עזרה .

ראה ציור.

F הוא הכוח שמפעיל המפרש. נוצרת בטן. אלפא מייצגת את גודל הבטן. T היא מתיחות החוט. מסטטיקה יוצא ש ( T = F/(2*Sin alpha ככל שאלפא קטן יותר (פחות בטן) T גדל (לאינסוף). כמובן שלא נגיע לאינסוף מפני שהכבל והתורן והסיפון אלסטיים ויוצרים את הבטן. כך שכדי לדעת את הכח המופעל על הסיפון (T) צריך לדעת את הכח על המפרש וכן את אלפא (הבטן).
 

Efraim

New member
תודה על ההבהרה, חלף הרבה זמן מפיזיקה תיכונית

לדעתי (מהגיון שלי בצרוף לחוק ניוטון השני) יש טעות בסיסית. (שכנראה היא בנוסחה שציטטת) נקח מקרה ראשון: החוט הוא בעצם מוט פלדה קשיח שלא יתכופף או ימתח ומחובר (ולכן אין זוית, אלפא היא 0) במקרה זה אין כל ווקטור T והוא שווה ל 0. נבדוק את הנוסחה שלך ונראה שאצלך סינוס של 0 שווה ל 0 כלומר חלוקה ב 0 נותנת אין סוף מתיחות T. היות וניוטון אמר שגוף שמופעל עליו כח לא מאוזן יאיץ עד שהכוח יתאזן ואז הגוף ישמור על מהירות קבועה.... נראה לי שבמצב זה הכוח T חייב להיות 0 ושתי נקודות העיגון שלך בשרטוט יקבלו כוח שווה לחצי הכוח המקורי. מקרה שני: המוט שהשתמשנו שביר ולא קשיח והוא מתקפל בדיוק במרכז בנקודת הפעלת הכוח. (לשם הסבר הוספנו שם ציר שיאפשר לו להתקפל ללא חיכוך או איבוד כוחות כל שהם) עכשיו הכוח (T) שמופעל על המוט הוא בדיוק F ומאזן אותו. (כמובן שהחוק השני של ניוטון נשמר וסכום הכוחות במערכת שלא מאיצה שווה ל 0 ) וכיוון שסינוס של 90 מעלות הוא 1 הרי ש F = T אז נראה לי שהנוסחה היא בעייתית.... לצערי אין לי אפשרות להסביר יותר אבל בכללי אומר שבכל מפרש יש "בטן" וכל חבל יש לו אלסטיות וזה יוצר את הכוח המוגדר שיועבר לנקודת התמיכה בסיפון. כפי שחישבתי בשרשור קודם, הכוח (המקסימלי) של מפרש בגודל של 8-9 מ"ר יהיה פחות מ 1000 ק"גכ. עם מקדם של 2 או 3 ועזרה של מהנדס ימי אפשר לחשב את הכל....
 

gb228

Active member
הנוסחה נכונה ומתארת את המצב במדויק

ברור שלעולם לא נגיע ל T אינסופי - כי כפי שציינת תמיד תווצר איזושהיא זוית (ולו קטנה מאוד). אבל אכן ככל שזוית זו קטנה המתח בכבל עולה עד לנקודה שהוא פשוט יקרע. נושא הזוית הזו חשוב גם למשל כשיוצרים רתמה משולשת לגרירה למשל - אם הזוית שנוצרת בנקודת המשיכה תהיה כהה מדי (אקוויולנטי לבטן בכבל של המפרש), או שהיא תקרע או שתקרע/תשלוף את נקודות העיגון. כנ"ל נושא זה נלקח בחשבון במתקני הרמה כשמתכננים את הרתמה שבין הוו למשא (ואני מניח שיש עוד הרבה דוגמאות)
 

gb228

Active member
אין כאן סתירה

ההפניה שלך היא עבור חישוב הכוח הפועל על המפרש. הנוסחה של מיםבששון היא שביהנתן אותו כוח, מהי המתיחות שנוצרת בוונטה. ברור שגם היא קצת מופשטת כי הכוח פועל לאורך כל הוונטה, אבל יכולה לשמש לקירוב ראשוני.
 
אנחנו מדברים על חוט (וונטה) לא על מוט.

במוט הסיפור שונה. מוט יודע להפעיל כוח בכיוון F ללא בטן (ככל שיותר קשיח כך פחות בטן). חוט לא יודע להפעיל כוח צידי אלא רק כוח מתיחה בכיוון החוט ! מסקנה. אם יש לך סיפון חלש במיוחד, החלף את הוונטה הקידמית במוט והוא יפעיל על הסיפון כוח עיקרי בכוון ניצב למוט שזה בעיקרו בכוון מישור הסיפון וקצת כלפי מעלה (תלוי בזווית המוט).
 

zina71955

New member
ו - שוב, שתיים וחצי הערות

א. כמעט כל מה שכתבתי לעיל מבוסס על דיונים טלפוניים ופקסים וספרות מקצועית עם/של שני ארכיטקטים ימיים, בעת בניית הסירה שלי. האחד אמריקאי - ברוס רוברטס שתיכנן את הדגם הזה ואישר (+ המהנדס של IMOT ) את השינויים שביצעתי. השני סקוטי - יאן ניקולסון שבספריו הנהדרים נתקלתי תוך כדי התיכנון הראשוני והקימותי איתו קשר. בשניהם נועצתי והם ענו לי בכיף כשהעלות היחידה הייתה התקשורת. בפועל כל מה שכתבתי מיושם בסירה. ב. על מחשבון חישוב הלחצים שהובא כאן לדוגמא יש הערת אזהרה באדום האומרת שאין להשתמש בו לצרכים מעשיים אלא לצרכי למידה בלבד. ולצורך שימוש מעשי יש לפנות אל היצרן. אז יש לקחת מחשבונים כאלה בפרופורציה. ג. בתעשייה המודרנית של כלי שייט, יכטות, אוניות, שונות, אפשר לחשב הכל, וכך זה נעשה בפועל. נקודת התורפה היא בכך שהחישובים לא יכולים לאמוד/לחזות את עוצמת איתני הטבע. ו - יש מקרים בהם הפיתרון הטכני של עמידה בלחצים קיצוניים מאוד כל כך יקר עד שמוותרים, כלכלית, על המקסימום ובוחרים במשוואה סבירה. ו - איתני הטבע כל פעם מחדש עושים מהמהנדסים צחוק ולעיתים במחיר כבד. אני אישית חוויתי ונוכחתי במו עיני לא אחת בים בתוצאות של איתני הטבע שמתעתעים בהנדסה המודרנית על כל חישוביה ואמצעיה הטכניים. וכשרואים זאת בפועל, זה מאוד לא נעים ויוצר תחושת מה של אין אונים.
 

gerson1

New member
"כל מילה בסלע"

מאירסון, אפריים ואלכס-עשיתם עבודה נהדרת בה"כ לסיכום: חישוב עומסי רוח הוא אמפירי ומותנה במהירות הרוח כפול שטח חשיפה כפול מקדם. ישנם עומסים דינמיים קרי הרוח משתנה הן בעוצמות והן בכיוונים ישנו גרדיאנט עוצמה לרוח, כך שככל שהמפרש גבוה יותר יהיה חשוף לעוצמות חזקות יותר, מהידך גיסא שטחו הולך וקטן. חיבור מפרש סערה, SOLENT, TRY SAIL וכד' בונטה 1/2 דרך רק בתנאי שהינה מקורית, ו/או ביצוע הונטה נעשה ביעוץ ופיקוח הנדסי על כל החיזוקים הנדרשים (מהווה שינוי מבני בסירה ודורש למעשה אישור למספ"ן). ודאי שיש לחברו למקום מתאים (הנחיות יצרן), CHAIN PLATE או BULKHEAD ו/או מבנה אנכי המחובר לגוף וקורות חיזוקי הסירה האופקיים, כלומר מבנה בגוף הסירה המסוגל לשאת את העומסים הנדרשים-ודאי שלא הסיפון. לדעתי עיבוי אינו מספיק אלא עם אורכו תואם את העומסים והינו מחובר בקצתיו בהתאם (בעצם מדובר על קורה אופקית בין סמכים בעלת העמסה נקודתית...בקיצור, הרבה עומס שהסיפון לא תוכנן לעמוד בו)
 

sharonm13

New member
חלוץ סערה/ראשי

הערה קטנה יש לי בספינה Stay Sail מבד עבה במיוחד, ממש לרוחות החזקות בגביות של 40-50 קשר הוא בקושי מזיז את הספינה משהו כתב על התחרטמות עם ראשי אז כמו שאמר ZINA כל מקרה לגופו ותלוי בהמון משתנים במקרה הפרטי שלי ראשי מצומצם עמוק - צמצום שלישי נותן לספינה מקסימום איזון עם מרכז לחץ לכיוון התורן, ככה אני יורד עם ים חזק תמיד יש מעט נטיה ל-Broaching אבל הכי יעיל, מגובה ב-Preventer לשחרור מהיר והמפרש הקדמי יחסית מתוח כדי שיעזור לרדת בעליות חזקות לרוח אבל זה אצלי! העברתי לא מעט ספינות ובעיקר הרגילות(בנטו,ז'אנו וכ"ו) מרגישות הכי נוח בתנאים אלו עם מטפחת בחרטום "שמושכת" קדימה ועזרת בהיגוי
 

nir111114

New member
שאלת תם

מה הבעיה לסגור ולגלול את החלוץ גנואה הגדול ולהרים חלוץ סערה, בעזרת מעלן הספיניקר?
 

gerson1

New member
השאלה היא איזון הסירה

ככל שהמפרשים המצוצמים קרובים לתורן ב=הרי שהסירה תשאף לעלות לרוח. במידה וחלוץ הסערה יהיה "מקדימה", כלומר שקרוב לחרטום הסירה הרי שיפעיל כח לירידת הסירה מהרוח וחשיפת הצד לרוח כלומר שהבעיה אינה המעלן אלא חיבורו ה"קדמי" של חלוץ הסערה-רצוי קרוב ככל האפשר למרכז המאמצים של הסירה.
 

nir111114

New member
עכשיו ירד לי האסימון

הפלגתי פעם ברוח של 25 קשרים ללא ראשי (לראשי שלי יש רק צמצום שני ) עם חלוץ ממש קטן, ולא יכולתי לעלות לרוח, הייתי צריך לרדת מהרוח לבצע מהפך ורק ככה לבצע סיבוב. כי ככה למדנו... רוח חזקה מורידים ראשי עובדים עם חלוץ, עכשיו אני מבין שהייתי אכשהו צריך להעביר את החלוץ מעט אחורה. או לבצע התאמה לראשי עבור צמצום שלישי, לתפור לו אוזן, שיהיה לפעם הבאה.
 
למעלה