אפשר גם לבטל את הקווים לגמרי, זה גם יפתור את בעיית הפקקים וגם את בעיית הנהגים.
ועכשיו ברצינות, תחבורה צריכה להיות מתאימה לנוסעים, אם מה שהם רוצים זה אוטובוסים ישירים, וזה מה שגורם להם לנסוע אז צריך לתת קווים ישירים גם במחיר של עמידה בפקקים.
אני חושב שהסיבה שכיום מספיק להפעיל בקו 480 3 נסיעות בבוקר זה בגלל שאין נסיעה ישירה, אם היו עובדים קצת ובודקים את היעדים של הנוסעים ומייצרים עוד כמה חלופות ישירות שלא עוברות בתחנה מרכזית (כי לא לכולם יש זמן מיותר בבוקר) אז הביקוש היה עולה פלאים.
לא חכמה להשוות לשירות גרוע ולהגיד שככה צריך להיות בכל הארץ, הפוך צריך להסתכל איפה יש ביקושים ולנסות ולעתיק את המודל למקומות נוספים.
מותר לייעל את השירות, אין צורך להרוג אותו.
אני מתייחס ל 5 חלופות הבוקר של קו 480. הקו עצמו הוא קו מהתחנה המרכזית בירושלים למסוף 2000 ברכבת מרכז, תל אביב. חלופות הבוקר אוספות משכונות גדולות כמו גילה, חומת שמואל, ארמון הנציב (דרך מת"צ הקו הכחול העתידי), קריית יובל (תחילת המסלול בהדסה עין כרם), רמות ופסגת זאב. בכל חלופה כזו 2-3 אוטובוסים בלבד בין 6 ל 7 בבוקר, הלוך בלבד.
בחזור ובכל שעה אחרת מצפים מהנוסעים להשתמש במערכת ההיררכית - קווים מקומיים לתחנה המרכזית, קווים מהתחנה המרכזית או רכבת לתל אביב, קווים בתוך תל אביב.
ירושלים ותל אביב הן שתי הערים הגדולות במדינה וזה השירות שהציבור הכללי מקבל ביניהן - שבירת ההיררכיה מתבצעת רק בנקודת זמן מוגבלת בשעת שיא בבוקר.
אי אפשר לתת לכל שכונה חרדית קווים שוברי היררכיה לכל אורך היום לכל רחבי המדינה בצורה שאפילו שתי הערים הגדולות לא מצדיקות.
תחבורה ציבורית מתפקדת זו מערכת שבה אפשר לעלות על קו לנקודה מרכזית מבלי להזדקק ללוח זמנים, ומהנקודה המרכזית (תחנת אוטובוסים בינעירוניים או רכבת) לעלות על אמצעי בינעירוני למטרופולין היעד כמה פעמים בשעה.
כשאתה יוצר קו משכונה חרדית בערד לשכונה חרדית בטבריה אתה מבזבז תשומות לעומת מצב שבו יסעו או לתחנה המרכזית בערד או באוטובוס אזורי לבאר שבע, אמצעי בינעירוני מערד או באר שבע לצפון, קו תדיר מחיפה לטבריה או קו ייעודי מערד / באר שבע לטבריה אם המספרים מצדיקים זאת, וקו מקומי בתוך טבריה. המערכת כיום יוצרת קווים ישירים בין אותו השכונות בערד וטבריה לשכונות באשקלון, בית שמש, צפון מרכז ירושלים, בני ברק (ואתה תיארת מצב של מספר קווים בינעירוניים מאותו המוצא לצדדים שונים של העיר בני ברק), צפת, או כל מקום אחר שיש בו קהילה חרדית. כל מקום שיש לו קו מטבריה וערד מצפה גם לקווים ישירים לכל המקומות שיש אליהם קווים מטבריה וערד - אם יש לך 10 יעדים זה יוצא משהו כמו 90 קווים ישירים בין כל האופציות.
המערכת המקבילה והלא יעילה הזו לוקחת שעות נהג רבות כי אלמנט הפיזור והאיסוף מאריך את הנסיעה בהשוואה לנסיעה בינעירונית רגילה, ומוסיפה עומס בתוך הערים שמקשה על מערכת הקווים המקומיים.
יש מקומות כמו הערים בני ברק ואלעד או אזור צפון מרכז ירושלים שהגאוגרפיה מצדיקה מסופים חרדים במוקד השכונות החרדיות. במקרים כאלו אולי עדיף שתהיה "תחנה מרכזית" חרדית באזור אלעד עם קישור לכביש 6 וכל הרשת הבינעירונית מהמסופים האלו תתנקז אליה כדי לאפשר מעבר יעיל ותדירות גבוהה. במקרה כזה קווים מצפון מרכז רושלים ורמת בית שמש לבני ברק יגיעו לאלעד כל רבע שעה למשל, וקו לצפת יצא משם כל חצי שעה ומעלה במקום 9 קווים שונים מ 9 ישובים שונים כפי שהדגמתי.
במקומות שמדובר בשכונה חרדית או שתיים בתוך עיר קטנה עד בינונית - שיתכבדו וישתמשו בתחנה המרכזית המקומית ובמערכת הבינעירונית הרגילה.
במקומות שניתן להסתמך על הרכבת - צריך תחבורה יעילה לרכבת וממנה, לא קווים חוצי מדינה.