סרבני גט - למה אין פתרון הלכתי?

E טי

New member
כי זה לא בסמכותם

בני הזוג הם אלה שהחליטו להינשא - ולא הרבנות.
בני הזוג הם אלו שיכולים להתיר את הנישואים שלהם - ולא הרבנות.
&nbsp
המוסר בקביעה הזאת הוא פשוט וברור -
התורה נותנת לאדם סמכות ואחריות על מעשיו.
אם יצדיק - זה בזכותו. ואם ירשיע - זה באשמתו.
 

BravoMan

Active member
סלח לי, אבל מה שאתה כותב לא תואם למציאות היום:

במדינת ישראל של היום, הסמכות הסופית כן נתונה בידי הדיינים.
&nbsp
הנה דוגמה מובהקת לכך:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4939051,00.html
זוג התחתן לפי כל ההלכות - חופה, עדים, אפילו רב מוסמך ליתר בטחון.
&nbsp
הזוג אינו פסול חיתון בשום צורה.
&nbsp
ועדיין, הרבנות טוענת שיש ספק בנישואין שלהם, רק כי בחרו ברב שאינו חבר ברבנות.
&nbsp
אלא אם לדעתך הרבנות נהגה במקרה המדובר בניגוד להלכה, הרי שהמקרה מהווה דוגמה לכך שיש גיבוי הלכתי לקביעה חיצונית אם הזוג נכנס לנישואין או לא, ואם כך, אין סיבה שלא יהיה גיבוי הלכתי לקבועה שהזוג מתיר את הנישואין.
 

E טי

New member
שאלת על המוסר וקיבלת תשובה על המוסר

המקרה שהבאת לא קשור לנידון.
במקרה שהבאת ביקשו זוג, שנישאו באופן פרטי, לקבל את אישור הרבנות על כשרות הקידושין שעשו למפרע.
ברור שזאת סמכותם של הרבנים לקבוע האם הקידושין שעשו כשרים או לא. בדיוק בשביל זה פנו אליהם כדי שיחליטו מה מעמד הקידושין שנעשו.
&nbsp
אגב, הבעיה במקרה הזה איננה הרב, הבעיה היא שהם התחתנו על תנאי.
מעשה קידושין על תנאי הוא בעיה ולכן הדיינים פסקו ספק קידושין.
 

the ror

New member
שלום...

לעניות דעתי אין לכך פתרון הלכתי כי לא מדובר בבעיה הלכתית.
הרבנות בשם ההלכה מנסים למצוא דרכים להקל ולתקן בעיה (כאמור לא הלכתית) קיימת.
שים לב שכל הסנקציות שמטילים על סרבן גט הם לא בהכרח הלכתיות אלא אזרחיות. באמת מעניין אותי מתי ינוסח חוק שמוצא פתרון לסרבני גט.
משום מה נראה לי שנוח לבעלי אינטרסים לשמר את הבעיה הקיימת.
&nbsp
נראה שכבר הגיבו לך את הנקודה שקיום נישואין או ביטולם הם עניין של הזוג והרבנות הם רק במסגרת של נותני שירות.
&nbsp
הטיפול בצער ופגיעה של אדם אחר באחר כיום בארץ זה במסגרת החוק ולא ההלכה.
&nbsp
אולי פספסתי משהו או שסתם אני צריך הבהרה, איזה מצב לא מוסרי שנפגעים בו כל הצדדים ההלכה דורשת?
 

BravoMan

Active member
הסברתי את זה פעמיים ל-NS ול-ET, אבל אסביר גם לך:

ההלכה קובעת איזו פעולה יוצרת קידושין.
הם לא נוצרים סתם מעצמם, חייבים טקס מאוד ספציפי.
ההלכה גם קובעת איך מפרקים קידושין - גם כאן הם לא מתפרקים מעצמם, אלא בטקס מאוד ספציפי.
&nbsp
הייתי צריך לנסח מעת שונה את השאלה כדי להבהיר אותה, והנה הניסוח האחרון:
מדוע ההלכה לא קובעת מעבר לטקס המקובל, עוד מצבים בהם המעשים של הבעל (או האישה) מפרקים את הקידושין, מצבים שהיום יוצרים עגינות קיצונית וסבל רב?
 

the ror

New member
למה אתה מצפה מנותני שירות שיקבעו מחדש/ישנו קריטריונים לשירות

שהם נותנים כשזה לא תלוי בהם?
אתה מצפה מההלכה להמציא דבר שלא קיים. אתה מוחה על בעיה שחוסר אחריות של הבעל/האישה יצרו ומצפה שההלכה תשתנה כדי לפתור את הבעיה במקום לצפות מהאנשים שיצרו את הבעיה לגלות אחריות ולפתור אותה בעצמם.
אני מניח שזו הסיבה העיקרית למה החוק האזרחי לא מנסה לפתור את אותה בעיה.
&nbsp
נראה לי שאתה מתעלם מממד מאוד חשוב שנושא הקידושין והוא האחריות הנדרשת ומחייבת של הבעל ואישה לקיום הקידושין. כמו שההלכה לא יכולה לקדש/לחתן בעל ואישה ללא הסכמת שניהם אין שום הגיון ליצור הליך ובו ההלכה תוכל לבטל קידושין בלי הסכמת שניהם.
זה כמו ששני אנשים יחתמו על חוזה המחייב את שני הצדדים ותצפה שצד אחד יוכל לבטל את החוזה ללא הסכמת הצד השני. זה לא הגיוני ולא מוסרי.
&nbsp
מה שאני כן חושב שחשוב כיום לעשות זה להוציא חוק אזרחי שמטרתו להשוות את ההליכים האפשריים לבעל וכלפי הבעל עם ההליכים האפשריים לאישה וכלפי האישה. למשל האפשרות של הרבנות לעשיית חרם על הבעל הוא אחד מהם. הייתי מצפה לחוק האזרחי שאמור לטפל בזה אכן לטפל בזה במקום נותני שירות שכיום לא מיועדים/מתאימים לתפקיד זה. מצד שני למשל אין לאישה אחריות כלכלית שווה על התא המשפחתי מה שמצריך חקיקה מתאימה בנושא. בקיצור, יש לחוק הרבה השלמות לעשות כדי להדביק את הפער שנוצר בהליכים האפשריים של ועל כל אחד מבני הזוג כך שאכן המצב יהיה מוסרי לכל הצדדים.
 

BravoMan

Active member
צר לי, אבל אני לא מבין איך מה שכתבת קשור למה ששאלתי...

א) מי הם בדיוק "נותני שירות" שאתה מתכוון אליהם?
הדיינים? פוסקי ההלכה?
&nbsp
ב) מה קשור החוק האזרחי?
אנחנו מדברים על החוקים שנמסרו מן התורה.
&nbsp
ג) מה קשר אחריות אישית?
לא משנה כמה אחריות תפגין אישה, אין לה שום דרך להימנע מעגינות.
&nbsp
ד) קראת פעם חוזה אזרחי?
כמעת כל חוזה מכיל סעיפים לפיהם בפירוש אם צד אחד מבצע פעולות מסוימות, החוזה איתו מסתיים, גם אם הוא לא רוצה בכך.
&nbsp
צד שמפר חוזה אזרחי אוטומטית מפרק את החוזה, זה דבר רגיל לחלוטין בדיני חוזים אזרחיים, נחשב מוסרי לחלוטין ומאוד ומקובל על כולם.
&nbsp
אחרת, איזו משמעות היית לחוזה, אם תמיד אפשר לקבל את מה שמגיע לך לפי החוזה בלי לתת את מה שהתחייבת???
&nbsp
תעשה ניסוי פשוט:
תפסיק לשלם משכנתה לבנק, ותראה איך הבנק לוקח לך את הדירה בלי לשאול אותך בכלל.
&nbsp
אתה חושב שזה לא מוסרי?
שהבנק צריך להתחנן בפניך למסור את הדירה, גם אם אתה לא משלם לו את הכסף שאתה חייב לו?
&nbsp
מה עם גנב שפרץ לך לדירה?
לדעתך הרכוש שלך צריך להישאר אצלו עד שיסכים להחזירו, או שמותר למשטרה להחזיר לך את הרכוש בעצמה, בלי לשאול את הגנב?
 

the ror

New member
קורה, הבהרה...

א. הרבנות. הם נותני השירות על סמך ההלכה והתורה היחידים שידוע לי עליהם כיום. מבחינתי, הדיינים ופוסקי ההלכה הם חלק מהרבנות.
&nbsp
ב. כשיש מחלוקת בין שני אנשים במדינת ישראל נפתר המצב בבית משפט על פי החוק האזרחי. כך שכשיש אי הסכמה בין בני איש לאישה הגיוני שהחוק האזרחי יטפל בכך.
מצטער, אבל נראה לי שאתה מערבב כי אתה לא מדבר על ההלכה או על החוקים שנמסרו מהתורה אלא על טיפול במצב בעייתי שנוצר מהתנהלות של שני אנשים. אם אתה אכן מדבר על חוק שנמסר מהתורה אז אשמח שתציג אותו למקרה שאיכשהו התפספס לי.
&nbsp
ג. כשאיש ואישה מחליטים לעשות קידושין שניהם מקבלים החלטה מודעת ובוגרת לעשות את זה. לכל אדם יש אחריות אישית על ההשלכות למעשיו. אף אחד לא מחייב אנשים לקבל החלטה שכזו כך שכן, מדובר פה באחריות אישית נטו. זה כמו שאם אקפוץ ממטוס בלי מצנח אאשים את המטוס בכך שאין לי דרך להינצל ממוות.
&nbsp
ד. בהחלט, ואני גם חתום על לפחות אחד כזה. סעיפים אלו שציינת קיימים אכן כדי לפשט מצבים מורכבים ולחזות מראש את כל האפשרויות. לצערנו (ואולי לשמחתנו) קידושין זה לא דבר שניתן לצפות מראש לאן הוא יוביל כך שסעיפים כאלו, גם אם תרצה לעשות, לא יכולים לכסות את כל האפשרויות.
אגב, אכן אנשים עושים חוזים כאלה כחלק מהליך הקידושין אבל זה לא קשור להלכה או לרבנות (כאמור, נותני שירות ולא צד בעניין). זה חלק מאותה אחריות אישית שציינתי ושמצופה מכל אדם בוגר שיהיה לו על מעשיו והחלטותיו.
&nbsp
לגבי הניסויים שלך. מול הבנק אתה החלטת לחתום על התנאים שהבנק הציג לך אז אתה אכן נדרש לשאת באחריות ולשלם בהתאם. בלי קשר, במציאות גם לבנק יש תנאים שהוא מחוייב אליהם והוא לא יכול לקחת לך דירה בלי לעמוד בתנאים אלו. קצת תקליט שבור אבל זה חוזר לאותה לקיחת אחריות של כל אדם או מוסד על מעשיו והחלטותיו.
אין פה עניין של מה מוסרי או לא בכלל...
&nbsp
מניח שאתה יכול לענות לעצמך בהתאם גם לגבי הגנב על סמך החוק האזרחי שכולנו חיים במסגרתו.
&nbsp
כאמור, אם אתה מעוניין לדבר על חוקי התורה אז בשמחה אבל לא ראיתי עדיין חוק מהתורה שמחייב אדם רגיל/ אישה רגילה לקחת חלק בקידושין בלי קשר לרצונם החופשי והחלטותיהם. ובהתאם הגיוני שלא יהיה חוק מהתורה שמחייב אדם לפרק את אותו קשר של קידושין בלי הסכמת שני הצדדים.
כיום לפחות, דברים כאלה הם בתחום האחריות הבלעדי של החוק האזרחי. וכאמור, נראה שהחוק האזרחי מפגר בהרבה בהתאמת ההליכים האפשריים למציאות כיום.
 

E טי

New member
לצערנו אנשים רבים היום

יאשימו את חברת התעופה על אדם שקפץ מהמטוס.
זה חלק מתרבות שלמה שמסירה את האחריות מהאדם הפרטי.
 

BravoMan

Active member
אז מה שאתה אומר בעצם הוא זה:

גבר ואישה מתחתנים כדת משה וישראל.
אחרי מספר שנים מחליט הבעל שנמאס לו מאשתו, והוא לא אוהב אותה יותר, והוא בוחר לזרוק אותה לפח וללכת לטייל וליהנות מהחיים, אבל משאיר את האישה עגונה כדי להתעלל בה או כי סתם משעמם לו, המצב הזה הוא בעצם אשמתה של האישה?
&nbsp
היא זו שלא הפגינה מספיק אחריות, ולכן היא במצב הזה?
 

the ror

New member
בשום מקום לא אמרתי שזו אשמתה... אחריותה? בהחלט.

בדיוק כמו שזה אחריותו של הבעל לקיים את הבטחותיו והתחייבויותיו כלפי אישתו.
נראה שמה שאתה התעניינת לגביו זה מי אמור לודא שכל צד לוקח אחריות על מעשיו כשיש אי הסכמה. ופה הגבתי שהמוסמך לכך הוא החוק האזרחי (כמו שכיום נעשה בעצם).
&nbsp
מגוחך לחשוב על זה שהיא לא הפגינה מספיק אחריות כי כאמור לרוב זה לא דבר שניתן לצפות אליו אבל אכן אחריות כל אחד מהצדדים על מעשיו והחלטותיו. וכן, זה כולל גם את האישה וגם את הבעל.
&nbsp
אגב, לא הצגת שום חוק מהתורה/הלכה אז אני מבין שבסוף אנחנו באמת לא מדברים על חוקים שנמסרו מהתורה כמו שאמרתי.
 

BravoMan

Active member
אוקיי, שאלה פשוטה:

מה אישה עגונה יכולה לעשות כדי לצאת מהמצב שלה?
 

the ror

New member
פשוטה? זו שאלה מאוד קשה ומורכבת...

מה היא יכולה לעשות? תלוי בדברים שהיא התחייבה עליהם.
באותו אופן אתה יכול לשאול מה יכול איש שהפרידו אותו מילדיו לעשות? כי כיום די מחליטים שרירותית שהילדים עם האישה במקרים של אי הסכמה... הוגן? מוסרי? הגיוני? לא בהכרח אבל זו המציאות שהאיש נכנס אליה.
&nbsp
כבר כתבתי שלדעתי כיום החוק מסבך את העניינים יותר מאשר מקל עליהם וההתקדמות לתיקון המצב היא כל כך איטית ומסורבלת שלצערנו עוד רבים יסבלו בגלל זה.
 

BravoMan

Active member
אבל כתבת שזו אחריותה!

אני לא כתבתי שאיש שהפרידו אותו מילדיו נושא באחריות כלשהי, ובכלל מה זה קשור לנושא השרשור הזה?
&nbsp
לא על זה שאלתי, וגם אם נניח שיש 101 חוקים אזרחיים לא מוסריים לא הוגנים, ולא הגיוניים, איזה קשר יהיה לזה לשאלת הלכות קידושין?
&nbsp
אני שאלתי שאלה לגבי החוקים שהתורה מציבה בעניין קידושין, ותוצאות של החוקים האלה.
 

the ror

New member
נראה שאנחנו שוב הולכים לאיבוד. נכון, זו אחריותה להתמודד עם

ההשלכות למעשים שלה ולהחלטות שלה. איפה טענתי אחרת שנראה שאתה מתרעם פה על משהו?
&nbsp
זו דוגמא להתנגשות נוספת בין השאלות שלך על מוסר עם האחריות האישית. כמו שעשית מספר פעמים, הגיוני להציג דוגמא רלוונטית לחיזוק טיעון שהצגת.
&nbsp
"לא על זה שאלתי, וגם אם נניח שיש 101 חוקים אזרחיים לא מוסריים לא הוגנים, ולא הגיוניים, איזה קשר יהיה לזה לשאלת הלכות קידושין?"
נכון, אתה שאלת על דבר שתלוש מהמציאות. ערבבת בין מוסר ואחריות אישית ועכשיו אתה מתעלם (או ששכחת) את ההסברים שהצגתי לפניך ושנראה שאתה לא מסוגל להתייחס אליהם עניינית. באמת אין קשר בין טיעוני מוסר/הוגנות שהצגת עם הלכות קידושין. מעניין למה אתה חוזר לזה.
&nbsp
"אני שאלתי שאלה לגבי החוקים שהתורה מציבה בעניין קידושין, ותוצאות של החוקים האלה."
ועדיין, אחרי לפחות פעמיים שהגבתי על כך, שום חוק של התורה לא הוצג על ידך למרות הטיעונים החוזרים שלך שאתה שואל על חוק כלשהו של התורה.
&nbsp
אתה רציני או סתם מנסה לבזבז לי את הזמן?
 

BravoMan

Active member
נראה שהיחיד שמתלהם ומבזבז זמן כאן הוא אתה.

מה שדי מפתיע בהתחשב בכך שלא ל-NS ולא ל-ET לא היית בעיה לענות לעניין, אז כנראה השאלה שלי היית מספיק ברורה.
&nbsp
והניק שלך אדום, מה שבד"כ סימן לכך שמדובר במשתמש מכובד בפורום שהציג ידע רב.
&nbsp
אנסה בכל זאת לנסח שוב את שאלתי:
בפתח השרשור הזה שאלתי, אלו פתרונות, אם בכלל, ההלכה נותנת לאישה שבעלה החליט לברוח ממנה במקום לתת לה גט.
כלומר, אלו פתרונות הלכתיים יש לבעיית הנשים העגונות?
&nbsp
לי נראה שאין פתרון פרקטי יעיל בכלל, ועל כן שאלתי גם האם זה מוסרי שאין פתרון כזה?
&nbsp
אתה באת והתחלת לדבר על כך שהאישה צריכה לקחת אחריות במצב של עגינות.
אז שאלתי אותך איך בדיוק אתה מצפה ממנה לעשות את זה?
&nbsp
במקום לענות, כתבת לי שזו שאלה מאוד קשה ומורכבת, וברחת לדוגמה לא רלוונטית בעליל.
&nbsp
איך אתה יכול לטעון בתוקף שזו אחריותה של האישה לפעול, אם אין לך שמץ של מושג שהיא בכלל יכולה לעשות משהו?
איך אתה מצפה לקחת אחריות ממי שידיו קשורות, ע"י התורה עצמה, שקובעת שלא ניתן לשחרר אישה מקידושין, אם הבעל לא אמר את המילים המפורשות?
 

the ror

New member
ועדיין, שום חוק של התורה שעליו אתה שואל לא הוצג...

כשמישהו לא שואל לעניין אז לא מפתיע שלא קיבלת תשובה "לעניין" בהתאם.
(לא רואה איך הצבע של הניק שלי ולמה הוא כזה קשור לעניין.)
&nbsp
אתה טוען ש"ההלכה נותנת לאישה שבעלה החליט לברוח ממנה במקום לתת לה גט". ממתי זה תפקידה של ההלכה לכלוא אותו? איפה אותו חוק של התורה שאתה שואל עליו שמנחה לכך? וממתי כיום אחריות הרבנות (נותני השירות בהתאם להלכה) לעשות את זה?
כך שאלו פתרונות הלכתיים יש? יש את כל אותם סנקציות שכבר עלו פה בשירשור אבל בהתחשב בכך שזה לא באחריות ההלכה או הרבנות לעשות את הדברים אלו אלא באחריות גוף אחר במדינה, השאלה מלכתחילה מגוחכת כי היא לא באמת מחפשת פתרון אלא הטלת אחריות על מי שזה לא באחריותו.
למשל, איפה השאלה המקבילה על החוק האזרחי שעניין זה כן באחריותו?
&nbsp
"אתה באת והתחלת לדבר על כך שהאישה צריכה לקחת אחריות במצב של עגינות.
אז שאלתי אותך איך בדיוק אתה מצפה ממנה לעשות את זה?
במקום לענות, כתבת לי שזו שאלה מאוד קשה ומורכבת, וברחת לדוגמה לא רלוונטית בעליל."
שנינו יודעים שעניתי ודי במפורש ובהרחבה כי כבר הראית שניסית להגיב על כך. מצד שני, נראה שלא הבנת נכון אז אולי בגלל זה אתה טוען שלא עניתי.
כדי להמנע מעוד אי הבנות, האם לא כתבתי על הסכם קדם נישואין? האם לא הבהרתי מי הכניס את אותה אישה למצב של עגינות ולכן באחריותו להתמודד עם שאלת ההוצאה שלה ממנו?
&nbsp
"איך אתה יכול לטעון בתוקף שזו אחריותה של האישה לפעול, אם אין לך שמץ של מושג שהיא בכלל יכולה לעשות משהו?"
קל לתאר מציאות, קשה יותר להתמודד איתה. כל בר דעת יכול להבין שההשלכות למעשיה של האישה היו ועדיין באחריותה כל עוד אף אחד לא כפה עליה שום דבר. זו לא טענה, זו עובדה... זה אולי כואב ולא הוגן אבל לשקר לעצמך לא ישנה את המציאות ולא ישפר את המצב.
&nbsp
"איך אתה מצפה לקחת אחריות ממי שידיו קשורות, ע"י התורה עצמה, שקובעת שלא ניתן לשחרר אישה מקידושין, אם הבעל לא אמר את המילים המפורשות?"
(טחינת מים) כבר עניתי על זה. על ידי התנהלות בוגרת ואחראית להחלטות ולמעשים עשית. חלק מלקיחת אחריות זה גם לשאת בתוצאות. אתה מתעקש לרצות לשקר לעצמך ומתלונן עלי כשאני מציג לך את המציאות בצורה הכי ברורה ופשוטה שיש.
(טחינת מים2) שום חוק של התורה לא הכריח את האישה לקבל את ההחלטות שהיא קיבלה ולעשות את המעשים שהיא עשתה. אותה אישה קשרה לעצמה את ידיה ואתה ממשיך להשלות ולשכנע את עצמך שהתורה ו/או חוקיה הם אלו שעשו את זה.
 

BravoMan

Active member
יש עוד פרטים מעניינים בכתבה הזו:

עבור גברים, לבית הדין הרבני יש פטרונות, עד כדי אישור לשאת אישה שניה.
&nbsp
לאומת זאת, אישתו של אותו איש יהודי צדיק שיושב כבר 14 שנה בכלא ולא נותן גט, לא יכולה לקבל בעל אחר משום מה...
&nbsp
שלא תבין אותי לא נכון: אני בעד פתרון הלכתי לכולם.
רק שנראה שבינתיים דווקא לגברים פתרון כזה קיים, גם אם לא אידאלי, עדיין הרבה יותר טוב ממה שיש לנשים - כלום!
 
למעלה