עזרה במציאת פרטים.

g l o r y

New member
עזרה במציאת פרטים.

שלום רב לפורום.
לפני כ4 שנים ביקשתי כאן עזרה בחיפוש מידע ראשוני בנוגע לסבי, שהיה ניצול שואה ואנחנו לא יודעים כמעט דבר על משפחתו.
בעקבות מייל שנשלח אלי לא מזמן בזכות הפוסט ההוא בפורום, חידשתי את מאמצי ואני מוצאת את עצמי מדשדשת במקום.
לכן אבקש שוב את עזרתכם.
למעשה, הפרטים שיש לי אינם רבים:
שמו, יצחק מרדכי מוזס.
נולד ב1 ל12 1923 בשומקוט (ככל הנראה Şomcuta Mare ) טרנסילווניה. (אינני בטוחה שהתאריך מדוייק. זה מה שכתוב בתעודת הזהות אבל הגנריות של היום והחודש גורמת לי לחשוד שאיזה פקיד אירגן את זה. כמו שלסבתי הוסף השם "אידה" למרות שזה אינו שמה)
שם אביו יהודה מוזס, שם אימו מרים. היה לו אח בשם זאב.
מעדות של אישה שדוד שלי פגש לרגע ברחוב ולצערי נפטרה זמן מועט לאחר מכן לפני שהייתה לנו ההזדמנות לתחקר אותה לעומק, אנחנו יודעים שלאביו הייתה תחנת קמח בשומקוט וייתכן והייתה לו גם אחות קטנה.
בנערותו נסע ללמוד מחוץ לעיירה שלו כנהוג באותן קהילות והיה תלמידו של רבי יואל הזקן, הרבי מסאטמר.
אחנו יודעים ששירת בצבא הרומני, ערק ובסופו של דבר הגיע לדכאו(?) והשתחרר שם. לא ידוע לנו על שום תחנה שעשה בדרך למרות שאימי טוענת שייתכן והיה ביותר ממחנה אחד.
לימים לאחר מותו נודע לנו שלאחר השחרור הסתובב תקופה ארוכה בין כל המנזרים באיזורים נרחבים של רומניה והסביבה ביחד עם עוד כמה אנשים, אסף ילדים שנמסרו אליהם בתקופת השואה והיה המלמד שלהם. לימד אותם שהם יהודים, להתפלל, חומש, והעלה אותם בעליית הנוער לארץ.
שנת 46 עלה בלתי לגלית לארץ על האונייה "מדינת היהודים", גורש לקפריסין, היה שנה בקפריסין קודם עלייתו ועלה לארץ ב47 עם היתר להיכנס כדי להילחם כחייל.
היה בפלוגה הדתית, נלחם במלחמת השחרור ובמלחמות הבאות. היה ממקימי יחידת זיהוי החללים הצה"לית החברא קדישא הצבאית.
אין לנו שום פרט נוסף, כי הוא סירב לקבל שילומים מגרמניה בצורה עקרונית וסירב להזכיר כל דבר על עברו. כל מה שגילינו היה לאחר מותו ממכרים שלו.
אנחנו יודעים שהיה לו מספר מקועקע שהתחיל ב B, אבל לצערי אין לנו את המספר המלא.
אני מחפשת כל פרט על חייו, משפחתו, הדרך שעבר בשואה, מחנות שהיה בהם, כל דבר על חייו שניתן למצוא. מאוד אשמח גם למצא את הקעקוע המלא שלו אבל אין לו תיק שילומים ולכן הסיכוי קטן אלא אם יש רשומת מחנה שלו.
נרשמתי ל JEWISHGEN ועשיתי כמה וכמה חיפושים אבל אין רשומות שלו שהצלחתי למצוא ואין היטים שמצאתי על מוזס בשמקוט.
אשמח לעצות לאן להמשיך מכאן.
תודה רבה לכם על העזרה.
 

ariehprh

New member
כמה טיפים

קעקוע של מספר על היד היה בעיקר באושוויץ, יש שם מוזיאון ולהם פרטים רבים על היהודים שעברו שם. נדמה לי שיש גם רשימות מדכאו. רשימות נוסעים באוניות שהגיעו ארצה בעלייה לגלית ואילגלית יש בארכיון הציוני ובגנזך המדינה. לעניין קפריסין ניתן למצוא חומר בגנזך המדינה ובמחנה המעפילים בעתלית. לכל הנ"ל יש אתרי אינטרנט וחיפוש בגוגל ניתן למצוא אותם.
&nbsp
אריה
 

אקשט

Member
אלכסנדר פרקש

האם את מכירה את מפעלו של אלכסנדר פרקש - מאות דפי עדות על נספי שומקוט?
יש שם גם 5 דפי עדות על משפחת מוזש/מוזס - זאב, יהודה, מרים ועוד.
 
האם תוכל להאיר עינינו בנוגע למפעלו של פרקש?

מי היה אלכנסדר פרקש? האם דפי העד הללו מאוגדים היכן שהוא (פרט להימצאם במאגר השמות של יד ושם)? מי נכלל בהם? וכו'. גם לי יש אחיזה בשומקוט (דרך אשתי), וסביר שעוד רבים כאן ישכילו מן המידע הזה.
 

אקשט

Member
אינני יודע

אין לי אלא את מה שעיניי (ועיני כולם) רואות במאגר יד ושם.
האיש כתב 472 דפי עדות, כמחציתם על אנשים משומקוט (כולל בני משפחתו של השואל (GLORY).
הדפים שדגמתי נכתבו בשנות התשעים, על רבים מהם מופיעה חותמת של ארגון יוצאי באיה-מארה.
האופי של הדפים מעיד, כמדומני, שהאיש עבד לפי רשימות ולא לפי זיכרון אישי של קרובים. בדרך-כלל, כשיד ושם השתמשו ברשימות שהיו בהישג ידם, לא מילאו דפי עדות, ומקור המידע מוצג אחרת (רשימת גירוש וכד'). ייתכן שביד ושם יוכלו לומר משהו על הרשימות האלה, וייתכן שהן מכילות נתונים נוספים שלא הועתקו לדפי העדות.
 
למעלה