ציפורידע - מישהו יודע?

netbird

New member
ציפורידע - מישהו יודע?

חידון טריוויה קצר שחיברתי. חלק מהשאלות קלילות, חלקן האחר קצת יותר קשה. השאלות נוגעות בתחומים שונים של עולם הציפורים. יודעים התשובות? קדימה. יש לכם שאלות נוספות? פרסמו כאן ונראה מי יצליח לענות עליהן וכמה זמן זה ייקח. 1.מה משותף לכל העופות ורק לעופות? מקור/ביצים/נוצות/תעופה? 2.מה מבודד חום גוף טוב יותר? פרווה או נוצות? 3.איזו ציפור נודדת המרחק הרב ביותר? 4.מי היא הציפור הצבעונית ביותר בארץ? 5.מי היא הציפור הקטנה ביותר בארץ? מי היא הציפור הקטנה ביותר בעולם? מדוע אין ציפור קטנה יותר? 6.מהו העוף הגדול ביותר שמסוגל לעוף? מדוע אין עוף שמסוגל לעוף גדול יותר? 7.מהו הגובה המירבי שבו ציפור יכולה לעוף? 8.איזה עוף שימש בעבר סמל למסחר על ספינות? 9.מהו שמו המדעי של עוף מיתולוגי שיכל לשאת ברגליו? 10.לאיזה עוף יש ביצים לבנות למרות שאינו מקנן חורים? 11.האם יונק וציפור בעלי אותה מסה יהיו בעלי תוחלת חיים דומה? אם לא, מי חי יותר? 12.לאיזו מהירות מגיע העוף המהיר ביותר על פני הקרקע? 13.לאילו עופות סידור אצבעות של 4:0? 14.מהו שמה המדעי של הציפור אנקור? 15.איזה עוף/עופות נכחד/ו עם ייבוש החולה ולא שבו לאכלסה גם לאחר הצפתה? 16.מה ההבדל בין ציפור לעוף?
 

tafustafus

New member
נדמה לי שהתשובות לחלק מן השאלות שלך

אינן תמיד ברורות. יש השערות, למשל, לגבי מגבלות הגודל של בעלי חיים שונים (לא רק ציפורים) ותוחלת החיים שהם, אבל נדמה לי שעל פי רוב אין תמימות דעים לגבי נושאים כאלה.
 

netbird

New member
למה?

למה שלא תכתוב את מה שידוע לך ותשתף בכך את כולנו (גם אם אין תמימות דעים)?
 

tafustafus

New member
אינני זוכר את הפרטים כעת

אנסה לאתר את הדברים אותם אני זוכר רק במעומעם מאוחר יותר.
 
תשובות חלקיות

1 - נוצות. ביצים יש להרבה זוחלים וכמה יונקים. תעופה יש לחרקים, מעט יונקים וזוחלים. מקור יש לברווזן (יונק). 3 - אולי אלבטרוס? 4 - ? חוחית? 5 - אחד ממיני הקוליברי? ציפור קטנה יותר תשרוף המון אנרגיה רק כדי לשמור על עצמה בחיים, מעבר ליכולתה לספק לעצמה עוד אנרגיה. 6 - קונדור? 10 - יען, תרנגולת 11 - לא, הציפור לדעתי תחיה יותר. 15 - השאלה לא מדוייקת, הכוונה נכחדו מהארץ ולא כליל. לפי הבנתי - אנפת גוליית ונחשון. לא יודע אם יש עוד.
 
חלק מהתשובות...

1) נוצות 2) נוצות 3) שחפית קוטב 4) חוחית\ שרקרק 5) הקטנה בארץ - אולי מלכילון אורנים? בעולם - קוליברי? 10) תרנגולת, יונה 11) תוחלת החיים של הציפור תהיה ארוכה יותר 15) עיטם לבן-זנב (שלא חזר אלא הוחזר)
 

netbird

New member
התשובות שלי

אלה התשובות שאני חשבתי עליהן כשכתבתי השאלות: 1. נכון, נוצות 2. נכון, נוצות 3. נכון, שחפית קוטב 4. לדעתי שרקרק, אבל לא מעט יגידו שחוחית 5. פשוש או צופית תלוי אם מתייחסים למסה או אורך. קוליברי הוא הציפור הקטנה ביותר. הסיבה לכך שאין ציפור קטנה יותר, היא כנראה משום שציפור קטנה יותר תצטרך לרפרף מהר יותר כדי לעוף (מעמס כנף) ומערכת העצבים אינה יכולה לתמוך בכך (בחרקים זה אפשרי בזכות שרירים א-סינכרוניים). 6. העוף הגדול ביותר שמסוגל עדיין לעוף הוא ברבור. הוא שוקל בין 20-27 ק"ג. דורסים הרבה יותר קלים. 7. נצפו חסידות משתמשות בזרמי סילון. 8. אווז 9. אוסיף בהמשך... 10. נכון, יונה 11. נכון, ציפור חיה זמן רב יותר בזכות מערכת אוורור טובה יותר, שחוסכת ללב פעימות. 12. לשאלה זו כבר נתנה תשובה בפורום לשאלה על סיסים. נכתב שם גם שבז מסויים מגיע למהירות דומה של 300 קמ"ש. 13. חשבתי על סיס, אבל גם שקנאי, קורמורן ועוד. 14. אנקור הוא דרור הבית. 15. נכון, התכוונתי לאנפת גוליית ונחשון 16.יש שתי חלוקות שכיחות: אחת, ציפור היא עוף קטן, לעומת עוף שהוא גדול (עופות מים, עופות מדבר, עופות דורסים...) ושנייה, עופות הכוונה למחלקת עופות וציפורים לסדרת ציפורי שיר.
 
בקשר לצופית

אפילו פתחתי מדריך בשביל לבדוק אם אני צודקת: צופית באורך 11-12 ס"מ ומלכילון אורנים 8-9. ובעניין 12, שמעתי פעם על עיט (לא זוכרת איזה) שאמרו שהוא הכי מהיר, אבל אני לא זוכרת לא את השם ולא את המהירות :(
 

netbird

New member
צודקת

בדקתי במספר ספרים ובכולם יש תמימות דעים לגבי מלכילון האורנים (אגב, ראית פעם אחד?). מלכילון האורנים הוא באורך של כ- 9 ס"מ ובמסה של 5-6.5 גרם. לגבי 12, אני לא מכיר.
 
ראיתי אחד

די מזמן, בגליל התחתון. אני לא חושבת שיכולה להיות טעות בזיהוי (אולי עם עלווית צהובת גבות, כשיש לך דמיון מפותח), אבל לא נראה לי. אם לא הייתי רואה אותו, לא היה לי מושג שהוא קטן יותר מצופית, כי בדרך-כלל כשאני קוראת מגדירים וכד' אני לא מתעניינת בגדלים כי אין לי הערכות נכונות ממילא. שחר.
 

netbird

New member
יפה מאוד../images/Emo45.gif

אני טרם ראיתי אחד
 

tafustafus

New member
כמה שאלות לגבי התשובות

5. אולי תוכל להסביר מהם שרירים א-סינכרוניים? דווקא זו סיבה זו חדשה לי. אבל, לפחות באופן עקרוני, אין זה מן הנמנע אם כך שתהיה ציפור קטנה יותר, אם היא ציפור קרקע. האם ציפור קטנה יותר עם מוטת כנפיים גדולה יותר לא תוכל לעוף או לדאות? 7. לא עונה בדיוק לשאלה. לפחות לא למי שאינו יודע למה הכוונה בזרמי סילון... 16. אבל "צפרות", למשל, פירושה מעקב אחר כל העופות, לא? או רק אלה שעפים?
 

netbird

New member
כמה תשובות לגבי השאלות

5. שרירים א-סינכרוניים הם שרירים שקיימים רק בחסרי חוליות והמיוחד בהם הוא שהם יכולים להתכווץ יותר מפעם בתגובה לפולס עצבי יחיד. אולי ציפורים קטנות שחיו על הקרקע לא הצליחו ללקט מזון וגם לברוח מטורפים. ציפור קטנה יותר עם מוטת כנפיים גדולה לא תשלוט בתעופה ותעוף כמו עפיפון (רק בלי החוט)
. קיים טווח של יחס מסויים בין מסת הגוף לשטח הכנף, יחס שנקרא מעמס כנף (wing load). אצל דואים, ככל ששטח הכנף גדול יותר יחסית למסת הגוף, הדאייה טובה יותר. נשרים למשל (הדואים הטובים ביותר, כנראה בגלל חיפוש פגרים) יורדים מטר בגובה על כל 90! מטר של התקדמות מאוזנת - אין שום דאון שמתקרב ליחס הזה. דגם התעופה למשל תלוי במעמס הכנף: למרות שגם קטות וגם אדומי חזה עפים בחתירה, שניהם אינם מסוגלים להתמיד בחתירה ברציפות (קטה בגלל משקלה ואדום חזה בגלל סיבולת לב-ריאה), ולכן קטות פורשות כנפיהן לאחר מספר הכאות כנף (כדי להאט הנפילה) לעומת אדומי חזה שסוגרים כנפיהם (כדי להגדיל אווירודינמיות). יונים הן היחידות שמסוגלות לבצע הכאות כנף ברציפות ללא מנוחה, הודות למעמס הכנף שלהן. ברבור, מסתבר הוא בעל מעמס כנף שקורא תיגר על חוקי הפיזיקה (אגב, ראית פעם איזה מסלול המראה ונחיתה דרושים לו?). ברווזים לעומתו מסוגלים להמריא כמעט אנכית (ה-Harrier של העופות). 7. מצטער על העמימות. זרמי סילון הם רוחות שנושבות בגובה 10 ק"מ במהירות ממוצעת של 180 קמ"ש ומגיעות אף עד 400 קמ"ש. אלה רוחות מערביות בקווי רוחב 60 מעלות ומעל הרמות הסובטרופיות. בחצי הכדור הצפוני כיוונן נוטה לפעמים צפון-דרום בגלל אוויר חם שעולה מהיבשה. מתברר שחסידות מנצלות זרמים אלה בנדידתן. 16. כאן נכנס הערפול. נכון, צפרות פירושה מעקב אחר כל העופות.
 

netbird

New member
חוץ מזה

ככל שהכנפיים גדולות יותר צריך שרירים חזקים יותר כדי להשתמש בהן. היחס בין השרירים המעלים הכנף לבין אלה המורידים אותה בנוי בהתאם. בכל אופן, כדי להשתמש בכנפיים גדולות יותר צריך מסת שרירים גדולה יותר. כדי לדאות צריך להשתמש בתרמיקות (זרמי אוויר חמים עולים). דאייה היא פתרון לחציית מרחקים גדולים עם בזבוז מינימלי של אנרגיה. ככל שהציפור קטנה יותר היא צורכת יותר אנרגיה ליחידת זמן וחייבת לאכול בתכיפות גבוהה יותר. כנפיים גדולות לא יעזרו לשום ציפור קטנה לחפש חרקים בסבך או לרפרף ולינוק צוף.
 
למעלה