הסויה לטוב ולרע
קודם כל אני אישית (וזו דעה קדומה שלי) נגד מוצרים מתועשים - ולכן אני חושבת שאם מה שאת נוטת כתחליף לחלב זה חלב סויה ומעדני סויה בטעם וני או שוקולד או אפילו שניצל טבעול יומי, אז עדיף כבר החלב האמיתי והשניצל המקורי. דבר נוסף שצרך לזכור , זה שכ 80% מהסויה בעולם הינה מהונדסת גנטית, אז אם זה מפריע לך , צריך להביא זאת בחשבון. במה שמעבר לכך , פולי הסויה הינם מזון איכותי מאד שמכיל חלבון מלא וערכים תזונתיים נוספים - ניתן לאכול אותם כמו את שאר הקטניות (מבושלות לאחר הנבטה), או בצורות מסורתיות של הכנה כטופו או מיסו. העובדה שהסויה מכילה פיטו-אסטרוגנים אינה מזיקה ולפעמים אפילו מאד מועילה כאשר יש גמגום כלשהו במערכת ההורמונלית. זאת, כל זמן שאין צורכים אותה בכמויות מופרזות, או בצורו תעשייתיות שמזקקות את הפיטו -אסטרוגנים לריכוז גבוה יותר (הגושים היבשים בדוגמת בונזו למשל מכילים מכילים ריכוז גבוה של פיטו אסטרוגנים ולכן לא מומלץ לתת אותם יותר ממנה פעם בשבוע לילדים ממין זכר) בעיה נוספת שיכולה להיות לסויה היא השפעה שלילית על בלוטת התריס, אשר מתאזנת בתזונה היפנית על ידי צריכת כמות גדולה של אצות במקביל - לכן, אם יש לך תחילה של בעיה בבלוטת התריס, עדיף להמנע לתקופה מסויימת מהסויה או להמעיט ככל האפשר, תוך כדי לקיחת מזונות/תוספים/צמחים אשר מחזקים את פעילות הבלוטה. לגבי הסיפור של סרטן השד והפרת האיזון ההורמונלי - יש המון מחקרים שטוענים ההיפך, ויש גם מחקרים שטוענים כך. האמת היא שאין הוכחה חד משמעית, כך שאנשים מסויימים נוטים להאמין למחקר שמצא שיש חשש לקשר כזה, אני אישית נוטה יותר להאמין לעובדה שבמדינות בהן הסויה היא מזון בסיסי שנצרך כאחוז גבוה מאד של התזונה על ידי נשים בכל הגילאים, לא היתה בעיה של חוסר איזון הורמונלי וסרטן שד (ובתקופה המסורתית אף להיפך - המחלה לא היתה ידועה כלל, ויש המון מחקרים/מאמרים על איך נשים ממוצא יפני התחילו לחלות בסרטן השד רק עם המעבר לארה"ב ולתזונה מערבית) ולסיכום: כמו כל מזון - לסויה יש ערך תזונתי רב, אך יש לצרוך אותה בכמויות סבירות ולא בהפרזה ובאופן ההכנה הטבעי ו/או המסורתי ביותר.