עלי צמחים לארנבונים

שיריוא

New member
עלי צמחים לארנבונים

היי
קיבלנו 3 ארנבונים כבני חצי שנה.
אשמח לדעת אילו עלים של עצים ושיחים נפוצים טובים למאכל ארנבונים, בכלל ובפרט:
עץ תות
היביסקוס
גרניום לימוני
עלי ורד,
חובזה
האם עלי כרוב טןבים או לא (קראתי גם וגם)
קנינו בטעות חציר אספסת. האם בעייתי וחייבים לקנות חציר דגן??
תודה!! שירי
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מפנה אותך למאמר שתרגמתי לפני כמה שנים ופרסמתי כאן

ירקות ופירות מומלצים לתזונת ארנבון
יש ברשימה גם צמחים עליים מומלצים. בגדול עלים שראויים למאכל אדם אמורים להיות בסדר גם לארנבון, אבל אם לא מוצאים ברשימה כדאי לבדוק נקודתית, פשוט מחפשים בגוגל את שם הצמח באנגלית (אפשר להיעזר בוויקיפדיה לתרגום – מחפשים את השם בעברית ומהערך העברי עוברים לאנגלי) ואחריו bunny או rabbit וכמעט תמיד מוצאים התייחסות.

עלי כרוב הם בסדר גמור בד"כ (לרוב הארנבונים אין בעיה איתם), אבל הם לא נחשבים לעלים המומלצים לתזונה היום-יומית העיקרית. עדיפים עלים ירוקים כהים כמו צמחי תבלין – כוסברה, נענע, שמיר, שומר, בזיליקום, אורוגולה, פטרוזיליה (במידה, יש הערות בקובץ) וכו'. כשאני קונה כרובית אני נותנת לו את העלים (שמתחת לכרובית) למשל. אפשר לפעמים לאסוף עלים מיותרים בשווקים ובחנויות כשהם מסדרים את הסחורה.

חשוב לשים לב לתת רק עלים שנראים טוב (לא שחורים / מחוררים / רקובים וכו') ולשטוף אותם היטב לפני ההגשה (אין צורך לייבש, אבל אפשר להיעזר במייבש חסה כדי שלא ייטפו מים). כמו כן כל ירק (ובכלל מזון) חדש שמציגים לארנבון, בהדרגה, כמו לתינוק – בכל פעם לתת משהו חדש אחד, בהתחלה רק קצת, ואחרי כמה ימים אם רואים שאין בעיה, לעבור לכמויות הרגילות.

שימו לב – כיוון שיש לכם שלושה, לעקוב היטב מי אוכל מה וכמה, שלא יהיה מצב שאחד אוכל יותר מהאחרים ולהם לא נשאר וכו'. אין לי טיפים ועצות איך נכון לעשות זאת (אני מגדלת רק אחד, לבד), מנהל הפורום ידע לפרט יותר, הוא מגדל גדוד
. חציר צריך להיות להם זמין חופשי כל הזמן ללא הגבלה. אבל לא צריך לתת את כל החבילה; להפך, עדיף לתת כמויות קטנות בכל פעם, וכשהם גומרים לחדש את האספקה. כך הם פחות בררניים ויש לכם גם יכולת מעקב טובה יותר.

חציר ממשפחת הקטניות (כמו אספסת או בקיה, שלא נמכרת בחנויות) עשיר בחלבון ובסידן ולכן מומלץ יותר לגורים ולנקבות הרות, פחות מומלץ בשוטף לארנבונים בוגרים כי הוא משמין יותר ויש טענות גם על אבנים בכליות. הם בני חצי שנה, אין צורך לתת להם אספסת, אבל אם זה מה שקניתם כרגע, תנו, העיקר שיהיה. אם אפשר להשיג חציר דגן (חציר חיטה או שיבולת שועל קל להשיג במשקים ובחוות ובזול, אבל לא כל הארנבונים מוכנים לאכול אותו; אפשר לייבא עצמאית חציר עשב/דשא שהם אוהבים כמו טימותי או orchard) זה מצוין.

גם אם לא – לא נורא. עדיף חציר כלשהו (גם פחות אידאלי) מלא-חציר בכלל. חשיבות החציר גדולה גם לסיבים ולתנועה המתמדת של מערכת העיכול (לארנבונים אסור לצום, ואם התנועה נתקעת זו לפעמים בעיה להתניע מחדש) וגם לשחיקת השיניים. אני לא יכולה להדגיש עד כמה זה חיוני ונחוץ לשחיקת השיניים, אחרת תוך כמה שנים עלולים להגיע לטיפולים וטרינריים יקרים ולא נעימים (בהרדמה...) ולבעיות אכילה וצרות אחרות שעדיף למנוע מראש.

לקחת בחשבון שכשמחליפים לארנבונים אוכל טעים (כמו אספסת) באוכל פחות טעים (כמו סוגים אחרים של חציר) חלקם קצת מתמרדים... אז תמיד עדיף להתחיל עם הבריא גם אם הוא פחות טעים. בכל מקרה אם מחליפים (כל סוג מזון) לעשות זאת בהדרגה, כלומר להוסיף את החדש לישן במינונים הולכים וגדלים, עד שמפסיקים עם הישן ונשארים רק עם החדש (בהנחה שהוא טוב להם והם מוכנים לאכול ממנו, לפעמים זה קשה).

לסיום, טוב שאתם שואלים ומתעניינים!
מוזמנים להתייעץ כאן גם בשאלות נוספות, לקרוא מאמרים וקישורים (למעלה בכפתור הכחול "כלים ומידע") ובארכיון הפורום (לדפדף קצת לאחור, להיעזר במנגנון החיפוש למעלה משמאל). לצערי בישראל יש לא מעט בורות בנוגע לארנבונים, בפרט בחנויות חיות...
אל תקבלו עצות ממוכרים בחנויות, רובם לא יודעים ומשווקים את מה שיש להם מתוך בורות או רצון מובן להתפרנס ולמכור את מרכולתם (בעיקר את המוצרים היקרים...) לאו דווקא כי זה יותר בריא או נחוץ.

 

שיריוא

New member
המווון תודה
על התשובה המפורטת, + ממצאים..

לעצתך בדקתי באנגלית, ומצאתי שגם עלי תות (יש לי 2 עצים!!) וגם חוביזה מתאים, מה שמאוד משמח...כנראה שגם היביסקוס..
ואם הבנתי נכון גם חלקי שיח ורדים שמעל האדמה, למרות שהם קוצניים (???)
בכל מקרה אשמח לאישור גם של מנהל הפורום...

&nbsp
אני לא יודעת כמה האתרים מהימנים...אבל מצאתי בכמה וכמה..
http://earthhome.tripod.com/saferab.html
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
עלי תות נשמע הגיוני, היביסקוס בסדר, נתתי בעצמי

רק שימי לב שבד"כ העלים/פרחים האלה מלאים בחרקים קטנים, צריך לא רק לשטוף אותם היטב אלא ממש לחלוט אותם במים חמים. עשיתי את זה כמה פעמים עם היביסקוס, אבל זו די טרחה אז מתישהו הפסקתי.

את לא צריכה את אישור מנהל הפורום לזה...
(הזכרתי אותו בעניין גידול כמה ארנבונים יחד, טיפים לוודא שכל אחד אוכל כמו שצריך ולא במקום האחרים וכו').

פשוט תבדקי היטב כל מה שאת נותנת, ואם יש ספק – אין ספק... לא לתת אם לא בטוחים שזה בוודאות זה, שהצמח מותר, שהוא תקין, שהכול בסדר. עדיף לוותר ולא להצטער. כאמור, לתת בהדרגה, לראות שהתגובה בסדר, לשים לב מה מתאים כתזונה עיקרית ומה משנית, מה מותר/עדיף לתת רק מעט וכו'. כמובן, לא לקטוף סתם במקום שלא מכירים ואולי מרססים וכו'.
 
למעלה