שַּפַן

איליה.

New member
אין דגש ב-ש.

יכול להיות שראית את המלה עם ה' הידיעה (הַשָּפָן) או אחרי אות היחס מ' (מִשָּפָן). במקרה כזה יש דגש חזק כי האות ש' באה אחרי תנועה קטנה. אחרי תנועה קטנה בדרך כלל יש דגש חזק.
 

Yovav16

New member
בין רשימות ה"מילים המיוחדות"

שמקבלים מורים ללשון בסיום הלימודים, מופיעה המילה "שפן" עם דגש בש', ומנוקדת בפתחים. (היא איננה יכולה להיות מנוקדת בשני קמצים, מכיוון שאז הייתה הופכת למילה מלעלית)
 

איליה.

New member
../images/Emo12.gif

מאיפה לקחת את זה?
מלים שמנוקדות בשני קמצים הן מלים במלרע! דווקא מלים בשני פתחים הן במלעיל, ובכל המלים האלה ע' הפועל גרונית! שפן מנקדים בשני קמצים, ובטוח שלא עם דגש בשין!!!
 

Yovav16

New member
אחד המודלים של מילים מלעליות

הם שני קמצים ברצף, כנ"ל שני סגולים. ככה לפחות לימדו אותי...
 

Yovav16

New member
צודקת...

טעות שלי! המודלים כדלקמן: 1. שני סגולים 2. שני פתחים 3. סגול ופתח 4. חולם וסגול 5. חולם ופתח 6. חולם וחיריק 7. פתח וחיריק 8. קמץ וסגול מצטער.
 

adi1979

New member
../images/Emo124.gif סדר בבקשה!

1. דגש בש', או חוסר דגש ב-ש': תוספת לאיליה, או אולי הבהרה- הדגש לא מחוייב להופיע אחרי תנועה קצרה, אלא לפני דגש חזק תהיה תנועה קצרה. באשר להשּפן או משּפן- השפן במקרים אלה מיודע (כמו בערבית- אל-שפן, מן-שפן) ולכן יופיע הדגש. כלל המלים המיודעות תופענה עם דגש חזק בתחילתן, מלבד הגרוניות, אז יחול תשלום דגש (הָ במקום הַ). 2. מלעיל/ מלרע: רוב המלים בעברית הן מלרעיות, קרי, ההטעמה מופיעה בסוף המלה. רוב המלים המלעיליות (מלבד חריגים, כמובן) משתייכות לקבוצת הסגוליים- מלעליים: ספר, כלב, משקפת, דגל, שער (הגרונית באמצע המלה מנמיכה את התנועה לפתח ומשפיעה על התנועה שלפניה). שפן- שני קמצים (צריך לנסות להטעים את המלה) לכן יהיה מלרעי. שבת שלום!
 

איליה.

New member
"משפן" אינו מיודע.

כדי ליידע את "מִשָּפָן" צריך להגיד "מהשפן". הדגש ב-"מִשָּפָן" הוא לא בגלל היידוע, אלא כמו שכתבת, זהו דגש משלים שמחליף את האות נ' של המלה "מן". באותה צורה, גם במלה "שֶשָּפָן" יש דגש חזק והיא לא מיודעת.
 

shlomitss

New member
מן הקריאה לסדר יצא בלבול

והערתו של איליה השיבה את הסדר על כנו. משפן - לא מיודע.
 

slevinger

New member
מן הסתם טעות דפוס ותו לא

ושוב ברצוני להזכיר, אנא סייגו דברים לא בדוקים ולא להביא אותם כעובדות מוצקות....באנו ללמוד וללמד, ולא לטעות ולהטעות אוקיי??
 

Yovav16

New member
אם מערכת חינוך המורים באה ללמד

איך היא לא עןברת על רשימותיה??? חוצ מזה, אם היינו נוהגים כמוך, ומוסרים עובדות מוצקות בלבד, הרי שלא היינו לומדים כלום.
 

slevinger

New member
אגב אם מישהו חושב שאני מורה

וזה יוצר אצלו אנטגוניזם אוטומטי....ולכן הביקורת עלי - אז אני ממש לא!!! אני עוסקת בתחום הפרא-רפואי, ולשון עברית, ערבית ובלשנות שמית ובלשנות בכלל - הם רק תחביב....תחביב יקר...
(ללמוד באוניברסיטה בישראל זה עסק יקר). מקוה שנרגעתם....
 
למעלה