פשלות בשידור

Joe the wolf

New member
פשלות בשידור

נעם תודה אגב, יש לך אינדיקציה על שיעורי מאזינים לתחנה שלכם? רציתי לחלוק עימכם כמה פשלות שארעו לי בשידור בתקוה שהן לא יחזרו על עצמן: 1. החמורה: עשיתי פייד-אין עם הפיידר הלא נכון (פיידר של פטיפון ימין בעת שניגן השמאלי...ולא הבנתי למה שקט לי באזוניות. 2. חמורה לא פחות: פתחתי מגירת דיסק מנגן (במקום המכשיר השני) ועצרתי את המוסיקה בעודה מנגנת... היום אני כבר יודע איך לתפעל כזו תקלה כמו גדול אבל אז פשוט השתתקתי. 3. כיוון רצועה לא נכונה. אתה מבטיח למאזינים שהם הולכים להקשיב לשיר מסוים ופתאום הם מקבלים שיר אחר. 4. טעות בשם הזמרת. יש זמרת שקוראים לה אסאלה - קראתי לה בטעות מאסאלה. 5. המעצבנת: עשיתי פייד אין שוב עם הפיידר הלא נכון ולא הבנתי למה במקום לשמוע שיר אני שומע פתאום אם עדי רבן? היום השאיפה שלי כמובן היא שידור נקי לחלוטין מפשלות. אני מתקרב לזה.. אשמח לשמוע הערות וכמובן פשלות שניתקלתם בהם או עשיתם בעצמכם אולי אלמד בכל להימנע מהם גמר חתימה טובה..
 
תקלות בשידור

כמה הערות על התקלות הללו. > עשיתי פייד-אין עם הפיידר הלא נכון (פיידר של פטיפון ימין > בעת שניגן השמאלי...ולא הבנתי למה שקט לי באזוניות. בלי קשר לתקלה הספציפית הזאת (שקט זה באמת הדבר הכי מפחיד אבל במשך הזמן מתרגלים לגלות מאד מהר מה לא בסדר) רציתי להעיר באופן כללי שאני נגד משחק מיותר עם הסליידים. הצורך היחיד שיש לשחק איתם זה בזמן שמדברים על שיר, שאז צריך להנמיך קצת את המוזיקה של השיר שמתנגן.. מעבר לזה אין שום צורך לעזור לשירים להתפייד לא פנימה ולא החוצה, ואני אסביר: א. לגבי FADE IN: יש אפשרות בקונסולה להתחיל את השיר ב-START רגיל או על ידי FADER START. ההבדל הוא שב-START רגיל הפיידר נמצא למעלה עוד לפני שמתחילים את השיר וכשרוצים להתחיל את השיר לוחצים START וה-CD מתחיל לרוץ. ב-FADER START הפיידר נמצא למטה, וברגע שאתה מרים אותו ה-CD מתחיל לרוץ. יש שדרנים שמעדיפים את זה בגלל שהם מפחדים להרים את הסלייד של הערוץ. החסרונות של זה הם שנים: האחד, לא משנה כמה מהר אתה מרים את הסלייד - השיר לא נכנס מיד במלוא העוצמה שלו וזה לא נשמע טוב. השני: זה עלול ליצור אי דיוקים כשעושים קרוס. ולכן: אין צורך לפחד מ-START רגיל, מקסימום אם חוששים אפשר להרים את הסלייד בזהירות טיפונת ואחרי שרואים ששום דבר לא התפרץ לשידור אז מרימים אותו עד הסוף ונותנים לשיר להכנס במלוא עוצמתו על ידי לחיצת START חגיגית בבוא הרגע. ב. בעייתי הרבה יותר - FADE OUT: לא מעט שדרנים מתחילים נוטים "לעזור" לשיר להתפייס. כלומר כשהם עושים קרוס הם מורידים את עוצמת השיר בעצמם. זה כמובן מיותר לחלוטין, כי אם השיר הראשון מסתיים במילא ב-FADE, אז הרי בלאו הכי העוצמה שלו נחלשת וההחלשה הזאת היא FADE OUT מדוייק של מחשב, אין שום צורך לעזור לזה (=לקלקל את זה) באולפן. ואם השיר הראשון מסתיים ב-CUT - אז מה פתאום שאתם שם באולפן תשנו את האופי שבו הוא מסתיים? אם הקרוס שלכם טוב אין שום צורך לעזור לשיר הראשון להסתיים. אם השיר הראשון מסתיים ב-FADE והקרוס שלכם מוצלח - אין שום סיבה "להסתיר" את החיבור המוצלח הזה. תנו לשיר להסתיים בעצמו. ואם זה CUT ושני השירים מתאימים - גם כאן אין שום צורך "להסתיר" את החיבור, ואם השירים לא מתאימים אז במילא שום FADE מאולתר שלכם לא יעזור להסתיר את החיבור הנורא - בשביל זה המציאו ג'ינגלים ו/או מיקרופון. נותנים לשיר הראשון להסתיים בקול תרועה רמה, מכניסים ג'ינגל או אומרים משהו - והשיר השני נכנס בלי קקופוניה באוזן. כלל האצבע אומר: אם יש צורך לעזור לשיר הראשון להתפייד - סימן שהקרוס מחורבן. הצורך היחיד לעזור לשיר להסתיים הוא במידה ויש אחריו איזה אפקט, או מחיאות כפיים של קהל בהופעה חיה, או כל דבר אחר שחורג מהשיר. > פתחתי מגירת דיסק מנגן (במקום המכשיר השני) ועצרתי את המוסיקה זה ממש לא בעיה שלך אלא בעיה של הציוד שהתחנה שלך משתמשת בו. בתחנה מקצועית המגירה של הדיסק לא נפתחת לעולם אם דיסק מנגן. זה אלף בית של דיסק אולפן מקצועי. ממליץ לכם בדחיפות על הדיסקים של DENNON. > כיוון רצועה לא נכונה. אתה מבטיח למאזינים שהם > הולכים להקשיב לשיר מסוים ופתאום הם מקבלים שיר אחר. זה פאק שלא אמור לקרות בכלל שכן אתה אמור לשמוע את השיר ב-PFL לפני שאתה מכניס אותו לשידור. במקרים נדירים הרצועה קופצת קדימה אבל אלו מקרים באמת נדירים וזה קורה לכל אחד. > טעות בשם הזמרת. יש זמרת שקוראים לה אסאלה - קראתי לה בטעות מאסאלה. האמת שמכל הטעויות שמנית - זו לדעתי החמורה מכל! אם אתה לא בטוח בשם - אל תקרא אותו. אף אחד לא מחייב אותך להגיד שם של שיר או של זמר, אלא אם אתה מגיש מצעד, ואוי לתחנה שנותנת הגשת מצעד למישהו שהוא לא ממש "ספץ" בתחום. אצלנו באינטרנט יש לזה פתרון מאד קל: אתה לא בטוח ומישהו שואל? אתה רושם לו בצ'ט
> המעצבנת: עשיתי פייד אין שוב עם הפיידר הלא נכון ולא הבנתי למה > במקום לשמוע שיר אני שומע פתאום אם עדי רבן? לפי התאור הזה אתה באמת שייך לאלו שעובדים עם FADER START ולא עם START רגיל אז הנה עלית בעצמך על עוד חיסרון ענק של השיטה הזאת: בדרך כלל 80% מהסליידים של הקונסולה הם למטה, בעוד שרק מעטים הם למעלה ולכן ב-FADER START הרבה הרבה יותר קל להתבלבל ולהרים את הסלייד הלא נכון. כשאתה עובד עם START רגיל אתה לוחץ START על ערוץ שהפיידר שלו נמצא למעלה. כיוון שאין הרבה כאלה שהם למעלה (בדרך כלל יש בסך הכל שלושה למעלה - מיקרופון, השיר שמנגן והשיר הבא ולעומת זאת 15 שהם למטה!) אז הרבה יותר קשה להתבלבל. אני מציע לך בדחיפות לשנות את ההרגל ולעבור מ-FADER START ל-START רגיל, לא רק שזה יפחית באופן משמעותי את מספר התקלות שלך אלא גם ייתן לך כניסות שירים הרבה יותר נעימות וקרוסים יותר מוצלחים. ולסיום האנקדוטי התקלה הכי מעצבנת שלי: בתחילת שידור העמדתי את הקופסא של הדיסקים לא טוב וכל הדיסקים נשפכו ממנה על הרצפה. כמובן שכל הסדר שלהם השתבש ולקח לי שעה למצוא כל דיסק... זה היה שידור מאד מעייף אבל איכשהו הכל נוגן בסדר הנכון. וופי לי! שיהיה לך בהצלחה!
 

Joe the wolf

New member
עופר תודה

חן חן על ההרצאה המלומדת. אני חייב להודות שאני מ"הפטפטפטנים", זאת אומרת מדבר כמעט בתחילת כל שיר - רק על האינטרו - ובסיומו מתחיל כבר לדבר על השיר הבא או על המסר שאני רוצה להעביר (סיפור, אמירה, גג). לכן אני כן משתמש לא מעט בסליידים בעיקר כדי להישמע טוב. נכון, יש שירים שהם משמעתיים מהשנייה הראשונה כמו למשל שיר שהזמר מתחיל מיד לשיר, או אומר איזה משפט חביב לפני שהוא מתחיל לנגן ולשיר, ואז אני מתחיל מיד בסטראט. עם זאת אני מקבל את רוח הדברים שלך שבעצם אתה אומר - "אל תתמכר תמיד למשחק בסליידים. תקשיב טוב לשיר לפעמים זה נכון להשתמש בהם לפעמים לא. המאזין חשוב - לא אתה. האמנם? הערה על התקלה-אנקדוטה שאתה ציינת - משפט רדיו מס' 1, לדעתי: "מה שלא נכנס לשידור זה לא תקלה". היכן אתה משדר? אם מותר לשאול תודה על התשובות המלומדות.
 
לגבי פטפטפת

זה כמובן תלוי בסוג התוכנית. בתוכנית מוזיקה מ-א-ד לא מומלץ לדבר אחרי כל שיר כיוון שזה מעצבן. אחת ל-2-3 שירים זה נחמד וזה גם מאפשר לקרוס לדבר, שלדעתי ההולכת ונכחדת מהעולם זה לא פחות חשוב. בסופו של דבר זה תוכנית מוזיקה ולדבר כל שיר זה להשתלט על התוכנית. נכון שהאינטרו קצר ולא מאפשר הרבה מרחב אבל כשאתה מדבר אחת ל-2-3 שירים "מותר לך" להתחיל את הדיבור גם לפני שהשיר מסתיים, באותו שלב שהוא מתחיל "לגווע" (פזמון אחרון וכו'). בעברי שידרתי ברדיו 99 (כך הוא נקרא אז...) וכיום רק באינטרנט, שם התחנה הוא Radi-Yo.
 
ועוד אגב...

מאד ייתכן שהטעות שלדעתי היא החמורה מאלו שציינת, הטעות בשם הזמרת, נובע בדיוק מהסיבה שאתה חש צורך לדבר בכל שיר. כשאתה מדבר אחרי כל שיר אז אתה חייב להגיד משהו, וחלק לא מבוטל מזה זה אינפורמציה הנוגעת לשיר. כשאתה לא מדבר אחרי כל שיר אז יש הרבה פחות "לחץ" של מה? מה להגיד? ואז הרבה פחות נוצר הצורך להעזר בפרטים של השיר ואפשר הרבה יותר בקלות להתעלם מאותם שירים שאתה לא בטוח לגבי הגייתם וככה לחמוק בקלילות מ"בורות" כאלו. תן גם לאנשים להתגעגע אליך קצת! באמת שאין שום סיבה לדבר אחרי כל שיר. וזה אומר לך מישהו שתמיד חטף על הראש על זה שהוא מדבר הרבה!
 

ש י23

New member
דעה אחרת לגבי הפטפטת .......

עופר , לא בטוח שהייתי מאמץ את ההמלצה שלך....הפורמט הגלגלצ"י של פתיחת מיקרופון אחת ל 2-3 שירים הוא רק גישה אחת בעניין , זה גם מה שהביא בסופו של דבר למחיקת זהותו של השדרן וחבל , יש שדרנים שיש להם מה להגיד , הם יודעים להוביל שידור והאישיות שלהם דומיננטית , אז בכלל לא מדובר ב"פטפטת" שישר נותנת קונוטציה שלילית לעניין אלא בתוכנית מוסיקה עם שדרן שהנוכחות שלו היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית , עכשו כל אחד יכול לנסות לחשוב על שדרנים כאלו שצמחו כאן ב20 שנים האחרונות וכיף היה להאזין להם וידעו מה לומר ופתחו מיקרופון אחרי כל שיר , אם יש מה להגיד והשדרן הוא חלק מהקצב מומלץ מ-א-ד לדבר אחרי כל שיר , זו דעתי
 
יש הבדל בין תוכן לבין מינון

אני ממש לא מסכים לכך שמה שהביא למחיקת הדומיננטיות של השדרן היא פתיחת מיקרופון אחת ל 2-3 שירים. מה שהביא למחיקה הזאת היא שאמרו לו תקשיב, כשאתה פותח מיקרופון אתה אומר את שם התחנה, את שם השיר, משהו קטן ומנומס ולא מחייב וסוגר את המיקרופון כמה שיותר מהר. מה שמחק את השדרן היה האיסור להביא תוכן, לא המינון. נקודה מאד חשובה שיש לשים לב: אני דיברתי על תוכניות של מוזיקה ולא דיברתי על תוכניות שהשירים רק מפרידים בין מערכונים או גגים או דיונים סוערים באולפן. ההבדל העיקרי בין שני הסוגים, וזה הבדל תהומי, הוא שלתוכנית מהסוג השני מכינים את המלל, או לפחות את הרעיונות שהולכים לדבר עליהם (במידה והתוכנית מאולתרת) - מראש. לכן גם זה לא נקרא פטפטפת. סוג התוכניות שדיבר עליהם הבחור ששאל כאן, לפחות על פי מה שהוא תיאור, הן תוכניות שמישהו בא לאולפן, מקבל רשימה של 30 שירים שהוא אמור לנגן בשעתיים הקרובות ובין לבין הוא אמור גם לדבר קצת. אז ברור שבדרך כלל כל שדרן מגיע עם איזה שנים שלושה ארבעה דברים שהוא רוצה להגיד כי הם מצחיקים או משהו שקרה לו או לא יודע מה. ויש עוד שנים שלושה דברים שעולים לך באסוציאציה. וכמובן שיש גם את הפתיחות מקרופון הסתמיות שבהם רק אומרים את שם השיר ושם התחנה. עם זה הגענו בערך ל 12-15 פתיחות מיקרופון שזה אומר בדיוק אחת ל 2-3 שירים. אני עוד לא ראיתי את השדרן שיגיע להעביר תוכנית של מוזיקה ויש לו חומר ל-30 פתיחות מיקרופון. אין, אין דבר כזה. 30 פתיחות מיקרופון זה אומר שלפחות 15 מהם זה פטפטפת לשמה שהיא מיותרת. שדרן שמסוגל לפתוח 15 פעם מיקרופון ולהביא אותה בדיבור מעניין ודומיננטי - תקנה אותו בכסף מלא! ושוב - אני מדבר על הגשה נטו, לא על תוכניות שיושבים שנים שלושה ארבעה חבר'ה בבית לפני השידור ומכינים מראש קטעים וצחוקים ואפילו תוכניות כאלו, אגב, בדרך כלל לא עוברות את השעה ביום. תוכנית מוזיקה היא בדרך כלל שעתיים שלוש וזה מעל ומעבר לכל מינון סביר ששדרן יפתח מיקרופון 30-40 פעם ב-3 שעות. דבר אחרון: יש פרמטר נוסף שאי אפשר לשכוח אותו וזה משך הזמן שאתה מדבר. אפשר לדבר אחרי כל שיר 20 שניות ולעומת זאת אפשר לדבר אחרי כל שיר 40 שניות - ואז להגיד הרבה יותר. אז במקום להגיד סתם חצי משפט חסר משמעות ב-20 שניות תפתח מיקרופון אחרי 2 שירים ותוכל אז גם להגיד משהו הרבה יותר משמעותי. שוב בהערה אישית: את כל הצעקות שלי מהרדיו חטפתי בגלל שכשכבר הייתי פותח מיקרופון (אחרי שלושה שירים, לא רק אחרי שנים אגב) הייתי מנסה להגיד משהו משמעותי, משהו מצחיק, משהו שאתה קורה לו דומיננטי, ועובדה שזה היה מספיק דומיננטי בשביל ליצור חיכוכים עם הרדיו על כך שאני חורג מהמותר (לא שזה שינה משהו...). כך שבהחלט אפשר להיות גם שדרן דומיננטי שאומר משהו משמעותי וגם לא מעצבן שפותח מיקרופון פעם בשניה אם אתה לא מעצבן את המאזין בפתיחת מיקרופון כל רגע אבל מצד שני שאתה כבר פותח אותו - אתה אומר משהו משמעותי ולא סתם משהו רק בגלל שפתחתי מיקרופון אז אני חייב לדבר.
 

ש י23

New member
הכל תלוי ב....

מי שיושב מאחרי המיקרופון , ישנם שדרנים שעדיף שגם אחרי 2-3 שירים לא יפתחו מיקרופון כי זו פטפטת חסרת תוכן , ישנם אחרים שיש להם את זה ואז אני מחכה לשמוע אותם מייד אחרי כל שיר , זה כולל גם תכניות של מוסיקה , קח לדוגמא את יהודית בן יעקב ב88 אפ אמ בתכנית "כאן שם ובכל מקום" ביום שישי בחמש אחר הצהריים ההגשה שלה זה עונג צרוף , ויש עוד דוגמאות לשדרנים מוכשרים , כל מקרה לגופו אבל אי אפשר לתת נוסחה חסרת אחריות ולקבוע שרק אחרי 2-3 שירים פותחים מיקרופון
 
זה שאין נוסחא זה ברור

כי רדיו זה לא מדע אלא אומנות. יחד עם זאת אם צריך לקבוע כלל אצבע אז יש יותר שדרנים שיעצבנו אותי בגלל שהם פותחים מיקרופון אחרי כל שיר מאשר שדרנים שמענגים אותי בפתיחת מיקרופון אחרי כל שיר. אין סיכוי ששדרן שמענג אותך בכל פתיחת מיקרופון לא יענג אותך גם אם הוא יפתח מיקרופון כל שני שירים. לעומת זאת יש סיכוי לא מבוטל ששדרן מצליח לעבור שידור עם פתיחת מיקרופון אחת לשני שירים - אבל מאד מעצבן את האוזן אם הוא מדבר בכל שיר. יש סיכוי שאם השקיעו בעריכה אז יהיה כמה שירים שיתחברו יפה על ידי קרוס. שדרן שמדבר כל שני שירים יכול לפספס חלק מהם - אבל שדרן שמדבר כל שיר מפספס את <כל> הקרוסים. כך שאם מנסים לקבוע כלל אצבע, אז בתור התחלה הייתי בכל זאת ממליץ לא לדבר אחרי כל שיר. אם השדרן הוא כל כך מוכשר והוא יכול להביא לי פיילוט שהוא הוא מצליח להפליא בדיבוריו אחרי כל שיר - סבבה. אבל חובת ההוכחה היא עליו וכל עוד הוא לא הוכיח - הסיכוי שהוא יוצא שידור נעים יותר נמצא דוקא סביב כלל האצבע של כל 2-3 שירים.
 

Joe the wolf

New member
עוד הערה קטנה

הסיבה בעצם שאני מפייד שיר שממילא מתפייד החוצה ובאופן מוצלח ממני, זה במקרים רבים להבטיח שהשיר הבא לא יגלוש לי לשידור (במקרה שלא מדובר בסינגל) אבל שוב, כללית הערותיך נכונות מאוד ואני מפנים אותן. שוב תודה
 
יגלוש?

אני לא בטוח שהבנתי מה זאת אומרת שהשיר הבא יגלוש. אם הכוונה היא שיש שני שירים שלא מתחברים באופן טבעי ולכן אתה מדבר ביניהם ואתה רוצה להתחיל את השיר השני בעוד שהראשון עדין מתנגן אז כדי למנוע התנגשות ביניהם אתה עושה FADE OUT לראשון - אז זה בסדר גמור. מה שכתבתי בנוגע ל"לא לעזור לשיר להתפייד" - הכוונה שלי היתה לאותם מקרים שאתה עושה קרוס בין שני שירים בלי דיבור. כשאתה מדבר בין שני שירים שלא מתחברים זה בסדר גמור לסלק את הראשון מהרקע לפני שהשני מתחיל.
 
הפתרון לבעיה הזאת...

הוא שכשאתה מפעיל שיר בקומפקט דיסק שבאולפן, לחץ על כפתור SINGEL (לעיתים שם הפונקציה היא PROGRAM) שבקומפקט. במצב כזה, ברגע ששיר נגמר - הקומפקט לא "יגלוש" לשיר הבא, אלא פשוט ישתתק. ככה אתה לא צריך לפייד ולא צריך לדבר. השיר נגמר? אתה מפעיל את הקומפקט הבא. תתייעץ עם שדרנים יותר ותיקים ותבקש מהם הסבר על הפוקנציות השונות שיש במערכות השידור באולפן. תמיד טוב לדעת...
 
אהההה הוא התכוון לזה חחחחח

אני בכלל יצאתי מהנחה שה-SINGLE לחוץ! אבל מצד שני לפי איך שהוא תיאר את הדיסק אני בספק אם יש שם כפתור SINGLE... אני חשבתי שכן יש כפתור סינגל אבל בגלל שהוא לא תזמן טוב והתחיל לדבר נניח 30 שניות לפני שהשיר מסתיים ויש לו רק 20 שניות מה להגיד אז יוצא לפעמים ש-10 שניות לפני הסוף השיר שמסתיים עדין בעוצמה חזקה מדי ואז כדי להתחיל את השיר השני אין מנוס מלפנות את הראשון מהזירה על ידי פייד אאוט שכזה... אבל אם הוא התכוון לכך שהוא רוצה למנוע מה-TRACK הבא בדיסק להתפרץ לשידור אז כן, בהחלט ההצעה שלי להחליף את נגן הדיסקים עדין בתוקף...
 

alpha80

New member
אוי. פאשלות. פאשלות.....

עשו לי פעם ליומולדת אוסף כזה של פיספוסים והיה מאוד משעשע להיזכר. מזלי שרובן קרו לי בשעות כאלה שרק ינשופים ועופות לילה אחרים האזינו... אז הכל עבר בסדר
ואת הקטע הזה שלך עופר עם הדיסקים אני חושב שאני זוכר...
 
למעלה