שאלה לגבי דוד שמש

blowpipe

New member
שאלה לגבי דוד שמש

רציתי לדעת מהו הפרש הגבהים המקסימלי בין דוד לקולט כאשר הדוד נמצא מעל הקולט וישנה סירקולציה לא-מאולצת. אני מניח שהדבר הוא תלוי טמפרטורה, אז אולי קיימת נוסחה לעניין? תודה מראש לעונים.
 

blowpipe

New member
הכוונה היא למגבלת הסירקולציה

ברור שככל שאורך הצינור יותר גדול אז יש יותר איבוד חום, זה לא רלוונטי כרגע, השאלה שלי היא מעל איזה גובה לא תתקיים סירקולציה טובה בין המיכל לקולט. העקרון ברוב דודי השמש הוא לאפשר למים חמים (שצפיפותם נמוכה) מהקולט לעלות למיכל וממים קרים (שצפיפותם גבוהה) מהמיכל לרדת לקולט, במעגל כזה- זוהי סירקולציה לא מאולצת, כלומר ללא שימוש במשאבה. אני מניח שמעל גובה מסוים המים החמים מהקולט לא יוכלו לעלות למיכל ואז תישבר הסירקולציה, שאלתי היא מהו הגובה הזה, או בניסוח אחר האם מישהו מכיר נוסחה שמתוכה ניתן להסיק את הגובה המדובר. מקווה שהבהרתי. :)
 

blueshark09

New member
כבר ענית

תחתית הדוד צריכה להיות מעל החלק העליון של הקולטים. ככל שתעלה מעבר לכך - סתם תבזבז אנרגיה, וככל שתוריד - סירקולציה תאבד ביעילותה. יש לך 2 משתנים - האחד הוא גובה עמודת המים (בצינור), שהלחץ כתוצאה ממנו הוא 1 אטמוספרה לכל 10 מטר גובה. השני הוא הפרש צפיפויות בין מים חמים לקרים, מה שיניע לחץ לכיוון השני והוא צריך להיות גדול יותר מלחץ עמודת המים לפי המערכת שתיארת. בנוסף לכל 2.5 מטר צינור הטמפ' יורדת בכ-4 מעלות (ממוצע, משתנה לפי מזג אוויר), ככה שבהגעתם למיכל זה יגרע מהלחץ שמניע את הסירקולציה.
 
למעלה