על "אם" ו"אולי"

לקשמי

New member
על "אם" ו"אולי"

מישהי בפורום אחר שבו אני משתתפת, הפנתה את תשומת ליבי לכך שרשמתי משפטים שבהם מופיעות הרבה המילים "אם" ו"אולי". מכיוון שמדובר במשהו די אישי, אני אמנע מלפרט את זה כאן לפחות עכשיו אבל בגדול כתבתי משהו כמו "אם יהיה כך וכך, אז אולי אעשה כך וכך". לדבריה כל עוד יש לי בלקסיקון מילים כמו "אם" ו"אולי" הדבר יקשה עליי מאוד ואולי בכלל לא יאפשר לי לזוז מהנקודה בה אני מצויה. כשכתבתי את זה, בכלל לא שמתי לב שהשתמשתי במילים האלו. אותה גולשת הציבה בפניי מראה שבה יכולתי לראות את מה שאני לא רואה בדרך כלל. (בדיוק כשם שלמרות שהפנים שלנו הן חלק בלתי נפרד מאיתנו, אנחנו יכולים לראות אותן רק כשמציבים בפנינו מראה). קראתי שם שוב את מה שכתבתי, ונוכחתי לדעת כמה שזה נכון. מילים כמו "אם" ו"אולי" מבטאות חוסר בטחון כלשהו, אולי...(אופס... שוב המילה הזאת) גם חוסר חשיבה חיובית. וכן, אני יודעת כמה חשיבה כזאת יכולה לתקוע. המחשבה הזאת שכדי שאעבור מנקודה X לנקודה Y צריך שיקרה כך וכך. מחשבה של תלות. מישהו מבין על מה אני מדברת?
 

גור42

New member
אותי מטרידה בעיקר המילה "אולי"...

הרבה פעמים, המילה "אולי" נועדה כדי להגן על עצמנו ממחויבות לעתיד. אם אני אומר "מחר אולי אנקה את הבית", אז בעצם לא אמרתי דבר. אולי אעשה את זה, ואולי לא. וזה אומר שברגע שיופיע הקושי הכי פעוט, או הסחת הדעת הכי קטנה, ה"אולי" הזה יפנה את מקומו לדברים אחרים. אם נזכור תמיד שהשליטה בחיינו היא בראש בראשונה שלנו, אולי נשתמש הרבה פחות בשילוב הזה של המילים "אם-אולי". בעצם, זה לא "אולי", זה בטוח
 
אולי.. צריך.. כדאי

בהמשך לרשימת מילים שמאפשרת לנו להישאר באזור נוחות,לא להתחייב ,לא להעז ולא לחולל שינוי, מתווספות גם המילה צריך וכדאי
 

ita101

New member
זה מעניין

כי יש את המילה "רוצה" ויש את המילה "צריך" ויש "כדאי". את המילה כדאי אני לא אוהב. "רוצה" משתמשת אותי לפעמים. ו"צריך" גם. לדברים שונים. מה התחליפים שלך למילים האלה שרשמת? במה את משתמשת?
 
במקום אולי...צריך...כדאי..

כשאנו משתמשים במילים הללו אנו מצהירים הצהרה כללית על כוונתו מבלי לקחת אחריות ולעשות עוד צעד להתחייב.על כן במקום לומר הצהרות כלליות שכאלה,ניתן להפוך אמירה לשאלה המכוונת ישירות לנשאל כך שהוא לא יוכל "לברוח".לדוגמא:צריך לקרוא,במקום זה ניתן לשאול-מה יאפשר לך לקרוא,מה אתה מוכן לעשות בשביל זה וכדומה. דורית מאמנת אישית ומאמנת מנהלים www.doritcoaching.com
 

ita101

New member
שאלתי כשאת מדברת לעצמך - באילו

מילים את משתמשת...
 
גם אני מתאמנת

הפיכת המילה לשאלה מחייבת כפי שכתבתי קודם לכן,היא משהו שאני מישמת על עצמי.לתפיסתי גם המאמן חייב(ולא רצוי) שיתאמן.נדמה לי שבעיון נוסף על הכתוב ציינתי דוגמא/ות לשאלות שאני ממירה את כדאי ורצוי וכו'. דורית
 

ita101

New member
הבנתי. נגיד שאת פונה לעצמך בשאלה

ומתחילה לפרק לעצמך את החזון לפרטים ע"י שאלות. זה בסדר גמור... את חושבת שהמילה "חייב" היא טובה יותר מהמילה "צריך" או המילים האחרות?
 

ita101

New member
אפשר לקרוא לזה "חשיבה מהוססת"

לכל משפט שאני רושם אני יכול להצמיד "אולי". פעם הייתי משתמש בזה יותר מהיום. כשאת לא משתמשת במילה "אולי" את נוקבת עמדה ברורה ולא מהוססת. אני אגיד לך שלהישאר במצב של היסוס זה כביכול הדבר הכי בטוח ואמיתי בעולם. ומצד שני, בלי לנקוב עמדה איפה את נמצאת? עדיין בשלב של ההיסוס, עדיין בשלב של הבחירה, עדיין לא בוחרת, וכשאת לא בוחרת זה יכול לתקוע. עכשיו, ספציפית אני לא יודע איך זה בדיוק מופיע אצלך במשפטים (אני צריך לקרוא הודעות שלך בשביל זה) או בתכלס בבחירות, במעשים. אבל בכל מקרה אני חושב שכדאי, עדיף, להחליט, לבחור ובעצם הבחירה את כמו אומרת שזה מה שנראה לך, זה מה שאת חושבת, זה מה שנשמע לך הכי נכון, זה מה שאת מרגישה איתו הכי טוב. ועם הבחירה את הולכת שלמה עם עצמך. ואת האלטרנטיבה את משאירה בצד. לא לגמרי שוכחת אותה, לא מזניחה אותה. היא גם בגדר אפשרות. אבל לא כעת. זאת גישה מסויימת שלי. אני נהנה להסתכל על ההתנסות ולבחון את הבחירה שלי, לתת לעצמי משוב. לראות איך הלך לי פה. איך הבחירה שלי השפיעה על מהלך העניינים. זה יכול להיות מעניין. האמת שהתחלתי להתייחס לזה ברצינות רק לאחרונה.
 
המילים אם ואולי יכולות להופיע ..

בשלב הראשון של התהוות הרעיון זה לגיטימי . השלב הראשון יכול להמשך זמן קצר או זמן ארוך תלוי, ברגע שתהיי בטוחה בדרך וביכולת שלך לללכת בדרך הזו או להגשים את הרעיון, או אז לא יופיעו המילים הללו אלא המילים " אני רוצה" , " כדאי לי" אני צריכה לעשות זאת" וכו'. לפעמים בהתחלה יש חוסר בטחון עצמי לגבי היכולת לעשות את השינוי, וזה לא אומר שיש לך חוסר בטחון עצמי בכללי, ולכן אני מציעה לא להתפס " לקטנות". מהרשימות שלך כאן אני מתרשמת שיש לך בטחון בדברים שאת מאמינה בהם, ולכן אי אפשר לשפוט אדם מרשימה אחת או שתיים, הכל עניין של מצב רוח זמני. החיים הם לא: כן לא שחור לבן. קחי את הזמן. איילת
 

לקשמי

New member
תודה על התגובות

אכן, אני חושבת שהמילים "אם" ו"אולי" משאירות אותי במקום נוח כזה של לא להתחייב ולכן במקרים מסויימים אני משתמשת בהן. אבל חוץ מזה הגעתי למסקנה שכשאני משתמשת בהן, זה לא רק כדי להתנער ממחוייבות, אלא כדי לא לפתח ציפיות שעלולות להוליד אכזבות. כלומר לא להגיע למצב שאני ממש מצפה למשהו ובסוף משהו מתפקשש בדרך ואני לא מצליחה להגיע אליו ואז אני חווה אכזבה. יחד עם זאת אני מודעת לכך שזאת לא דרך חשיבה בריאה. כלומר, לא לצפות זה באמת יכול להיות נכון, אבל כן לעשות דברים כדי להגשים מטרה מסויימת.
 

ita101

New member
ניסחת את זה יפה

אני מסכים איתך לגבי החלק הראשון. אבל לגבי פיתוח ציפיות - אני חושב שזה לא נכון לא לפתח ציפיות. אני חושב שכל אדם צריך לפתח ציפיות שמה שהוא רואה בעיני דמיונו יתגשם. השליליות שרואים בציפיות היא בגלל הפחד מהאכזבה ומפגיעה. בגלל ניסיון שלילי אולי בעבר. אני בכל אופן חושב שכדאי לצפות, במובן של לקוות שהתרחיש שאנחנו רואים במחשבתנו יתגשם. לעמוד מאחורי ההחלטות שלנו. אבל גם להיות גמישים.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
סליחה על האינפנטיליות ../images/Emo9.gif (זה מה שקורה למי שבמשך שנים רואה רק טלויזיה של ילדים...) לי זה מזכיר את הסידרה המופלאה 'בוב הבנאי'. בוב, שהוא הגיבור שלי ושל כל הבנים מגיל 7 ומטה, הוא בעל אישיות נמרצת ואופטימית. בכל פעם שהוא נתקל בבעיה או מכשול (וזה קורה לו הרבה), הוא פונה למכונות שלו בקריאה הטיקסית הנלהבת והמלהיבה:"נצליח לתקן זאת?" וכולן כאחת עונות כמובן:"כן! כן! כן!" ואז, לופטי הכחלחל, ממלמל:"אה...אני חושב שכן..." רק אצל לופטי יש אולי ואם, כל השאר אמונים על שיטת ההתנסחות החיובית והמשימתית. וראה זה פלא- למרות שלופטי ניגש לכל משימה בגלגלים פקים (אין לו ברכיים...), הוא מצליח לא פחות מהאחרים. מה שכמובן לא מחזק את בטחונו העצמי, כשהוא ניצב בפני המשימה הבאה, שלא מאחרת להגיע. ומה אני מסיקה מכל זה? שיש כנראה, אולי,יתכן, יותר מדרך נכונה אחת לממש חלומות, להתמודד עם מכשולים, ולהתקדם בחיים.
 

ניאו30

New member
ואולי

אולי זה פשוט מילים שמסמלות את הספק והאי וודאות בחיים,דבר שהוא מאוד אנושי ומאוד טבעי.בדיוק בגלל זה אני לא מתחבר לשיטת המנטרות החיוביות-בחיים נתקלים גם במצבים שאין לנו תשובה לגביהם,אנחנו לא יודעים מה יהיה ואנחנו לא בטוחים בעצמנו.אז מה הדבר הכל כך נורא בזה? אנחנו צריכים להתכחש למציאות?להיותנו בני אדם? על משקל המשפט הידוע שאין דבר יותר קבוע מהזמני,אפשר לומר שאין דבר ודאי יותר מהאי הודאות... ממש לא מקבל את זה שמה שעוצר אותנו בחיים זה שאנחנו אומרים "אם" ו "אולי".אני דווקא חושב שיש בהליכה עם ה"אם" וה"אולי" משהו הרבה יותר עמוק ואמיתי,כשאנחנו הולכים אחרי השינוי למרות הספקות שקיימות.במילים אחרות-לא מבין את הגישה הזו שאומרת שאם נגיד לעצמנו שאין ספק,אז הספק באמת יעלם.מצד שני,אולי זה רק אני... בקיצור,ממש לא מסכים,מבחינתי,עם כל מה שנאמר כאן ובהמשך השרשור.
 

גור42

New member
המפתח הוא למצוא את שביל הזהב באמצע

צריך לזכור שהמחשבות שלנו מכוונות את המציאות. נכון שתמיד יש ספק. אבל חשיבה חיובית מכוונת את המציאות לכיוון חיובי יותר, וחשיבה שלילית מכוונת אותה בכיוון הפוך. תחשוב על טייס שמכוון מטוס. יש כל מיני גורמים חיצוניים שיכולים להשפיע על המטוס - רוח, גשם, ותקלות מכניות. תפקידו של הטייס הוא להביא את המטוס ליעדו ולהנחיתו בבטחה, תוך כדי התחשבות בתנאים החיצוניים האלו. גם בתחום הטייס יש ספק. אין לטייס שום ערובה שהוא יצליח להנחית את מטוסו ביעד המבוקש. אין לו אפילו ערובה שיצליח להנחית את המטוס כלל. אבל ככל שהטייס מיומן יותר, ומרוכז יותר במשימה העומדת לפניו, הסיכוי לכשלון קטן. ומה לעשות - קשה להתרכז בהטסת מטוס, כאשר אתה כל הזמת אכול ספקות וחושש שמא כל רגע ייפול לך המנוע... מה שאני מנסה לומר זה דבר פשוט: ספקות תמיד יש. אבל מי שמתמקד בספקות, מזמין על עצמו צרות. נכון שצריך לגלות גמישות. נכון שצריך גם לדעת מתי לשנות את התכניות. אבל בדרך כלל, הספק הוא רק גורם שמפריע לנו בדרך למקום שאליו אנחנו רוצים להגיע.
 

ניאו30

New member
מה זה חיוביות?מי קובע מהי חיוביות?

הכוונה שלי היתה יותר להגיד לגביי המילים האלו,שלדעתי לא הם אלו שעוצרים אותנו,אלא משהו אחר לגמרי.שלעשות דברים למרות הספקות שקיימים נראה לי הרבה יותר עמוק ועוצמתי מאשר לתכנת את המוח שלנו למחשבות חיוביות. גור,זה מה שאני חושב,אתה רשאי להסכים או לא,אבל זה מה שאני חושב,מהמקום שלי.אפשר להגיד(יש כאלו שאומרים) שביקום יש אמת אחת ויחידה,אפשר להגיד שיש הרבה אמיתות,שלפעמים סותרות אחת את השניה.אני,אישית,מאמין שכל אחד צריך למצוא את האמת שלו.בתוך האמת שלי,"אולי","אם" ומילים אחרות שהוזכרו שם לא נראות לי כמחשבות שליליות.
 

ניאו30

New member
ועוד בעניין המחשבות החיוביות

שראית מחשבה כלשהי כ"חיובית" או "שלילית" כעת יכולה להתגלות לנו בעתיד כלא יותר ממחשבה מוטעית,או שנקרא לה מחשבה יחסית,כלומר בעלת נכונות מוגבלת ביותר,גם בזמן וגם במרחב.קצת קשה לי להסביר את זה במילים.למשל, שהיו לי בזמנו מחשבות דכאוניות ואובדניות,בהחלט אפשר לראות אותם כמחשבות שליליות שמעכבות אותי בתהליך,אבל במחשבה לאחור אני רואה אותן כמחשבות מאוד חיוביות,כי הן הכריחו אותי להגיע לעומקים של משמעות,של קיום,ושל ייעוד בחיים,שהם בהחלט מחשבות חיוביות כפי שאני רואה אותם עכשיו.כמובן שגם ההפך יכול להתרחש...וזאת בדיוק הנקודה-שהמחשבות האלו הן לא מוחלטות אלא יחסיות לאותו הזמן,ולכן,כפי שאני רואה זאת-הדבר הנכון בשבילי הוא לא לסווג את המחשבות(חיובי/שלילי,עבר/עתיד וכדומה) לא להתבונן בהם בדיוק כפי שהן מתגלות לי,עכשיו.
 

גור42

New member
מסכים. המילה "חיובי" קצת מטעה...

במילים "חיובי" ו"שלילי" יש משהו שיפוטי, ולא זו היתה הכוונה שלי. מה שאני אומר הוא דבר פשוט: המחשבות שלנו, יהיו אשר יהיו, מכוונות את המציאות. הן חלק בלתי נפרד ממנה. אין שום רע בלחשוב במונחים של ספק וחוסר וודאות, אם זוהי הדרך שבה אתה מעוניין. אני מתכוון לכך ברצינות. אני מסכים איתך, שלפעמים חוסר וודאות זה דבר טוב. לפעמים מצב שבו אין לנו מושג מה הולך לקרות, זה בדיוק מה נחוץ כדי להעלות את הנפש שלנו לשיאים חדשים. הכל תלוי בדרך שבה אנו בוחרים ללכת. בין אם אנו רוצים וודאות בנושא מסויים, ובין אם אנו רוצים אי-וודאות - עלינו לרתום את המחשבות שלנו לכיוון הרצוי לנו. ותאמין לי, שאם במקרה בחרנו בדרך הלא נכונה, היקום ידאג להראות לנו שטעינו.
 
למעלה