קושייה לפסח

florentin

New member
קושייה לפסח

שואלת גם פה - אולי תדעו לענות - הבן שלי (5.5) הוגה רבות בחג, בסיפורו ובמנהגיו ואז, הוא שאל את השאלה המתבקשת: אמא, נכון שבני ישראל לא סבלו מהמכות, כי המכות היו רק למצרים? אז מה קרה במכת חושך? רק בני ישראל ראו? יש למישהו השערות? מישהו מכיר התייחסות במקורות? אין לי כח להתחיל חיפוש בלי קצה חוט...
 
שלום פלורנטין

שלום פלורנטין חג שמח בראשית י כא וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם, וִיהִי חֹשֶׁךְ, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וְיָמֵשׁ, חֹשֶׁךְ. כב וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, עַל-הַשָּׁמָיִם; וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים. כג לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וּלְכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר, בְּמוֹשְׁבֹתָם. " יש מכות שהשם הפלה בין מצרים לישראל, בברכה
 
תקון

סליחה כמובן שמדובר בספר שמות פרק י, הייתי עסוקה בענייני בראשית קודם שעניתי לך.
 
מחלוקת ?

כן אני מבינה לפי התורה יש מכות שכתוב במפורש שהשם הפלה את ישראל ממצרים ויש מכות שלא כתוב כך, המכות אשר לא כתוב שהשם הפלה את ישראל מובנו שגם עם ישראל חוו את אותה מכה,אלא באופן ומכוון שונה , המכות שבני ישראל חוו הנן כאלה הקשורות לגוף , לתקון העבדות שבגוף להיות בני חורין,ובכך הרויחו ישירות, אותן מכות למצרים הביאו למותם .
 
חזל במדרשים

התיחסתי לדברי חזל במדרשים לפי פרשנות חזל, בני ישראל לא סבלו בכלל ממכות מצרים. אני לא מדבר על פשט הפסוקים, להזכירך, אלא על מדרשי חזל יוצאת דופן בפרשנות חזל היא דוקא מכת חושך, שבה בפירוש כתוב בפסוק 'ולבנ"י היה אור במושבותם', שם דרשו חזל שרשעים שבבני ישראל מתו בשלושת ימי אפלה כנראה שרשעים אלו הוציאו עצמם מכלל ישראל, ויש עוד להרחיב ולהוכיח שבעצם מדובר בהתבוללות = מוות רוחני, ולא במוות פיזי של הגוף
 
ממקומי

1גם בערוב למשל כתוב בפירוש והפליתי ביום ההוא את ארץ גשן אשר עמי עמד עליה לבלתי הות שם ערוב, 2והפלה יהוה בין מקנה ישראל ובין מקנה מצרים ולא ימות מכל לבני ישראל דבר. 3רק בארץ גשן אשר שם בני ישראל לא היה ברד אלה הם רק דוגמאות לכך שלבני ישראל היה אור במושבותם אינו יוצא דופן, אולם את דברי חז"ל אני מבינה שאינו כנגד מכת חושך כי אם כנגד מכת ארבה , ויכס את הארץ ותחשך הארץ ממכה זו המכילה בתוכה חושך מתו הרשעים שמכוונים אליהם חז"ל . כך בהבנתי.
 
עשר מכות

כתבתי לעיל שבמדרשי חזל רואים שבכל המכות לא היתה נגיעה בישראל, לכן אין יוצא דופן ישנה דעה שבמכת חושך מתו רשעי ישראל, אך הם אינם משוייכים לישראל, כפי שהסברתי חזל מדברים דוקא על מכת חושך, וזה חייב להיות דוקא במכת חושך, אלא שאין המקום כאן לבאר ולהסביר, כי זה ארוך בכל אופן, כל מכה מבהירה הצדקה מסוימת לגאולת ישראל ממצרים, ולכן דוקא במכת חושך יש את הבירור שבו הרשעים לא שורדים את המכה כך בהבנת חכמינו זכרונם לברכה
 
עדיין ממושבי

מי שהנו ישר אל במילא המכות לא נוגעות בו ,אור בכול מושבותם הנו לבני ישראל מי שמוציא עצמו מישראל נתון לחושך כשל העמים ובכך גם כול המכות נוגעות בו. הנשמה של עם ישראל בת חורין ,הגוף במצרים היה בעבדות , בעוד המכות במצרים פגעו במצרים במובן הרוחני והגופני , וגם זאת להרחבת ההכרה, הרי שבכול נקודה בה האדם אינו בן חורין ישנה המכה , מכך ישנם מכות שבמובן הגופני נגעו בישראל לתקון העבדות הגשמית על משקל פגעו במצרים לתקון ההכרה. הדברים מעט סתומים כרגע עד שאביא המאמר שעניינו 10 המכות כנגד 10 הדברות. והקדמה טובה לכך הנה ההודעה היעד דעת.
 
למעלה