על פנאומוטוריקס!

sadehram

New member
על פנאומוטוריקס!

ראשית שבוע טוב לכולם. נזכרתי במהלך הקורס מנחיתים בקטע שקשור לרפואה תעופתית שקרה לי במהלך טיסה לקפריסין לפני מס שנים. וחשבתי לקראת עונת הנסיעות שבאה עלינו לטובה כדאי לעדכן אתכם ובכן . בוקר צח ובהיר החלטתי לטוס לאכול צהריים בקפריסין יחד עם חברים. לאחר המראה מבן גוריון עם סצנה 210 מתיישר בגובה השיוט שבחרתי 7500 רגל . לאחר כ30 דקות טיסה .אחד החברים הראה סימנים של "קשה לי לנשום". ביקשתי רשות להנמיך חשבתי אולי הבחור רגיש לאוויר דליל . קבלתי לגובה 5500 וכך המשכתי עד לרנקה. לאחר הנחיתה ניגשתי עם החבר שלי למרפאה בטרמינל . הוא נבדק במשך כחצי שעה על ידי רופא הרופא החליט שמדובר באירוע פסיכולוגי ! והמליץ בפני שבדרך חזרה להניח לבחור לישוןבמידה והוא רוצה בכך. נסענו לאכול במסעדה טובה . החבר שלי עדיין היה מסטול . והרגיש לא טוב. ולכן גם לא אכל מאומה. החזרה הייתה בלילה . ומראש החלטתי שאני טס נמוך . ואכן קבלתי אישור מיוחד גובה 4000 רגל הבחור מיד נרדם לאחר ההמראה . לאחר שעברתי את velox . בת זוגו של החבר שלי מודיעה לי שהיא שומעת חרחורים ושהוא החבר שלי מגלגל עיניים. ביקשתי שתוודא מעבר חופשי של אוויר . ושהראש לא יישמט כלפי מטה. הודעתי לבקרה על מצבי וקבלתי עדיפות לנחיתה. השיקול לא לחזור ללרנקה הוכיח את עצמו בהמשך. בקצה המסלול המתין אמבולנס . ומיד לאחר הפינוי של המסלול . הוצאנו את הבחור שהיה כבר מחוסר הכרה. הרופא החליט לפנותו מיידי לבית החולים. באסף הרופא. בבית החולים הוא הוכנס לחדר ניתוח. ונותח . הסתבר שהבחור קיבל פנאומוטורקיס. לפי מיטב הבנתי. הוסבר לי שזה מצב שבו חודרים נוזלים למעטפת שבין הריאות ולגוף ועל ידי כך מקטינים את נפח הריאות עד כדי חנק. וזה יכול להיות עקב נקב קטן בריאה או היווצרות של סדק.\ נקב תוך כדי טיסה. בניתוח למעשה ביצעו ניקוז של הנוזלים. הבחור שכב בבית החולים במשך 40 יום. ולפי הרופא הגענו ממש בדקה ה90. אז לכל אלו שמתכננים לטוס לחו"ל יש לקחת בחשבון את המצבים הללו. כמו כן עליכם לדעת שחברת הביטוח לא מכסות מקרים כאלו במיוחד בטיסות פרטיות.ולכן יש לחשוב היטב לפני יציאה . אני הגדרתי את הטיסה כטיסה מסחרית. שלכם רמי שדה
 
לא כיף

כל ריאה עטופה במעין קרום הנקרא פלאורה. פנאומוטורקס, חזה אויר בשפת הקודש, הוא מצב בו נוצר חור בדופן הריאה, ועקב הפרשי הלחצים בין האויר בריאה לבין הפלאורה (בכל ריאה כשניים וחצי ליטר אויר), נשאב האויר מן הריאה אל תוך הפלאורה. בדרך כלל החור בריאה מתפקד כשסתום חד כיווני, כלומר אויר מהריאה יוצא אל הפלאורה אך לא חוזר חזרה. לאחר זמן הפלאורה מתנפחת ולוחצת על הריאה, אשר מתכווצת בהדרגה. במצבים מסוימים הפלאורה מתנפחת עד כדי כך שהיא מפעילה לחץ על כל בית החזה, לוחצת על הלב ואף דוחפת אותו לכיוון הריאה הבריאה ומכווצת גם אותה. מוזר שהמקרה קרה תוך כדי טיסה, ועוד בגובה בו לחץ האויר נמוך יחסית. המצב הזה שכיח הרבה יותר בתאונות צלילה, עקב עליה לא מבוקרת אל פני הים. כלומר במצבים בהם עוברים מלחץ גבוה מאוד ללחץ נמוך בפרק זמן מאוד קצר. יתכן שאותו בחור עצר את נשימתו לפרק זמן כלשהו בזמן הטיפוס. הלחץ הסביבתי ירד, האויר בריאות התפשט, ונוצר החור. לסדיסטים שבינינו, טיפול במצב כזה בשטח, בנפגע תאונת דרכים לדוגמא, הוא החדרה של מעין מסרגה בין הצלעות אל תוך הפלאורה על מנת לנקב אותה ולשחרר את הלחץ. שלא נדע מצרות.
 
קצת הסברים...

חזה-אוויר ספונטני ( Spontaneous Pneumothorax ) הינו ארוע נדיר. עצירת הנשימה בזמן נסיקת המטוס לא תגרום לתופעה כזו ! ( הווצרות של Barotrauma בזמן צלילה זה סיפור שונה לחלוטין - כאן אכן קיים קשר לעצירת הנשימה בזמן עליה מהירה לפני המים ). במקרים מסוימים (אך לא בכולם ) יכולה הריאה הפגועה (או פציעה חודרנית חיצונית ) לגרום לתופעה של שסתום חד-כיווני. במקרה כזה האוויר נלכד בתוך חלל הפלאורה ואינו יכול להתנכז. התופעה יכולה לסכן חיים בתוך דקות ונקראת Tension Pneumothorax . חלל הפלאורה מתנפח ומתמלא במהירות באויר, דבר שגורם להתמוטטות הריאה, לחץ על שריר הלב (לא מתמלא כראוי ), כיפוף כלי דם מרכזים ( וריד נבוב עליון ותחתון, עורקי ריאה )שאינם מסוגלים לספק כמות מספקת של דם ללב . לחץ הדם צונח במהירות והנפגע נחנק תוך דקות. Pneumothorax על סוגיו השונים שכיח יותר בארועי טראומה ( תאונות דרכים, פציעות הדף...). בנוכחות של Tension Pneumothorax רופא או פאראמדיק יחדירו נקז חזה או מחט מאוד עבה לתוך חלל הפלאורה ( Needle-application / Baby Trocar ). אם נוסע מתלונן על קוצר נשימה חריף וחמור בעת טיסה ( במטוס לא מדוחס ), יש לרדת בגובה עד כמה שניתן, לספק חמצן בריכוז גבוה ( אם קיים במטוס) ולנחות באופן מיידי בשדה הקרוב תוך הזמנת ניידת טיפול נמרץ. ....
 
עכשיו אני יודע מי המציא את הגוזניק.

pneumo-thorax חזה מלא אויר הפך בשפת סימני הקריאה ל: pneu-motorics ובמקום אחר ל פנאו-מוטור-קיס (נשיקה או כיס??)... כנראה אותו כתבן הפך גם את ה גוז-נק goose-neck (מיכל שצאוורו מכופף בצוואר ברווז) ל: גוזניק.. guznick ולא צריך להכנס ללחץ (בחזה או במקום אחר) מספר המקרים של מחלה זו שארעו בטיסה מישראל לקפריסין וחזרה שואף ל-0... מעניין דרך אגב, לקבל פרטים על המטוס סצנה 210
 

sadehram

New member
לידען הגדול!!!!????

צסנה 210 לא יכולה להתאים לאנשים שחושבים את עצמם לטייסים גדולים. והם לא כאלה!!!. והכי מסוכן שהם בטוחים שהם יודעים ה כ ו ל !!! במיוחד אם הם לא יכולים לנחות ברוח משבית של 10 קשרים. חבל על המטוס!! עכשיו מה שנישאר לאגודה לעשות זה לקנות שק רוח ולהתקין אותו ב LL בכדי לאפשר לאותם "טייסים דגולים וידענים " למצוא את הרוח באימונים על ה ILS . במקום הלוגרים!!!
 
נו מה?

שנביא גננת או שאחד ממכם יחליט פתאום להתנהג כמו מבוגר. הילדים שלי (בן 3.5 ו בת שנה ) מתנהגים בצורה יותר בוגרת. יאללה, שכל אחד ילך לדרכו עם האמת שלו.
 

Israel Dac

New member
כיסוי חברות הביטוח

מה ההבדל מבחינת הכיסוי אם הטיסה היא מסחרית או פרטית ?
 

sadehram

New member
ההבדל הוא גדול!!

אני מדבר על הביטוח הרפואי שלך כנוסע. כלומר במידה ונזקקת לטיפול רפואי בחו"ל . פוליסת הביטוח מוגבלת לטיסה בקווי טיסה סדירים. וכמו כן מוגבלת למטוסים חד מנועיים. ושים לב אני לא מדבר על תאונת מטוס. כאן הסיפור שונה לחלוטין. רמי שדה
 

Israel Dac

New member
מה ההבדל בחד מנועי

אם הטיסה הוגדרה פרטית או מסחרית ? האם יש הבדל בביטוח של המטוס / החברה לפי סוג הטיסה ?
 

sadehram

New member
ההבדל הוא

שזהו חריג בפוליסה. כלומר חלק גדולמ חברות הביטח החליטו שלטוס במטוס חד מנועיזה לא בטוח ולכן החריגו את הכסוי. וזאת למרות שאין כל קשר בן הסיכון ולכיסוי. לגבי טיסה מסחרית או פרטית . ההחרגה חלה על טיסה שלא בקוי טיסה סדירים. ציטוט מפוליסה " טיסה שלא כנוסע בשירות מטוסים רגיל המאושר על ידי השלטונות" רמי
 

ZeevRozenek

New member
SADEHRAM נו-אז מי הוא הידען הגדול?

אפשר לפנות אליך גם בבעיות ביטוח? זאב
 

sadehram

New member
לזאב !

אני לא ידען גדול. אבל אני צנוע גדול. שנית ביטוח זה המקצוע שלי .ולאחר 24 שנים במקצוע יש לי עדיין מה ללמוד בדיוק כמו בתעופה. חג עצבנות שמח...
 
למעלה