שאיבת חלב וטיפול בחלקי המשאבה

איליצון

New member
שאיבת חלב וטיפול בחלקי המשאבה

שלום :),
אני אמא לתינוקת בת חודשיים וחצי, בריאה ונהדרת (שקלה לפני שבוע 5.5 ונולדה 3275).
התחלתי לשאוב לפני כשבוע. לקחתי בהשאלה משאבה מיד שרה.
מספר שאלות:
1. נאמר לי שאת המסנן הלבן אין לשטוף במים. היכן היית ממליצה לאחסן אותו, כיוון שכל צורת אחסנה נראית לי לא סטרילית. בנוסף, כל צורת מגע שלי במסנן נראית לי לא סטרילית (אני שוטפת ידיים, אבל נוגעת בברז לדוגמא, או בשקית שבתוכה שמתי את המסנן...).
2. איך את ממליצה לטפל בבקבוק ובפעמון (משפך?) חוץ ממים וסבון..
3. צד אחד מניב הרבה פחות חלב לעומת הצד השני. בעבר זה היה צד שהרגשתי שיותר מניב בהנקה עצמה ולאחרונה "התמתן" (אם כי התינוקת לא מתעצבנת עליו, היא מסיימת לינוק ממנו ואח"כ מבקשת צד שני ליניקה קצרה). הצד השני עכשיו מניב יותר. האם יש דרך לגרום לו להניב יותר? או שאין טעם להתעקש על תפוקה שווה בשני הצדדים?
4. לא קשור לשאיבה: לפעמים היא מבצעת הקשתה של הראש אחורה, כאילו היא מחפשת משהו (אור? משהו מעניין בחדר?) אין סימנים של מצוקה או עצבנות, אני מפרשת זאת כאיבוד עניין ומסיימת להניק (אלא עם כן אני רואה שהיא עוד רוצה לינוק ומרימה אותה לגיהוק/מנסה לפתור את הבעיה שהפריעה לה). האם אני נוהגת נכון?

תודה רבה :)
 
שאיבת חלב אם

הי,
טיפול במשאבה, רק החלקים שבאים במגע עם חלב האם זקוקים לניקוי וסטרילזציה.
כלומר המסנן שמחובר לצינור אינו זקוק לטיפול מיוחד ודי בתנאים נקיים לשמור אותו.
יתר החלקים - החצוצרה (משפך), הבקבוק, השסתום החד כיווני זקוקים אחרי כל שימוש לשטיפה במים וסבון והכנסה לסטרלזציה של 5 דקות. אפשר בסרלזטור במיקרו ואפשר להרתיח סיר מים, ובמשך 5 דקות לתת לחלקים להיות במים.
בתום הפעולה להניח את החלקים ולתת להם להתייבש.
הרעיון הוא להביא את המוצרים להיות נקיים בצורה מספקת ++, ברור שהחלקים באים במגע עם היידים של האם, האוויר, השד ולכן זה לא סטרלזציה ברמת בית חולים. כמובן לשטוף יידים לפני שימוש במשאבה וחלקיה, אין צורך לנקות את הפטמה או השד.
לגבי שאיבה, ביצוע שאיבה אינו נותן לנו את המידע המדוייק לגבי תפוקת החלב של האם, כמות החלב שמשאבה יודעת לשחרר מהשד היא לפעמים מוגבלת ביחס למה שתינוק יכול ומסוגל. אם ההנקות ממשיכות כסדרן אין סיבה לחשוש כי מדובר בירידה בתפוקת החלב. בנוסף אכן יש שונות בין יכולת היצור של כל שד, אומנם קיימת השפעה הדדית בין השדיים אך כל שד הוא יחידה עצמאית של ייצור.
התנהגות במהלך ההנקה- אם את מזהה את ההתנהגות כהתנהגות חקרנית מצד התינוקת ולא מלווה באי נוחות, כאב, עצבנות, אין סיבה לחשוב כי מדובר בבעיה כולשהי. תינוקות בגיל חודשיים מתחילים לתקשר עם העולם ולהתעניין במתרחש סביבם והרבה פעמים אנחנו רואים השתנות באופי ההנקה או בהתנהגות התינוק במהלך ההנקה וזה שלב התפתחותי תקין, הם מאבדים עניין וסבלנות הרבה יותר מהר ממה שהיה עד כה.
אם תזדקקי להבהרות נוספות אשמח לענות.

ליאת ארנון
 

איליצון

New member
שאלות נוספות

המסנן האנטיבקטריאלי הוא הפלסטיק הלבן הקטן, נכון? אמרו לי באמת לא לשטוף אותו אבל מאחר שהוא אמור לסנן נראה לי מוזר לא לנקות אותו בכלל...

שאלה נוספת: אני שואבת 10 דקות מכל צד, ומקבלת בערך 120 מ"ל. אתמול במקרה לא שאבתי והרגשתי שהשד מלא ושתינוקת מקבלת "יותר מדי". היום בבוקר (לפני השאיבה) היו הרבה עצירות להסדרת נשימה והיו הרבה מאוד גרפסים ואי נוחות. מה לעשות? האם יעזור לשאוב לפני הארוחות הראשונות בבוקר (גם ככה השד יחסית מלא מהלילה)?

ובלי קשר: כאמור, תינוקת בריאה בת חודשיים וחצי ששוקלת מעל 5.5 ק"ג
1. כל כמה זמן להאכיל? בבית, בתנאים של "סדר יום" היא ישנה כל שעה וחצי למשך 40 דקות, כלומר בערך כל שעתיים- שעתיים וחצי. אני מציעה לה ישר כשהיא מתעוררת. האם להמשיך כך?
2. בנוסף,בלילה, כאשר מתעוררת משינה אני גם תמיד מציעה לה ותמיד יש תיאבון גדול כי הפערים הם בד"כ מעל 3 שעות. אתמול התעוררה כנראה לפני הזמן, הייתה שקטה במיטה ונינוחה. הנקתי אותה, היא ינקה המון (היה לי המון חלב מאחר שגם לא שאבתי וגם בלילה יש אצלי הצטברות...) ואחר כך פלטה הכל... כולל מה שנראה כמו תוכן קיבה (גבינתי) .
מה דעתך לגבי ההנקות בלילה? התינוקת יכולה להרדם יופי על הידיים, עם מוצץ ולא זקוקה בד"כ להנקה כדי להרדם, לכן כשהיא מתעוררת אני מציעה לה מחשש שהיא רעבה...

תודה רבה :)
ענבל
 
מתי להציע הנקה?

תשובות,
האם את מדברת על חלק קטן שמורכב בתוך הבקבוק, או אל מעין קפסולה שמהווה חלק מהצינורית שמתחברת לבקבוק.
אם את מדברת על השסתום החד כיווני שאחראי על יצירת הוואקום ובא במגע עם החלב, ברור שצריך לעבור סטרלזציה אך אם הכוונה לקפסולה שהיא חלק מהצינור שבו חלב לא עובר שם אין סיבה לחיטוי.
לגבי שאיבה, אם אכן את מזהה כי ההנקות לאחר שנת הלילה מלוות בקושי של התינוקת להתמודד עם שטף החלב, את בהחלט יכולה להתחיל במעט ריקון ע"י שאיבה, לשחרר מעט את העומס ולהמשיך בהנקה.
לגבי זמני הנקה מקובל לחשוב שמספר ההנקות לאחר גיל 6 שבועות נע בין 6-8 הנקות ביממה כאשר הפער הוא בתווך של כארבע שעות ולפעמים יותר. הגיוני שלאחר שינה תהיה דרישה להנקה אלא אם התינוקת לא מתעוררת בבכי או לא מראה סימני רעב אין הכרח מיד להציע, אפשר להמתין לשחק, להחזיק, לדבר, לגעת.. זה נכון ללמד את התינוק להיות זה שדורש את האוכל ולא להקדים אותו ומיד להציע (כמובן ביחס לגילה, זה לא המצב בתינוק שרק נולד).
לגבי הלילה אם את מזהה כי התינוקת אינה זקוקה להנקה בכדי להירדם מעולה, תני לה להירדם, כמובן שאם היא תתעורר במהלך הלילה מן הסתם בגיל חודשיים היא עדיין זקוקה להנקה ואז כמובן לאפשר לה לינוק. אבל אם אין לה הקשר מאוד ברור בין הירדמות והנקה תחזקי את המקום הזה כך יהיה לך קל יותר בהמשך.
בהצלחה,
ליאת ארנון
 
למעלה