עכשיו כשהבורסה בשיא - כדאי לממש?

עכשיו כשהבורסה בשיא - כדאי לממש?

יש לי לא מעט מניות ותעודות סל שעשו 5-10%. כדאי למכור או דווקא להישאר?

שאלה נוספת - יש לי לצערי בתיק גם מניית מודיעין, הכשרת אנרגיה והכשרת היישוב (אל תדאגו האחוז שלהם מכלל התיק זניח, בערך 4%). הבעיה שאי אפשר למכור אותם כי הם ירדו למעלה מ-90%. האם יש עוד לאן לרדת? האם לא כדאי להוסיף קצת כסף לכ"א מהם? למשל 3,500 שקל לכ"א בתקווה שיעלו בחודש הקרוב?
 

KobeRider

New member
ולקנות שוב מתי?

אם אין לך איזושהי מערכת כללים ברורה, שבדקת אותה לאורך השנים, ואתה מרגיש איתה נוח - כניסות ויציאות מהסוג הזה בדרך כלל רק גורמות להפסד (ולפעמים גם מערכת כזו של כללים לא מספיקה, אז בכלל).
 

dw2322

New member
אפשר למכור, בפתיחה ובנעילה

אם הפוזיציה שלך במודיעין, הכשרה אנרגיה והכשרת הישוב קטנה מהמינימום רצף אז תוכל להעביר הוראת מכירה בשלב הפתיחה או הנעילה (אפשר להעביר הוראה גם לפני תחילת המסחר).

אחרים כאן אולי יהיו יותר בקיאים בסקטור הנפטיות ויוכלו אולי לתת תשובה יותר טובה, אולם באופן כללי ההתרשמות שלי בעניין מודיעין היא שהם נמצאים במצב לא פשוט. הם אמורים להתחיל את קידוח גבריאלה בקרוב, כל הכסף שלהם משועבד לצורך זה, אבל יש להם עוד 2 שותפים, כשאחד מהם (אדירה), לא מוכן (או לא יכול) להעביר את חלקו, מה שגורם להפרת חוזה מול מפעיל הקידוח, שאותו לא מעניין הבעיות בין השותפים ובעצם אומר להם: "רוצים עבודה? תשלמו, אחרת אני לוקח ת'ציוד ואחרי זה נפגש בבית משפט על הפרת חוזה". גם אם ימצאו פתרון לבעית השותף הנעלם הם מן הסתם ידרשו לגיוס הון מדלל נוסף בעתיד, כדי להמשיך בשלבים הבאים בעסק.
זו בעיה שקיימת במובן מסויים גם אצל שמן, נפטית אחרת - יש להם כסף למהלך הרגעי, של הדקה וחצי הקרובות, אבל מה עם ההמשך? אהההה, ואם במקרה העלות גדלה עכשיו בכמה לירות, ולא כ"כ חשוב מה הסיבה, כבר יש להם בעיה תזרימית. זה לא נראה כגישה רצינית לניהול פירמה אלא יותר כהימור ברולטה.

על הרבה פחות מזה הולכים לפרק את אידיבי פיתוח ואלביט הדמיה:
יש כאלה שדואגים לגבי התשלומים בשנת 2018 באלביט הדמיה, ולכן צריך לפרק את העסק כבר עכשיו

כאשר אני הערתי באסיפה על כך שבאידיבי פיתוח יש אפסייד דרך חטיבת אלרון, לה יש סטארט-אפ לטיפול בשבץ שאולי יהיה שווה בעתיד, עוד שנים ספורות, מיליארד דולר ולכן אני לא חושב שצריך להיות מוטרד יותר מדי כבר עכשיו לגבי מה יקרה בשנת 2025, העירו לי שאי אפשר לתכנן על אולי, ורוצים ודאות, ולכן צריך לפרק את העסק כבר עכשיו


בכל אופן, מתאורך אני למד כי 3 הניירות הללו תפסו כ 40% מהתיק, האמנם? (ירידה של 90% השאירה 4%). זה ממש לא נעים למחוק שליש מהתיק
לכן אני מקווה שתנצל את ההפסד כדי להפיק לקחים לגבי הקצאת משאבים עתידית, ולא להפנות אחוזים כה ניכרים מהתיק לניירות כה מסוכנים.
1-2% מהתיק לנייר מסוכן כזה אני עוד יכול להבין (כלומר כ 3-6% חשיפה ראשונית, להבדיל מ 40%). נכון, בתרחיש הצלחה נאכל את הלב מדוע לא השקענו יותר, אולם את צד ההפסד אתה יכול להסביר עכשיו הרבה יותר טוב ממני...
יתכן וכעת אתה מהנהן בהסכמה לגבי התאוריה, אבל שלב המעשה הולך להיות שלב כואב: המשמעות היא בעצם שה 4% חשיפה שיש לך בתיק לניירות סופר מסוכנים היא חשיפה מתאימה, וזה הולך עכשיו להיות עוד יותר כואב: מאחר ואין הרבה טעם באחזקה של נייר של אלף שקל אתה תדרש לפטר מישהו. אתה הולך לזמן לפגישה וירטואלית כואבת את צחי סולטן ונמרודי ולבקש מהם להצדיק את ההקצאה שהם מקבלים ממך בתיק שלך. מי מציע לך את האפסייד הכי גדול? מ 3 נשאר 1 - כמו השרדות בטלויזיה
ככה שצחי ונמרודי הולכים להזיע קשה אצלך במשרד כדי להתחנן על נפשם.

אגב, צחי ונמרודי נדרשים להתמודד על כספך גם מול רשימת אגחי זבל (כדוגמת אידיבי, אלביט, אמפל וכו), שגם הם באופן תאורטי מציעים פוטנציאל תשואה תאורטי גבוה.

לגבי מניות ותעודות סל שעשו 5-10% אני בכלל לא מתרגש מזה. 5-10% שנתי (רווח הון ו/או דיבידנד) זו דרישה סבירה למניות אצלך בתיק. אנחנו לא מחזיקים מניות בשביל היופי ואם אין סיבה לתשואה כזו במניה מסויימת בשנים הקרובות אז אולי הגיע הזמן לזמן אותה לפגישה אצלך במשרד...
 
אני יודע שאפשר אבל אין טעם

השאלה האם כדאי לשמור אותם לזמן קצר ואז להיפטר מהם כי אחרי הירידה הרצחנית שהיתה אני חושב שתהיה עליה בקרוב (במניות כאלה יש כל הזמן הודעות לתקשורת ולכן יש תנודתיות). והרי אתם אומרים שניירות צריך להחזיק אז למה פתאום אתה מציע להיפטר?
והם לא היו 40% מהתיק. האחוז שציינתי הוא מהשווי קניה
 

dw2322

New member
אני לא מכיר אותם מספיק טוב

ולכן אין לי מושג אם יעלו או ירדו בשנה הקרובה.
התשובה שלי היתה יותר לגבי הבנייה של תיק ההשקעות, שלא מומלץ שיכיל אחוז גבוה מדי של ניירות כה מסוכנים.
דווקא החשיפה הנוכחית, 4%, נראית לי סבירה (עבור מי שמוכן לקחת סיכונים). מאחר ובעבר הניירות היו שווים יותר הסקתי שחלקם מהתיק הכולל היה כה גבוה - ובלי קשר ל 3 הניירות הללו, אני חושב שזה היה תיק מסוכן מדי, גם למי שמוכן לקחת סיכון.

בהנחה שמשאירים את סך החשיפה השאלה האה תהיה האם להשאיר 3 זנבות או לאחדם לנייר אחד קטן. לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות. מכאן ההתלבטות לגבי המימוש.
 

yossi alef

New member
תבדוק מצב מיסוי

אם מדובר בפגר שאתה מניח שלא ירד או אתה אדיש אליו בשווי שלו היום והוא טומן במימוש שלו אלפי שקלים של הפסד (ואולי מעבר), הייתי ממליץ לשקול מכירה רק אם קיימים רווחים בהיקף דומה השנה על מנת להימנע מתשלום או לקבל החזר מס על רווחים ששולמו.
 
למעלה