פלמ"ח 3- פרק 82- הלוואי שהיינו נשארים

YossihNew

Well-known member
|היי|;-(

"כשעלו הבילויים מלאי תקוות
ויתד תקעו בארץ האבות
בקדחת הם חלו פה
מחמסינים הם סבלו פה
אבל משהו לחש בלבבות -

אם זה טוב ואם זה רע
אין כבר דרך חזרה.
אין כבר דרך חזרה!

על סוסים רכבו עם חרב ומקל
לגרש כל מתנקש ומתנכל
ברחובות ובגדרה
פתח תקווה וחדרה
הם קראו לפלשתינה - ישראל.

אם זה טוב ואם זה רע
אין כבר דרך חזרה.
אין כבר דרך חזרה!

כשעמדה לפרוץ מלחמת העולם
אז הגדוד כולו יצא לשמור על כבוד העם
אז העיר בקול רעדה -
מה יקרה לו בבריגדה?
והגדוד כולו כאיש אחד רעם

אם זה טוב ואם זה רע
אין כבר דרך חזרה.
אין כבר דרך חזרה!

כשהוקמה המדינה באש קרבות
עוד הבריטים לא נטשו את התקוות
הם ביקשו: נחזור לרגע
נחסל פה את הנגע
אך אנחנו רק קראנו: "בלי טובות".

אם זה טוב ואם זה רע
אין כבר דרך חזרה.
אין כבר דרך חזרה!"

(יורם טהרלב, "אין כבר דרך חזרה")

 

YossihNew

Well-known member
הפרק הזה כבר עבר עתיק!

כל שנייה יורים שם, נשבע לכם! הם משתמשים במגנים נגד היריות! נאיה נראית עוד יותר מטורללת! דן מזהה, כמובן.

אני נשבע לכם שכל עונה זה אותם חיילים בריטיים, אז איך הם לא מזהים אותם? ושולה, אתמול לא שמרת על ביטחון שדה, שני אנשים ממש חסרי סיווג התגנבו לידך! בושה! וכל עונה כמעט נוסעים ונוטשים את כולם, והם מצליחים בסוף.

איזה עצוב לי שלא תפסתי אותה. אבל תראו, היא לא בול רוני?

מחאנו כפיים כשראינו את הזוג האמיתי, שרה ואלינור. ואמיל נתן לה את המעיל! גלגולו של מעיל! בגלל הקיצוצים בעונה, לא ראינו איך אמיל חילץ אותה, ואיך הם חזרו להיות ביחד, ואיך הוא הפסיק להיות בין שרה לזהרה. שזה ביטוי מגניב כמו ביטוי חדש שאני ממציא, דן בין שולה לגאולה. ראיתם? אבל שתי המטורללות פה. ברור שלאמיל תהיה בעיה. ליעל מחאנו כפיים. אביב הייתה יפה כל כך וחבל שלא הצטלמנו איתה אבל לי יש תמונות איתה.

בול רוני, לא? הרי תחשבו. היא באה למקום חדש שממש לא מתאים לגילה? גונבת את ההצגה? אחיה לא נהנה מזה? עומר חזן שם? דין הפנר תבוא? אחותי קפצה כיתה, בול!

משלימים משפטים כולם. ה"גור" שאברהם ויעל נתנו שם מצחיק. הוא לא יגע במה שהוא רוצה באמת?! גברת, אני אגיד לך שהוא נוגע בזה כל לילה! הוא כזה חתיך שהוא ממש לא צריך את העצות שלך כדי לגעת ב... ב... מסמכים? אה, דיברנו על מסמכים. אני בטוח שאני לא היחיד שחשב ככה.

כל יום הם נכנסים לשם. אגב, מירה שפירא זאת סבתא של נועה גוסקוב. ואז מחאנו כפיים לרן. אני חייב להגיד שליעל יש קטע שלפני כל משפט היא מחייכת, משפילה מבט, ועד שהיא מדברת אתה בכלל לא יכול לשפוט אותה כי למי אכפת מה שאלת ומתי, היא מחייכת כל כך יפה. לפי מה שאריק אמר, אנחנו באוקטובר 1947. סוכרית? ביסוכר? תגידו, מה אתם, יוחנן? לכו ליוחנן. הוא ימציא שמות. ורות, תיסגרי כבר על בחור! לא יכול להיות שאת מחליפה אחד כל שנת שי-רות. עוגת פרג, אגב, זה בכלל של משפחת רבינוביץ', משפחה קטנה בבני ברק.

דן, אני מסרב. אני מסרב! כי אם אח שלך זה אחיה החורג, אז מה זה עושה?! ובכלל, אחיך הוא האהוב של שרה! האהוב האמיתי שלה! היא גם נראית מאוד פצפונת וזה קצת מוזר...

יוחנן בלי שפם. תודה לאל. חבל, חבל, היא מפקדת מצוינת, כפי שיוחנן אמר. ואני בטוח שזה מכוון, זה מכוון, ברור לכם שזה מכוון? הם מצחיקים.

יש לה את הדרך שלה. את מגיעה בלי מאבטחים, היא מגיעה עם מלא!

איך התגעגעתי למקסי. ולורנס היה גיי מהעונה הראשונה, רמזו לזה מאוד. ושולה, אני מבין שדיברת עם פעילת הפלמ"ח רות וסטהיימר.

לא סנגרייה. מאחיינית של כן ראש הממשלה. זוג מסכן.

אה, משיכה בחבל. אל תשבור לי אותה, אורי!

ועליהם ממש מחאנו כפיים. רגע, אז לו לוקח מעט זמן לדמיין אותה? בעצם יותר זמן, כי היא כל כך מורכבת מבפנים והפנימיות שלה זה מה שחשוב. הפנימיות! הנאום היה מרגש.

הוא ושולה בחצר. ראית? די נו, יש לו מספיק אופציות. נכון, גורי? חתיך שאתה. מה? מה זאת אומרת הסתבר שהיא לסבית? חשבתי ש...

מי אלו כל החדשים האלה? אבל יוחנן הצחיק. ובר קורעת. זה באמת בול רוני. היא טובה בזה. לא סתם מלכת הסדרות, כן?

היה ברור שהן עושות מתיחה לבנים.

להגיד שהם פופולריים? כן. הם היו מאוד פופולריים. כן כן. בריטים.​
 
נערך לאחרונה ב:

YossihNew

Well-known member
רגע היסטורי עם יוסי:

"שולה! מבצעית א' של הפלמ"ח, מה את עושה כאן?"

אז בואו נדבר על האישה החדשה שנכנסה לחיינו. פעילת זכויות האדם, מעמד האישה והנסיגה מהשטחים, שולמית אלוני.

אלוני נולדה בסוף שנות ה-20 בפולין ועלתה בילדותה ארצה, עם משפחתה הסוציאליסטית. הם היו מאוד עניים וההורים שלה התגרשו וחזרו שלוש פעמים, מה שפגע במשפחה. מי שנרתמה לעזור הייתה רוזה כהן "האדומה", לימים רוזה רבין, שקיבלה את שולמית לבית החינוך של זרם העובדים. בזמן מלחמת העולם השנייה נאלצה להיפרד מהוריה המגויסים.

לאחר מכן עברה לכפר בן שמן, שם פגשה את סוניה גלמן, לימים סוניה פרס. היא הצטרפה לשומר הצעיר, ועסקה בהוראה. היא התחילה ללמד את ילדי הפליטים בארץ. באותו הזמן עזרה להגנה בהברחת נשק, וגם בפלמ"ח כמורה בירושלים הנצורה. באותו הזמן בן זוגה נהרג בקרבות על ירושלים. בשנות המדינה הראשונות היא המשיכה ללמד ילדי פליטים.

בשנות ה-50, אלוני פרסמה ספר לימוד לאזרחות, ועבדה בקול ישראל, כמגישת תכנית שבאה לעזור לאזרחים לפתור סוגיות במסגרת החוק, ולסייע לאזרחים בעלי תלונות. באותו הזמן היא התחילה לטעון שיש בעיות שאפשר ליישב בתחום ההלכה, אבל הסיבה שזה לא נעשה היא בגלל שאין לחץ על הרבנים, מה שהיה תחילת העימות שלה עם הדתיים.

ב-1959 אלוני הצטרפה למפא"י, וב-1965 הצטרפה למפא"י והצליחה להשפיע על מצעה. היא תמכה בקידום זכויות האדם והאזרח, חוקה, ונגד כפייה דתית. עם זאת, לאלוני היה קשה מאוד בקדנציה שלה. היא הייתה עצמאית מדי והיו לה סכסוכים רבים עם גולדה מאיר, האישה הבכירה במפלגה וראש הממשלה החדשה. כתוצאה מכך, בבחירות הבאות היא הייתה במקום נמוך ולא נבחרה.

גם מחוץ לכנסת היא המשיכה להיאבק למען מטורתיה. בגלל הצער שלה מזה שמפלגת העבודה לא קידמה את נושאי הפרדת הדת מהמדינה, הנישואים האזרחיים והנסיגה מהשטחים, היא הקימה את התנועה לזכויות האזרח שנודעה כרצ. היא התמודדה בבחירות 1973 והצליחה להשיג שלושה מנדטים. מהר מאוד גולדה מאיר נאלצה להתפטר מתפקיד ראש הממשלה והחליף אותה רבין, אל ממשלתו אלוני הצטרפה לכמה חודשים כשרה.

מהר מאוד הליכוד עלה לשלטון ואלוני התנגדה למדיניות שלו, גם בשטחים וגם מבחינת דת ומדינה. היא תמכה בסרבנות בשטחים וגם ביחסים הומוסקסואליים. באותו הזמן היא התחילה לערוך הסכמי נישואין אצל אנשים שלא רצו להתחתן במסגרת המוסדות הדתיים. אבל בתקופה הזאת השפעתה בכנסת הייתה שולית בגלל המאבק מערך-ליכוד.

ב-1992, אלוני איחדה את רצ עם מפ"ם ושינוי, והנהיגה את תנועת מרצ. הם השיגו 12 מנדטים, והצטרפו מיד לממשלת רבין. אלוני הייתה שרת החינוך, אבל בזמנו היו לה בעיות כיוון שפליטות הפה שלה בנושא החרדים גרמו לעימותים עמם. היא נאלצה להתפטר כשאמנון רובינשטיין מחליף אותה, והיא עברה להיות השרה לאומנויות, מין משרד תרבות משופר.

לקראת בחירות 1996, יוסי שריד, חבר מפלגתה, החליט להחליף אותה בראשות מרצ, והיא פרשה מפעילות מפלגתית מאז. מאז היא הפכה לקיצונית קצת יותר. היא טענה שהיהודים הם לא לאום, שישראל מבצעת פשעי מלחמה ושמדובר במשטר אפרטהייד. בינואר 2014 הלכה לעולמה.

"אזרחית"
 
למעלה