קונדילומה, פפילומה: סיפור מהתחת

052987

New member
קונדילומה, פפילומה: סיפור מהתחת

הקונדילומה היא מחלת המין הנפוצה ביותר, מספר ד"ר גל וגנר קולסקו, שיעביר בסוף השבוע הקרוב הרצאה בנושא במסגרת כנס "לדבר בריאות בגאווה". כל מה שרציתם (או לא רציתם) לדעת על המחלה המטרידה, דרכי הטיפול, החיסון ועוד - בכתבה הבאה
ד"ר גל וגנר קולסקו
26/05/2014 02:13
קונדילומה, פפילומה: סיפור מהתחת. תחת הכותרת הקצת-מלחיצה הזו יעביר ד"ר גל וגנר קולסקו מהמרפאה הגאה בגן מאיר הרצאה בכנס "לדבר בריאות בגאווה" שיתקיים ב29-30/5 במרכז הגאה בגן מאיר. נבהלנו, אז מיד רצנו לדוקטור, לשמוע קצת על מה שהוא ידבר בהרצאה.
קונדילומה ו-HPV: לא נעים להכיר
הרופא עונה: מהי מחלת הקונדילומה?
סיפור מהתחת?
"בדיוק ככה", אומר ד"ר וגנר קולסקו, "כבר שנים רבות אנחנו יודעים שהנגיף (וירוס) הזה אחראי לסרטן צואר הרחם אצל נשים, אבל רק בשנים האחרונות מתרבים המחקרים על הקשר בינו לבין סרטן של פי הטבעת (האנוס) אשר מסתבר נפוץ יותר אצל גברים שעושים סקס עם גברים. אבל, מה שהרבה יותר משמעותי בעיני הוא עוגמת נפש הקשה שזנים שונים של הנגיף יכולים לגרום".
מה עוגמת נפש? סרטן נשמע כמו משהו הרבה יותר מפחיד מסתם עוגמת נפש
"נכון, אבל סרטן של פי הטבעת, למרות ששכיח יותר אצל גברים שמקיימים יחסי מין אנאלים ובעיקר אצל נשאי HIV זאת עדיין מחלה סופר נדירה. לעומת זאת קונדילומות שכיחות בצורה משמעותית הרבה יותר והן מלוות בעוגמת נפש רבה".
קונדילומות? מוכר לי, מה זה?
"קונדילומות אלו יבלות שמתפתחות על אברי המין כולל באיזור פי הטבעת. כשזה קורה אין שום סכנה בריאותית אבל מבחינה אסתטית ותחושתית יש מועקה גדולה מאוד. לצערי במרפאה בגן מאיר אני רואה מידי שבוע מטופלים עם קונדילומות אשר מגיעים אלנו בלחץ ומצוקה רבים. קודם כל אני מרגיע אותם ומדגיש שזאת לא מחלה מסוכנת, זה לא סרטן וזה לא יתקדם לסרטן. אח"כ מסביר להם על האפשרויות השונות לטיפול כמו הסרה של היבלות עם חנקן נוזלי, מחט חשמלית, לייזר ואפילו לעיתים צורך בניתוח בהרדמה מלאה".
רגע, לא הבנתי, לפני רגע אמרת שזה גורם לסרטן ועכשיו אתה אומר אסתטי?
"נכון, זה מבלבל. לנגיף יש מעל 100 סוגים שונים של זנים, מתוכם לפחות 40 זנים שונים יכולים לגרום נגעים באברי המין. חלק מהזנים גורמים ליבלות וחלק אחר יכול לגרום לסרטן. לכן אם יש יבלת זה בכלל לא אומר כלום על סרטן ולהיפך".
טוב, אולי הבנתי, לא סגור על זה?
"אל תרגיש לא נעים, גם עולם הרפואה לא לגמרי סגור על זה. בכל הסיפור הזה של נגיף הפפילומה האנושי יש הרבה יותר שאלות לא פתורות מתשובות אמינות. אבל לפחות מה שאנחנו כן יודעים, כדאי שגם אתה תדע".
אז דבר אלי דוקטור, איך נדבקים?
"גם פה יש לי הפתעה קטנה, אם אתה עושה סקס, עשית סקס ועם יותר מכמה פרטנרים אז סביר להניח שכבר נדבקת. ולא רק אתה, מנתונים שאנחנו מכירים בעיקר מארה"ב אנחנו יודעים שרוב האוכלוסיה הבוגרת שמקיימת יחסי מין כבר נחשפה לנגיף הזה בעבר, מדובר בעצם במחלת המין השכיחה ביותר שיש. אבל, הרוב המוחלט של האנשים שנחשפו לפפילומה לא יפתחו כלום, הנגיף ישאר רדום בגוף שלהם, לא יגרום לא יבלות ובטח שלא לסרטן ותוך כשנתיים שלוש מערכת החיסון שלהם תסלק אותו החוצה. אבל, בזמן הזה אותו אדם ימשיך לעשות סקס וימשיך להעביר את הנגיף הלאה והלאה".
"אנחנו גם ממש לא יודעים למה חלק מהאנשים יפתחו קונדילומות (יבלות) ולרוב האנשים האחרים פשוט לא יקרה כלום".
אז אחרי כל הסיפור הזה אתה אומר לי שאין מה לעשות, ובכל מקרה אני אדבק ובטח כבר נדבקתי
"זה גם לא נכון לחלוטין. יש כמה דברים שאפשר לעשות. קודם כל, כמו בכל המחלות שעוברות במין אז קונדום יכול מאוד לעזור, הוא לא נותן הגנה של 100% אך מחקרים הראו ששימוש בקונדום מוריד משמעותית את הסיכון להדבקה. חוץ מזה לאחרונה גם נכנס לסל הבריאות חיסון אשר מגן מפני הדבקות בנגיף, מחזק את המערכת החיסונית נגד הנגיף וככל הנראה מוריד סיכוי לפתח קונדילומות וסרטן".
וואלה, אהבתי. אז איך עושים את החיסון, למי הוא מתאים וכמה הוא עולה?
"בגדול, מבקשים מרופא/ת המשפחה, הוא מתאים לגברים ונשים עד גיל 26, אבל זה קצת יותר מורכב מזה. כי יש מקומות שממליצים לעשות אותו גם בגיל מבוגר יותר ויש אחרים שאומרים שצריך לעשות אותו בגיל 14".
שמעתי גם על בדיקה שמגלה סרטן בשלבים מוקדמים, בדיקת פאפ, כמו שעושים לנשים בצואר הרחם, יש כזה דבר?
"נכון, גם זה קיים, בעיקר בארה"ב וגם קצת בישראל. אבל גם זה סיפור קצת מורכב ולא ברור אם הבדיקה בכלל עוזרת למשהו".
ד"ר וגנר קולסקו אומר שיש לו דברים רבים להוסיף, על החיסון, למי כדאי לעשות אותו ולמי הוא יהיה מיותר כי לא רק הגיל קובע, על הבדיקה, על ההדבקה, על המניעה, על סרטן ועל קונדילומות, פפילומות ועוד. לכן הוא מציע להגיע לכנס "לדבר בריאות בגאווה", שם תתקיים להרצאה בנושא, ביום שישי ה-30/5 בשעה 11:00. עוד באירוע: הרצאות חשובות במגוון נושאים, סדנאות, סרטים, מסאג'ים וכל זה בחינם.
ד"ר גל וגנר קולסקו הוא רופא משפחה במרפאה הגאה "כללית גן מאיר".

 
למעלה