אדני מסוטים
שאלה לאנשי הרכבות
מדוע מסוטים מורכבים על אדנים מעץ ולא מבטון?
אדני מסוטים
למיטב הבנתי, נושא שיכוך הזעזועים הוא דווקא שולי יחסית בבחירה של האדנים למסוטים (או 'מפלגים' בעגת הרכבת של היום). אמנם אדני בטון הם יותר בעייתיים מבחינה זו, אבל בעייתיות זו היא דומה בין אדנים לקו ישר לאדנים מתחת למסוטים. הבעיה העיקרית היא כנראה עלויות ייצור - מאוד זול לייצר כמויות ענקיות של אדני בטון כשכולם מאותו סוג, כמו בקו רגיל, אבל במסוטים, מהם יש מעט יחסית, כמעט כל אדן הוא באורך אחר. כמובן שלייצר 30 סוגים של אדני בטון לכל מסוט (ויש הרבה סוגים של מסוטים) זה יותר יקר מלחתוך אדני עצ לאורכים המתאימים. ולמרות זאת, בשלושים השנה האחרונות מתחילות לאט-לאט רשויות הרכבות בעולם להשתמש במסוטים עם אדנים מבטון, בייחוד בקווים למהירות גבוהה במיוחד או עומסים גבוהים, בהם פשוט יש יתרונות גדולים במיוחד לאדני בטון, שמצדיקים את השקעת היתר. מסתבר גם שאפילו ברכבת ישראל של היום יש הצדקה למסוטים מתקדמים יותר וניתן למצוא כיום בארץ מסוטים שהם נטולי אדנים לחלוטין ובמקומם הם מונחים על יציקות בטון ייעודיות (יש לי תמונות, אבל אני לא בבית).