ומוסיפה אייטם על ...../images/Emo68.gifברבי
ולמה ברבי? כי כל הסקסיזם בפרסומות סובב סביב הפנטזיה שהיא מיצרת אצל גברים ונשים. מיהי בובת הברבי ומהי השפעתה ההרסנית על בנותינו ובנינו? ברבי היא בובת משחק פופולרית, שנולדה במוחה של אישה אמריקאית, רות האנדלר, בשנת 1959, והפכה למסמנת של נורמות יופי מערביות, שלאף אישה כמעט אין דרך לעמוד בהן. בובת ה"ברבי" היא גרסה משופרת ונוצצת של בובה סמי פורנוגרפית בשם "לילי", שהייתה מוצר פופולרי ביותר בקרב גברים בגרמניה, אחרי מלחמת העולם השנייה. בובת הברבי האמריקאית היא בובה יפה, גבוהה, רזה, בלונדינית, בעלת מותניים צרות, חזה גדול ורגליים ארוכות. ברבי היא בובה אמריקאית, אלילה מערבית בזכות עצמה, המסמנת נורמות של יופי נשי בחצי המערבי של כדור הארץ בפרט ובעולם בכלל, מוצר צריכה של תרבות המקדונלדיזציה/ דיסניזציה/ "הכפר הגלובלי", חיילת חשובה בצבא האידיאולוגיה של "האימפריאליזם התקשורתי". בבעלותה של ברבי נמצאים בוב חתיך, בשם קן, בן זוגה לחיים, תינוק ברבי, וילה מהודרת רבת מפלסים, מכוניות, מטבח מאובזר, מוצרים חשמליים, בריכת שחייה וסופרמרקט. בכול שנה, מעצבים מיטב אופנאי הצמרת, למעלה ממאה תלבושות חדשות שונות למלתחתה, ארבעת אלפים דגמים שונים של נעליים ואלף ארנקים. ברבי עצמה נמכרת במודלים שונים של מצבים – ברבי בחופשת קיץ בהוואי, ברבי בחופשת סקי בחורף, ברבי מארחת לברביקיו בגינה, ברבי יוצאת למסע אופניים, ברבי משחקת טניס. פמיניזם - לאורך השנים השתלבה ברבי בכול המקצועות הגבריים היוקרתיים: היא הייתה האסטרונאוטית הראשונה, עוד לפני זו האמיתית; היא הייתה וטרינרית; היא הייתה רופאה והיא עסקה במקצועות רבים, בטרם החלו נשים לחדור אליהם. פוליטיקליקורקט – בשנים האחרונות החלו לייצר בובות ברבי אתניות, שחורות, היספאניות ואינדיאניות, כדי לרצות את כול ציבור הצרכנים האמריקנים. כיצד היא נמכרת, משווקת ולאן? היא נמכרת דרך התקשורת, דרך הפרסומות האמריקאיות, דרך הסי.אן. אן, דרך סדרות אמריקאיות, ומשחקים בה ברואנדה, בפריז, בעפולה, בסעודיה, בטקסס, בפקין ובניו-זילנד. במה מואשמת ברבי? באנורקסיה, בולימיה, בעיצוב מודל אחד של יופי נשי לבן בלונדיני, רזה עם חזה גדול, בקפיטליזם בקפיטליזם דורסני, ב"אימפריאליזם תקשורתי", בגלובליזציה. ברבי היא מטפורה של…? אישה קפיטליסטית מודרנית מערבית, פמיניסטית ופוליטיקלי קורקט. מבשרת של אפנות חדשות וטרנדים חדשים, בביגוד, ריהוט, מכוניות, סגנונות חופשה, היא גם משמשת ברומטר לרוחות חברתיות ותרבותיות חדשות. שינויים בשוק העבודה, שינויים בשוויון – שחורים, נשים, היספאנים ואינדיאנים. מיהן הנציגות האנושיות של מודל ברבי? קלאודיה שיפר, היא המודל האולטימטיבי של ברבי. "דוגמניות-על" (ה-Super Models"") המרוויחות עשרות אלפי דולרים ליום צילומים אחד, מחליפות את כוכבות הוליווד הגדולות של פעם, בתודעתם של ההמונים. בשנות השמונים החלה מגמה בארה"ב, אשר יובאה לישראל, בשנות התשעים, של "שכירת יפות מקצועיות כשדרניות" להופעה בטלוויזיה. הקריטריונים להופעה נשית היו: נעורים ויופי. תופעה זו התפשטה במהירות לכול תחומי שוק העבודה האמריקאי, והיא נקראת PBQ (כישורי יופי מקצועיים). זה הגיע גם לארץ, שהמנחים של ערוץ הילדים, צריכים להיות דוגמנים. מגישות החדשות צריכות להיות יפות וצעירות. יעל שטרנהל מול חיים יבין. ביום שישי בערב, בערוץ 2, יש ארבעה גברים מזדקנים מאוד. ביום שישי, בערוץ 1 יש אישה צעירה וגבר מזדקן וכעור. מידות – גובהן של "דוגמניות-על" גבוה בכעשרה סנטימטרים מהממוצע הנשי, משקלן נמוך ב- 15 קילוגרם מהממוצע הנשי, והוא ירד ל23%- פחות ממשקלה של האישה המצויה. "בעשרים השנים, אחרי תחילתו של הגל השני של תנועת הנשים, ירד משקלה של מיס אמריקה. משקלן הממוצע של שפנפנות פלייבוי צנח מ- 11% פחות מהממוצע הלאומי ב-1970, ל- 17% פחות מהממוצע הלאומי בשמונה שנים. גיל – גילן הממוצע של דוגמניות העל הוא 26-16. ניל פוסטמן כותב בספרו, "אובדן הילדות": "בשעה שנכתבים דברים אלה, משמשות נערות בנות שתים עשרה ושלוש עשרה כדוגמניות, שמשכורתן מן הגבוהות ביותר באמריקה. בתשדירי פרסומת, בכול אמצעי התקשורת החזותיים, מוצגות נערות אלו לציבור בדמות נשים בוגרות, מנוסות ומפתות, מבחינה מינית, כשהן חשות גמרי בנוח במיליה הארוטי. כדאי לזכור! בכל פעם שאנחנו קונים/קונות בובת ברבי לבנות או לבנים אנחנו משרישים/ משרישות את מודל החיקוי הבלתי אפשרי של הברבי, (שהיא בעצם האובייקט המיני הפופולארי ביותר בעולם), בתת- מודע של הבנות כמודל הנשי האולטימטיבי, ובתת- מודע של הבנים לגבי מודל הנשיות המועדף עליהם.