קודם כל, ממש תודה. לגבי ממוצע משוקלל ולא משוקלל:
אני חושב שהדיון בבחירה של ממוצע משוקלל ולא משוקלל אינו טריוויאלי.
במקרה של ממוצע משוקלל אנו מניחים שהאנשים הם החשובים ולכן יש הגיון לנתח לפי כמות המשיבים. אולם זה אינו השיקול המרכזי בכל סיטואציה.
למשל, משוב לקוחות.
אם למשל מדובר במשוב של לקוחות מכמה ארגונים נפרדים ששונים בכמות המשיבים בהם.
במקרה כזה, אם נחשב ממוצע משוקלל אנו עשויים לחשוב שסה"כ הלקוחות מרוצים. מצד שני, אם ננתח לפי ארגונים (ממוצע לא משוקלל), אנו עלולים לגלות שלמעשה הרוב המוחלט של המרוצים מקורם בארגון אחד בעוד שישנם כמה ארגונים (קטנים), שאנשיהם לא מרוצים. המשמעות היא שהארגון המרוצה ימשיך בהתקשרות והשאר ירצו לנתק אותה.
דבר כזה לא היינו מזהים בממוצע משוקלל אלא דווקא בממוצע לא משוקלל.
במקרה כזה אנו מתייחסים ליחידת הניתוח "ארגון" ולא ליחידת הניתוח "אדם".
למרות מה שכתבתי כאן, לא מעט מתווכחים על כך ולכן הנוסחה שנתת שמאפשרת חישוב ממוצע משוקלל, תעזור לי מאד כשאביא את הנושא לדיון.
תודה רבה על הסיוע.
יאיר