עוד מידע, מישהו ?

טל ר

New member
אז זה כנראה לא V1...

ציטוט:
V1 means the maximum speed in the takeoff at which the pilot must take the first action (e.g., apply brakes, reduce thrust, deploy speed brakes) to stop the airplane within the accelerate-stop distance

VMC means minimum control speed with the critical engine inoperative

V2 means takeoff safety speed


ל-V1 ישנה הגדרה נוספת המדברת על המראה על מנוע בודד.
 

jsurie

New member
זה נכון בשדות מתאימים, לא בשדה של 900 מ'.

בכל מבחן על דו-מנועי הבוחן סוגר לך מנוע בריצת המראה, אולם עושה זאת בשדה דב ובשלב מוקדם מאוד. בהרצליה אף אחד לא יצליח לעצור לפני הגדר של המערבית, בתנאי שישמור כיוון כמובן. כשבאתי ללא מדפים לא העזתי לנחות בהרצליה, למרות שאני יודע לנחות והייתי נוגע בזברה, במקום זה הלכתי לנחות בשדה דב. לפי הכתוב שהבאת תסביר לי מה צריך הטייס לעשות בהרצליה, כאשר בחצי מסלול הלך לו מנוע והוא עדיין ב-V1. המושג VMC קיים גם בחד מנועי, כמו המושג VNE שקיים בשני הסוגים.
 

טל ר

New member
לגבי כל שדה

V1 היא המהירות בה אתה יכול לעצור בבטחה. אם הגעת לנקודה שאינך יכול לעצור - זה אומר שעברת את V1.
לגבי יכולת להמריא על מנוע אחד, למטוסי בוכנה דו-מנועיים אין כל הגדרת ביצועים נדרשים עם מנוע אחד כבוי. הספר מספר לך מה הביצועים, אבל אין ביצועים מינימליים נדרשים (בניגוד לסילונים). בקונפיגורציות (חוקיות) שונות + גובה צפיפות יכול בהחלט להיות שהמטוס לא יוכל להמריא כלל על מנוע אחד.
הכתוב שהבאתי - סה"כ מדבר על הגדרת המהירות הנ"ל, אלו לא הוראות אלא הגדרות.
אם אתה שואל עלי, אני לא ממריא ממסלול אלא אם כן אורכו שווה למרחק ההמראה הנדרש + מרחק הנחיתה הנדרש, כך שאני יכול לעצור בכל שלב של ההמראה ועדיין יהיה לי מרחק מספיק על מנת לעצור.

לעניין VMC, לעניות הבנתי אתה טועה. VNE אכן קיים בשני ה-classes, אבל לא VMC, שאת ההגדרה שלו הבאתי - מהירות נשלטת מינימלית כאשר המנוע הקריטי אינו עובד. אם זה בידך, אבקש שתביא סימוכין מהכתובים לדבריך שערך VMC מוגדר למטוסים חד-מנועיים. עיינתי בספר המטוס ולא מצאתי (למרות שטענתי זו אינה מוכיחה שהוא לא מוגדר למטוסים אחרים).
 

jsurie

New member
טל ידידי, אתה מסבך נושא פשוט. בחד מנועי ה VMC

זו בערך מהירות ההזדקרות של המטוס, מהירות שלא מאפשרת לך שליטה במטוס, כך גם בדו מנועי. לגבי דו-מנועי לעולם לא ממריאים עם מנוע אחד (אפילו שהגעת ל V2 ) אלא אם יש לך מסלול ארוך שמאפשר עצירה בטוחה. כשהולך לך מנוע בשלב ה V1 ואין לך מסלול מספיק לעצירה בטוחה, עוצרים בכל מקרה, אפילו שהמשמעות כניסה לגדר, כך לימדו אותי וכך אעשה אם חלילה זה יקרה. תמיד עדיפים החיים מנזק למטוס. סיפרתי כבר על מקרה שקרה לי עם הפוש-פול מייד עם הניתוק בהרצליה, מנוע קדמי הפסיק לעבוד. לא דיווחתי אולם המגדל הבחין כי איני מטפס ושאל אותי מה קרה, דיווחתי על אובדן כוח במנוע קדמי ושאני חוזר לנחיתה. כשהשגתי קצת מהירות טיפסתי לאט ונחתתי בשלום, בזכות מדריך בשם פרד אינדיק ז"ל שהטמיע בי את האינסטינקט להוריד אף באובדן כוח, לא משנה באיזה גובה אתה נמצא. אל תקח כתורה מהר סיני כל מה שכתוב, לדוגמה: בספר המטוס של הפוש-פול אתה פותח 2 מנועים וממריא. בארץ נכנס כלל חשוב שאינו כתוב בספרים, אתה פותח קודם מנוע אחורי (כדי לוודא שהוא עובד) רק אז את הקדמי וממריא. דוגמה נוספת: בארץ בקייץ אתה מניע רק את המנוע הקדמי ומסיע, רק לפני תחילת מסלול אתה מניע את המנוע האחורי, אחרת לא תתאפשר לך המראה בגלל טמפרטורות מנוע מעבר לקווים הירוקים.
 

רמי בר1

New member
ממילא הפושפול חונה,אז מה זה משנה?

 

jsurie

New member
תגיד לי בבקשה רמי, האם אתה רומני ?

הכוונה נצר ליוצאי רומניה.
 

רמי בר1

New member
נולדתי בארץ,ואני יודע לומר שני משפטים

ברומנית. לך לעזאזל , ו-%$& שלאמא שלך.
ואתה עדין מחשיב אותי רומני????
 
אתה מתעקש (גם) להמציא את התעופה כנראה

המושגים V1 ,V2 ו-VMC הינם הגדרות מתמטיות פשוטות. אין שום קשר בינן ושדה ספציפי ולא חשוב כמה תחרבש. VMC בהגדרה הוא מושג מעולם הרב מנועי. מהירות הזדקרות מסומלת כ- Vs ללא קשר למספר המנועים. אם להיות מדויק זאת קטוגריה עם קטגוריות משנה Vs1, Vs0 ועוד.
 

jsurie

New member
אני מבין שאתה מדבר מניסיונך הרב על דו-מנועי,

לך תעשה כמה שעות טיסה בדו-מנועי ותחזור אלי עם התובנות שלמדת. "מתמטיקה" טובה לכיתות הלימוד, טיסה זה משהו אחר.
 
אתה קשקשן נרגן כמו ההוא מהחבובות

ושלא נבלבל אותך עם עובדות. ממש לא ברור לי איך עברת בוחן רמה עם ידע דל שכזה.
 

טל ר

New member
אנו מדברים על שאלת VMC...

והאם הוא מוגדר לחד-מנועי.

VMC למטוס דו-מנועי - מנקודת המבט שלי, הווה אומר מישהו שדו-מנועי ראה רק על הקרקע - VMC נגזר מהמהירות הנשלטת המינימלית על מנוע אחד (כשהמנוע הקריטי כבוי). ממה שאתה כותב, למשל, לא ברור מדוע VMC הוא גבוה יותר בעבור המנוע הקריטי, מאחר ולטענתך הוא "בערך מהירות ההזדקרות של המטוס", אולם בפועל VMC נגזר מנטית המטוס לסבסב ולגלגל כאשר הדחף הוא אסימטרי, כאשר ההגאים אינם מספיקים על מנת להתנגד למגמות אלו, זה VMC, כך שאין לו כל משמעות בעבור מטוס חד-מנועי.
אני מציב שוב את האתגר - מצא מטוס אחד (1) חד-מנועי אשר מוגדר בספר המטוס שלו ערך ל-VMC. לא תמצא כזה כי אין דבר כזה. אתגר נוסף - מצא מקום אחד בכתובים המסביר הגדרת VMC כפי שהגדרת אותו ומיישם אותו גם לחד-מנועי. גם זה לא קיים. זה נכון ש-VMC ברב מנועי לא יהיה גדול בהרבה ממהירות ההזדקרות, אבל זו לא הגדרה - זו דרישת רישוי. כדי שמטוס רב-מנועי יעבור רישוי, VMC לא יכול להיות גדול יותר מ-20% מעל מהירות ההזדקרות.

ולעניין מה לעשות כשכבה מנוע - אם תמריא רק ממסלולים (ובקונפיגורציה) בהם ה-accelerate-stop distance שלך גדול מהמסלול, לא תיכנס לגדר בסוף המסלול, לא משנה מתי תעצור (כל עוד זה לפני שהמראת...). יתכן שהמסלול בהרצליה (טיפה פחות מ-3,000 רגל) לא מספיק לזה בקונפיגורציה הסטנדרטית של רוב הדו-מנועיים; אם זה המצב, שיתביישו להם כל הטייסים שממריאים ככה, לא משנה אם "זה מה שכולם עושים". ב-airlines, לפעמים נכון להמריא גם על מנוע אחד - והרי דוגמא מאלפת.

טל
 

jsurie

New member
טל, אני מביא לך שתי דוגמאות משתי תאונות

עם חד מנועי. האחרונה בסטנקובק מקדוניה ל-172 ישראלי, השניה למדריך + חניך בהרצליה לפני כ3.5 שנים. בשני המקרים ניסו ללכת סביב במהירות ללא שליטה ובשני המקרים המטוס סיבסב שמאלה ונתקע באדמה. ללמדנו גם בחד-מנועי אפשרי ולא רק הזדקרות.
 

טל ר

New member
יוסי, אני טוען בחיטים ואתה עונה לי בשעורים

השאלה שלי היא ברורה, אנא אל תביא נימוקים אחרים:
האם למטוס חד מנועי מוגדרת מהירות VMC?
מהירות כזו אינה מוגדרת ואינה הגיונית להגדרה, מאחר ו-VMC היא מהירות נשלטת מינימלית למטוס רב מנועי כאשר המנוע הקריטי שלו כבוי. האם יש לך מקור (פרט לעצמך) המגדיר VMC למטוס חד מנועי?

לא שזה רלוונטי, אבל בתאונה במקדוניה אובדן השליטה הסופי היה בהזדקרות (ראה דו"ח החוקר הראשי, תחתית עמוד 23).
 

mike300L

New member
אני לא מבין מה כל כל קשה לך להבין...לכל

מטוס גם לחד מנועי יש הגדרות מהירויות V בספר המטוס.
לכל כנף יש Standard Mean Chord...SMC
גם הרבה טייסים טסים ב IMC ...אם תחסיר S מ SMC או I מ IMC ותוסיף להם V תקבל VMC בחד מנועי...כמה שעות דו מנועי יש לך? לי יש גלידה...
 

עירא10

New member
טל עיני נץ!!!

קודם כל יוסי כתב..."אפילו כשאתה יודע שתגמור מסלול," והדגש הוא על "אפילו". ובמקרה זה הוא בהחלט צודק. עם יד על הלב: אם היה לך כשל מנוע בVR או בV1ת היית מתחיל לחשב כמה מסלול נשאר? START-STOP וכ'ו? אם תגיד "אכן" אענה לך שמעולם לא היה לך כשל מנוע בהמראה. תודה ליושב במרומים!
לגבי ה VMC, הציטוט שהבאת נכון ביסודו ובאמת מתייחס למטוס רב מנועי. אבל תרשה לי לשאול, אין VMC למטוס חד מנועי? אם עדיין אתה טוען שלא, צפה בסרטון, הטייס המריא בפירוש מתחת למהירות שליטה שלעניות דעתי נגרמה כתוצאה ממצב המדפים והאצה לא מספקת. ויכול להיות גם ששכח להוציא רגל. (לא בטוח. לא הייתי שם...). אין לי אישית כל ספק שזו טעות טייס. החל בהתיישרות וגמור בהתרסקות.
שבת שלום
 

ZeevRozenek

New member
סוריא יא אחי-מה ענין שמיטה למשכב מיטה?

נראה שבאמת הפכת לטייס מקלדת ואתה מתפלסף ומכניס לסיפור כל מיני מונחים וגורמים שלא שייכים . מה הקשר לדו-מנועי, מה הקשר לכל ה-V למיניהם במסלול קצר כמו דלתון כשפתאום נעמדים לך אנשים על המסלול ? גם לפי דבריך אם הוא היה עוצר את ההמראה קרוב לוודאי שהיה נכנס בהם כאסאח בכל זאת, ועושה מהם מאכל פולני אהוב עלי שנקרא "כבד קצוץ".
ואל תבוא ותספר לי שהיה עליו לסגור מנוע, לפתוח חופה , להתרומם ולצעוק עליהם "דיר בּאלָכּום " , ואחרי הבלימה להזעיק את זק"א .
 

jsurie

New member
לא אתווכח אתך. מה שמדבר זה מבחן התוצאה.

עגום מאוד. אם לדעתך הוא נהג כראוי אתמהה !!! הוא הביא דוגמה מצויינת ללמדנו איך לא צריך לנהוג - בכל האספקטים.
 
למעלה