פאה - כיסוי ראש יעיל?

מחשבiת

New member
פאה - כיסוי ראש יעיל?

פאה -כיסוי ראש טוב? הצניעות היא לא כיעור מאת הרב אהרן מוס שאלה: שמעתי פעם מישהו שמדבר על נשים שמכסות את שיערן בפאה. הוא אמר: זה כל-כך אירוני! הסיבה שנשים צריכות לכסות את שיערן היא כדי להיות צנועות ולא להיות אטרקטיביות, אבל לאחרונה נשים לובשות פאות יפות יותר משיערן הטבעי! רציתי לדעת מה חושב כבוד הרב על ההצהרה הזו. תשובה: האדם שאמר זאת, לא רק שלא יודע להבדיל בין פאה ובין שער אמיתי, הוא גם לא יודע להבדיל בין צניעות אמיתית על-פי התורה, לבין מה שהוא קורא צניעות. הוא חושב שצניעות היא מושג נרדף לאי-משיכה, אך זוהי ההגדרה שלו, לא של היהדות. מנקודת מבט יהודית, צניעות אין לה כל קשר לעניין המשיכה או אי המשיכה. להיפך, צניעות היא אמצעי כדי ליצור פרטיות, וזו אכן מטרתה של הפאה. כיסוי הראש מעולם לא התיימר להפוך את האישה הנשואה למכוערת. יופי הוא מתנת אלקים, והמסורת היהודית מעודדת הן גברים והן נשים לדאוג להופעתם החיצונית ותמיד להיראות ייצוגיים. המסורת היהודית גם מעודדת צניעות; לא כדי להפוך אותנו למכוערים, אלא כדי לתעל את יופיינו וכוח המשיכה שלנו למקומו הטבעי, במסגרת הנישואין. על ידי כיסוי השיער, האישה הנשואה מצהירה: "אינני זמינה. אתה יכול לראות אותי אך אינני פתוחה לציבור. אפילו שיערי, החלק הברור והגלוי ביותר שלי, לא מיועד לעיניך". כיסוי הראש הוא בעל השפעה על הלובשת עצמה. הוא יוצר מחיצה פסיכולוגית, מרחק קוגניטיבי בין האישה לבין אנשים זרים. יופייה גלוי אך לא בולט; היא מושכת אך לא זמינה. הפאה משיגה בדיוק את ההשפעה הרצויה, משום שהיא מאפשרת לאישה לכסות את כל שיערה ויחד עם זאת לשמור על הופעתה הנאה. היא יכולה להיות גאה על האופן שבו היא נראית מבלי להתפשר על פרטיותה. ואפילו אם הפאה שלה נראית כל כך אמיתית שאפשר להתבלבל בינה לבין שיער אמיתי, היא זו שיודעת, שאף אחד לא מביט בשיערה האמיתי. היא יצרה חלל פרטי, ורק היא מחליטה למי לתת להיכנס לחלל הזה. אולי בדתות אחרות צניעות ויופי לא הולכים יחד, אך היהדות גורסת אחרת. יופי אמיתי, יופי פנימי, זקוק לצניעות כדי להגן עליו ולאפשר לו לפרוח. (מאת הרב אהרן מוס מלמד קבלה, תלמוד ויהדות בסידני, אוסטרליה)
 

סוריא

New member
נו.. אז אם יופי אמיתי הוא יופי פנימי...

איך אפשר לאפשר התבלטות של היופי החיצוני? ואם המטרה של הפאה היא יצרת חלל פרטי, איך ייתכן שהפאה לא הותרה מלכתחילה? איך ייתכן שהיא נקבעה להלכה כאפשרות רק לאחר שבאירופה היתה מציאות של או פאה או בלי כיסוי בכלל? נשמע לי כמו ניסיון לתרץ בדיעבד, במחילה מכבוד הרב מוס...
 
מי אמר שפאה מבליטה את היופי החיצוני?

זה שיש נשים שהולכות עם פאות ה' ישמור לא אומר שכולן ככה הפאה באה לכסות נטו את השיער כמו כל כיסוי אחר הפאה הותרה מלכתחילה פשוט היא עדיין לא הייתה קיימת :) אחרי שייצרו את הפאות, גם לנשים ליום יום, ואחרי עירבוב בגויים אז הפאה נכנסה לכל בית יהודי ואם נשים היו הולכות עם כיסוי ראש.. הוא ממש לא היה כמו הכיסוי ראש של הנשים שהיום הולכות..
 

סוריא

New member
מילותייך שלך...

"אחרי שייצרו את הפאות, גם לנשים ליום יום, ואחרי עירבוב בגויים אז הפאה נכנסה לכל בית יהודי" וכל מילה מיותרת.. ולא. היא לא הותרה מלכתחילה, היא הותרה במאה ה19 ע"י רבני אירופה כשנשים החלו להוריד את כיסויי הראש שלהן כליל, וזה היה המוצא של הרבנים כדי שנשים לא ילכו נטולות כיסוי ראש לחלוטין. + הפאות שרוב הנשים הולכות איתן היום אינן מותרות על פי ההלכה עד כמה שאני הבנתי. מותרת פאה שהיא ארוכה מעט יותר מאורך האוזניים, שניכר בה שאינה משיער טבעי, ושאינה בוהקת.
 
ממש לא מאמי

הנשים החלו ללכת עם פאות עוד מלפני שנים מהמאה ה19 נשים היו הולכות עם פאות רגילות שהיו נראות כשיער מכיון שהאופנה אצל הגויים היתה ללכת עם פאות קבעו הרבנים אשר נשים ילכו עם פאות ועליהן כובע! וזה היה הזהות אצל היהודיות.. רוב הנשים הולכות עם פאות מותרות על פי הלכה, וזאת סתם סטיגמה שנדבקה על הפאות הפאה מותרת עד הכתפיים ללא צבעים בולטים.. חוצמזה שזה כיסוי הראש העכשוי היחיד המותאם להלכה
 

סוריא

New member
היחיד המותאם להלכה???

הילי עיוני מאיפה הבאת את זה? מטפחות וכובעי אינם מותאמים להלכה? במחוזותינו אפילו נוהגים ללכת עם שני כיסויי ראש עקב הפסיקה של הרב רצאבי, שאם אחד ייפול בטעות (זיכוי של אחד ל...) ראש האשה לא יהיה גלוי.. בחייך היל..
 
על זה אני מדברת :)

שההלכה אומרת וקובעת שאישה חייבת ב3 כיסויים הרב רצצאבי יודע מה הוא אומר.. והיום, תראי לי נשים שהולכות עם 3 כיסויי ראש.. בפאה יש 3 כיסויים כפי שכתוב בגמרא מה שעונה על ההלכה כולה..
 

סוריא

New member
טעות...

ההלכה לא מחייבת בכל המקומות 3 כיסויי ראש.. ממש לא ליתר דיוק. והרב רצאבי אגב - הוא בבחינת מחמיר לעניין זה במחוזותינו...
 
מחייבת ועוד איך!

אני אחפש לך את המקור ואתן לך אותו.. אנלא מבינה מה אנשים שמים עין על הפאה כלהזמן. מה רע בזה? אתם מסתכלים על החלק הלא טוב שנשים הולכות ומשייכים את זה לכולם אנלא חושבת שזה מוצדק ונכון לעשות!
 
../images/Emo122.gif

שונאת ת'נושא הזה.. כמה ויכוחים יש לי עם אמא שלי...
אממ.. אני לא כזה מבינה בעניין אבל בכל זאת.. כיסוי ראש נועד בשביל הצניעות [ולנשים נשואות] אולי פעם הפאות האלה סיפקו את הצרכים האלה, אבל היום כבר כמעט ולא... תכלס... מרבית הפאות בכלל לא נראות כמו פיאה... אני אישית [שאני מביצפר חב"ד, ואני מכירה פווווול נשים עם פאות] לא מבדילה בין פיאה לשיער טבעי... אמא שלי הולכת עם פאות [מושפעת מחב"ד, מה לעשות..] ואף אחד מהציבור שלנו לא חושב שזה כיסוי ראש... כולם בטוחים שזה שיער טבעי... שיגעתי אתכם, אבל בקיצור-אני ממש נגד זה. לא חושבת שזה מתאים להיות כיסוי ראש.
 

shirly8881

New member
לפי דעתי...

כיסוי ראש זה דבר מאוד חשוב לצניעות של האישה!!!! ופאה שנראית פי מיליון יותר יפה מהשיער האמיתי שלה זה פחות צנוע כי זה מושך את העין. הסיבה שלה הסכימו לספרדים לשים פיאות לפני המון זמן זה ביגלל שהיו פרעות וכדי שלא יזהו אותן שהן יהודיות ביגלל כיסוי הראש הן שמו פיאה (ופיאות לא יפות כמו של היום). זאת דעתי ושכל אחת תלך על פי רבה וזהו.
 

moonie1

New member
גם אני נגד העניין...

או שאת מכסה, או שלא. מישהי שלובשת פאה בלונדינית ארוכה וגולשת, שהשיער שלה בחיים לא היה נראה ככה (עם כל הכבוד) לא מגיעה אל המטרה שלשמה היא לובשת את הפאה מלכתחילה- צניעות. פאה כזו דווקא תפנה אלייך מבטים מאשר קודם, וזה מבייש את היותך אישה נשואה, לדעתי... בתור בת שלמדה ביסודי, עד שנה שעברה (8 שנים בסה"כ
) היו לנו סמינרסטיות צעירות שממש היינו משחקות במשחק ניחושים: "זהה את הנשואה", רוב הפעמים בכלל ידענו מה שיער אמיתי ומה פיאה.
 
למעלה