סיפור DNA לא אישי, בהתפתחות

soring

New member
סיפור DNA לא אישי, בהתפתחות

חבר ששורשי משפחתו המתועדים הם בבוטושני, רומניה, ושאביו הקדמון שמשון בן יוסף (בקו זכרי) מת בסביביבות 1880 ונולד בסביבות ראשית המאה ה 19 - לא ברור היכן, עשה בדיקות DNA מקיפות.
למרבה ההפתעה, בדיקת Y-DNA של 37 מרקרים העלתה התאמה מלאה עם גרמני. טרם נוצר קשר עם הגרמני עצמו, אלא שהעץ המשפחתי שלו מצוי בפומבי במספר מקומות באינטרנט. התאמה של 37 מרקרים נותנת הסתברות של 95% לאב משותף קדום במרחק 5 דורות. אלא שנראה שהמשפחה הגרמנית הם גויים גמורים ממערב גרמניה, בגבול הולנד. לכן כתבתי לחבר שאו שמה לעשות הוא לא זכה בהגרלה ונמצא ב 5% הלא נכון (אני מתכנן מודמים - הסתברות שגיאה של 5% נראית לי באופן אינסטינקטיבי גבוהה מאוד) או שאיזה מישהו עם מטען גנטי זהה הותיר את חותמו בשושלת הגרמנית, מבלי שיהא לזה רישום.
אלא ש, ב ancestry נמצא עץ משפחתי עמוק יותר של הגרמני. והפתעה - מדור מסויים אחורה, השמות כבר הפכו להיות יהודיים. כנראה שאב קדמון של הגרמני התנצר ונישא לגרמניה. אם כך, יש סיכוי לאב קדמון משותף. גם שמות במשפחה הגרמנית כוללים את השם יוסף.
שאלה אחת מציקה לי בכל זאת - איזו סיבה יש ליהודי גרמני,חייט במקצועו (מקובל בתחילת המאה ה19 בגרמניה?) שהתגורר ב Lower Saxony - לעבור לצפון רומניה? לא ממש בחירה הגיונית בעיניי.
סורין
 

חוה3

Member
מרתק, מניחה שבספרי ההיסטוריה-

תהיה תשובה להגירה שכזו.

במבט חטוף בוויקיפדיה מצוין שהייתה "מסורת של סחר חוץ ימי עוד מתקופתה של ברית ערי הנזה וכן התקיימה הגירה גרמנית (מזרחה לכיוון רוסיה ורומניה, הגירה מסוימת הייתה גם מערבה לכיוון צפון אמריקה". בנוסף גם שידוך יכול לעלות על הפרק אם כי המרחק באמת גדול מאוד.

חוה
 

soring

New member
ייתכן ולמעשה הקרבה אינה כה קרובה

ואז למעשה אנחנו מדברים בתקופה שהיא אולי 200 שנה מוקדמת יותר ואולי אבות קדומים ישבו להם בפולין ומשם כל אחד יצא לדרכו.
 

eyholla

New member
הסתברויות לאב משותף

אני עשיתי לאבי בדיקה מסוג זה בחב' Family Tree DNA ואף שידרגתי עד ל-111 סמנים,
יש לי ארבעה אנשים זהים ב-37 סמנים, אחד מהם זוהה כבן דוד ראשון של אבי. שנים אחרים הם אב ובנו. ההסתברות לאב משותף איתם ב-4 דורות היא 89.49% ומגיעה ל-95% בין 6 ל-7 דורות. חישוב ההסתברויות מתבסס על קצב המוטציות של כל סמן וסמן לעצמו.
הבן המשיך לשדרג גם הוא (האב נפטר) והוא עדיין זהה לאבי ב-67 סמנים. כאן ההסתברות לאב משותף ב-4 דורות היא 89.79% וב-8 דורות 98.96%. ברמה זו של 67 סמנים יש לי קבוצה גדולה המרוחקת ממני ב-1, כאן ההסתברות לאב משותף ב-4 דורות נעה בין 41.49% ל-71.54% כתלות בסמן המוזז.
בבדיקה ל-111 סמנים אדם זה התרחק ממני ל-2 והסיכוי לאב משותף ב-4 דורות ירד ל- 66.66% וב-8 דורות ל- 95.65%. בבדיקה גנאלוגית לא נמצא קשר בין המשפחות לפחות ארבעה דורות דבר המרחיק יותר את הסיכוי לאב משותף.
הסיבה ששידרגתי עד ל-111 סמנים היא שאני משתתף בפרוייקט מחקר משותף של קבוצה גדולה (היום אנחנו 164 איש, רובם ככולם יהודים או ממוצא יהודי ידוע) בעלי קרבה גנטית גבוהה מאד ואנחנו מחפשים את האב הקדמון שלנו. מלכתחילה ההנחה היתה שהוא חי לפני כ 500 עד 600 שנים והיום ברור לנו שהאב המשותף "עתיק" יותר. יש לנו לפחות עץ משפחה אחד, מאומת ברמה גבוהה, שמתחיל באמצע המאה ה-14 - משפחת וויל מגרמניה והוא איננו של האב הקדמון.
נראה לי שהמחקר הגנטי נמצא רק בתחילת דרכו ואנחנו עדיין לא יודעים מספיק בתחום זה. יש לצפות לעדכונים נרחבים בניתוח התוצאות.

אגב, לכל המתעניינים בבדיקה גנטית, בדיקה זיכרית של 37 סמנים היא הבדיקה המומלצת. בדיקה ברמה נמוכה יותר כמעט ואינה מלמדת דבר ובדיקה ברמה גבוהה יותר עדיין יקרה וכדאית רק עבור סיבה טובה.
איל
 

soring

New member
האם לעובדה שלאשכנזים אין להם יותר מדיי אבות

בקו זכרי ישר מלכתחילה - יש השפעה על התוצאה?
סורין
 

eyholla

New member
כמות האבות של האשכנזים זהה לאלו של הלא אשכנזי

אתה כנראה מתכוון לכמות האמהות דווקא.
במחקרים על המקור המיטוכונדרי של אוכלוסיות נמצא דוקא שכמות האמהות של האשכנזים היא יחסית נמוכה. הדבר נובע מאופי ההגירה של היהודים לאירופה. בתחילה לאיטליה ומשם לדרום צרפת ומזרחה לגרמניה.
מה שאינו ידוע הוא הרצף הגנאלוגי של ההורים האשכנזיים. בעיקר עקב ההגירה התמידית בתוך אירופה תוך אי שימוש בשמות משפחה. נוסף לזה הרס (מתמשך) של תיעוד, אם ע"י אדם בפוגרומים מקומיים ובאופן שיטתי ע"י הנאצים ואם בנסיבות טבעיות. כך שהמידע המשפחתי גנאלוגי חסר מאד, אבל הגנים עוברים והניתוח הגנטי מטרתו להכווין את המחקר הגנאלוגי. הניתוח הגנטי לא יתן תשובה מוחלטת (פרט לבדיקת קשר אישית בין אנשים בקרבה ראשונה או שניה) אלא יידרש לגיבוי גנאלוגי.

איל
 

soring

New member
נראה לי שבנוסף ל"ארבע האמהות"

באם האוכלוסיה המקורית הייתה קטנה, והרבה מאוד קווים זכריים ישירים לא הגיעו עד ימינו, גם מספר האבות אינו יכול להיות גדול מאוד.
 
למעלה