קני מידה של דגמי רכבות

קני מידה של דגמי רכבות

קני המידה בדגמי רכבות שונים מעט מאלו שמקובלים בגיאוגרפיה או בדגמים אחרים (כמו מכוניות, מטוסים וכדומה). בגיאוגרפיה, קנה המידה מתאר את היחס בין אורך על המפה לאורך שהוא מייצג במציאות - לדוגמה: אם 1 ס"מ במפה שווה ל-10,000 ס"מ במציאות, אזי קנה המידה של המפה הוא 1:10,000, כלומר אחד לעשרת-אלפים. גם בדגמי רכבות יחס קנה המידה הוא חשוב (1:87, 1:160 וכדומה) אבל כאן נוסף מאפיין מבדיל חשוב נוסף - רוחב המסילה. רוחב המסילה, שנמדד כיום בין הצדדים הפנימיים של ראשי הפסים, קובע אילו רכבות יוכלו לנסוע על מסילה זו. במציאות נעשה שימוש לאורך השנים בעשרות רבות של רוחבי מסילה שונים, אבל כיום מקובל לקרוא לרוחב 1435 מ"מ 'הרוחב התקני' או 'הרוחב הבינלאומי', ולרוחבים גדולים או קנים ממנו 'מסילה רחבה' או 'מסילה צרה', בהתאמה. יצרני דגמי הרכבות בגרמניה הבינו כבר בסוף המאה ה-19 שיש לשמור על אחידות מסוימת ברחבי המסילה, כדי ליצור תאימות בין הדגמים של היצרנים השונים, וכך נוצרו הרוחבים התקניים הראשונים, שנקראו 0, 1, 2 ו-3. שני הראשונים נפוצים עדיין היום - רוחב 0 הוא עם מסילה ברוחב 32 מ"מ, רוחב 1 הוא עם מסילה של 45 מ"מ. שימו לב שכאן הוגדרו רק רוחבי המסילה, ולא קנה המידה של הדגמים, בין היתר מפני שאז הדגמים בדרך כלל לא ממש נבנו לפי איזשהו קנה מידה. אם תחלקו 1435 ב-32 או ב-45 תקבלו יחסי קנה מידה של בערך 1:45 לרוחב 0 ו-1:32 לרוחב 1, וכאן מתחיל הסיבוך. כשיצרני דגמי הרכבות התחילו ליצר דגמים יותר מדויקים, ההחלטות שהתקבלו הושפעו פעמים רבות ממגבלות טכנולוגיות, ולכן נוצרו מצבים רבים שקנה המידה שנבחר לדגמים לא תאם את זה של המסילות - כיום, לדוגמה, באירופה, דגמים ב-'קנה מידה 0' הם בדרך כלל בעלי קנה מידה 1:43.5, אבל בארה"ב קנה המידה עם אותה מסילה הוא 1:48 - שניהם שגויים! לא אכנס כאן לסיפור התלאות שעבורו על כל שילובי קנה המידה ורוחב המסילה השונים לאורך השנים, אבל אם תרצו לדעת, אנא שאלו. אתמקד רק בשילוב הנפוץ ביותר כיום, שמכונה H0 או 00. H0/00 שילוב קנה המידה-רוחב המסילה H0 הופיע בשנות ה-30 בזכות ההתפתחות הטכנולוגית, שאיפשרה ייצור דגמי קטרים שהוקטנו פי 2 ביחס לקנה המידה 0 שהיה נפוץ עד אז - לכן גם נקבע השם H0 - קיצור ל-Halb Null, כלומר חצי אפס. קנה המידה הוא כמובן 1:87 (כי 43.5x2=87) ורוחב המסילה נקבע להיות 16.5 מ"מ, שזה כמעט מדויק למסילה תקנית. בבריטניה, שבה מרבית הקטרים במציאות היו קטנים בהרבה מאלו שבאירופה או ארה"ב בגלל סיבות הסטוריות, העדיפו היצרנים לשמור על שילוב אחר שפותח קודם לכן ונקרא 00 - גם כן עם מסילה של 16.5 מ"מ, אבל קנה המידה לדגמים הוא 1:76. למעשה, השילוב הזה שגוי עבור המסילה התקנית שנהוגה בבריטניה, מפני שהמסילה בדגם צרה מדי, אבל המגבלות הטכנולוגיות הקשו על ייצור דגמי קטרים קטנים יותר, וכך קנה המידה השגוי 00 נשאר עד היום כנפוץ ביותר בבריטניה, למרות שמזמן כבר אפשר ליצר דגמים בקנה המידה הנכון (ויש מעטים שאכן עושים זאת). ההבדלים האלו בין בריטניה לאירופה וארה"ב השפיעו גם על התפתחות שאר קני המידה הקטנים, ועד היום הדגמים הבריטיים בקני המידה הנפוצים N ו-TT הם בקנה מידה שגוי ביחס לרוחב המסילה. מסילות צרות משום מה, חובבי דגמי הרכבות בברית המועצות לשעבר, באירלנד בספרד, בפורטוגל ובדרום אמריקה לא התרגשו מזה שכל הדגמים הם לפי רוחב תקני, והם משתמשים בקני המידה הנפוצים גם עבור הרכבות 'שלהם', שנוסעות במציאות על מסילות ברוחב רחב יותר (עד כמעט 1700 מ"מ). ברכבות עם מסילה צרה המצב די שונה. ביפן, בה רוב המסילות במציאות הן ברוחב הצר 1067 מ"מ, העדיפו לשמור על מסילה רגילה של H0 (ברוחב 16.5 מ"מ) אבל לשנות את קנה המידה של הדגמים ל-1:80 - המסילה עדיין רחבה מדי עבור קנה המידה, אבל זה לא מאוד בולט לעין. גם בקנה המידה N הם משתמשים בפתרון דומה מאוד. בדרום אפריקה, עם אותו רוחב מסילה אבל פחות חובבים בתחביב, הסתפקו עד היום במסילת H0 רגילה ובדגמים בקנה מידה 1:87 הרגיל (כלומר, מסילה רחבה מדי), אבל באירופה ובארה"ב, שם התחביב מפותח יותר והרכבות הצרות במציאות קטנות יותר, רצו להפעיל דגמים של רכבות צרות על מסילות צרות מתאימות. כך התפתחו קני המידה המיוחדים של המסילות הצרות, ושוב נדון רק בנפוצים ביותר - H0e, H0m ו-009. הפתרון הכי פשוט לבעיה היה להשתמש באותם קני מידה, אבל עם מסילות של קנה מידה נמוך יותר - כך ניתן להמשיך ולהשתמש בדגמי הבניינים והאנשים הקיימים, אבל לשמור את המחיר נמוך על ידי שימוש במסילות רגילות וגלגלים, שלדות ומנועים של קטרים וקרונות מייצור המוני. עבור מסילות ברוחב מטר (וקצת יותר או פחות), נעשה שימוש בקנה מידה 1:87 במסילות ברוחב 12 מ"מ (בדרך כלל משמש את קנה מידה TT של 1:120), וכך נוצר קנה מידה H0m (האות m מציינת 'מטר'). באופן דומה השתמשו במסילות של N (ברוחב 9 מ"מ) לייצג מסילות ברוחב 750 או 760 מ"מ בקנה מידה 1:87 תחת השם H0e ובמסילות של Z (ברוחב 6.5 מ"מ) לייצג ב-1:87 מסילות ברוחב 60 ס"מ ודומיו (רכבות שדה צבאיות או תעשיתיות, מכאן האות f, שהיא קיצור ל-'שדה' בגרמנית). שיטות דומות, עם שמות מעט שונים משמשות בבריטניה (009) ובארה"ב (H0n2) וגם בקני מידה אחרים, כמו 0n ו-G. קני המידה הנפוצים לא אפרט כאן את כל קני המידה המקובלים - זו רשימה ארוכה מדי וממילא יש את רובה בכל מני מקומות באינטרנט, אבל למען הנוחיות, הנה הנפוצים ביותר: 1 - קנה מידה 1:30 / 1:32 - רוחב 45 מ"מ 0/O - קנה מידה 1:43.5/1:45/1:48 - רוחב 32 מ"מ S - קנה מידה 1:64 - רוחב 22.5 מ"מ 00 / OO - קנה מידה 1:76 - רוחב 16.5 מ"מ (שגוי - צר מדי) H0 / HO - קנה מידה 1:80/1:82/1:87 - רוחב 16.5 מ"מ TT - קנה מידה 1:120 (בבריטניה - 1:100) - רוחב 12 מ"מ N - קנה מידה 1:160 (בבריטניה - 1:148) - רוחב 9 מ"מ Z - קנה מידה 1:220 - רוחב 6.5 מ"מ
 
למעלה