שאלה בנושא מדחפים

kotller

New member
שאלה בנושא מדחפים

רציתי לדעת מה היתרונות והחסרונות של מדחף 2 להבים לאומת מדחף 3 להבים. אני מבין שלמדחף 3 להבים יש יותר גרר במים ולכן בשייט עם מפרשים עדיף מדחף אם 2 להבים (פחות גרר יותר מהירות) מצד שני בשייט עם מנוע למדחף 3 להבים אמור להיות יותר דחף = יותר מהירות. השאלה כמה זה משמעותי למהירות הסירה והאים יש דברים נוספים מעבר לגרר ולדחף ? מה השיקולים לבחירת מדחף 2 להבים או 3 להבים? מדובר על יאכטה 36 פיט עם מנוע 15 כ''ס, ציר תודה מראש למשיבים.
 

אבי 2203

New member
עוד שאלה בנושא

האים למדחף 3 להבים יש יתרון מבחינת האיזון,מבחינת יכולת התמרון במרינה
 

gb228

Active member
אני חושב שזה פחות תלוי במדחף עצמו

ויותר תלוי במיקומו ביחס לדף ההגה. יכולת תמרון תלויה ב"שטיפה" שנוצרת על פני ההגה. במצב תנועה השטיפה נובעת מעצם התנועה של הסירה במים, אבל בתחילת תנועה או במעבר מקדימה לאחור, שאלו המצבים האופיניים לתמרון במעגן, השטיפה הראשונית נוצרת ע"י המדחף, ואז מדחף קרוב מדי לדף ההגה לא יוצר שטיפה על פני שטח גדול מספיק ומדחף רחוק מדי גורם להשהיה בין פעולת הטרוטל לתנועה.
 

gb228

Active member
תוספת - תלוי ברגישות ל PROP WALK

במדחף 2 להבים התופעה חזקה מ 3 והיא הכי מורגשת במצב שהסירה בתחילת תנועה לפני יצירת השטיפה על דף ההגה.
 

gb228

Active member
היה מאמר בנושא ב PBO האחרון

שורה תחתונה - כדי להתאים מדחף לסירה יש להזין את נתוני הסירה והמנוע לתוכנה (יש כנראה כמה כאלו זמינות ברשת) אבל גם זה רק "בערך" ורק בדיקה בפועל תיתן את התוצאות האופימליות. כל מדחף בעל פסיעה קבועה מתאים רק לנקודת עבודה אחת. בשאר הנקודות הוא פחות יעיל. ולכן בבחירת המדחף צריך להחליט אם מעדיפים יעילות במהירויות הנמוכות יחסית על חשבון היכולת להגיע למהירות מקסימאלית מסוימת או להיפך. במהירויות נמוכות אין הבדל בין מדחף 2 להבים למדחף 3 להבים מבחינת יעילות כי מדחף ה 2 להבים יפצה על השטח הקטן בפסיעה יותר גדולה. מדחף 2 להבים יהיה מוגבל יותר במהירויות גבוהות כי אז נכנסים למצבי קוויטציה. מדחף 2 להבים יוצר פחות גרר, אבל גם יתרון זה תלוי במהירות הסירה כי במהירויות גבוהות הגרר של גוף הסירה הוא משמעותית יותר גדול מהגרר של המדחף ואז ההבדל בין 3 ל 2 להבים זניח.
 

kotller

New member
לי ברור שאין משהו מושלם

לכל מדחף יש את היתרונות והחסרונות שלו ואת נקודת העבודה שבה הוא הכי יעיל. אבל אני רוצה לחדד את השאלה. נניח ששני כלי שייט זהים שטים בתנאים זהים: מצב א' שייט על מפרשים רוח 10 קשר על כלי אחד מורכב מדחף 2 להבים על כלי שני מדחף 3 להבים. האם הכלי הראשון ישוט מהר יותר? ואם כן בכמה? מצב ב' שייט על מנוע 2000 סל''ד הכלי הראשון עם מדחף 2 להבים הכלי השני עם מדחף 3 להבים. האם הכלי השני ישוט מהר יותר ובכמה? דבר נוסף זה באמת נושא התמרון האם מדחף שני להבים עדיף או להפך או שאין לזה חשיבות?
 

gb228

Active member
תלוי בתנאים

בוא נניח שבשני המצבים תכננו לאותה נקודת עבודה, ליעילות מקסימלית בערך בחצי טרוטל. מדחף שני הלהבים יהיה עם פסיעה גדולה מזו של מדחף ה 3 להבים כדי לפצות על השטח הקטן יותר. מצב א - מהירות הרוח לא משנה כל כך אלא מהירות הסירה. במהירויות של עד 3-4 קשר הסירה בעלת 2 הלהבים תהיה קצת יותר מהירה (בכמה יותר מהירה לא נראה לי שניתן לחשב כי זה תלוי בהמון פרמטרים). מעבר לכך הגרר של הסירה עצמה מתחיל להשפיע יותר וההפרש קטן עד כדי התבטלות. מצב ב - בתחום 2000 סל"ד שני המדחפים יהיו יעילים באותה מידה ויניעו את הסירה פחות או יותר באותה מהירות. תעלה לאיזור של 3500 והמדחף של 3 להבים יוכל לתת לך מהירות מקסימאלית יותר גבוהה מ 2 להבים. לגבי תמרון אני חושב שיש לזה פחות השפעה. אולי בסירות שמושפעות חזק מ PROP WALK ל 3 להבים יהיה יתרון קטן בהקטנת התופעה.
 

chiefchiefos

New member
תלוי בשטח הלהבים!

השאלה שלך היא דיי כללית מכייון שיש מדחפים בעלי 2 להבים שסך השטחים הוא כמו מדחף עם 3 להבים, השטח הנ"ל הוא שיוצר את כוח הגרר ומפחית את מהירות ההפלגה בשני המצבים. לגבי תימרון הספינה אז מדחף עם 3 להבים יקל על התימרון מהסיבה הפשוטה שישנה כמות גדולה יותר של מי ים הזורמים ברציפות אל עבר דפי ההגה לעומת מדחף עם 2 להבים בו הזרימה נמוכה יותר ופחות רציפה. עוד נתון שחובה להיתחשב בו הוא המרחק של דף ההגה מהמדחף! בהצלחה
 

kotller

New member
כשאני משווה בין

שני סוגי המדחפים ברור שאני אקח מדחפים עם שטח להבים שווה. בכל אופן אני חושב שהבנתי את ההבדלים בין שני סוגי המדחפים.
 

chiefchiefos

New member
תשובה

באופן כללי מדחף בעל 3 להבים עדיף על פני מדחף עם 2 להבים מכמה סיבות: 1. יותר יעיל- דבר הגורם להקטנת תצרוכת הדלק!!! 2. איזון דינאמי גבוה - פחות רעידות בזמן ההפלגה. 3. יותר מי ים זורמים לכיון דפי ההגה ובכך עוזרים לשמור על קורס הפלגה יציב. בזמן הפלגה או עם מנוע או עם מפרשים (או גם וגם) ישנם פרמטרים נוספים המשפיעים על מהירות הספינה כמו למשל צורת מבנה גוף הספינה, הנפח הטבול במים,תחתית נקיה (ברניקלס) ועוד.... כדי לדעת בדיוק מה המדחף שמתאים לספינה שלך צריך לעשות כמה חישובים (מהנדס ימי) ועוד כמה הפלגות נסיון!! אל תסמוך על חובבנים בעניין הזה. עוד דבר, מדחף יוצר גם מהירות וגם כוח דחף. כלי שייט שבנוי להפלגה מהירה יצויד במדחף שבונה כוח דחף נמוך יחסית לעומת כלי שייט המיועד לגרור/לדחוף אשר יצויד במדחף הבונה כוח דחף מאוד גבוה אך מהירות ההפלגה נמוכה יחסית (כגון גוררת)
 
למעלה