עדכון

  • פותח הנושא ET2k
  • פורסם בתאריך

ET2k

New member
בחינה פסיכומטרית

שלום מאז ומעולם השתמשתי במחשבון כדי לפתור תרגילים מתמטים,גם אם היה מדובר במספרים דו או תלת ספרתים. בגלל שהכתיבה שלי איטית יחסית,במבחנים הייתי מבצע הרבה טעויות חישוב למרות המחשבון,בגלל שלא הייתי מספיק לבדוק טעויות ואולי גם בגלל לחץ,חלקן מטופשות כמו 7 ועוד שבע=49. לאחר שקיבלתי הארכת זמן בגלל הכתיבה (ולא בגלל אבחון ליקוי למידהׂ,הציונים שלי עלו מ70 ל90 (בחמש יחידות). מכיוון שבבחינה הפסיכומטרית אסור להשתמש במחשבון,ניסיתי לחשב בראש תרגילים דו ותלת ספרתיים,וגיליתי כי קשה לי לפעמיים לזכור תוצאות בינים.כמובן שגם הכתב האיטי שלי לא משפר את המצב ועלול לגרום לי לבצע טעויות חישוב בחישובים פשוטים עוד יותר. האם יש באמת סיכוי שיש לי לקות למידה,או שהבעיה היא פשוט חוסר אימון בשל השימוש במחשבון/מתח? חשוב לציין כי ללקות למידה - בעיות קשב וריכוז- בעיות כתיבה (בעיות הכתיבה צריכות להיות חמורות במיוחד), יש שלושה אישורים שונים שכל אחד מהם דורש תהליך נפרד.לכן קשה לי להאמין שאוכל להגיש את כולם למכון הארצי לבחינות והערכה.באיזה אישור כדאי לי להתמקד?
 
ראשית, שלושת הבעיות יכולות להתאבחן

ביחד. שנית, אשמח לדעת למה אתה חושב שאי אפשר להגיש לחברה הארצית שלושה אבחונים על שלוש בעיות שונות. שלישית, סביר שיש לך ליקויי למידה וריכוז כי איטיות בלבד אינה מסבירה את שגיאות החישוב שלך. הן נשמעות כמו שגיאות ששווה לבדוק אם הן על רקע של ליקויי למידה וריכוז. רביעית, חלק מהחישובים בפסיכומטרי חוזרים על עצמם ואפשר ללמוד את תוצאותיהם בעל פה מראש. למשל משולשי פיתגורס מיוחדים. קח קורס פסיכומטרי ארוך ומפורט וזה יהיה חלק מהחומר שלו. חמישית, לא הבנתי איך קיבלת הארכת זמן בלי אבחון ליקויי למידה וריכוז. אבחנו לך רישמית את האיטיות בלבד? אם כן, על ידי איזה סוג של מומחה?
 

יונה שו

New member
ושישית

אם בכל זאת לא תקבל שום הקלות ושם דבר עדיין לא מסתדר, ננסה לעזור לך כאן באיך להתגבר על בעיה של טעויות חישוביות טפשיות.
 

ET2k

New member
אוקי

את האבחון על האיטיות בכתיבה קיבלתי לאחר אישור מרופא שיש לי בעיות במוטוריקה העדינה,לא הייתי צריך אבחון משום שלא חשבתי אז שיש לי ליקוי למידה. לאחר קבלת האישור,הייתי יכול לבדוק יותר טוב את החישובים שלי,אבל עדיין אני חושב שלולא המחשבון לא הייתי מסתדר,וזו גם ההוכחה שאולי יש לי לקות למידה. שכחתי לציין שאני לומד נהיגה ומבצע לעיתים טעויות ממש טיפשיות למרות שכבר עשיתי אותן עשרות פעמיים לפני,אולי זה מחזק את ההשערה של חוסר ריכוז. יתכן בכלל שחוסר הריכוז נובע מכך שאני מרגיש עייף גם אם אני ישן הרבה... דבר אחרון,אני חייל,ולכן כל הבדיקות האלו מסובכות יותר (ביוקרטיה צבאית).אני יכול לבצע אותן באופן פרטי,אבל אין לי ממש הרבה זמן פנוי.
 

ET2k

New member
עוד דבר

תמיד במתמטיקה הייתי צריך פיתרון כמעט לכל תרגיל ובעצם הייתי לומד את התרגילים השונים כמעט בעל פה,היה לי מאוד קשה לפתור תרגיל שאני לא מכיר תרגילים דומים אליו (למעט אולי נושאים כמו גאומטריה) האם זה אומר שלמעשה ההבנה המתמטיקה שלי תמיד התבססה על זיכרון ולא על הבנה?
 
יכול להיות שהכל סימפטומים של אתה

בעיה. ליפעמים גם שינה לא יעילה ומוטוריקה עדינה ל מוצלחת יכולים להיות סימפטומים של ליקויי למידה וריכוז. קצת נדיר אבל קיים. בכל מקרה, אין שום חוק טבע שאומר שלבן אדם יכולה להיות רק בעיה רפואית אחת. הכרתי אנשים עם שתים, שלוש או ארבע בעיות רפואיות שונות. תצטרך להחליט במה לטפל קודם ורצוי להתחיל לטפל כמה שיותר מוקדם.
 

ET2k

New member
לא הבנתי

בגלל ליקוי למידה,המוטוריקה והשינה נפגעות? או שבגלל השינה והמוטוריקה ישנה תופעה של ליקוי למידה? האופציה השניה נשמעת לי סבירה יותר.
 
3 התופעות בגלל פגם קואורדינטיבי.

פגם קואורדינטיבי גורם לשגיאות חישוב וכתיבה, פגם קואורדינטיבי פוגע במוטוריקה העדינה ופגם קואורדינטיבי פוגע ביכולת להיכנס ולצאת מריכוז בקלות ולכן מקשה על שלבים שונים בשינה. בכל מקרה זה מודל שאף אחד לא יכול לקבע דרך האינטרנט עד כמה הוא מתאים לשואל הספציפי הזה.
 

ET2k

New member
בקשר לאיטיות

מצטער שאני כותב כל כך הרבה,פשוט כל פעם אני חושב שאולי אחד הניסוחים שלי לא היה ברור. כאשר הכתיבה שלי היתה איטית,הייתי כותב יחסית מהר כדי להספיק,ואז הייתי מבצע את הטעויות.לאחר קבלת האבחון כתבתי יותר לאט כי היה לי יותר *זמן* לבחינה,וכך גם היו נמנעות טעויות. אבל כמו שציינת,יתכן כי הטעויות האלו לא נובעות מכתיבה מהירה מהרגיל או לחץ. שכחתי לציין שלא היו לא כמעט בעיות במקצועות שאינם מתמטים,הייתי זוכר בדרך כלל את החומר ושולף אותו ללא בעיות.בכלל,גם ממוצע הבגרויות שלי גבוה למדי (93),ולכן אני כל כך מבולבל כרגע.(רוב האנשים מסביבי חושבים שהשתגעתי...)
 

יונה שו

New member
הכי זקוק לאסטרטגיות למידה

היכרתי מישהו שרק כשהלך ללמוד בטכניון, ואחרי שלימד את האחרים מתמטיקה, גילה - שיש לו צורך באבחון של מתמטיקה. אז... לא השתגעת. כנראה תוספת הזמן עוזרת לך להתארגן בידיעה שיש מספיק זמן. הצורך הנכון ביותר למה שאתה מתאר הוא טכניקת עבודה מאד ברורה, כדי שתצליח לכתוב ולהוציא בצורה נכונה את כל מה שאתה יודע. בכתיבה - צריך שכל הנקודות עליהן אתה הולך לכתוב - יהיו ברורות לך לפני הכתיבה, כך תימנע משכחה ומאיבוד נקודות. מתמטיקה - כדאי בתרגילים כשאתה פותר, לכתוב תרגיל מתחת לתרגיל ולא המשך של השורות, זה כדי למנוע את הניתוקים תוך כדי התרגיל השלם. ד.א. האם כשאתה קורא לעצמך את התרגיל בקול רם, זה יכול לעזור ? כדי לא להתבלבל בין הפלוסים והמינוסים ולהיזכר בנוסחאות ? באיזה תרגילים בעיקר יש בעיה ? תן דוגמאות ממש... אם אפשר ? כך אוכל להתייחס לתשובות ממש... כמה שאוכל. הכי טוב אם תוכל לסרוק תרגיל שבו טעית... או לא הצלחת, ואז אנסה לראות את הבעיה בעיצומה, ולנסות לפתור.
 

ET2k

New member
אוקי

לצערי אין לי מבחנים מהתיכון,אבל הרבה פעמיים אלו היו שגיאות של פלוסים ומינוסים,או אפילו חיבור של מספרים חד ספרתים ובילבול בין כפל לחיבור (שלוש + שלוש = 9). אלו היו שגיאות בעיקר בחישובים בתרגילים שדרשו אלגברה,שאלו כמעט כל התרגילים במתמטיקה למעט גיאומטריה (כאשר רוב התרגיל התבסס על הוכחות). אז בעצם יכול להיות שהבעיה היא בעית אירגון בגלל לחץ זמן ולא לקות למידה אמיתית. (אז גם הקושי לחבר מספרים בראש הוא תוצאה של שימוש מרובה במחשבון)
 

rrr18

New member
אהם (אני תמיד לא יודע מה לכתוב פה)

יש לי בעיצ קשב וריכוז וגם לי יש את הבעיות הללו של החלפת מינוסים ופלוסים ובילבול בין כפל לחיבור, זה היה מאוד מתתסכל להתבלבל בדברים האלה במיוחד שכשבדקתי את התרגיל להבין איפה עשיתי טעות אף פעם לא מצאתי את הבילבול. לפי מה שאני יודע זו תופעה קלאסית של חוסר ריכוז.
 
זו תופעה קלאסית של ליקויי למידה ורי

זו תופעה קלאסית של ליקויי למידה וריכוז שקרויה: דיסקלקוליה. זאת אומרת, אני מניח. לא קובע. צריך אבחון מסודר וממושך על ידי מומחה כדי לקבוע זאת.
 

יונה שו

New member
להחליף בין מינוס לפלוס

כשאתה יודע את הפתרון הנכון, ורק מתבלבל - זה רק קשב וריכוז ולא ליקוי למידה. דיסקלקוליה, ליקוי למידה שאין יכולת לחשב, להבין את המתמטיקה. בלבול במספרים וכו', בד"כ נובע מבעית קשב. אפשר למצוא כאן את ההסבר על דיסקלקוליה, ויש מאמרים שהביאו סטודנטיות - תחפשי את המגישות ליאת בקר מאמר על : התפתחות דיסקלקוליה, הינה הפרעת למידה משפחתית ולריסה לרנר מאמר על : הבטים חינוכיים על לקויי למידה בתחום המתמטיקה - דיסקלקוליה. ומאמר מעיתון הארץ. וגם.... אפשר להתייעץ אולי בפורום של ADHD - 201 - עם המומחים שלהם. שיהיה בהצלחה.
 
רגע, את אומרת שמי שרושם

רגע, את אומרת שמי שרושם: 7+3=3 בזמן שהוא אומר בקול רם: 7+3=7 לא סובל מדיסקלקוליה? כל זה אפילו כשקל לו להקשיב לשיעור שלם מתחילתו ועד סופו כשהוא מבין אותו הייטב ומסכם אותו הייטב?
 

יונה שו

New member
האם כשאתה רואה את התרגיל

כשלא אתה פתרת, תחשוב שהוא נכון או לא נכון ? אתה יודע מה ? בדוק את עצמך. תבקש ממישהו לכתוב כמה תרגילים שחלקם נכונים וחלקם לא נכונים. מעניין יהיה לראות האם תזהה את הטעויות ? יאללה... ניסיון אחת שתים שלוש נקודה שבע...
 
צריך לזכור שלא כל המומחים מחלקים

את הלקויות באותו אופן. הרופא שלי אומר שאם לאדם יש סימפטום של חילוף אותיות בכתיבה, חילוף אותיות בקריאה וחילוף ספרות בחישוב, אז סביר ששלושת הסימפטומים הם אותו סימפטום בדיוק. לא תורם לאבחן איש כזה כדיסלקט, דיסגרף ודיסקלקולי כי הוא לא סובל משלוש בעיות אלא מבעיה אחת. גם מחוץ לאסכולה הצרבלית, אליה משתייך הרופא שלי, יש חוקרים שטוענים שההפרדה בין הלקויות היא מלאכותית. אפילו ההפרדה בין לקויות ריכוז ללקויות למידה. דיעה כזו אפשר לשמוע גם מד''ר לייטנר שניהלה את פורום 'לקויות למידה' במשך זמן רב.
 
סביר שזה לא נטו בגלל לחץ, כי אז זה

היה מתבטא גם בגאומטריה. חוסר אימון בחישוב מוביל לאיטיות, לא לשגיאות של חילוף סימן מתמטי. שוב, צריך אבחון של מומחה כדי לקבוע זאת. אני רק מניח הנחה.
 
'ליקויי למידה' יכולים להופיע גם אצל

תלמיד מצטיין עם מלגות הצטיינות. 'ליקוית למידה' אינן בעיות ללמוד כל דבר שהוא. הן לרוב בעיה בהפעלת ידע בסיסי קיים בתחום זה או אחר. הרופא שלי חושב שכל ליקויי הלמידה והריכוז הם צורה של בעיות קואורדינציה. יש לזכור שזו דעת מיעוט גם אם לדעתי היא נותנת הסבר וטיפול מאוד טוב לתופעה. אחרים מביאים מודלים אחרים. בכל מקרה, כל המודלים האלה לא רואים בעיה בכל למידה שהיא.
 
למעלה