פרק 11 של ,שלהבת הגבירה"

Envinyatar

New member
פרק 11 של ,שלהבת הגבירה" ../images/Emo47.gif

הפרק ה-11 של הסיפור הפוסט-טולקינאי "שלהבת הגבירה" הושלם והועלה לאתר. אשמח לקבל את תגובותכם.
 

Envinyatar

New member
תגובה מפורטת לביקורת של NY

צר לי שתגובתי התאחרה, אבל הנה התייחסות מפורטת ומפורשת לכל הנקודות שהעלית. תשובה לנקודות, אחת לאחת: כללי: אני משתמש בעולם של טולקין ובחלק מהעקרונות שלו. מעולם לא התכוונתי לחקות אותו מא´ ועד ת´, מה שהיה שולל מהיצירה כל ערך עצמאי, וסביר להניח שהיה יוצא מאד-מאד לא מוצלח. לכן, כאשר יצרתי שליט כושל (שעיקר תפקידו בעלילה ליצור את הרקע למה שיתרחש בכרכים המאוחרים), הקפדתי שלא יהיה דומה לדנתור או לסארומאן. טולקין נותן לי השראה, ולא אובייקט לפלגיאט. לעניין הקסם: טולקין משתמש לא פעם בקסמים גלויים, שאינם הולמים מה שכתבת. כך למשל האצטרובלים הבוערים שמטיל גנדלף בזאבים ב"הוביט", או הדרך בה הוא מטפל בהם בשה"ט, האש המאכלת בה משתמשים משרתיו של סארומאן להפיל את שערי נקרת הלם, ועוד כהנה וכהנה. קיבלתי את התפיסה הטולקינאית לפיה הקסם מוגבל לבריות מיוחדות, בד"כ מזרע המייאר, ואני אינני חורג ממנה. לעניין ´הפרת האיזון שבשימוש בקסם´: לא מיני ולא מקצתי. אכן, קסמיה של נארוון משמשים אותה להפטר מקלגסי יונאים שמתקיפים אותה, אולם אין בהם בכדי להכריע בן-רגע את יריביה היותר מסוכנים. ולראיה, למרות כל כוחותיה של נארוון, הכרך הראשון לא נגמר דווקא בנצחונה. מערכת האיזונים והבלמים היא מורכבת מכמה וכמה אלמנטים. ואגב, לא דיברתי על "אגירת כוחות" אלא על משהו אחר; כוחות האש של נארוון הם הרסניים כאשר עושים בהם שימוש בעוצמה גבוהה מדי, ועשויים להבטיח את חורבנה שלה, אם תגזים בשימוש בהם. לפחות בהזדמנות אחת (פרק שעוד לא נכתב) היא תשלים עם תבוסה, רק כדי לא להאלץ לעבור את הסף הזה. אין דבר בין זה לבין "אגירת הכוחות" בפנטזיה ה"נוסחתית" המחליפה את המגבלה הטכנית של דמות הקוסם במו"ד. לעניין אמרייל: לא כל בני הלילית (עלפים) התנהגו באופן שונה כל כך מבני אדם. כך לדוגמא את סירוס, יועצו הנבל של תינגול. לא היה דבר נעלה בהתנהגותו (שהזכירה לי לא פעם את לשון-כחש). דעתך יכולה היתה לחשב נכונה, לו היינו מתבססים על שה"ט לבדו, ומתעלמים מהסיל´ והסל"נ. אמרייל, היא אכן, חריגה מהמוסכמות. ראשית, היא צעירה מאד-מאד, ממש ילדה במושגים של עלפים. אין ולא יכול להיות בה זכר ל"עצב השנים החולפות" אותו לא חוותה מעולם. שנית, וחשוב הרבה יותר; יש באמרייל גם פן אחר, עלפי הרבה יותר, שאינו מודגש בפרקים הראשונים, אולם ילך ויתגבר בהמשך העלילה. שלישית, וכאן אני חוזר להתחלה: זכותי, ככותב (להבדיל ממשכתב, ע"ע לוטם) לשנות ולהציג גם עלפית מטיפוס חדש ולא מוכר. לפי הרקע, האופי והבסיס לדמותה של אמרייל, רקע זה אינו חסר הגיון. בתחילה, לפחות, כל הופעתה (ומה שמזעזע ומרגיז את סיריל, להבדיל מארגלאנד), היא ניפוץ של "מיתוס הגבירה העלפית". אמרייל מודעת לכללים האלו, בזה להם ונהנית מאד מהחופש שניתן לה לנהוג בדיוק כ"פרחחית אדם". מאוחר יותר, כאמור, העניינים נעשים מורכבים יותר. זכור שמדובר בתכנון של טרילוגיה, והתפתחות הדמויות (גם כן בהתאם לקו הטולקינאי) היא איטית. לעניין ´נפילתם של גדולים´: לא תמיד. הוזכרו בסל"ן וגם בדברי ימי נומנור די והותר שליטים שהיו ´קטנים´ ולא ראויים מן ההתחלה. שנית, כפי שציינתי בפתיחה, אני לא מחוייב לכבד כל עקרון טולקינאי, גם אם אכן היה זה עקרון. אלאדו אינו אדם גדול; הוא ילד מתוסבך ואכזרי שלא התבגר, וחי תמיד בצל של אביו, כנגדו הוא מתריס כל העת. הוא אינו דנתור, אין לו ולא תהיה לו את הדרת הכבוד של האחרון. זכור עוד דבר; שר הטבעות, ככל שבגונדור עסקינן, עוסק בתחייתה וחידוש ימיה כקדם. שלהבת הגבירה עוסקת בהתנוונותה, שפלה ומפלתה. הדבר ניכר לא רק בדמותו של אלאדו ובלאנראד וחבר מרעיו הפרוורטיים. הדבר ניכר גם באופיים של אחרים שלכאורה אינם שותפים עמם לאותם מטרות: החל מאופיו חסר המעצורים והתככני של אר-קאהרדול, אשר שימש מצע נאות להתפתחותו ולהתחזקותו של אנטרל (שמת לב לדמות זו, אני מניח), על כל המשתמע מכך, וכלה בחולשתם ובחוסר עמוד השדרה של בכירים אחרים, כגון מפקד משמר המגדל ומושל לוסארנאך. "הגדול" שנופל, הינו למעשה גונדור עצמה, ואילו האנשים, בהתאם ל"דור המפלה" הם קטנים מאד ברובם. ולעניין סיבת המפלה (ועצם הופעתם של טיפוסים בנוסח היונאים); אני לא רוצה לפרט כרגע עניינים שיתגלו רק בכרכים המאוחרים, אולם הסיבות הן מגוונות, ובראשן אכן סיבה שהיית יכול להגדירה בהחלט כ"גדולה". לעניין העימות בדעות: יתכן, אם כי נדמה לי שפספסת כמה קטעים, או הבנתם אותם בדרך לא נכונה. אין כל פסול בנקיטת עמדה ברורה. טולקין עשה זאת, וגם אני עושה זאת בדרכי. כפי שטולקין אינו מסביר במיוחד את "הצד של הבריונים" שזיהמו את הפלך וגורשו ממנו בחוזק יד, כך אני איני מסביר (אם אני בכל זאת עושה זאת יותר מטולקין), את "הצד של היונאים". מניעיו האישיים של לאנראד, מכל מקום, יובהרו בכרכים המאוחרים יותר. לעניין סיבות מדוע היונאים "רעים", נתתי כמה וכמה: 1. היהירות, האכזריות והבוז שלהם כלפי כל מי שאינו חושב כמוהם. מרגע שאתה "לא נאור", אזי מותר להשתיק אותך ולעשות לך הכל. כל זאת, כמובן, תוך שימוש נוסחתי במילים יפות כגון ´שלום ואהבה´, שהופכות פלסתר להסתיר צרות אופקים, שחיתות ואכזריות. 2. הלהט של היונאים ומנהיגם להשמיד ולהשכיח כל תפיסת עולם (כגון הטולקינאית) המנוגדת לדעתם. אחד השיאים הוא בתאורו של ארגלאנד על אודות שריפת הספרים הגדולה במינאס-איתיל. 3. השנאה הלוהטת והבלתי הגיונית של היונאים, לכאורה, למסורת ארצם, הכוללת הזדהות עם מי שנתפס כאויב, ושאיפה לכפות את תרבותו על מורשת ארצם שלהם. 4. הדקדנס התרבותי המוחלט אותו הם מייצגים, כולל עישון סמים, אורגיות פרועות, ניכור מוחלט מכל צורה של חובה או התעלות והקרבה, וכך הלאה. לעניין רולאנדה: רולאנדה אינה רעה. היא טרובאדורית כושלת (ועניה מאד בנעוריה) שרצתה להצליח, והפכה שלא מדעתה לכלי במשחקם האכזרי של לאנראד ואלאדו. שיריה הם מטופשים ומגושמים, הא ותו-לא. הם לכשעצמם אינם מייצגים פוסט-מודרניזם או כל דבר אחר. הרוע טמון בדרך בה משתמש בהם לאנראד כדי להחניק את המסורת ויצירות האומנות מן העבר – ובכך אין ולו שמץ של גיחוך. מלחמת השירים, אגב, מציגה היטב גם את נימוקיו של לאנראד. לא בחרתי בהטפה ארכנית, אלא פשוט בעימות העמדות זו מול זו, במלואן, מול פניו של הקורא. לעניין "מחרחרי מלחמה": הגיבורים אינם מחרחרי מלחמה, לפחות לא ברובם. סיריל אמנם משתוקק למלחמה חלק מהזמן, בעיקר בכדי לספק לעצמו תירוץ ליפול בקרב ולהחלץ מאומללותו (באופן דומה, אגב, לשאיפתה של איאוון בשה"ט). חלקם הם שואפי הרפתקאות ו"צרות" (ע"ע אמרייל, שלא טעמה עדיין מוראות של מלחמה אמיתית), אולם היחידים שמחרחרים מלחמה בפועל הם אלאדו ולאנראד (וכמובן, בני המזרח, המעוניינים לישב חשבון עם רוהאן). התפיסה הכללית היא ששלום ומלחמה משולבים זה בזה. "היד המרפאת הינה גם היד המוחצת", כלשונו של טולקין בשה"ט. המלחמה היא הרסנית ונוראה, אולם גם מדגישה תכונות נעלות בבני אדם. הרוע האמיתי מצוי אצל מי שמחרחר מלחמה מטעמיו השפלים, ואלו בהחלט אינם הגיבורים ה"חיוביים" כלשונך. כמו כן, שים לב שלחלק מה"טובים" יש גם פן אפל באישיותם. נארוון היתה במשך תקופה ארוכה משרתת של מלקור, וחלק מהאופל וההרסניות של אדונה הקודם השתמר בתוכה גם לאחר ש"החליפה מחנה" והצטערה באמת ובתמים על מעלליה הקודמים. סיריל הולך ונוטה לכיוונים בלתי רצויים ככל שהוא נאכל יותר ביאוש ותסכול. ה"דמגוגיות" כלשונך - אם זו דעתך, אזי אנא הפנה את האשמה בראש ובראשונה אל טולקין עצמו. הוא הקצין בכך הרבה יותר ממני. קשה לי להבין כיצד מצד אחד אתה מהלל את טולקין, ומצד שני מאשים אותי בהאשמות כאלו. לעניין הזהות בין יופי לטוב ובין רוע לכיעור: לא מיני ולא מקצתי. הדבר קיים בשה"ט דווקא ולא בעלילת שלהבת הגבירה. אני מוצא את טיעוניך בעניין זה לא צודקים, שגויים ומעליבים: 1. כמעט כל ה"נבלים" העיקריים שהוצגו עד כה: לאנראד, אנטרל (וגם אלאדו) מוצגים כיפי תואר, או לפחות נאים. בלא ספק, כל אחד משלושתם נאה יותר מסיריל או ארגלאנד, למשל. 2. הדמות השמנה היחידה שהוצגה בפרוטרוט (שלא בחטף, כגון יונאי זה או אחר שנתקל בדמויות) היא הומבאבא, הנסיך מהאראד. מדובר בדמות מורכבת (וחכמה מאד, למעשה), שקשה מאד להציגו כ"רשע", גם אם הוא אויב במידה זו או אחרת של ממלכת גונדור.
 

N Y

New member
אל נא באפך!

אני כותב את דעותי על סיפורך לאחר שהקדשתי זמן מה לקריאתו. דעותי אולי לא מוצאות חן בעיניך (זכותך), אך מטרתן אינה עלבון. על כל פנים, לפירוט: 1. אנו יכולים להתפלפל על כוונותיו של טולקין עוד עת רבה. עדיין, נראה לי כי סיפורך, בהשוואה אליו ובכלל, לוקה בחוסר עידון ובהקצנה בתחומי הדמויות, המאורעות והמסרים. היונאים - ארבע הסיבות שהבאת בתגובתך אכן מדגישות את אותה הקצנה עליה אני מדבר. רולאנדה - האם אינך רואה כי חרוזיה מטומטמים *מדי*? אמרייל - ילדותית *מדי*. אני, כקורא, מתקשה "להאמין לסיפור" (מה נקרא "לסספנד"). 2. קסם - נראה לי כי השימוש שאתה עושה בו הוא אגבי מדי, מהיר מדי. 3. סיבות רבות לה לאמרייל להתנהג כפי שהמתנהגת, לטענתך, ואולי חלקן נכונות. עובדתית, התנהגותה צרמה לי כקורא, ביחוד לנוכח חוסר ההבדל הנוכחי בינה לבין כל בת אדם צעירה ממוצעת. התפתחויות מאוחרות יותר בספר הנן רעיון טוב, אך מציקה לי התנהגותה במהלך העלילה שקראתי *עד כה*. 4. שומן, לכלוך ורוע - זכורים לי מלמולים על שומן בהקשר ליונאים ו/או תומכיהם, אם כי איני מתכוון להביא מראי-מקום מדויקים, מטעמים מובנים. אך עוד יותר זכורים לי אזכורים לגבי הזוהמה האופפת אותם. האם רוע וזוהמה חד הם? מובן, אגב, כי לא כיוונתי בהערתי לדמויות ראשיות בסיפור, אלא לאוירה הכללית העולה ממנו. 5. מה הקשר בין עישון סמים, אורגיות ויכולת הקרבה? האם אתה (או מישהו אחר מקוראי פורום זה) יכול להצביע על קשר כזה? על רקע שאלה זו אני מעוניין להבין, פעם אחת ולתמיד - האם גם אתה שותף לדעות המובעות בסיפור? זהו להפעם.
 

Envinyatar

New member
תגובה

א. נכון, דעותנו חלוקות וכנראה ישארו כאלו. מכל מקום, כאשר נקטתי במושג "מעליב" התכוונתי לקטע מאד מסויים בביקורת שלך, שהיה חסר יסוד ולא מוצדק עובדתית. ב. יתכן מאד והגרסה המשוכתבת הבאה, כאשר תבוא, תהיה מעודנת יותר ומוקצת פחות בתחומים מסויימים, כשם שהגרסה הנוכחית היא מעודנת הרבה יותר מהטיוטה (שלא התפרסמה). ג. לעניין ההצגה האפית של טוב, יפה ומפואר מול רע, שפל ומזוהם - אני הולך אחרי טולקין בעניין זה, ולעניות דעתי - בהקצנה פחותה הרבה יותר ממנו. מעבר לכך שהנבלים הראשיים בעלילה רחוקים מלהיות גרוטסקות בהופעתם, הרי אין פסול באווירה כללית המקשרת את היונאים לזוהמה: המסר בכך הוא ברור. היונאים הם "זוהמה" מבחינה פנימית, אנשים שנשמתם הושחתה עד ליסוד, והדבר מתבטא גם באווירה סביבם. 4. לעניין השאלה בדבר דעותי האישיות; לא אפרט יותר מדי, כי הדבר אינו קשור לנושא הפורום. באופן כללי, אני מזדהה עם הרעיונות הטולקינאים (אם כי לא עם כולם, ובסייגים), ומתעב את האתאיזם, הפוסט-מודרניזם והניהילזם. במיוחד, אני מוצא עצמי נבעת כל פעם מחדש מהיהירות של הזרמים הללו, ומכך שרבים מתומכיהם החלו, במסווה של "שיח" ליברלי, לנסות להשתיק בעלי דעות מנוגדות בכל מיני תירוצים מתחכמים. הדבר, כמובן, מתבטא היטב ביצירה עצמה. אני מזדהה עם המסר הכללי של הסיפור, לא עם כל אמירה או דעה שמביעה דמות "חיובית" זו או אחרת שם, במיוחד אם אתה מתייחס לסיריל, שרבות מאמירותיו נובעות מיאוש ותסכול, הגורר אותו לאפיקים לא חיוביים, בלשון המעטה. מעבר לכך, אני בהחלט סולד מהיפים ומ"סטלנים" של מריחואנה וכ"ו (במיוחד מאלו שכל-כך גאים במנהגיהם, עד שהם רואים בהם עצמם ´נס ודגל´ של נאורות). נהניתי מאד להציג אותם בראי עקום בתוך העלילה.
 

Envinyatar

New member
תגובה מפורטת לביקורת של הלדין:

1. מעולם לא הייתי חובב גדול של פרוייד, ולא הסתמכתי עליו. העובדה שטולקין מזכיר מקרה דומה ומטפל בו בדרך פלונית אינה מחייבת אותי שלא לבחור בדרך אחרת, שמתאימה יותר לעלילה שלי. אלאדו אינו "בטלן רופס" הרובץ וזולל בלא שיתעניין בממלכה, ואי לכך יכול למנות עוצר שימשול בשמו. אלאדו משוכנע (או לפחות משכנע את עצמו) כי הוא הגדול בשליטים, ויכול לעשות כל דבר. אין שום סיבה שתניע אותו להפקיד את השלטון בידי עוצר. 2. מועצת הלורדים אולי מזכירה במשהו את ה-Curia Regis אבל לא זהה בה. הדמוקרטיה התפתחה בגלל שילוב נסיבות שאפיין את התרבות האירופית, ובראשם בין היתר גם התפתחות טכנולוגית, מימד שנעדר לחלוטין מארדה של "שלהבת הגבירה". אין שום סיבה שגונדור תהפוך לדמוקרטיה. הדבר, מלבד זאת, היה חטא בל יכופר למסורת הטוליקנאית, שהיא דתית ומונארכיסטית. 3. מי אמר שאלאדו ולאנראד הצליחו להשמיד את המסורת? אמרתי שהם מנסים, ושנחלו הצלחה מסויימת - אבל מכאן ועד השמדה מוחלטת, ארוכה מאד הדרך. לעניין זה: א. הדקדנס ככל הנראה לא התחיל בימי אלאדו. הוא היה קיים, על "אש קטנה" גם קודם, בקרב שכבות מסויימות, בעיקר בקרב בניהם של העשירים. אר-לינגרוסט עשה כמיטב יכולתו (כאשר היה זמנו בידו) להלחם בתופעה הזו, ומשום כך היונאים ובעלי בריתם מתעבים אותו כל כך (ראה הצורה בה מתייחסים אליו הללו בפרק הראשון והשני). אלאדו כרת ברית עם הדקדנס למען מטרותיו שלו, ובעיקר בכדי להיות ההפך הגמור מאביו. ב. העובדה שכפריים באיתיליה לא זיהו את גאלאדריאל אינה מעלה ואינה מורידה. יתכן מאד שלאחר 2,500 שנה, בכפר פלוני לא יזכרו את שמה של הגבירה העלפית העתיקה. מנגד, סיריל למשל הוא בקיא במסורה ואף דובר עלפית. ארגלאנד, למרות שהוא משכיל הרבה פחות, יודע היטב מי היא גלדריאל, ושולט בסיפורים העתיקים באופן כללי ובסיסי. ג. לגבי הספריה של גונדור: מעולם לא אמרתי ששרפו את כולה. אמרתי ששרפו ספרים מסויימים, הנוגעים למסורת ולמיתולוגיה (כגון את "הספר האדום" ודומיו). לעניין מניעיו של מפקד משמר היונה: אני לא אפרט כרגע, זה יבוא בכרכים מאוחרים יותר. אסתפק בציון שהשמדת חלק מהידע מעניין אותו מאד. ידע הוא כח, והוא מעוניין לשלול אותו מיריביו, לפחות את מה שהוא עצמו אינו זקוק לו. מאידך, מעולם לא ציינתי שהוא משמיד ספרי רפואה וכ"ו.
 

הלדין

New member
אני פשוט חושב שהדמויות לא מוצלחות..

בפרק 11 חיסלת לי תיאוריה נחמדה על נארוון שהיא למעשה הבאלרוג "קללת דורין" שגאנדלף שיכנע לעבור לצד הטוב. אם הוא הצליח לשכנע אותו להוציא אותו מהשבר, למה שלא ינסה עוד יותר? הדבר יסביר גם מאיפה קיבלה נארוון את גופה הנאה(עם כל הכבוד, בלרוגים נראים כמו שדי להבות מכיוון שזו הצורה היחידה שהם מסוגלים לכלכל). גאנדלף, עליי לציין, הוא אומן המילים. כל מעשה שלו מחושב היטב והוא מסוגל להציג בהחלט כישלון כניצחון. הפרלמנט קיים במתכונתו הנוכחית משנת 1275 אז התקבלה המגנה כרטה ע"י המלך ג´ון. אחד הפרלמנטים הצליח לכפות את רצונו על מלך אנגליה במאה ה-14. קרא על המקרה ב-"מצעד האיוולת" מאת טוכמן. הפרלמנט הבריטי מחולק לבית לורדים ולבית נבחרים; כמובן שבעבר בית הלורדים היה החשוב ובית הנבחרים הנלווה. האם לאנארד קשור מבחינה כלשהי ל-"עינו של סאורון" הנומינוריאני השחור שעמו נשא ונתן ארגורן לפני המורנון? (משא ומתן שעלה בתוהו) וכן, מה עלה בגורלה של מקטרתו של ארגורן? כאשר ההוביטים פוגשים אותו בפונדק, יש לו מקטרת(בלי ספק רכש את ההרגל מגנדלף).
 

N Y

New member
בדוק את פרקים י´ ו-י"א:

הפונט החדש שלך, כנראה, לא נתן לצפיה בכל המערכות. אגב, בפעם היחידה בה הצלחתי לראות את הפונט ההוא, הוא היה יפה אך קשה *מאד מאד* לקריאה. המלצה: חזור למשהו קריא.
 

Envinyatar

New member
דווקא הפונט החדש לא קריא?

אני קיבלתי הערות כי הגוטמן דרוגולין בו השתמשתי בעבר הוא בלתי קריא, ולכן עברתי ל"אריאל", שהוא פונט ישן המצוי גם בגרסאות ישנות של וורד. האם פונט זה הוא בלתי קריא?
 

N Y

New member
כשקראתי את פרק י´ הוא לא נראה

כ-Arial אלא כמשהו מוזר ומסולסל. כעת, לעומת זאת, איני יכול לקרוא את הפרקים י´ ו-י"א - אני לא מקבל פונט כלל, אלא פשוט "זבל" על המסך. לחלוטין - לא כותרת, לא תמונה, לא רקע - רק "זבל" בינארי.
 

Envinyatar

New member
בדקתי פעם נוספת

והכתב הוא במפורש "אריאל", שאינו שונה מהפונט של הפרקים הקודמים.
 

N Y

New member
חזרתי ובדקתי, ריפרשתי, השתעשעתי,

ועדיין - פרקים א´-ט´ קריאים, י´ ו-י"א מציגים "זבל" בינרי ותו לא. ניסיתי אפילו להורידם מהרשת ולצפות בהם בעזרת תוכנה לחיבור קבצי HTML. כלום. נאדה. הוספתי כאן קוצץ גראפי קט המדגים איך נראה הפרק מצד זה של המתרס.
 

Envinyatar

New member
מוזר. אולי תנסה להכנס דרך הקישור

בפורום טולקין? (האתר מופיע ברובריקה ´פרטים נוספים בעולמו של טולקין´). או שמא ה-Encoding במחשב שלך (אופציית משנה ב-View) אינו מצוי על האפשרות הנכונה? בכל מקרה, בדקתי משלושה מחשבים שונים (בבית, בעבודה ובאוניברסיטה), ובשלושתם הכל קריא - מה גם שאין שום הבדל בין הפרקים הקודמים לפרקים 10-11. כולם נעשו באותה שיטה ובאותו כתב. נ.ב: אולי למנהלות הפורום/אחרים יש רעיון במה מדובר?
 
למעלה