סניגור הפילוסופיה
New member
אני מסכים לגבי פסלות הנקמה
אולם, לדעתי החובה המוסרית לא תלויה בקיומם של חוקים. גם אם לא היו חוקי מדינה היה איסור מוסרי להמית אדם ללא הצדקה, ואיסור מוסרי כזה קיים גם ביחסים בין לאומיים, אלא שהוא כמעט לא נאכף בידי גורם משפטי (למעט משפט בין לאומי פלילי לפשעי מלחמה כפי שהיו משפטי נירברג). המצב שהאכיפה הבין לאומית מתבצעת ע"י המדינות המנצחות אינו שונה מהמצב בתוך המדינה עצמה. גם בתוך מדינה אחת מי שמחוקק את החוקים הוא המנצח בתחרות על השלטון. בדמוקרטיה מתחרות מפלגות והחוקים הם תוצר המפלגות המנצחות (באותה מידה כפי שהחוקים הבין לאומיים הם תוצר המדינות המנצחות). לדעתי, השאלה האם הטלת פצצות האטום על יפן הייתה מוסרית, תלויה בשאלה האם מספר ההרוגים האזרחים כתוצאה מהפצצה זו היה גבוה ממספר ההרוגים שהייתה גורמת יפן אלמלא הוטלו עליה הפצצות הגרעיניות.
אולם, לדעתי החובה המוסרית לא תלויה בקיומם של חוקים. גם אם לא היו חוקי מדינה היה איסור מוסרי להמית אדם ללא הצדקה, ואיסור מוסרי כזה קיים גם ביחסים בין לאומיים, אלא שהוא כמעט לא נאכף בידי גורם משפטי (למעט משפט בין לאומי פלילי לפשעי מלחמה כפי שהיו משפטי נירברג). המצב שהאכיפה הבין לאומית מתבצעת ע"י המדינות המנצחות אינו שונה מהמצב בתוך המדינה עצמה. גם בתוך מדינה אחת מי שמחוקק את החוקים הוא המנצח בתחרות על השלטון. בדמוקרטיה מתחרות מפלגות והחוקים הם תוצר המפלגות המנצחות (באותה מידה כפי שהחוקים הבין לאומיים הם תוצר המדינות המנצחות). לדעתי, השאלה האם הטלת פצצות האטום על יפן הייתה מוסרית, תלויה בשאלה האם מספר ההרוגים האזרחים כתוצאה מהפצצה זו היה גבוה ממספר ההרוגים שהייתה גורמת יפן אלמלא הוטלו עליה הפצצות הגרעיניות.