סרבנות-פציפיזם

unbreakeableli

New member
סרבנות-פציפיזם

שלום לכולם אני סטודנט, ואני בעיצומה של כתיבת סמינריון על סרבנות-גיוס וההשלכות על החברה הישראלית וערכיה. אנא הביעו דעה/ שילחו התייחסויות/ הצעות תודה
 
אני בעד

ואם יורשה לי אוסיף ואומר האח הידד וכה לחי. ברצינות - לא כל כך יודע מה להגיב. זה נושא רחב. אולי תפרט על מה סצפיפית אתה רוצה לכתוב.
 
שני ספרים שבוודאי כבר קראת

אבל רק למקרה שלא: 1. "המגש והכסף" 2. "צבא אחר לישראל" הם לא דנים בהרחבה בסרבנות-גיוס, אבל יש שם הרבה על היחסים בין הצבא לחברה הישראלית.
 

unbreakeableli

New member
../images/Emo188.gifחידוד נוסף

העבודה תתרכז בשינוי החברתי המתחולל עקב ריבוי מקרי הסרבנות.. ההשלכות של התופעה, על הדמוקרטיה (מה שנשאר ממנה), התפוררות הערכים ועוד.
 
מעניין:

לפי התגובה שלך אתה מגיע לכתיבת הסמינריון שלך בדעה קיימת-מראש ("התפוררות ערכים", קיזוז בדמוקרטיה, וכו'). יש לי הצעה בשבילך, שיכולה להעשיר גם את החוויה שלך כאדם חושב ובמיוחד את איכות הסמינריון: נסה להביא גם, אפילו בעיקר, את נקודת-ההשקפה ההפוכה, כלומר להראות היכן הסרבנות (משני עברי המפה) היא דווקא ביטוי לדמוקרטיה או לעמידה על ערכים. אל תשכח שיש אנשים רבים בארץ ובעולם שדוגלים בהשקפות כאלה (לא כולם מחזיקים באותה דעה - הכהניסטים מתפוח והפציפיסטים לא מסכימים על שום דבר) והם לא "טועים". יש להם ביסוס הגיוני ומוסרי למה שהם חשים ועושים. אם תקרא, תחשוב ותבין גם את הצד הזה, תצא לך עבודה שלמה ומעניינת הרבה יותר, ולא פרוייקט של קיטורים "אוי, איך ישראל הולכת פייפן" מהסוג שכבר יש לעייפה בכל מקום. אז שאלות לדיון: - איך הסרבנות מעצימה את הדמוקרטיה בישראל? - איך הסרבנות מהווה ייצוג של ערכים אידאולוגיים? אילו ערכים ובאילו קבוצות באוכלוסייה? - עד כמה תופעת הסרבנות מהווה אינדיקציה נאמנה לדה-הומוגניזציה של החברה הישראלית? במה זה טוב ובמה זה רע? - מה יקרה לצה"ל בטווח הארוך במידה ומגמות אלו יימשכו, וכיצד ניתן להתמודד בצורה יעילה עם ההשלכות? אני מדגיש שאין כאן קריאה מצדי לביטוי חד-צדדי של דעה פוליטית או אידאולוגית: נסה להביא את כל הצדדים השונים במידה שווה של הדגשה, בלי להעניק משקל-יתר לדעתך האישית. אל תשכח: אתה כותב עבודה אקדמית, לא מאמר דעתני לעיתון, וככזו היא צריכה להיות מקיפה כמה שיותר. (אשמח להמשך תכתובת) בהצלחה! עידן
 

tmaz

New member
עבודה סמינריחונית טובה

אני רוצה להדגיש שבשביל העבודה שלך חשוב מאוד להבין לאיזה מין צבא מסרבים להתגייס, כלומר איך עובד בעצם גיוס חובה, האם יש פער בין החוק היבש לבין היישום במציאות, איך עובד מערך הפטורים וכו'. כדאי גם להכניס השוואה בין המדיניות של צה"ל לבין המדיניות של צבאות מערביים אחרים כלפי סירוב מצפוני. להתייחס לסרבנות עצמה בלי הקונטקסט שלה זה תלוש. ולכן מאוד מומלץ לקרוא (למשל) את "המגש והכסף" של עפר שלח (יצא ב- 2002 אם זכרוני אינו מטעני) כי הוא ייתן לך מבט על הסרבנות בהקשר של הצרכים של הצבא, והנחות היסוד של חובת גיוס. הספר מתבסס על ראיונות עם שורה ארוכה של קצינים בכירים, קצינים בדימוס, ומומחים לביטחון לאומי. זה ספר די קצר, ומאוד מאוד ענייני. ומשהו בקשר לערכים: אין דבר כזה "התפוררות ערכים", כי החיים שלנו תמיד מתנהלים בהשפעתו של ערך כזה או אחר. לדוגמה: אולי יש התפוררות של ערכי העזרה לזולת והשיוון, אבל במקביל יש התחזקות של ערכי הקפיטליזם והשוק החופשי. אולי יש היחלשות בערך של גיוס חובה, אבל היא כרוכה בהתחזקות של הערך "אי אלימות" אפשר כמובן לערוך דיון על איזה ערכים "טובים" יותר ואיזה "רעים" יותר, ויש שפע של דעות בעניין, אבל פשוט אי אפשר לומר ש"אין ערכים".
 

unbreakeableli

New member
כולכם צודקים ותורמים

תודה לשניכם, בהחלט תרמתם לגיבוש הרעיון הכללי לגבי כתיבת העבודה. - בקשר להתפוררות הערכים, נכון, לא פירטתי.. פשוט יצאתי בהנחה שאתם מאורים ששירבוטים שלי/ הטיוטות.. יצאתי בהנחה כי ישנה התפוררות של מערכת הערכים ה"ציונית-לאומית" עליה נבנה צה"ל בראשיתו.. בעקבות קריאת הספר "משבר בחברה הישראלית"/ דב בן-מאיר. - בקשר ל"נקיטת עמדה", כמובן שמטרת העבודה היא לבחון את שני הצדדים של המטבע, לבחון את ה"יתרונות" ואת ה"חסרונות" של התופעה, ובעיקר את השלכותיה על החברה הישראלית בעיקר בעזרת סדרת הספרים "צבא-חברה".. תודה
 
למעלה