רכבי שטח מאז ועד היום

תוכן-מקודם

Member
מנהל
land-rover-g986d2b1f0_1920.jpg
קרדיט תמונה-pixabay

רכבי שטח ורכבים שפותחו בהשראתם, תופסים כיום נתח שוק לא קטן בעולם הרכב כולו. עם זאת, לא מדובר בהמצאה חדשה כל כך, אלא בכמה מסוגי הרכבים הוותיקים ובעלי ההיסטוריה העשירה ביותר בעולם. רכבי שטח קיימים כבר משנותיו הראשונות של הרכב הממונע, וגם בעתיד אין ספק שהם צפויים להתפתח ולהפוך את נסיעת השטח לנוחה ונגישה יותר לכולם. אם הנושא מסקרן אתכם – פירטנו כאן קצת על ההיסטוריה וההתפתחות של רכבי השטח.

מה הופך רכב שטח לכזה?

רכש שטח מוגדר ככזה אשר מיועד לנסיעה בדרך לא סלולה. ההגדרה הזאת היא מאוד כללית, וכמו שאתם בוודאי מבינים היא כוללת לא רק את רכבי ה-4X4 המוכרים לנו, אלא גם אופנועים, משאיות ורכבים אחרים. עם זאת, רכבי שטח 4 גלגליים שמיועדים לנסיעה בשטח הם המוכרים לנו בתור רכבי שטח, ויש להם כמה תכונות אחידות שמאפיינות אותם גם כשהם מגיעים מיצרנים ומדגמים שונים. התכונות הללו כוללות הנעה כפולה (המנוע מעביר כוח לכל הגלגלים יחד ולא רק לקדמיים) המוכרת לנו בתור 4X4, נעילת דיפרנציאל, מכלולים מחוזקים או ממוגנים לבלימת זעזועים, מנוע בעל מומנט גבוה, תיבת הילוכים חזקה וצמיגים גדולים.

מתי נבנו ופותחו רכבי השטח הראשונים?

הרכב הראשון שיועד לנסיעה בדרכים לא סלולות פותח על ידי הצרפתי אדולף קגריס עבור צאר רוסיה ניקולאי ה-2 בשנים 1906-1916. לאחר שחזר לצרפת, קגריס החל לעבוד בחברת סיטרואן ולייצר רכבים דומים ב-20 השנים לאחר מכן, אך בשלב זה רכבי השטח עדיין לא הפכו לשכיחים במיוחד. הקפיצה הגדולה קדימה של התחום הזה הגיעה במלחמת העולם השנייה, עם הופעת רכבי ג'יפ, שגם הפכו לעתים לשם נרדף לרכבי שטח. השימוש הנרחב ברכבי שטח במלחמה – גם למטרות צבאיות וגם למטרות אזרחיות – חשף את רכב השטח בפני אוכלוסייה גדולה בהרבה מזו שנחשפה אליו לפני כן. כתוצאה מכך, לאחר המלחמה נוצרה דרישה נרחבת לרכבי שטח גם בעולם האזרחי, והם החלו להימכר גם בתצורה פרטית.

התפתחות, נוחות ותחרות

שנות ה-60 וה-70 היו תקופת השיא של רכבי השטח, במהלכה הרכבים הללו התפתחו לא רק מבחינת היכולות ונסיעת השטח שלהם, אלא גם מבחינת נוחות הנסיעה וההתאמה שלהם לנסיעת כביש. אלה היו שנים שבהן בחלקים מסוימים של העולם (ובארה"ב במיוחד) רכב שטח היה סוג של סמל סטטוס, ששידר כלפי חוץ הרפתקנות ומעמד סוציו-אקונומי גבוה יחסית. ההתקדמות הזאת הגיעה לא רק מהתפתחות הטכנולוגיה הטבעית, אלא גם מתחרות עצומה שנוצרה בתחום, כאשר כמעט כל יצרנית רכב גדולה החלה לייצר את דגמי רכב השטח שלה. ההתפתחות הזו הובילה בסופו של דבר לשלב שבו אנחנו נמצאים כיום – השלב שבו רכבי שטח "קלאסיים" הם רק חלק קטן בעולם רכבי שטח שנשלט על ידי רכבי פנאי שטח ורכבי קרוסאובר.

הרכבים שנולדו מתוך עולם רכבי השטח

בשנות ה-90 נכנס לשוק הפרטי סוג חדש של רכב, המשלב בין יכולות של רכב שטח לבין התאמה לנסיעת כביש נוחה וחלקה. הרכב כונה "רכב פנאי-שטח" או באנגלית Sport Utility Vehicle. אנחנו מדברים, כמובן, על SUV. רכבים אלה הפכו בפני עצמם לסטנדרט של נסיעה ברמה הגבוהה ביותר, עם יכולת "לאכול" את השטח ולמחרת גם לפזר את הילדים בגן ולנסוע לעבודה. מתוך הרכבים הללו, שהם גם כיום כמה מהדגמים הפופולריים ביותר בעולם הרכב כולו, נולדו גם רכבי הפנאי (ג'יפונים), שמוכרים לנו כקרוסאוברים . רכבים אלה הם כבר פחות רכבי שטח ויותר רכבי כביש מרווחים ונוחים – אבל אין ספק שגם הם פופולריים ביותר, וגם הם מתאפיינים בחלק מהתכונות של רכבי השטח הקלאסיים
 
למעלה