות. טכנית, אנחו משפיעים יותר "טוב" לעצמנו ולעולם בכך שאנו מקיימים את הפולחנים והריטאולים הדתיים (וזו גם מוסריות) ולדתיים - אין צורך במשוא פנים. תהיו נאמנים עם אמונתכם שאתם צודקים יותר ומיטיבים יותר לעולם ולעצמכם.
 
קודם כל, ברוכה הבאה לפורום../images/Emo24.gif

אני, אישית, לא חושבת שאני טובה יותר ממך, לדוגמא, אם אני מקיימת מצוות. בחרתי בדרך הזאת לא כדי להיות טובה יותר ממישהו אלא מכיוון שהדרך הזאת עשתה לי טוב. לשמור שבת עשה לי טוב ולכן המשכתי לשמור שבת. להתפלל עשה לי טוב ולכן המשכתי להתפלל. אז תגידי, את עושה את זה כי את אגואיסטית. האמת, את צודקת. ככה זה באמת התחיל. מאגואיזם גרידא. אבל בעקבות הלימודים הרוחניים שלי במדרשייה, התחלתי לעבוד על המידות שלי ולהשתפר. אדם טוב יותר מאחר לא בגלל שהוא דתי או לא. אלא, אם הוא עובד על המידות שלו יותר מאשר האחר ומצליח בכך - לכן הוא טוב יותר. אגב, הפורום הזה אין הודעות רוחניות מאחר והפורום לא נועד לדברים האלה. הפורום נועד למטרה אחת בלבד, עזרה לאלה שבחרו כבר בדרך החזרה בתשובה ולבני משפחותיהם להתקרב האחד לשני ולא להתרחק בגלל החזרה בתשובה. הפורום נועד לנסות לתת קצת עזרה בגישור הפערים על מנת שהצדדים יוכלו להמשיך לחיות בצוותא. הפורום גם נועד לעזור בכל הקשיים האחרים שהחוזרים בתשובה נתקלים בהם במהלך חזרתם בשאלה ללא שום קשר למשפחה. אם אדם נכנס לפורום ומבקש עזרה והשאלה שלו עוסקת בהאם מותר להתרחץ בתשעת הימים או לא - הוא יקבל את העזרה הזאת ולכן מצאת כאן דיונים מהסוג הזה.
 
תודה שעניתם לי

ואני מתנצלת שנפגעתם מהמילים פולחן והתקשקשות אבל לא היתה בזה שום כוונה רעה. לעצם הענין, שאלתי אתכם לא כדי להרגיז אלה סתם להבין. בכל אופן אהבתי את הצניעות שבה נכתבו התשובות ואת העובדה שכולכם הדגשתם שמדובר בענין אישי ותהליך אישי בלי נטיות מסיונריות כמו שאני רואה לפעמים בסטיקרים שמדביקים חוזרים בתשובה מסוימים : " עוד לא חזרת בתשובה , חבר " וכו´ או כרזות שאני רואה לפעמים על מרפסות שמע ישראל, נח נחמן וכו´. שיהיה לכולנו רק טוב.
 
נטיות מיסיונריות..

אני שמחה שאבת את התשובות רק הערה אחת קטנה לגבי הנטיות המיסיונריות כביכל שכתבת- אני אספר לך אם לא איכפת לך סיפור שקרה לי לא מזמן- נסעתי עם חברה שלי באוטובוס ודיברנו בינינו על כל הנושא של כפיה דתית ודברים כאלה. ואז אישה שישבה מלפנינו הסתובבה והתחילה להגיד לנו מן נאום כזה על חופש הפרט ודמוקרטיה ושהיא לא בן אדם יותר טוב מאיתנו והתחילה לשאול מלא שאלות (אני לא כותבת מה כי זה לא הויכוח שאני רוצה להיכנס לתוכו..) ולי דוקא היו כמה תשובות להגיד לה לא בשביל להחזיר אותה בתשוה אלא פשוט כדי להפוך את השיחה בינינו ממונולוג שהיא הדוברת או יותר נכון הצועקת ואני המקשיבה. וכל פעם שבאתי להוציא מילה מהפה היא אמרה- "לא לא תקשיבי לי..." והמשיכה לדבר.. ואז אמרתי לה- "תקשיבי את רוצה שאני גם יענה לך תשובה או שאת רוצה להמשיך לדבר?" ואז היא נתנה לי רשות לדבר . אמרתי אולי איזה שתי מילים ופתאם האישה החביבה שלי החליטה שהיא צריכה לרדת מהאוטובוס.. שכחתי לציין גם שכל האוטובוס החליט להשתתף בויכוח כמובן בלי לתת לי מילה לדבר. ואני וחברתי היינו הדתיות היחידות ככה שהויכוח היה מכור.. למה סיפרתי לך את זה? איך היית קוראת למה שהלך באוטובוס הזה? הכותרת "מיסיונריות חילונית" הייתה מתאימה לדעתי. ניסו לשכנע אותי ולכפות עלי את הדעה שלהם בלי לתת לי אפשרות להביע את דעתי. מה מפריע לך שמישהו תולה שלט שכתוב עליו "עוד לא חזרת בתשובה חבר"? זו דעתו האישית של האדם. חופש הביטוי זה דוקא הסיסמא שלכם לא? אם זה באמת מפריע לך לראות את זה אז בסדר. רק בואו נעשה הסכם- אני אוריד את הסטיקר הזה ואת תורידי את השלט עם הבחורה החצי לבושה שמפרסם איזשהו סרט- כי לי ובמיוחד לגברים שבציבור הדתי הוא מאוד מפריע. זו דמוקרטיה. מה שאני מנסה להגיד זה שמשום מה לחילונים יש איזשהו פחד לדבר עם דתיים כי הם פוחדים שכל אדם הוא איזה מיסיונר נסתר להחזיר בתשובה.. וזה כל כך מצחיק כי זה אומר שגם אני צריכה לפחד לדבר עם חילוני בגלל שאולי הוא יחזיר אותי בשאלה.. וזה לא נכון כי סה"כ לכל אדם יש את הדעות שלו. ואני ל יכולה לכפות על מישהו להאמין. אני יכולה רק להסביר לו את דעתי ומפה הוא יעשה את השיקול הפרטי שלו.. חוץ מזה ששלטים כמו "שמע ישראל" ו- "נ נח נחמ נחמן מאומן" אין להם קשר לנטיות מיסיונריות בכלל.
 
גם אני נתקלתי הרבה בתופעה הזאת

בציבור החילוני. אבל זה, לדעתי האישית, לא קשור לחילוני או דתי אלא לאופי של האדם.
 

giingiit

New member
אמא של קיס שלום וברכה

לחזור בתשובה = מלשון חזרה. לאן חוזרים? למקום שכבר היינו בו. כל נשמות ישראל היו במעמד הר סיני ובכולן ישנה הנקודה הפנימית הרגישה לתורה, ובנוסף, בזמן ההריון מלאך מלמד את האדם את כל התורה כולה וברגע שנולד, בא וסותר לו על פיו ומשכיח ממנו את התורה כולה, לכן כשאדם מתחיל ללמוד תורה, הוא חוזר למה שכבר ידע וגם לפעמים מרגיש שהוא כבר למד את זה פעם. זו הפרשנות של המילה "חזרה". תשובה - אדם עושה תשובה על חטאים. אין אדם שחי חיים שאינם חיי תורה בלא שיחטא. גם אנשים שחיים חיי תורה חוטאים. מטרת התשובה זה לכפר על עוונות כדי שעוונות אלו יתנקו מהנשמה. אנשים שאינם חיים חיי תורה ומצוות יכולים להיות האנשים הנחמדים ביותר, אולם ישנם הרבה ציווים מהתורה כיצד על אדם להתנהג כלפי חברו או כלפי מקום שאדם לא דתי אינו יודע ויכול לטעות בכך בשוגג או במזיד. כשלומדים תורה ומגלים את הטעויות שעושים, צריך לתקן. זו עשיית התשובה. אתן לך דוגמא למשהו שרוב האנשים אינם יודעים שזה גניבה. אם למשל את נכנסת לחנות של סטימצקי, ורואה כותבת מענינת באחד העיתונים. קראת את הכותבת אבל לא קנית את העיתון - זה נחשב מבחינת התורה לגזל. ובתורה דין פרוטה כדין מאה כלומר, אין זה משנה באיזה סכום אדם גזל, הוא צריך לכפר על הגזל ויש הוראות כיצד לעשות זאת. מה שאת מכנה פולחן, זה בעצם מושגים רוחניים. נישוק מזוזה זה לא מצווה (אני לא עושה זאת), זה פשוט מאהבת הבורא שאנשים מנשקים את מה שקדוש (מובדל) לנו בזכותו כמו נישוק מזוזה, נישוק ספרי קודש, נישוק ספר תורה. אלו דברים שיש בהם הרבה קדושה וזה משהו רוחני שמרגישים. זה בא בעיקר מאהבה עצומה לבורא עולם. בתשעת הימים הנהגנו מה שנקרא דיני אבלות. אותם הדינים קיימים גם למי ששיכל את אחד מהוריו. נכון, זה לא נוח לא להתקלח שבוע, אבל המטרה בדיני אבלות זה לא להרגיש נוח, כי ברגע שלאדם נוח דעתו זזה מהאבל. אסור להסיט את דעתו ומחשבותיו של האדם מאבלו. מותר לנחמו אבל אסור להסיטו. בברכה תמנה
 
זה מענין מה שכתבת אבל...

והרי התורה כולה (זו שהעובר בבטן אימו לומד, לדבריך) זה עשרת הדברות שרובן עוסקות בהתנהגות מוסרית חברתית נאותה (לא תגנוב, לא תרצח, לא תחמוד וכו´)והשאר זה פרשנויות ומנהגים שקבלו במאות השנים שחלפו מעמד של קדושה - וזוהי הרי ההלכה. מה שאני מנסה לומר זה שהדבר החשוב בעיני זו ההתנהגות שבין אדם לחברו והשאר מנהגים שאפשר לקיים או לא. אם אדם נהג לגנוב, הוא יקרא בעיני חוזר בתשובה אם יפסיק לגנוב ויפצה את קורבנותיו, עד שיסלחו לו. ואז זה ממש לא משנה אם הוא שומר שבת, כשרות וכו´. חשובה בעיני ההתנהגות כלפי הבריות. כמו שאמר הלל הזקן לגוי שביקש ללמוד את התורה כולה על רגל אחת :מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך והשאר לך ולמד.
 

giingiit

New member
לא בדיוק.

עשרת הדיברות כוללות בתוכן את התורה שבכתב ושבעל פה. יש מסורת שירדה מהר סיני לא רק של תורה שבכתב אלא גם תורה שבעל פה. למשל הניקוד בתנ"כ, הפסיקים, הרווחים בין המילים, הכל זה תורה שבעל פה. מנהגים זה משהו אחר לגמרי, אין זה ציווי אלוקי כמו שאר המצוות והחוקים. התנהגותו של אדם לחברו אכן חשובה מאד, אין ספק, אבל אדם שמחלל שבת גם פוגע בחברו. ההסבר לכך קצת מסובך ואכנס לזה רק אם תרצי, אבל מספיק שאומר לך שכל דבר שאדם עושה, משפיע גם על אחרים. חילול שבת של אדם אחד פוגע בכלל עם ישראל. כשרות שאדם שומר עוזר לאדם להיות יותר טהור מבחינה רוחנית למשל וטהרה זו מביאה אדם להית גם בעל מידות טובות יותר. אדם בעל מידות טובות פוגע פחות בזולת. וחזרה בתשובה זה לא תשובה על דבר אחד ולא נגמר לעולם. התשובה היא בהרבה תחומים. כי מה התשובה על אדם שגנב וחדל לגנוב, אם הוא ממשיך לדרוך לשכן על הדשא וגורם לו צער? ומה חשוב אדם שהוא כולו טוב לב, שמפזר את כספו על כולם במקום רק לנזקקים באמת? ומה עם אדם שלא כל כך טוב, כיצד ילמד להיות טוב? יש לאדם טבע וקשה לבד לשנות טבע. התורה היא אלוקית ודרכה כל אחד יכול ללמוד להיות בעל מידות טובות. אמנם לא כולם עושים זאת אבל מי שכן זכה. אגב, זה מזכיר לי משהו שסיפרה לי חברה מהלימודים. היא שאלה בשיעור שהיה על חסד, איך היא צריכה לראות את מה שקרה לה. היא באה לבית החולים לבקר מישהו. בזמן שההוא לא היה או ישן, החולה במיטה על יד גנח והתחנן לטיפת מים. הוא היה כל כך אומלל וכל כך התחנן לפניה שתיתן לו קצת מים. חברתי היא כזו טובת לב שלא יכלה לעמוד בפני התחינות ונתנה לו לגימה. חצי שעה לאחר מכן הוא נפח את נשמתו והיא ראתה אז שכתוב היה על הלוח ליד מטתו שאסור לתת לו מים. היא סוחבת איתה אשמה מאז. לפי המושגים שלך, היא באמת בחורה טובה אבל בגלל שלא הלכה לפי ההלכה, גרמה בשוגג אולי למוות של מישהו. לפי ההלכה, אסור לחבק או לנגוע באדם גוסס (גוסס כך שאין ספק שלא ישתפר מצבו הכוונה) כי כל נגיעה יכולה לקרב את המוות ולמנוע שניות ודקות של תשובה פה בעולם הזה (בעולם הבא לא ניתן לעשות תשובה). אסור לנגוע בגוסס. אסור לטרוק דלת ליד אדם חולה. טריקת דלת יכולה לקצר את חייו ואדם שעשה זאת חייב בדין הילכתי. מה שאני מנסה להגיד לך זה שללא הלכה אין לאדם קנה מידה מתי לעשות מה. לא מספיק להיות אדם טוב לזולת. לפעמים אדם עושה משהו שטוב לאחד ופוגע בשני. אין לו דרך לדעת. רק התורה יכולה ללמד אדם כיצד לנהוג בחבריו. ואהבת לרעך כמוך כתוב לרעך. למה ב- "ל"? כי ה"ל" זו למד של עשייה. לאהוב את זה רגש ולאהוב ל זו אהבה שבאה מתוך עשייה. אדם שלא הולך בדרך התורה לא יודע איך לאהוב בעשייה. בברכה תמנה
 
אני מסכימה איתך שיש צורך בהלכה =

פרשנות לתורה שזה כמו "מדריך למשתמש" אבל חלק גדול מההלכה והמנהגים, לעניות דעתי, כיון שנקבעו ע"י בני אדם (אני לא מסכימה שזה ירד משמים עם התורה) הם כפופים לאופיים ונסיבות חייהם של בני האדם (חז"ל) שקבעו אותם. כלומר אם נפרט יותר,לדוגמא: כל המנהגים הקשורים בצניעות האישה למשל: הסתרת השיער, כיסוי הגוף בשכבות בגדים נובעים מאיזו שהיא רכושנות כלפי האישה כמו היה מקובל בזמן העתיק שאשה היתה בערכה פחות מהחמור המשפחתי. האשה היא רכוש ששיך לבעלה ואסור שמישהו אחר יהנה ממנו (למשל יראה כמה היא יפה וכו´). חלק מזה גם נובע לדעתי סתם משנאה לנשים שחלק מהגברים בכל הזמנים נגוע בו. העובדה שהאישה צריכה לכסות את עצמה ולהסתיר כמה שיותר את יופיה כדי שהגברים לא יתפתו וחלילה יפסיקו את תפילתם וכו´ נובעת מתפיסת האישה כיצור מפתה "לילית" שבסופו של דבר יביא הרבה סבל על מי שהתפתה לה.
 

giingiit

New member
ההלכה ניתנה למשה בסיני

40 יום הוא היה שם והקב"ה לימד אותו את כל התורה שבעל פה. זו לא שאלה של מסכימה או לא מסכימה שזה ירד משמיים עם התורה. זו עובדה שכתובה במקורות (בגמרא במסכת פרקי אבות) ואין על כך עוררין. אלו לא דברי בני אדם סתם שישבו וחשבו למה הכוונה. חותמי הגמרא היו תנאים בעלי רוח קודש שזה היה עיסוקם, והם קיבלו מרבותם שקיבלו מרבותם וכך על משה רבינו. אין הלכה שנקבעה כל ידי בני אדם. יש סייגים וגדרות ביטחון להלכות שנקבעו על ידי בני אדם וגם זה על ברובם על ידי חותמי הגמרא. אביא לך דוגמא כיצד קובעים סייג להלכה ומקורה בתורה שתראי כיצד זה עובד. מדובר פה על הלכה של שבת, ומנסים לשים דגר, סייג, שאנשים לא יבואו לשוגג לידי חילול שבת. אז פה הם דנים על קריאה לאור הנר. מבחינת ההלכה מותר לקרוא לאור הנר אבל חכמים קבעו שאסור בגלל שאם יקרא לאור נר, יבוא לידי חילול שבת. אז הנה הגמרא הרלוונטית שתראי כיצד הם קבעו את מה שקבעו ותזכרי שהיו הם אנשים משכמם ומעלה, בעלי מעלת רוח הקודשף מסכת שבת דף יב´ עמ´ ב: מיתיבי לא יקרא לאור הנר שמא יטה. אמר רבי ישמעאל בן אלישע אני אקרא ולא אטה. פעם אחת קרא ובקש להטות. אמר כמה גדולים דברי חכמים שהיו אומרים לא יקרא לאור הנר רבי נתן אומר קרא והטה וכתב על פנקסו אני ישמעאל בן אלישע קריתי והטיתי נר בשבת לכשיבנה בית המקדש אביא חטאת שמנה. מה קרה פה? אחד מהתנאים אמר שאפשר לקרוא לאור הנר (זה מותר מדאורייתא, מהתורה, אבל נאסר מדרבנן, על ידי חכמים) וקרא ובא לידי חילול שבת בשוגג. וזה סגר את הויכוח והסייג נקבע שאסור. למה אסור? שלא יבוא לידי חילול שבת. כל הילכות הצניעות שהתיחסת אליהם, קבעת דברים לא מתוך ידע ולימוד, אלא מתוך איזה מיתוס שמקובל בעולם החילוני וחבל. לכל הלכה יש את הרובד הפשטני, חומרי שלה וגם את הרובד הרוחני יותר. למשל שיער אצל אישה נשואה מביא לדינים. זה אומר שאישה נשואה שלא מכסה את הראש, אם יש נגדה דין על משהו, שיערה הלא מכוסה ימשוך אליה דינים ללא רחמים. קשה קצת להסביר את זה בלי להכנס להסברי משמעות הרחמים ודינים. בקשר ללבוש, אין זה קשור כלל לרכושתנות ומה שכתבת על חמור, לא יודעת מאיפה המצאת את זה, אולי קראת על הנצרות והתבלבלו לך המושגים. אישה ביהדות "תמיד" היתה מכובדת. תמיד. כשכל העולם חשב שנשים הן עבדות ושפחות, היתה לנו דבורה הנביאה, וחולדה הנביאה, ושרה אמנו שנאמר לאברהם - כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה, והיו לנו רבקה ורחל ולאה אמותינו. כמה נשים גדולות ומכובדות כאלו את מכירה בחברה החילונית כיום? כמה ראשי ממשלה נשים היו לנו? ולילי"ת, שוב - דיבורים בעלמא. לא באים מתוך ידע אלא סתם זריקת אמרות באוויר. לילי"ת היא שדה, לא אדם. למה אינך משווה את לילי"ת לחווה אמנו? האם חווה זכתה לזלזול? השפלה? בורא עולם ברא את האדם ויודע איזה חיסרון יש לכל מין. הוא נתן לנו הלכות שכל מי שהולך לפיהן, יגיע לנצחון מוחלט על יצר הרע. אחד מהדברים שקשה לגברים לעמוד בהם זה מראיה של אשה. לא משנה איך תסתכלי על זה, זו המציאות גם ברחוב החילוני. אישה שגבר ביטל תורה במחשבה עליה תיענש כי לגבר יש חולשה, ככה הוא נברא. לאישה יש את הכוח למנוע את זה. זה תפקידה. אין זה קשור להשפלה ללכת צנוע. להיפך, אישה שהולכת ברחוב בחזיה וחוטיני מושפלת בעיני הרבה יותר מאישה לבושה צנוע. כי בעוד שאשה צנועה זוכה לכבוד, אישה בחוטיני זוכה לבוז גם מגברים כי הם רואים בה דבר אחד וזה לא משהו מכובד ביותר. אם אינך מאמינה לי, את מוזמנת לקרוא את המאמר הבא, שנכתב על ידי חילונים ועל חילונים. לא אני המצאתי את השפעת האישה על הגבר. בברכה תמנה
 
אני לא חושבת שאנחנו נסכים על משהו

האשה בזמן העתיק וגם היום בעולם השלישי ובחברות דתיות מאוד (מוסלמים, יהודים חרדים) מושפלת בעצם זה שעליה לכסות את עצמה ולהשתדל שלא לבלוט בחברה. כל הדיבורים היפים שלכם שהומצאו ע"י הגברים (ואני לא שונאת גברים, אני נשואה לאיש מקסים) על אשת חיל וכו´ מטרתם לשכנע את האישה שמקומה תמיד נמוך יותר מזה של הגבר ואם היא למשל מפתחת קרירה מקצועית הרי זה כדי שתוכל לפרנס יותר טוב את משפחתה וילדיה הרבים (פרו ורבו, כן?). שום דבר לא לנשמה ולהגשמה אישית. נכון שהיו דבורה הנביאה וכו´, אבל למה אין אפילו הלכה אחת שקבעה אישה? הרי היו נשים חכמות ולמדניות כמו ברוריה שבודאי ידעו לפסוק הלכות. התשובה לכך, לדעתי, היא שאותם גברים (חז"ל וחלילה לי מלפגוע בכבודם) דאגו שלא לערב את הנשים בלימוד ובפרשנות (כל המלמד את בתו תורה וכו´) העיקר שידעו את דיני הכשרות (כדי שלא יכשילו את הגברים במאכלות אסורים), דיני הצניעות והטהרה. שוב הכל כדי לא להכשיל את הגברים. למה? ודבר אחרון, הפרשנים שרוח הקודש לפי דבריך שרתה עליהם היו רק בני אדם ונתונים למצבי רוח, נסיבות חיים ואופי בדיוק כמו כולנו ובהתאם לכך גם פרשו ופסקו בכל מיני ענינים.
 

giingiit

New member
למה את חושבת שלבוש צנוע משפיל?

אני חושבת שמכוער ומשפיל לראות נשים שצריכות למשוך תשומת לב על ידי לבוש פרוץ. איום ונורא שאישה יוצאת מהבית ונראית כאילו לא התלבשה כי זה צוו האופנה בחברה. הרבה יותר משפיל שגופה של אישה צריך מוצג על כל שלט פרסומות כדי למכור לאנשים שטויות. איך לדעתך מרגיש ילד קטן שרואה אישה ערומה בשלטי חוצות? את חושבת שהוא יגדל להעריך את גופה של האישה? ופרו ורבו זו מצווה שמצווה הגבר, לא האישה. האישה אינה מצווה בפרו ורבו. את מלאה בכל כך הרבה סטיגמות שזה פשוט לא ייאומן. לו לפחות היית באמת מבררת מה ההלכה אומרת לגבי נשים, הייתי מקבלת שייתכן שאת חושבת כך אבל לכתוב כאלו דברים ללא כל בירור ובדיקה, ללא הכרת המקורות והבנתם זה פשוט לעשות עוול. פשוט עוול. ואת צודקת. לא נסכים. אני אוהבת לברר דברים לפני שאני כותבת אותם ברבים. עד שלא תלמדי לברר דברים לפני שאת כותבת אותם לא נוכל להסכים. קשה לקחת ברצינות דיעות שבאות מתוך סטיגמות ומיתוסים ולא מתוך בירור. ואם מעמדה של האשה מאד חשוב לך, הייתי מציעה לך לחזור בתשובה. אישה בחברה היהודית חילונית מושפלת יותר מבכל חברה אחרת. היחס לנשים בא לידי ביטוי לא רק באלימות ורצח כלפי נשים, אלא גם באלימות מילולית, יחס של גברים לנשים כאל מזרונים (לא פלא לאור הלבוש או חוסרו יותר נכון), השריקות והצחקוקים של גברים לנשים, והצורך של אישה ללבוש מכנסיים כגבר, פשוט נורא. כשאשה חושבת שאם היא תתפקד כגבר היא תהיה שווה לו זה פשוט מוכיח את המשפט "אל אישך תשוקתך והוא ימשול בך". זה בדיוק הדרך שגברים שולטים בנשים. שוויון בחברה שבה את חיה? איפה? נשים לא מרוויחות כמו גברים, נשים לא זוכות לתפקידים כמו גברים למרות שלובשות מכנסיים, גברים לא לוקחים על עצמם תפקידים נשיים כלומר, הכל חד כיווני - האישה רוצה להיות כגבר ולא הגבר כאישה. זה שיוויון? זה גבר שמושל באישה! סליחה אבל אני חושבת שאת צריכה לעשות קצת סדר בראש בקשר להשפלה ואיפה. מאז שחזרתי בתשובה גיליתי משהו מדהים - שכייף להיות אישה. כייף להתלבש צנוע. כייף ללכת ברחוב כשגברים מורידים את העיניים ולא שורקים, כייף לשבת באוטובוס מופרד ולא באוטובוס ששם גבר מי שנוגע באישה (בטח קראת את המאמר על ההטרדות המיניות של נשים באוטובוסים). איזה כייף. סוף סוף אפשר להיות אישה. וכל זה למדתי מתוך בירור, לא מתוך קריאת עיתונים מגמתייים. הייתי מציעה גם לך לברר דברים וללמוד אותם לפני שאת מביעה אותם בפומבי. לפחות תדעי שאת אומרת דברים מתוך ידע ולא חוסרו. בברכה תמנה
 
אז ככה

1. נשים לובשות קצר, כי מה לעשות אנחנו גרים בארץ חמה מאוד עשרה חודשים בשנה וקשה לנוע ולהזיע בתוך הבגדים הארוכים. 2. מה בנוגע לכיסוי הראש במקרה הקל, ולגילוח ופיאה במקרים הקיצוניים יותר (סאטמרים למשל) ? לא ענית לי למה האשה צריכה לכער את עצמה, כדי שהגבר לא יתפתה. מה יש הוא כזה חלש וקשה לו להתאפק? 3. בניגוד למה שהחרדים חושבים או רוצים לחשוב, למרות הלבוש החשוף אנחנו לא נוהגים להתנפל אחד על השניה ולהיפך כל הזמן ובכל מקום. גם אצלנו זוג צריך אהבה, הבנה וקירבה לפני שבכלל מגיעים למיטה. 4. פרסומות שמשתמשות בתמונות חשופות של נשים זו בעיה אכן אני בעד להתחיל להשתמש גם בתמונות של גברים חשופים יפים. מה יש גם אנחנו רוצות להנות ממה שברא הקב"ה. 5.אני בכל זאת חושבת שכל נושא הצניעות יסודו בחשיבה מעוות הרואה באישה יצור מפתה ומסוכן שיש להיזהר ממנו וכשנשואים לו לשמור עליו שלא תתפתה לאחרים. אבל כמו שכתבתי השקפה זו אינה מיוחדת רק ליהודים אורתודוקסים. 6. הדעות שלי הינן בהחלט מתוך קריאה, ההבדל ביננו הוא שאת מקבל הכל כפי שרוצים שתקבלי (חוזרת בתשובה או לא ?) ואני קצת יותר ביקורתית.
 
בלי להתייחס להכל - רק לסעיף הראשון

גם בעיראק ובמרוקו היה חם. מאוד אפילו, ובכל זאת...
 

giingiit

New member
את לא ביקורתית כלל

כיצד את יכולה לבקר משהו שאינך יודעת? אם תסתובבי בבני ברק בשבת תראי מה זה יופי אמיתי. נשים חרדיות עולות ביופיין על נשים חילוניות לא רק בגלל הטיפוח אלא גם בגלל הצניעות. צניעות מעוררת כבוד. פריצות לא. גם בארה"ב חם, אבל בכל זאת ישראל זכתה במקום שני בעולם לפריצות אחרי תאילנד. למה בישראל פרוצים כל כך ובאמריקה לא? לבקר אפשר רק את מה שיודעים. מה שאת עושה זה לא ביקורת. זה זריקת רפש מגמתית. אבל שוין. כמו שיש מצווה לומר את מה שנשמע, כך יש מצווה שלא לומר את מה שלא נשמע. חשבתי בהתחלה שאת רצינית ובאמת רוצה להבין אז השמעתי. עכשיו שאני יודעת שאינך רוצה להבין, אין לי יותר מה להשמיע לך. תישארי על פי בחירתך בחוסר ידע ואמונה תפלה. לכל אחד יש בחירה חופשית וזו בחירתך. בברכה תמנה
 

התרנגול

New member
סתם לגבי הכתובת בעיתון...

לא עברתי על כל הדיון שלכם, ואני לא ממש יודע על מה אתם מדברות, רק ראיתי מה שכתבת על הגזל בקריאת הכותרות בעיתון בחנות. באופן עקרוני את צודקת, אבל צריך לזכור שהמוכר לא מקפיד על זה, ולא בטוח שזה גזל, ויותר מזה- לא רק שהוא לא מקפיד, אלא בזה שהוא שם את זה גלוי לעיני כל, הוא מגלה דעתו שנח לו בזה שיקראו את הכותרת, כי הוא רוצה שיקראו ויקנו... אז יכול להיות שבמקרה הפרטי הזה זה לא גזל.... אבל בכלליות את צודקת...
 

giingiit

New member
אני לא לגמרי בטוחה שאתה צודק

גם רוכל שם את מרכולתו בשוק, ואין זה אומר שאדם צריך להשתמש בזה. למשל בחנות ספרים, מותר לך לקרוא בספר סתם כי לא מתחשק לך לקנות? גם אם המוכר לא מקפיד, אם הוא ידע שאתה בא לחנותו לקרוא עיתונים בלי לשלם, הוא כן יקפיד. זה מונע ממנו פרנסה. זו פרנסתו.
 
למעלה