כמה מילים על מיקום תחנת נתיבות
אחת הסיבות שרציתי להצטרף לסיור עם בועז הייתה על-מנת לחוש ולראות בשטח, ולא רק ממפות, את מיקום תחנת נתיבות שנראה לי בעייתי מאז שהתוודעתי אליו. כתבתי על כך לא מעט כאן ולאחרונה גם בפורום תשתיות. התמונה המצורפת ממחישה (לדעתי) את המרחק שבין התחנה המיועדת לשכונות הקרובות ביותר אליה, נכון להיום (השטח בקדמת התמונה מיועד לחניון). אבל זה לא הכול. הדרך שעשינו מהכביש הראשי לתחנת נתיבות חצתה את העיר מאזור התעשיה הדרומי, סמוך למגרש הכדורגל ודרך שכונות מגורים ברחובות ראשיים יותר ופחות, עד שלבסוף הגענו לשדה פתוח גדול שאותו חצינו בדרך עפר (לא מרחק גדול אבל גם לא מרחק הליכה הכי נוח) עד לשטח התחנה.
לסיכום - מיקום התחנה רחוק מלהיות אידאלי. המרחק מבתי העיר לא מאפשר הגעה נוחה ברגל, אבל לדעתי זה לא פרמטר חשוב. חשובות הרבה יותר הנגישות והמרכזיות של התחנה, ובשני הפרמטרים האלה ההחלטה האומללה של ראש העיר להתנגד לתוואי לאורך הכביש הראשי עשתה עוול גדול לרכבת, לעיר ולישובי הסביבה (אולי הם הנפגעים העיקריים ממיקום התחנה). עם זאת, אני לא חושב שצפויה כאן דימונה מס' 2. נתיבות צפויה לגדול עד-כדי הכפלת האוכלוסיה ו"להיצמד" לתחנה, כך שתושבים רבים יותר יוכלו ליהנות ממנה. גם רשת הרחובות הפשוטה והיעדר עומסי תנועה יאפשרו לתושבים להגיע בקלות יחסית. אני מניח שהתחנה תשמש גם כמסוף (תחנת קצה) למספר קווים פנים-עירוניים ובסך הכול לא מעט מתושבי העיר ימצאו בה תועלת רבה. בכל זאת, כשאני משווה לתחנת שדרות הממוקמת על כביש ראשי באחת הכניסות לעיר (גם אם במרחק מה מבתי העיר עצמם), אני מרגיש שהיה כאן פספוס.