רבי משה קורדובירו

דוד30

New member
רבי משה קורדובירו

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/kordo-4.htm תמצית : במאמר תולדות חייו של רבי משה קורדובירו, ותמצית תורתו: ללמד את ישראל את תורת הקבלה. מילות מפתח: קורדובירו, קבלה, ספר "שעור קומה", ספר "אילימה רבתי", ספר "אור נערב" . זה מקרוב מלאו ארבע מאות שנה להסתלקותו של אחד המאורות הגדולים בשמי הגות האמונה בישראל - רבי משה בן יעקב קורדובירו. אתגר התקופה היו אלה עקבות ימי השואה של גלות ספרד. החורבן הנורא אשר הרס במחי-כף את המרכז המפואר ביותר שקם אי-פעם בגלויות ישראל, גרם לזעזוע מחריד בלב האומה מאין דוגמתו. מתוך המשבר הלאומי והנפשי הזה יצאה סוף-דבר - כמו לא פעם בתולדות ישראל - התעלות מופלאה בכל תחומי האמונה והיצירה, ובתוכם התחום המיוחד - הקבלה. אם תורת הנסתר הייתה עד כה נחלתם הבלעדית של יחידי סגולה, אשר הגו בחדרי-חדרים בסוד האלוהות ורזי הבריאה - הרי המאורעות המזעזעים העלו שאלות, שהיו מנסרות בחרדה בלב כל העם כולו; שאלות למשמעות האסון הנורא: האם הקיץ הקץ על האומה? האם אלה כבר הייסורים של עקבתא דמשיחא? - ומנין אפשר היה לקבל תשובות על השאלות הגורליות אם לא ממעיינות הסוד? לפיכך הפנו רבים פתאום את פניהם לספר הזוהר ולקבלה. אלא שיותר מנושאי הסתרים, סודות האלוהות ומעשה בראשית, שהעסיקו את קודמיהם, הם שאפו עכשיו למצוא ולגלות בתורת-הסוד הסבר למאורעות הימים ולהנהגת ההווייה והבריות, ואולי אף ציוני דרך לתיקון העולם ולאחרית הימים. המקדש-מעט, אשר בו עוצבה דמותה ומהותה החדשה של תורת הסוד, היה יישוב קטן, שצמח וגדל על אדמת הקודש, בהרי הגליל - צפת; וראשון לכוהנים הגדולים שכיהנו בהיכל-סוד זה, היה: רבי משה קורדובירו. ראשית דרכו על חייו של הרמ"ק אנו יודעים רק מעט. הוא נולד, כמסתמן, בשנת רפ"ב )2251(; היינו, שלושים שנה לאחר הגירוש. מקום לידתו לא ידוע. לפי שמו אפשר לשער, שמוצא משפחתו היה מספרד. מתי הגיע לצפת - גם זאת לא ידוע. אך זאת נדע, כי רבו בתורת הנגלה היה רבן של ישראל, שישב אז בצפת: ר´ יוסף קארו, וכן שהוא עצמו ניהל ישיבה, השמיע דרשות עריבות ברבים ואף כיהן כדיין מומחה בעיר. בהגיעו לגיל העשרים, כך מוסר ההוגה באחד מציוניו הביוגראפיים, משך אותו לבו לתחום הנסתר, והוא נתלווה למשורר-המקובל ר´ שלמה אלקבץ )מחבר ´לכה דודי´, שאת אחותו נשא לאישה(, - שהכניס אותו בהיכל סתרי תורה, עורר אותו לשקוד על לימוד ספר הזוהר ודרכיו ומסר בידו מפתחות להבנת רזיו. ה"גירושין" לשדות רשימות שנשארו לנו מידי הרמ"ק מאותן השנים, בחיבור מעין יומן: "ספר גירושין", מוסרות לנו פרטים מעניינים על הדרך בה התנהג ר´ שלמה אלקבץ עם תלמידיו. הוא היה יוצא עימהם לטיולים בשדה )הביטוי החוזר ברשימות הוא: "שהיינו מתגרשים השדה"; "נתגרשנו" וכדומה - היינו, שעזבו את ביתם ´לשוח בשדה´(. התלמיד מציין כל פעם התאריך של ה"גרושין" וגם המקומות אליהם "נתגרשו" והתפילות שהתפללו על קברי הצדיקים, ובייחוד על קבריהם של ר´ שמעון בר יוחאי ור´ אלעזר בנו, וחידושי הקבלה שנתחדשו להם בטיולים אלה, שבהם כבר מופיע הרמ"ק עצמו כמחדש חידושים בדרשות סוד. אחרי שנים רבות מדבר הרמ"ק על אותם ה"גירושין" כעל חוויות גדולות: "... מה שניסיתיו אני וזולתי בעניין הגירושים, שהיינו מתגרשים השדה עם האלוהי כמהר"ר שלמה ן´ אלקביץ הלוי נר"ו לעסוק בפסוקי התורה פתאום בלי עיון, והיו הדברים מתחדשים, דברים שאי אפשר להאמין עניין זה אלא מי שראה או נסה העניין פעמים רבות". והוא ממליץ בפני כל שוחרי סוד ללכת בעקבותיו בדרך זה, שמביאה לידי הארה ממרום. הטיולים ההם בשדות היו, אמנם, מוקדשים לגילויים ברזי המקרא והקבלה; עם זאת ניכר מבין שורות הכותב, שלבו היה פתוח למראות הטבע, לעצים ולשיחים, שמבין עליהם שמע משק כנפי השכינה וההשגחה העליונה על כל נברא: "כי כמו שהאדם יש לו כח, כן עץ השדה יש לו מלאך וכוח". ובידינו למטה, להגביר כח זה של מעלה. שהרי "אמרו רז"ל: אין לך דבר מלמטה שאין לו מזל למעלה שמכה בו ואומר לו: גדל! הנה ימשך מזה היות כל פרי, כל עלה, לו כח ומקור מלמעלה, אשר כל עוד שיתרבה בעולם הזה, יתרבה כוחו. פירוש: אם יוסיף )למטה( - מוסיף כוחו )למעלה(. וזוהי מעלת הנוטע בארץ ישראל, כי קנה לו פרקליט אחד, והוא מלאך אחד המגדל אותו". כך התלכדו במחשבת הרמ"ק שמים וארץ - וארץ ישראל. ספר ה"פרדס" כבר בימים ההם, בהם טייל הרמ"ק בשדות בלוויית רבו, והוא אברך שדרכו בחיים, כנראה, לא הייתה סוגה בשושנים, כאומרו: "כי צעירים אנו לימים, ועוד שבענו בוז ומרורים, מכל הנערים אשר בדורנו... ורצועות העניות תלויות בכותלי ביתנו... ועל השעבוד והרחיים התלויים בצוארנו" - הוא נאזר בגבורה ועוסק ברוב מרץ ומעוף במלאכת החיבור, אשר הפך אותו מתלמיד למורה, לא רק של חבריו ואף של רבותיו הגדולים, אלא של כלל חכמי הדורות הבאים והוגיהם. היה זה ספרו הראשון: "פרדס רמונים" )בהתאם לנוהג מחברי הסוד, נרמז שמו בשם חיבורו בסוד הגימטריה: פרד"ס וגם ´רמוני"ם´, כמנין ´מש"ה´ = 543, עם או בלי הכולל; ומעין זה גם בשאר חיבוריו(. בסוף חודש אב שנת ש"ח )8451( זכה לברך על המוגמר, והוא בן עשרים ושש! מה טיבו של החיבור? זהו מפעל אדירים שיטתי, שאין דוגמתו בתורת הנסתר, ומעטים כמותו בכל יצירות הנגלה באומה. מתוך כל פזורי המקורות של מסתורין הקבלה, בראש וראשונה: ספר הזוהר על כל חלקיו; חיבורי היסוד: ספר יצירה וספר הבהיר וקונטרסי רזים קדומים אחרים, ונוסף עליהם כל החיבורים, שיצרו המקובלים בשלוש המאות האחרונות - אשר מי היה יכול לקלוט כל המצוי בהם, הן מבחינת עוצמת הכמות )היקף ספר הזוהר בלבד הוא בקירוב שליש של כל תלמוד בבלי!(, הן מפאת ערפול הנושאים ואף ניגודי הדעות השולטים בהם - מכל אלה הצליח הרמ"ק לגבש את כל מערכת תורת הקבלה, בצורה ניאותה, ברורה ומקיפה בכרך אחד. כל תורות היסוד של הקבלה, על עיקריהן, הסתעפויותיהן ושימושיהן, ערוכות בחיבור באורח שיטתי והגיוני בשלושים ושנים שערים )כמניין "ל"ב נתיבות החכמה" בספר יצירה(. הדיון בכל נושא מתבסס על מובאות של מקורות-הסוד המדברים בם, כשהם מלוות ביאור מפורט של כל הכתוב והרמוז בהם, וכן בפירוט שיטות הקודמים באותו נושא, תוך ליבון מזוקק של כל הדעות וחילוקיהן, שעליהם מוסיף המחבר, דרך כלל, ציון השקפתו-הוא והכרעותיו השקולות. כך מהווה ה"פרדס", כמו שנוהגים לקרוא לחיבור זה דרך חיבה וקיצור, אוצר בלום של מקורות ודעות הקבלה והמקובלים של כל המאות הקודמות; נכס, שהוא כשלעצמו כבר מקנה לחיבור ערך עצום בשביל כל המעיינים בו. והעיקר: הרי ספר זה, בהצעתו השיטתית של תורת הקבלה על נושאיה ובעיותיה, כלליהם, פרטיהם ופרטי פרטיהם, בצלילות המחשבה ובבהירות הסגנון המאפיינות את מלאכת מחברו, היה ממש המענה לתפילותיהם של כלל חכמי הזמן, אשר התדפקו אז בהמוניהם על שערי-המסתורין הנעולים והסתומים - מבוא-מופת לקבלה. ספר "פרדס רמונים" כשלעצמו כבר מבטיח לרמ"ק מושב-כבוד נצחי בהיכל המחשבה והאמונה של האומה - עם זאת, כפי שמעיד ר´ מנחם עזריה מפאנו, שהכיר את מכלול עיזבון כתביו של המחבר, ספר ה"פרדס" אינו "אלא פחות הרבה מאחד משלשים חלקים בחבורים הללו", אשר הרמ"ק השאיר אחריו בכתובים! הפירוש לספר הזוהר בו בזמן שהרמ"ק חיבר וכתב את ספרו הגדול בתורת הקבלה, היו ידיו עסוקות גם במלאכת חיבור ענקי אחר, שמבחינות הקיפו בלבד, נדמה, אין לו חבר ביצירות כל חכמי ישראל, והוא: פירושו המקיף לספר הזוהר על כל חלקיו, בשם "אור-יקר". על חיבור רב-ממדים זה טרח הרמ"ק רוב ימי חייו. באחד מחלקיו נמצא הציון: "אני היום ילדתיהו, אני הצעיר משה בר´ יעקב קורדוביר"ו, בחדש אדר ראשון משנת השכ"ג ליצירה )=3651( פה צפת תוב"ב". בנוגע לפירוש זה נשתמרה לנו ידיעה מעניינת מפי אחד מחכמי הזמן, ר´ שלמה שלומיל מדרזניץ שבמדינת מעהרין, אשר הגיע בסוכות שס"ג )2061( לצפת, ושהה שם כמה שנים. באיגרת שר´ שלומיל הפנה משם להחכם יש"ר מקנדיה )והלה כללה בספרו "תעלומות חכמה"(, הוא מוסר, שהרב ר´ מנחם עזריה מפאנו )שהוא קורא לו בשמו הלועזי: "ר´ עמנואל"(
 
בס"ד. אוי, אומלל, אפילו cut´n´paste

אינך מוכשר דייך לבצע. מחצית הטקסט נקטעה ולא שמת לב. משמע, אינך טורח לקרוא (ואולי סביר יותר שאינך יודע לקרוא) את אשר הדבקת... מכל מקום, הזוהר נתחבר ע"י ר´ משה דה-לאון ב- 1286. יש לי הוכחות. בקש ואציגן! (יתכן כי אציגן גם מבלי שאתבקש...)
 

דוד30

New member
למה לא נכנסת לקישור . אין אפשרות

לתת את כל הטקסט . יתר הטקסט בקישור. קודם תקרא את כל הטקסט ואחר כך נראה אם נשאר לך מה לומר.
 

agnus dei

New member
בס"ד. שורש הדיון תלוש ומצוי באויר

יען כי הזוהר לא נכתב ע"י רשב"י, אלא ע"י ר´ משה דה-לאון ב- 1286...
 

The monitor

New member
בס"ד. הרי הראיות שבידי וישפטו

הקוראים: (1) אין שום איזכור של הזוהר כספר או כחבור בשם זה אצל מי מגדולי ישראל לפני 1286. (2) כתב היד היה לכל הדעות בידי ר´ משה דה לאון עד 1305. היכן הוא היום? מי מחכמי ישראל שלאחר 1286 העיד כי ראה את כתב היד? (3) הזוהר כתוב בשגיאות ארמית ומכיל עקבות תחביר ודקדוק ספרדים. תמונת ארץ-ישראל שבו לקוחה ממקורות רבניים ואינה תואמת את המציאות, היינו, הכותב לא היה תושב ארץ-ישראל (חפש המלה topography) ר´ משה דה לאון עצמו טען בפומבי אמנם כי "מצא" את כתב היד, אולם לאשתו אשר ידעה כי כתב אותו במו ידיו אמר כי אין מעמדו איתן דיו לחתום עליו ולכן חייב היה ליחסו לרשב"י. את כל הנכבדים שהתחננו שיראה להם את כתב היד - דחה בשה"י ופה"י. כאשר נפטר ב- 1305 נסו הנכבדים לשדל את אלמנתו למכור להם את כתב היד בסכום עתק. כאשר הודתה כי מעולם לא היה קים כתב היד של הרשב"י נתקפו הלם ופשוט סרבו להאמין לה. מכיוון שר´ משה דה לאון המנוח הותיר אותה שקועה בחובות וחסרת-כל הרי לא סביר שסתם סרבה למכור. הרי היתה יכולה לפרוע החובות לטהר את שם בעלה כלווה שאינו פורע חובותיו, ולהותיר לעצמה פנסיה הגונה. היא לא עשתה דבר מאלה. אלה רק חלק מראיותי...
 

agnus dei

New member
בס"ד. שורש הדיון תלוש ומצוי באויר

יען כי הזוהר לא נכתב ע"י רשב"י, אלא ע"י ר´ משה דה-לאון ב- 1286...
 

דוד150

New member
בס"ד. הרב משה חי בערך לפני 480 שנה

איך הוא יכל לדעת את הפרטים הבאים: "כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור (כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו - מתגלגל בעיגול ככדור) אלין לתתא ואלין לעילא (אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה) וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משנויא דאוירא, כפום כל אתר ואתר, וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא. (וכל אלה הבריות - המתגוררים בחלקים השונים של הכדור - שונים בחזותם - בצבעם, בקלסתר פניהם, וכדו´, - מחמת שינוי מזג האויר, כפי מזג האויר של כל מקום ומקום. אולם עומדים הם כשאר בני אדם). ועל דא אית אתר בישובא (ועל כן יש מקום בעולם) כד נהיר לאלין, חשיך לאלין. לאלין יממא, ולאלין לליא. (כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה) ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. (ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט) וכו´. ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט דהכי כתיב (שכך כתוב) אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך! (תהילים קלט) ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא (וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה) וכו´." איך לפני 480 ידע שיש בקוטב מצב שיש אור תמיד והלילה יהיה מועט.? ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט
 
בס"ד. על ארתוסתנס שמעת במקרה?

ארתוסתנס (276 עד 194 לפנה"ס) איש אלכסנדריה הסיק תוך דקות שהארץ עגולה לאחר ששמע מסוחר שהגיע מאסואן כי שבוע לפני כן האירה השמש את מלוא קרקעית הבארות שם בצהרי היום. הוא עיין ברשומות אסטרונום העיר אלכסנדריה וראה כי אותו צהרי יום נרשם באלכסנדריה צל של 7.2 מעלות. בהבינו כי השמש רחוקה מאד וכי קרניה מגיעות לארץ כשהן מקבילות, וכי הן האובליסק של אלכסנדריה והן הבארות של אסואן מאונכים לפני הקרקע בכל מקום, _הסיק_ כי הארץ עגולה, ומתוך ידיעת המרחק בין אסואן לאלכסנדריה והזוית 7.2 מעלות חישב ומצא כי הקף הארץ 250000 סטאדיות שהם כ- 43000 ק"מ, שהם סטיה של כ_מחצית_ ה_אחוז_ מן הערך האמיתי. מובן שהסיק כי בכל מקום עומדים על הרגלים. ארתוסתנס עשה זאת בשנת 230 לפנה"ס. הזוהר נכתב בשנת 1286 שהן למעלה מ- 1500 שנה _אחרי_ ארתוסתנס. למרות שלא היה "אגד" ולא "אל-על" הופצו חדשות המדע באמצעות שיירות ואגרות דואר והיה לכותב הזוהר מספיק זמן ללמוד את הנושא. אמנם האמריקות עדיין לא נתגלו, אולם העולם הישן היה מוכר לכל, מן המדינות הנורדיות (אנשים בלונדינים בהירי-עור) ועד גבול מצרים-סודאן (שחורים מקורזלים כהי-עור) ומסין (מרקו פולו כבר השלים מסע אחד וסיפר על צהובים מלוכסני-עיניים) ועד תושבי חוף האוקיאנוס האטלנטי. החדשות התפשטו וכותב הזוהר יכול היה לציין את רבגוניות המין האנושי בספרו. כמו כן היה מובן לחלוטין אופן סבוב הארץ סביב עצמו בהטיה של 23.5 מעלות, כיצד זה יוצר עונות-שנה, וכיצד האזורים הצפוניים מוארים או מוחשכים לפרקי זמן ארוכים. אפילו רעיונותיו של אריסטארכוס (310 עד 230 לפנה"ס), שהפלנטות והארץ בכללן סובבות סביב השמש היו מוכרים למדענים. אבל, שים לב. בעוד שארתוסתנס הסיק דברים בחריפותו, אתה טוען כי חכמינו קבלו המידע מן התורה שבע"פ (כרגיל, ללא אסמכתאות כתובות). אתה _מגמד_ את חז"לינו ומשאיר להם תפקיד של מעבירי מידע מדעי מדור לדור בלבד. הרי כל פלאח יכול לשמור מידע בקופסא ולהעבירו לפלאח הבא אחריו...
 

דוד150

New member
את הפרטים שלהלן הוא לא ידע

בס"ד הזהר נכתב לפני כאלפים שנה. את הפרטים שלהלן לא ידע. ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט לא רק בחציו העליון מתגוררים בני אדם, אלא גם בחציו התחתון. ג. גם בני האדם שבמחצית הכדור התחתון קיימים ועומדים (כלומר רגליהם דורכות על אדמת הכדור) כשאר בני האדם שבמחצית העליונה. כח המשיכה. ד. על אף הדמיון והשויון בצורת בני האדם ובמצבם שבשני חלקי הכדור, חזות פניהם, צבעם, וכדו´ שונים ממקום למקום (כושים, אדומי העור, צהובי העור וכו´). ו. בחלק מן העולם, כאשר לאלה יום לאלה לילה, וכשלאלה לילה לאלה יום. ז. ויש מקום בעולם שמואר תקופה ארוכה וחשוך זמן קצר. * חכמי תורת ישראל היו מודעים לעובדה שהמידע שבידם איננו ידוע לאנשי המדע דאז, ואף אמור להיות תמוה ומוזר בעיניהם. בסוף דברי הזוהר הנ"ל חז"ל מגדירים מידע זה בשם סוד. חכמינו ז"ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר להם, לבעלי חכמת התורה. ("ורזא" דא "איתמסר" למאריהון דחכמתא). כלומר מקור המידע אינו טבעי, אלא תורני. חכמינו ז"ל גם מצהירים שמקור המידע אינו באמצעות מחקר שבוצע, אלא כך נמסר להם, לבעלי חכמת התורה. ("ורזא" דא "איתמסר" למאריהון דחכמתא). כלומר מקור המידע אינו טבעי, אלא תורני. כוח המשיכה לא היה ידוע אז. לכן הוא ידע שיש אנשים בצד השני של כדור הארץ ולא ידע שהם עומדים על רגליהם. ללחוץ
 

דוד150

New member
בס"ד . אני שואל על כוח משיכה של כדו

כדור הארץ ואתה עונה לי על יום נוסף . כידוע לך אני לא יכול לענות על מאמרים באנגלית. תן קיצור של תרגום ותקבל תשובה. וכמו כן אני לא מקבל מה שכותבים או סוברים הנוצרים והכמרים הנוצרים. יש לך שאלות על אתר הידברות בקשר ליום הנוסף אתה יכול לשאול אותם בעצמך . הם עונים לכל שואל. רק תכתוב זאת בנימוס . אני מקווה שאתה יכול לרגע להיות מנומס.
 
בס"ד. אם אתה לא מבין את ענין היום

האבוד אזי אתה אכן אבוד למין האנושי. You are a disgrace to the human race כבר הסברתי לך (ואסביר לך בסבלנות ככל שידרש. יש להתחשב באומללים כמוך) כי ארתוסתנס הבין שעומדים על הרגלים בכל מקום במאונך לפני הקרקע. כח המשיכה נתגלה ונוסחתו הוגדרה באופן עקרוני ע"י איזק ניוטון (סיר, בשבילך. שמעת?). את הניסוח הכמותי מצא קוונדיש יותר ממאה שנים לאחר מכן. אני מביא מראי מקום ככל שאני מוצא ומובן שחלקם הגדול באנגלית. בקש שיתרגמו לך, או אל תבקש. לא משנה לי, כי דברי ממילא אינם מכוונים אף פעם אליך, אלא אל המשתתפים. אין טעם להתקשר לארגון של רפי השכל "הידברות". הם לא יבינו מה אני שח.
 

דוד150

New member
אני לא מאמין שכך היה כתוב כמו שכתבת

אני לא מאמין שבתקופה זאת ידעו על האנשים בצד השני של כדור הארץ וכן אני לא מאמין שהיה ידוע שבקוטב היה היום ארוך ורק בזמן קצר היה לילה. וברור שהרב משה לא לקח ממנו את המידע הזה אפילו אם היה לו מידע זה. כל העולם לפני 500 שנה לא ידע על כוח המשיכה ועל כך שהאנשים בצד השני עומדים. ולפרסם דבר שנוגד את המדע אז לא היה מוסיף לחיזוק האמונה לדור של הרב משה. לכן ברור שצריך להאמין לו שהוא קבל את המידע מרבותיו המקובלים. ובזה נסתים ההוכחה שהזהר לא נכתב על ידי הרב משה.
 
בס"ד. אמונותיך אינן מסקרנות איש

ומלמול הסטרי של מאנטרות "אני לא מאמין" לא יעזור. אנו דנים בעובדות מתועדות. תגליתו של ארתוסתנס קדמה לזוהר בכ- 1500 שנה, זמן רב די והותר לתלמיד האיטי ביותר להשלים את החומר... חזור וקרא התשובות להנאתך: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=129&msgid=5566224 http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=129&msgid=5583999 ואגב, נוסף לארתוסתנס ואריסטארכוס, כדאי שתקרא על היפארכוס: http://www-groups.dcs.st-andrews.ac.uk/~history/Mathematicians/Hipparchus.html האיש הזה חישב, בין הרבה דברים אחרים, את המרחק ארץ-ירח וגם מצא כי ציר הסבוב של הארץ סביב עצמו נוקף בשעור מעלה אחת לכל מאה שנים, מתוך השוואת תצפיות שלו לרישומי תצפיות בבליים עתיקים. אני יודע שאין לך מושג מה אני שח. אני מספר זאת לפורום.
 

דוד150

New member
ברור שהרב משה לא לקח ממנו את המידע

ברור שהרב משה לא לקח ממנו את המידע הזה אפילו אם היה לאנשים את המידע זה. כל או רובו של העולם לפני 500 שנה לא ידע על כוח המשיכה ועל כך שהאנשים בצד השני עומדים. ולפרסם דבר שנוגד את המדע אז לא היה מוסיף לחיזוק האמונה לדור של הרב משה. לכן ברור שצריך להאמין לו שהוא קבל את המידע מרבותיו המקובלים. ובזה נסתים ההוכחה שהזהר לא נכתב על ידי הרב משה.
 

דוד150

New member
לפרסם דבר שנוגד את המדע אז לא היה מ

לפרסם דבר שנוגד את המדע אז לא היה מוסיף לחיזוק האמונה לדור של הרב משה. לכן ברור שצריך להאמין לו שהוא קבל את המידע מרבותיו המקובלים. ובזה נסתים ההוכחה שהזהר לא נכתב על ידי הרב משה
 
למעלה