סיבוב חפצים, מעקב אחרי סיבוב מאורר וכו,

robiko

New member
סיבוב חפצים, מעקב אחרי סיבוב מאורר וכו,

בני אובחן לפני 4 חודשים בחשד לאוטיזם והחל השנה לבקר במעון שיקומי (בן שנתיים וחצי) שם הוא מקבל 3 טיפולים שונים ביום.המקום עובד בשיטת DIR.האם יש לדעתכם צורך בטיפולים נוספים אחהצ? הוא מאד אוהב לסובב חפצים(גלגלים,חישוקים,סתם חפצים עושה זאת על הריצפה ולפעמים מתכופף לראות את הסיבוב מקרוב) ומוקסם מסיבוב מאוררי תקרה.מה לעשות?לנסות להפסיק את המשחק הזה(סיבוב)? לא להפעיל את מאורר התיקרה?להיצטרף אליו למשחק?הוא ילד חמוד ושמח,אוכל וישן היטב-חמסה חמסה... ויוצר קשר עם מבוגרים.לילדים אחרים-פרט לאחיו המבוגר ממנו-הוא כמעט לא מתיחס.הוא לא מצביע עם האצבע אלה עם כל היד,מבקש מים,מוצץ,עוגיה אבל לא קורה לי אמא.אם שואלים אותו איפה אמא? הוא מביט עלי.יודע לנפנף לשלום,לשלוח נשיקה אבל עושה זאת רק עם אומרים לו-הוא לא יוזם.אני מאד חרדה ומבולבלת למרות שהוא כבר במסגרת שנחשבת לטובה אבל אני חוששת שאני לא עושה את כל מה שאפשר ואולי צריך עוד לדחוף קדימה-מצד שני יש עוד ילד ויש חיים ואולי גם הוא צריך זמן אחהצ להפנים את מה שלמד.אשמח לשמוע מנסיונכם ואם יש אסים שסובבו חפצים ויודעים מה זה נותן להם אשמח לשמוע את דעתם.תודה לכולם
 

dina199

New member
ברוכה הבאה


האיבחון רק לפני 4 חודשים והילד רק בן שנתיים וחצי . אני מדגישה את ה'רק' כי זה מעט מאוד זמן והילד קטן . כל החיים לפניו .
את כן עושה מה שאפשר : עובדה שיש אבחנה, ויש מעון שיקומי עם טיפולים מתאימים.
הרבה מאוד דברים (ואולי כולם) ממה שאת רוצה יקרו אבל לא בפחות מ 4 חודשים
. צריך גם זמן ללימוד וצריך זמן לבשלות רגשית. אי אפשר 'לדחוף קדימה' ללא הפסקה - לכל אדם יש יכולת קליטה מסויימת בזמן מסויים.
אז כן טיפול בעוד ילד ודברים משפחתיים באופן כללי (כולל חיים פרטיים שלך) הם המסגרת הבסיסית שכולם נמצאים בה. עם הזמן תראי אם צריך עוד טיפולים .
ובינתיים אין צורך להתרגש מהסיבובים אם זה לא הדבר היחיד שהוא עושה כל היום (ונראה לי שהוא לא
). ויכול להיות שכשהיכולת התקשורתית תשתפר (וזה לא יקרה בשבוע הבא ) הצורך בסיבויבם יפחת בעצמו.
 

robiko1

New member
תודה

תודה על התשובה המהירה והמעודדת.מנסיונך 4 חודשים זו תקופה שאפשר לראות בה שינוי?
 

dina199

New member
4 חודשים זו תקופה מאוד קצרה

ואין צורך לבדוק ללא הפסקה האם יש שינוי. השינויים יבואו בזמן שלהם , ועם הזמן יהיה אפשר להרגיש בהם בלי צורך לבדוק ב'זכוכית מגדלת'
.
העיקר לזכור שאין משהו קטן או לא חשוב. כל הישג של הילד הוא דבר גדול.
 

galitkm

New member
סיבוב


בקשר לסיבוב חפצים, לדעתי לא כדאי לנסות להפסיק את הסיבובים או להמנע מהפעלת מאוורר התקרה. אם הוא אוהב לסובב חפצים ולהתבונן בזה, פשוט לאפשר לו לעשות את זה. גם אם זה נמשך הרבה זמן אין בזה משהו רע. אפשר לנסות להצטרף אליו למשחק אבל בתנאי שזה לא מפריע לו. אם הוא מראה סימנים שזה מפריע לו או רוצה שתפסיקו אז עדיף להניח לו לסובב עד שיעבור לפעילות אחרת.
אני לא יודעת אם אני א"סית אבל הרבה אנשים מסובבים לפעמים משהו, יש אנשים שמסובבים דיסקים על האצבע או עפרונות על השולחן וילדים אוהבים לסובב סביבונים או לרקוד במעגל או סתם להסתובב סביב עצמם, רק שא"סים עושים את זה במינון יותר גבוה. מה נתן לנו לסובב סביבון בחנוכה או לרקוד במעגל כשהיינו ילדים? אולי זה דומה למה שזה נותן לא"ס כשהוא מסובב דברים. אולי עניין, אולי הנאה, אולי צורך תחושתי. בדר"כ אם מאפשרים את ההתנסות הזאת, הצורך או העניין בזה פוחת עם הזמן בכל מקרה.
בקשר להצבעה עם כל היד - עד כמה שאני יודעת זה בדר"כ שלב מקדים להצבעה עם האצבע. כלומר זה בסה"כ מעיד על כיוון חיובי בהתפתחות. כנ"ל אם שואלים אותו איפה אמא והוא מביט עליך.
נפנוף לשלום ושליחת נשיקה - אני למשל התחלתי לעשות את זה רק בשנים האחרונות
לפני כן לא עשיתי, אולי כי התביישתי, אולי כי לא לימדו אותי.
 

robiko1

New member
סיבובים

תודה-באמת הכל זה עניין של מינון וזו בעייה באוטיזם:יש דברים במינון יתר.סיבוב חפצים הוא משחק "לא מקובל"-צריך להסיע את המכונית ולא להפוך אותה ולסובב את הגלגלים;לשים את הטלפון ליד האוזן ולא לסובב אותו וכ"ד.חלק מהאבחון היה משחק לא מקובל.אנסה לא להפריע לו ואראה כמה זמן אורך המשחק.מעודד אותי שאת חושבת שזה יפסיק עם הזמן.יום טוב
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מי צריך?
רוב הילדים צריכים להסיע את המכונית,
יש ילדים שצריכים לגלגל להן את הגלגלים

הילדים שלנו לא כמו כולם, וזה לא יפסיק עם הזמן.
 
מי קבע שלהסיע מכונית זה יותר טוב מאשר

לסובב גלגלים?

הרי הגלגלים הם העיקר במכונית, ולכן, לדעתי, הגיוני, שילד יתלהב מהמנגנון הזה ויבלה שעות בחקר הזה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
גם בעיניי הגיוני
אגב- אין עיקר (ולא רק במכונית).
המנוע חשוב לא פחות מהגלגלים,
גם חוויית המהירות,
וגם עוד אלף דברים.
זו בדיוק הנקודה שניסיתי להעביר קודם-
יש היבט שרוב הציבור מתמקד בו,
זה לא אומר שהיבטים אחרים משמעותיים פחות
או ראויים פחות להתעמקות.
בדיוק כמו בשיר של טיטו שנמצא בקישור
שהבאתי קודם (בהודעה "סיבוב זה הבסיס של היקום").
 

dina199

New member
ובטוח יהיו כאלה שיפרקו

את הגלגלים (ואולי גם את הדלתות וההגה
)
 
נכון, וגם זה לגיטמי.

כשהגדול שלי היה קטן, ידעתי כבר אז שהוא ילד מאוד חכם.

אחד הדברים שלימדו אותי את זה, היתה העובדה שהוא מצא דרכים רבות לשחק עם כל דבר. למשל, היה לנו דלי (שבעבר היה למגבונים) ששימש אותנו לאחסן משחקים. את הדלי הוא היה הופך לעתים ויושב עליו או עולה עליו כאילו היה מדרגה.
לעתים היה חובש אותו על הראש ואומר שהוא חיל אנגלי. היו לו בטח עוד דברים שהוא עשה עם הדלי הזה, ואני חשבתי לעצמי שהילד שלי ממש גאון ומקורי. לא חושב שבלונית.

כשהוא נכנס לגן טרום טרום חובה, שהיה גן פרטי, ספרתי לגננת שהבן שלי גאון. כשהגן התחיל הגננת כל פעם צחקה עלי קצת בגלל זה, כי היא נתנה לילדים חוברות עבודה, והבן שלי סירב לעבוד בחוברות האלה ורק היה יושב בגן על שטיח שהיה נראה כמו מערכת כבישים ומסיעה מכוניות במשך שעות.
אמרתי לה, שזה לא יעזור מה שהיא תגיד, הבן שלי גאון. ואם זה כייף לו לשחק במכוניות - אז שתעזוב אותו במנוחה.

היא צחקה.

אחרי שנה היא באה ואמרה לי, הבן שלך גאון!
[מאז כל מי שפוגש אותו לחמש דקות אומר את זה].

דרך אגב, הבן שלי לא באמת גאון, אבל הוא מאוד מאוד חכם, ולא, הוא לא על הקשת האוטיסטית (אפילו לא עבר אבחון, מרוב שהוא ממש ממש רגיל ומאוד חברותי ומאוד יודע לנהל חיים חברתיים).
 

galitkm

New member
אוטיסטים מסובבים יותר

הבן שלי בהתחלה שיחק עם המכונית כמו שתיארת - הפך אותה וסובב את הגלגלים. אח"כ התחיל להסיע אותה "כמקובל" ורק לעיתים נדירות המשיך לסובב גלגלים, וגם זה לזמן קצר מאוד. הוא סובב הרבה צעצועים על הרצפה במקום לעשות בהם שימוש מקובל, ואח"כ גם שיחק בהם כמו ש"צריך". אני תמיד הדגמתי לו בהתחלה מה עושים עם כל צעצוע כדי לאפשר לו לבחור אבל לא מנעתי ממנו לסובב. אחת מאנשי המקצוע שעבדו איתו אז הרגיעה אותי שזה בסדר ולא כדאי להתערב לו בזה, וזה באמת די נעלם עם הזמן אבל אני מדברת על טווח של חודשים או שנים, לא תוך שבוע
.
יש כל מיני צעצועים שיש בהם משחק בסיבוב שאפשר להביא לילד ואז המשחק נראה יותר "נורמטיבי" והוא גם יכול ללמוד עוד דברים תוך כדי כמו פעלולון כזה לפעוטות שבפנים יש משהו כמו קרוסלה כזאת שלוחצים למעלה ואז היא מסתובבת, או מסלולים עם "לופ" של מכוניות שהמכונית נוסעת במסלול בסיבובים, או גלגלי שיניים להרכבה, צעצועים למים ששופכים מים ואז גלגלים מסתובבים מהמים, שבשבת, טלפון חוגה או ספרים אינטראקטיבים עם גלגלים שהילד יכול לסובב.
 

robiko1

New member
סיבוב

תודה על תשובתך.הוא מסיע מכונית ,מסובב אותה,מסובב את הגלגלים."מדבר "בטלפון ואחר כך מסובב אותו...כשהיה צעיר יותר וסובב את הגלגלים חשבתי שיהיה מהנדס אבל אז ראיתי באינטרנט שזה סימן לאוטיזם!!!נכון שאני מכירה אנשים שסובבו שעות עלים בילדותם והם לא אוטיסטים אבל הסיבוב זו ופעה שבטח חוקרים בהקשר זה.האמת היא שאני עדין מבולבלת למרות שלא נתנו לזמן לעבור ומרגע שהיה לנו ספק רצנו לטיפולים פרטיים ואיבחון פרטי כדי לא להירדם בשמירה ולעזור לבננו כמה שאפשר.
 

galitkm

New member
אם אינני טועה

עצם העובדה שהוא אוטיסט, עדיין לא שוללת לגמרי את האפשרות שהוא יוכל להיות מהנדס כשיגדל
 

גור42

New member
אם כבר - אז הפוך


סטטיסטית, יש הרבה יותר א"סים במקצועות הטכניים מאשר נ"טים.

ברור שלא כל אוטיסט יוכל להיות מהנדס, אבל אין ספק ששיעור האוטיזם אצל עובדי MIT (נגיד) הרבה יותר גבוה מאשר באוכלוסייה הכללית.
 

dina199

New member
ולמה שלא יהיה מהנדס?


להיות א"ס לא מונע להיות מהנדס, ואול לפעמים אפילו עוזר.
מי שמסתקרן ממשהו , אכן יכול להפוך את זה למקצוע א"כ.
 

robiko1

New member
את מכירה

מהנדס אוטיסט או שאת מתכונת לאספרגר?לא שחלום חיי שיהיה מהנדס:חלום חיי שיהיה מאושר ויוכל לדאוג לעצמו.אני מאד חרדה משום שמה שמצטייר לי בראש כשאומרים אוטיסט זה אדם שלא יכול להיות עצמאי-חי בהוסטל וכד.כשאני מסתכלת על בני החמוד כל כך וחושבת שזה עלול להיות עתידו אני גמורה למרות שכמו שכתבתי אני מאד פעילה והוא משובץ במעון שיקומי וכבר לפני שאובחן רשמית החל לקבל טיפולים-אני מתכונת שהחרדה לא משתקת אותי אבל מפחידה מאד...
 

dina199

New member
רוב הא"סים בימינו הם לא

אוטיסטים 'קלאסיים' שממש לא מסוגלים להיות עצמאיים.
אז PDD זה PDD גם אם קוראים לו 'אספרגר'
.
וכן אני מכירה אנשים שלדעתי הם א"סים והם מהנדסים (במקרה הספציפי: תוכנה) ומאחר והם אנשים מעל 40 (וגם מעל 50) הם לא מאוהבחים ולא מודעים. רק אני יכולה לראות שהם א"סים . מבחינת כל האחרים הם 'מוזרים' , 'לא חברותיים' , ואחד אפילו הגדירו 'יש לו בעיות תקשורת' (ולא יכולתי להגיד לאדם המגדיר שזה בדיוק 'ההגדרה המכובסת' לאוטיזם
)
 
למעלה