מעניין:
לפי התגובה שלך אתה מגיע לכתיבת הסמינריון שלך בדעה קיימת-מראש ("התפוררות ערכים", קיזוז בדמוקרטיה, וכו'). יש לי הצעה בשבילך, שיכולה להעשיר גם את החוויה שלך כאדם חושב ובמיוחד את איכות הסמינריון: נסה להביא גם, אפילו בעיקר, את נקודת-ההשקפה ההפוכה, כלומר להראות היכן הסרבנות (משני עברי המפה) היא דווקא ביטוי לדמוקרטיה או לעמידה על ערכים. אל תשכח שיש אנשים רבים בארץ ובעולם שדוגלים בהשקפות כאלה (לא כולם מחזיקים באותה דעה - הכהניסטים מתפוח והפציפיסטים לא מסכימים על שום דבר) והם לא "טועים". יש להם ביסוס הגיוני ומוסרי למה שהם חשים ועושים. אם תקרא, תחשוב ותבין גם את הצד הזה, תצא לך עבודה שלמה ומעניינת הרבה יותר, ולא פרוייקט של קיטורים "אוי, איך ישראל הולכת פייפן" מהסוג שכבר יש לעייפה בכל מקום. אז שאלות לדיון: - איך הסרבנות מעצימה את הדמוקרטיה בישראל? - איך הסרבנות מהווה ייצוג של ערכים אידאולוגיים? אילו ערכים ובאילו קבוצות באוכלוסייה? - עד כמה תופעת הסרבנות מהווה אינדיקציה נאמנה לדה-הומוגניזציה של החברה הישראלית? במה זה טוב ובמה זה רע? - מה יקרה לצה"ל בטווח הארוך במידה ומגמות אלו יימשכו, וכיצד ניתן להתמודד בצורה יעילה עם ההשלכות? אני מדגיש שאין כאן קריאה מצדי לביטוי חד-צדדי של דעה פוליטית או אידאולוגית: נסה להביא את כל הצדדים השונים במידה שווה של הדגשה, בלי להעניק משקל-יתר לדעתך האישית. אל תשכח: אתה כותב עבודה אקדמית, לא מאמר דעתני לעיתון, וככזו היא צריכה להיות מקיפה כמה שיותר. (אשמח להמשך תכתובת) בהצלחה! עידן