קצת בעניין נפחות

כ חיים

New member
קצת בעניין נפחות

והפעם מפוחים.
כיום בעידן המודרני העוסקים במסגרות ונפחות משתמשים בכלים חשמליים משוכללים לריתוך והלחמה אבל בעבר אך לפני כמה עשורים שיטות ההלחמה היו ישנות ופשוטות והצריכו שימוש במפוחים כדי להפיח רוח חיים באש ששימשה לחימום הברזל הן כדי לאפשר את עיצובו והן כדי ליצור הלחמה.

אני אמנם לא עסקתי מעולם במלאכה כגון זו וגם אינני בקי במיוחד בידע התאורטי הקשור למלאכה זו אבל יש לי חיבה לכלים ישנים שכבר עבר זמנם ומשום כך אני אוסף כלים מכלים שונים ובהם גם כלי עבודה של בעלי מלאכה שונים.

לאחרונה ראיתי סרטון על בחור בארה"ב העוסק בשחזור כלי עבודה ישנים ובהם גם מפוח נפחים. נזכרתי כי גם אצלי במחסן יש משהו דומה. חיפשתי את הכלי ניקיתי אותו מהאבק לכבודכם(אבל לא נגעתי בינתיים בחלודה) והנה הוא לפניכם בצרוף מפוחים אחרים ישנים ופשוטים יותר.

מפוחים כאלה ניצבו בד"כ על חצובה או מתקן ברזל אחר. אפשר לראות כאלה אצל אספנים פרטיים או מוזיאונים העוסקים בכלי עבודה כמו למשל מוזיאון ראשית ההתיישבות בקיבוץ יפעת ואחרים.
ידית ההפעלה של המפוח מסובבת מערכת של גלגלי שיניים המסובבים בתורם את הכנפיים הנראות בתמונה היוצרות את משב הרוח.





 

כ חיים

New member
מפוחים אחרים

בדורות קודמים יותר השתמשו נפחים במפוחים פשוטים יותר העשויים מעץ ועור, הפעילו אותם ביד או באמצעות לחיצה בכף הרגל. כאן יש לי מפוחים קטנים אבל היו כאלה בגדלים שונים ואפילו גדולים מאד. לפני שנים הייתי במוזיאון למורשת הארמנים ברובע הארמני בעיר העתיקה בירושלים, שם עומד לו מפוח ענק העשוי בצורה דומה מעץ ועור. היה איתי בן אדם מבוגר שהתרגש מאד למראה המפוח וסיפר לי שאביו שהיה נפח במושב שכן אלינו בסוף שנות ה-20 השתמש במפוח דומה בעבודתו. גם בסקר שנערך ברמת הגולן מיד לאחר כיבוש הרמה במלחמת ששת הימים נמצא מפוח כזה בתוך נפחיה באחד הכפרים שננטשו. המפוח נמצא עד היום במוזיאון "אדם ועמלו" בתוך מוזיאון א"י ברמת אביב.



 

ז ק ו

New member
איזה יופי. בשוק מחנה יהוד, ברח' עץ-חיים, בסביבת מס. 50-56,

היתה חנות שעסקה בעיבוד כסף גולמי, והיה בה מפוח בדיוק כזה, הוא היה מונח על הרצפה, אליו היה מחובר צינור באורך כשני מטרים, שבקצהו פירנס להבה. בשנות החמישים, עמדתי לא אחת מוקסם בחזית החנות הזו. המפוח השתרע במרכז החנות לרוחבה, המנואלה מוסתר ע"י המפוח, כך שרואים את הצד של הכנף. מימין ישב אדם וסובב את הידית, והכנף הסתובבה הרבה יותר מהר, ובצד שמאל בקצה הצינור בערה לה להבה.
 
סידרה יפה מאוד

שבוע טוב חיים.
מפוחים יפים .
הזכרתה לי את המפוחים של הכוורן בבית הספר זה היה הפעם הראשונה שנתקלתי במפוח .
המורה היה מפעיל את המפוח על פתח הכוורת ואז מוציא את חלות הדבש לחדר ששם הינו מרדדים את הדבש .
זה היה מענין ומאלף כילד בן 8-9 לראות זאת.
תודה לך
 

כ חיים

New member
מאיר ,ידידי, הזכרת מפוח כוורנים (דבוראים)

הנה לך מפוח לשימוש בכוורות.
כמו שמאיר ציין במפוח זה יצרו עשן שהרחיק/בלבל את הדבורים וכך הדבוראי יכול היה לגשת לכוורת מבלי להעקץ ע"י הדבורים. את העשן יצרו ע"י פתיחת מכסה המפוח (כפי שנראה בתמונה) הכנסת עשב יבש/קש והבערתו וסגירת מכסה המפוח. ע"י לחיצה על המפוח העשן יצא החוצה לכוון הדבורים וכך נמנע הדבוראי מעקיצות.

מפוח זה שבתמונה נשאר לי מכלי עבודתו של אבי המנוח שבין שאר הענפים שבמשק החזיק גם מכוורת. הזכרון היחיד שיש לי ממכוורת זו הוא העקיצות שקיבלתי בהיותי כבן שלוש כאשר התקרבתי למכוורת קירבה יתרה.



 

גלעד133

New member
לחיים

אם נפחות והציוד הכרוך בה מעניינים אותך סע 2 מטר מהבית ליוקנעם המושבה וחפש את נועם אנגל. נפח צעיר שעובד יפה עם לא מעט ציוד. אם תרצה לראות ממש מוזיאון ותערוכה + נפחייה עובדת סע לעין שמר לאורי חופי. הנפחייה הגדולה והפעילה בארץ [לפחות הייתה בזמנו בשנות ה90 אז עשיתי אצלו קורס נפחות]. שווה נסיעה ללא ספק.
 

כ חיים

New member
תודה גלעד

אכן שמעתי את שמעם של שני נפחים אלה. בהזדמנות אגיע גם אליהם.
 
למעלה