לופט-געשעפט
טוב. אני כנראה הולך לקלקל את החגיגה. הגעתי לארוע היום בהרכב מלא, אשתי (שאולי סופסוף תבין מה מוצא בעלה במעופפים למיניהם) ילדים, שאולי ידבקו באהבה לעניין, ואמא - שמנסה עדיין להבין מה קרה לבן שלה, ועדיין לא הפנימה את ההבדל בין סיפן ליסעור. סטירת לחי ראשונה - השומר אומר - תחנה כאן - תקבל דו"ח. סע אחרי האוטובוס הצהוב - ל"טיז אל-נאבי" יש מגרש חניה - שם תפקיר את האוטו ותחזור באוטובוס הצהוב. נסענו, חנינו, הגענו לקופה - 180 ש"ח. נו בסדר, אני ממלמל לעצמי, כך גם גבו ביום התעופה (ז"ל) שהיה בנתב"ג ב-1994 (להזכירכם - כ-2 ק"מ של תערוכה וכמה שעות טובות של מטסים ומפגנים שונים). בתוך ערבוייה מתוזמנת היטב, המריאו טיסנים, מטוסים קלים, דאונים, פייפר שגרר כרזה ועוד ועוד, כמה מעלות לא טובות (ואולי נקודות למחשבה לתכנון הארוע הבא): 1) אילו הכנתם אזור לקהל, ולא תליתם את הרשת נמוך כך שתסתיר את המטס - דיינו. 2) אילו ישב הקהל בסככה ושמע את קולו של הכרוז במקום זימרתו של הבדואי - דיינו. 3) אילו היה אזור הקהל מתוכנן כרצף אחד ולא כמקטעים שכמעט ומנעו את גילוי רחבת המתנפחים של הילדים ותצוגת התע"א - דיינו. 4) אילו היה ולו רק שלט אחד בתערוכת התע"א בגודל המאפשר קריאה מקו החבל - דיינו. 5) אילו היה ולו רק שלט אחד בתצוגת התע"א כתוב בעברית - דיינו. 6) אילו היה מחיר הכניסה סביר לימי המיתון או לפחות ילדים תחת גיל 3 לא היו חייבים בדמי כניסה (כמו נגיד באוטובוסים של אגד) - דיינו. 7) אילו מדיניות המחירים היתה נקבעת על ידי נתניהו, שהרי אז מובן היה כי מי שיש לו כסף לבוא במטוס, או סתם כסף להעמיד מטוס משלו ברחבה - נכנס בחינם, ומי שאין לו כסף למטוס משלם ב"אבי אבי אביו" (במקרה שלי - 180 ש"ח) - היה קל יותר לבלוע את הצפרדע הזו... 8) אילו היה הארוע כולל תצוגה רצינית יותר ומייצגת של התעופה בארץ (למשל חברות תעופה חקלאיות, אגודות תעופה) ובעבור מפגן רציני יותר היינו נדרשים לשלם באבי אבי אבינו - דיינו. 9) אילו היה מי שהיה מוצא את הזמן לקדם בארוע את ספורט התעופה העברית (למשל מספק מידע על מועדוני דאייה, קלובי תעופה, טייסת עשר ועוד), ולא רק מנצל את הארוע לשאוב כסף מהקהל - דיינו. 10) אילו היה אחד המטוסים האוירובטיים (נגיד האקסטרא או הצסנה 152) משארים שובל עשן לבנבן ולא רק נושבים חול אל המסלול בדיוק כאשר מטוס אחר נוחת - דיינו. אילו ארגון הארוע היה יותר רציני, מושקע, מתוכנן ולא בעל אופי של חלטורה ישראלית ממוצעת - אולי היו מגיעים יותר אנשים וספורט התעופה היה יוצא רק נשכר מכך... אז בתור אחד שבאמת משתדל להגיע לכל אירוע תעופה בארץ הקודש, והיה פעמיים בנתב"ג ובעטרות ובאוירוע וב"חם באוויר" - נזכרתי באירועים הנ"ל (אפילו שהאוירוע הקודם נקטע בסופת חול אימתנית) שאז גם היו בו צוותות אווירובטיים משוויץ, צרפת וצ'כיה, מליון אולטרלייטים, ג'יירופליינס, צנחנים ועוד. הרבה צפיות היו שם - וכגודל הצפיות - גודל האכזבות.