קו חיפה-בירות-טריפולי
המסילה עליה מדובר נקראה בעת הקמתה Haifa-Beirut-Tripoli (בקיצור: HBT) על שם שלוש הערים אותן קישרה. כמובן שטריפולי לא היתה יעד בפני עצמה, והמסילה נסללה בידי הצבא הבריטי (למעשה בידי אוסטרלים, ניו-זילנדים, דרום-אפריקאיים והמון מקומיים) כדי לקשר ישירות את ארץ ישראל ומצרים עם סוריה, לבנון ותורכיה.
 
לא זה המקום לפרט אודות הקמתה המופלאה (יותר מ-200 ק"מ בתוואי שטח קשה ביותר במשך כשנה וחצי) מי שירצה מוזמן לארכיון של מוזיאון הרכבת ללמוד עוד. המסילה נחנכה ב-1942 והופעלה על-ידי הרכבת הארץ-ישראלית האזרחית, PR (בקטע חיפה-בצת) ועל ידי הצבא הבריטי עצמו (בצת-טריפולי). ב-1946 לבנון קיבלה אזרחות והצבא הבריטי נאלץ לוותר על שליטתו ברוב המסילה, שהיתה בשטח הרפובליקה החדשה.
 
המשא ומתן על הבעלות של המסילה נתמשך ונתמשך ולמעשה המסילה לא חזרה לפעול במלואה באופן סדיר עד קום המדינה וניתוק הקשר עם לבנון. למרות זאת, לפחות מדי פעם הופעלו רכבות, ובסוף 1947 עוד הספיק קרון טרקלין מס' 98 של PR (ששמור היום במוזיאון הרכבת) להגיע לאיסטנבול וחזרה.
 
אחרי מלחמת העצמאות הפעילה ממשלת לבנון את המסילה תחת הכינוי NBT (Naqura-Beirut-Tripoli) אבל כמו שאר הרשת הלבנונית המסילה נפלה קורבן למלחמות הרבות בארץ הקרועה, ולצבאות מקומיים וזרים (כולל זה שלנו) שהחריבו אותה בהדרגה. הקטע האחרון שם, באיזור בירות, עוד פעל עד שנות ה-90. בארץ, המסילה לבצת חודשה עם הפיכת המקום לאיזור תעשייה, ושירתה אותו עד ל-2002, כפי שכבר נכתב בשרשור זה. בקטע לנהריה אני נוסע כל יום, אז כנראה שהוא עדיין עובד, למרות שרכבות משא מגיעות היום רק עד לתחנת נעמן.