פרשת השבוע - מקץ

סיכום הפרשה

סיכום הפרשה
חלומות פרעה ויוסף הפותר המחונן היודע את דעת אלהים - שמנבא שעומד להגיע רעב כבל בכל ארץ מצרים
(כשלמעשה בהמשך מסופר שהרעב היה בכל האזור (וְהָרָעָב הָיָה עַל כָּל פְּנֵי הָאָרֶץ) ורק בארץ מצרים היה אוכל,
בעיות בעריכה כנראה)

בעקבות הרעב יורדים גם משפחתו של יוסף למצרים (למה צריך את כולם לעזאזל)
שם, יוסף אחיהם מתנכר אליהם קשות (ובצדק)
שולח אותם חזרה לביתם בכנען ומשאיר את שמעון במאסר (לא צודק, מה אבא שלו עשה לו??)

אחרי תקופה הם חוזרים יחד עם בנימין האח הקטן לדרישת יוסף
ואחרי ששותים ושוכרים עמו (למה זה?) הוא שולח אותם חזרה ומטמין את גביע הפלא בשקו של בנימין
מה שמהווה עילה להחזיר אותם כגנבים בורחים
...

ההמשך בשבוע הבא
 
לגבי למה צריך את כולם

מובא במדרש שהיה זה טריק של יוסף שאסר להגיע עם יותר מחמור אחד לנפש. באופן זה, על מנת למלא בר לכל המשפחה יש צורך בכולם.

מנין ידעו חזלנו את כל הקישקושים הללו? נו זה ברור, מכח השאלה של "למה צריך את כולם לעזאזל..."
 
אסנת אשת יוסף

מי היא?
מסופר בחז"ל שהייתה בתה של דינה שהרתה משכם בן חמור שאנס אותה

ואיך היא היגיעה למצרים
הנה מה שכתוב בפרקי דרבי אליעזר פרק לז
יצאה דינה לראות בבנות הארץ המשחקות ושללה ושכב עמה והרתה וילדה את אסנת ואמרו בני ישראל להורגה שאמרה עכשו יאמרו בכל הארץ שיש בית זנות באהלי יעקב הביא שרץ של זהב שם הקדש כתוב בו ותלה על צוארה ושלחה והלכה והכל צפוי לפני הב"ה וירד מיכאל המלאך והורידה למצרים לבית פוטיפרע

אתם הבנתם את זה
להרוג אותה כי עכשיו יאמרו בכל הארץ שיש זונה בבית יעקב

סיבה טובה.
 

שייק14

New member
גם

כשמנסים לרצות את האל הזועם
אחד הדברים שהכי משפיעים עליו אלו משפטים כמו
למה יאמרו הגויים..
למה יאמרו מצרים..
 
וואלה...

אני מתחילה לדון לכף זכות את כל המשותקים האלה של ה'מה יגידו' שחיים סביבי...
 
את שני בני תמית

ראובן מנסה לשכנע את יעקב אביו שיתן להם לקחת איתם את בנימין למצרים
ויש לו הצעה שאי אפשר לסרב לה
וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן אֶל אָבִיו לֵאמֹר אֶת שְׁנֵי בָנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ תְּנָה אֹתוֹ עַל יָדִי וַאֲנִי אֲשִׁיבֶנּוּ אֵלֶיךָ.

אתם הייתם מסרבים?
אני בטוח שלא..
 

שייק14

New member
סיפור אופייני

במקרא

כך היה אצל לוט אבינו כשאנשי סדום צרים על הבית הוא מציע באדיבות מרשימה להוציא אליהם את בנותיו במקום את האורחים

וכך היה גם בסיפור הפילגש בגבעה שהוציא למעשה את פילגשו להמון התאב לדבר עבירה
 
מה אתם מבינים...

בטוח יש כאן איזה משהו שאנחנו לא מבינים.אנחנו לא בדרגה שלהם..
הם היו בספרות אחרות לגמרי...
 
אמרתי לכם

במהלך טקס הנזיפות של יוסף, אומר ראובן אל אחיו יוסף.

וַיַּעַן רְאוּבֵן אֹתָם לֵאמֹר הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר אַל תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד וְלֹא שְׁמַעְתֶּם וְגַם דָּמוֹ הִנֵּה נִדְרָשׁ.

הוא באמת אמר.
אבל לא צריך להגזים, הוא ביקש להזכירכם ש"רק" ישליכו אותו לבור ושלא יהרגו אותו.
לא הייתי קורא לזה
"אמרתי לכם אל תחטאו בילד, כן?
 

שייק14

New member
כן

תמיד יש את הנודניק התורן עם המשפט "אמרתי לכם" שלא מועיל לאף אחד
 
אין גבול לתאוות השליטה

יוסף שמכין את עצמו לקראת הרעב הצפוי לפקוד את מצרים
אוסף כמויות אדירות של מזון מכל תושבי מצרים - אני מניח.

למעשה בגבור הרעב מסופר בסוף פרשת ויגש
בתמורה למזון שהוא מספק להם הם נדרשים להעביר אליו, בנוסף לכל רכושם בקרם צאנם ושדותיהם
גם את עצמם לעבדים.

הוא גם מעביר (לגלות) את כולם מקצה אחד לקצה אחר בארץ
שירגישו היטיב שכלום לא שייך להם.

לא מובן.
 

שייק14

New member
הקדוש ברוך הוא

מעניש מידה כנגד מידה
כשכל העם הישראלי הפכו לעבדים לאנשי מצרים

בטח כך כתב משה רבינו של המצרים בהר סיני שלהם,

מה לא היה כזה אדם?
ומשה רבינו של היהודים כן היה?
 
יש משום מה

יש משום מה
נטיה לחז"ל להפוך את כולם לסוטי מין.

גם על פוטיפר מספרת הגמרא במסכת סוטה דף יג שהוא קנה את יוסף לעצמו
כלומר בשביל לקיים איתו יחסים
ובא מלאך וסירסו

שיהיה
 

שייק14

New member
מזכיר לי את נבוכדנצר

אמר רב יהודה אמר רב בשעה שביקש אותו רשע לעשות לאותו צדיק כך נמשכה ערלתו שלש מאות אמה והיתה מחזרת על כל המסיבה כולה שנאמר שבעת קלון מכבוד שתה גם אתה והערל ערל בגימטריא שלש מאות הוי

(שבת קמט)
 
אפרופו חלומות

במסכת ברכות יש רשימה ארכוה של חלומות ופתרונותיהן

בין היתר נכתבו הדברים הבאים
הרואה אווז בחלום יצפה לחכמה, והבא עליה (כלומר החולם ששכב עם האווז) הוי ראש ישיבה (צפוי להתמנות לראש ישיבה),
אמר רב אשי אני ראיתיה (בחלום, את האווז) ובאתי עליה (...) וסלקית לגדולה (ואכן, התמניתי להיות ראש ישיבה)
(ברכות נז א)


תנסו לחשוב מה חלם הרב שטיינמן לפני שהגיע למה שהגיע ;)
 
עכשיו אני מתחילה להבין

למה בחורים ואברכים רוצים להמשיך ללמוד.
אקשן וירטואלי..
 

שייק14

New member
בדרך כלל

הדברים מהסוג הזה אינם נכללים בתוכניות הלימודים בשום ישיבה וכמעט בשום כולל,
לא חושב שזה מחזיק מישהו בלימוד תורה.

מה שכן, זה מראה על עולם המושגים של אלה שכתבו את כל הדברים היפים הללו
 
למעלה