נחיתת חירום!!

לאבי

לידיעתך, אני טכנאי אלקטרוניקה ועבדתי בחברת תקשורת גדולה 37 שנים בציוד תקשורת הרבה יותר מורכב ממה שיש במטוסים, יש לי תעודת הסמכה מרשות ההסמכה במשרד העבודה אלא שכל זה לא מעניין את מינהל התעופה, מבחינתם אסור לי אפילו להחליף נתיך שרוף במטוס. ואין לי כח ורצון להתחיל עכשיו במערך בחינות כדי לקבל גם מהם הסמכה.
 
גם אני אומר

הטכנאים שיש כאן בתעופה כללית בהרצליה ושדה דב אם יש כאלו בכלל. אז,אפילו נניח שהם כן מקצוענים, וזה בספק רב, הם עובדים בשיטות אינדיניות מתקופת המדורות. אם לדוגמה, עבודה מכנית עוברת בקורת של מבקר אוירונאוטי, או עובד נוסף, הרי האלקטרוניקה והחשמל בכלל לא. כל נושא האלקטרוניקה בתעופה בארץ הוא בשיטת להתגלח על הזקן של מישהו אחר. גם בנושא חשמל, אין כאן טכנאי חשמל במשרה מלאה באף חברה, ואם יש, אז הטכנאי הזה אינו טכנאי בעל יכולת. הרבה פעמים התיקונים החשמליים מבוצעים בידי מכונאים. אם מדובר על חיבור או ניתוק אלטרנטור וכו, זה עדיין מתבצע בסדר על ידי מכונאי. אך אם יש תקלה פשוטה יחסית למשל תקלת EGT ואו תקלת טמפ שמן, אז אין כאן אף אחד שרוצה בכלל להשקיע זמן לפתרון התקלות והכל מתבצע בשיטת המריחה. אני מתבטא כאן בנושא הזה כאחד שהיה 10 שנים בתחום האלקטרוניקה וחמ"מ בח"א ועוסק בחמשל כבר כ-40 שנה.
 
תגובה למגיבים

ראשית, תודה לכל מי שהגיב בפורום או במסר אישי. עקרונית אני מקבל את הביקורת של כולכם - אחת הסיבות לכתיבת המקרה בפורום ופרסומו בפומבי הוא נסיון לחלוק עם אחרים את החוויה ולקבל פידבקים שיוכלו לשמש את כולכם. בדיעבד ואחרי תחקיר עם עצמי, יש מספר דברים שהיתי צריך לעשות ולא עשיתי - למשל, פתיחת ספר מטוס בפרק הדן בתקלה מסוג זה וביצוע הנהלים המפורטים (אגב, הבד"ח לא מכיל טיפול בתקלה מסוג זה). או למשל לשקול נחיתה בחיפה על סמך הנורית הדולקת. כמו כן, אני בהחלט "אכייל" בסלולרי שלי את הטלפונים של המגדלים ע"מ לחסוך זמן חיפוש ב AIP. אז.. כמו שאבי אומר - "בשמחות"! מארק
 
אני צריך קצת הרגעה...

בזמן האחרון מדווחים על יותר מדי מצבי חירום. כדי להרגיע אותי - ותקנו אותי אם אני טועה- היה כאן שיקול לא נכון של הטייס. קשה לי למתוח ביקורת - גם בגלל נסיוני החסר וגם בגלל התרשמותי האישית ממארק - לכן חיכיתי 24 שעות לפני שאני "מתפרץ" - ושוב, סליחה מראש עם מישהוא נפגע מדברי - אבל יש לי הרגשה שזה לא היה מצב חירום. א. בשום מקום לא כתוב שהמצבר "מתפוצץ" כתוצאה מטעינת יתר. לכל היותר תהיה התאדות מוגברת של החומצה בתאי המצבר והוא יתיבש "וימות" ב. לא ברור לי למה היה צריך לסגור את כפתור המאסטר BATT? צריך היה לכל היותר לכבות את ALT ואז עוצרים את הטעינה לתוך המצבר. ג. המפסק הראשי הוא "מפסק הגנה" שאמור להפסיק את פעולתו עצמאית במקרה של טעינת יתר ואחריו יש עוד נתיך בלוח הנתיכים שתפקידו לעשות אותו דבר. ד. בספר המטוס כתוב בפירוש שזה מה שצריך לעשות - ואם מצוידים בבדח טוב (כמו שאני מייצר..) זה כתוב גם שם. ה. בתקווה שאלו יהיהו הצרות הגדולות שלנו - ושוב סליחה על "התפרצותי" אבל אני מרגיש חייב לכתוב זאת.
 

י ה ו ש ע

New member
הקטע החשוב בהודעתך

הוא ודאי העובדה שאתה מייצר בד"ח מיוחד במינו משוכלל ואוטומטי המכיל את כל סוגי התקלות שלא מופיעות בבד"ח הרגיל . נודה לך אם תספר לנו איפה ומתי ניתן להציץ בו , אולי נעבור להשתמש בו . כעת בלי הלצות . אם אכן יש בד"ח מקיף יותר אני הראשון לרכוש כזה .
 
ניצן ידידי

א. קודם כל, וכפי שכתבתי קודם , אני מקבל את כל הביקורת והדעות של הכותבים (רלוונטית יותר ורלוונטית פחות). ב. שנית, כאמור אני מודע לטעותי בנוגע לפתיחת ספר מטוס בפרק הדן בתקלה האמורה (וכן, אני יודע שהבד"ח הקיים הוא - חרא. בנושא הזה אצור איתך קשר במסר אישי) ג. בנוסף, ובניגוד אלייך לא התעמקתי יתר על המידה במבנה המערכת החשמלית (וזאת גם טעות ואני מתקן זאת כבר בימים אלו) מה שגרם לאי בהירות לגבי מה עלול לקרות אם.... (אני רק זכרתי את מה שלימדו אותי בקורס ואת מה שהדגיש לי הבוחן - +60 = כיבוי מיידי של כלל החשמל) ד. ודבר אחרון - בתור טייס חדש שנתקל בתקלה ראשונה באוויר - אני חושב שתפקדתי יחסית בסדר... (הלא כן?)
 
מארק, אני בטוח שהגבת טוב

לא הייתי רוצה להיות במקומך או במקום כל מישהוא אחר ולטפל בתקלה במהלך טיסה. עובדה ששמרת על קור רוח, ובצעת פעולות בסדר הגיוני - ונחתת בשלום (וזה העיקר) מה שמטריד אותי זה כל מיני OWT (ספורי סבתא) שאני שומע מטייסים ותיקים וחדשים. אני מין דפוק כזה- לא מאמין לאף אחד עד שלא מראים לי "כתוב"... בתור טייס חדש, אני מנסה לעשות פילטריזציה לכל השמועות האלה ולהשאר רק עם ידיעות נכונות.
 
מילה טוב למארק

מארק, רציתי לומר כל הכבוד לעצם הבאת הנושא בפני הפורום ולמוכנות לספוג ביקורת. מכל התגובות שקבלת וגם מדבריך שלך, למד כל מי שקרא ושיקרא את הדברים. אם כל אחד ייקח מזה משהו (ואתה לקחת מזה הרבה) - דיינו. תודה לך, דוד
 
מצבי-חירום

ניצן, זה כמו בדיווחים בנושאים אחרים: זה שמדווחים יותר, זה אינו אומר בהכרח, שישנן יותר תקלות. זה אומר בסה"כ, שמדווחים יותר, ואני זוקף זאת לזכותו של הפורום הנהדר הזה. באשר לתקלה: בנוסף למה שכתבתי בתגובה למארק, שם ציטטתי מספר המטוס, רציתי לומר שזו דוגמא קלאסית לתקלה קטנה, שמתפתחת למצב חירום (או כמעט חירום) אם לא מטפלים בה נכון (שרשרת של פעולות שגויות). התקלה, שקרתה למרק, היא תקלה מאד ידועה במטוסי הססנה (אולי גם באחרים) והפרוצדורה לטפל בה פשוטה מאין כמוה. חוויתי אותה כבר לא פעם ולא פעמיים, ותמיד פעולת Recycle של האלטרנטור פתרה אותה. לא סתם היא מתוארת בפירוט בספר המטוס. ובאשר לעודף טעינה, כתוב במפורש לנתק את האלטרנטור (לא את המפסק הראשי, שמספק זרם למכשירים). המשך טיסות בטוחות, דוד
 
קצת הרגעה

מארק קרא לסיפורו "נחיתת חירום". א-יינע נחיתת חירום. זו לא היתה נחיתת חירום והוא לא היה במצב חירום. גם בסיפורו של דורון, לא היתה סכנת חיים ממנה ניצל. כל זאת כמובן כאשר הטייסים היו ברמת טיסה ואויראות סבירה, כפי שהיו, ולא נלחצו והמשיכו חלילה בשרשרת מחדלים. יש הרבה מרעין בישין שיכולים להלחיץ. להב פרופלור שמסתכל עליך בעניין רב ואתה עליו כשאתה באויר ולא לפני התנעה. מטוס בוער. ורטיגו רציני, אבדן התמצאות טוטאלי ללא דרך לקבל עזרה, ועוד. שנקרא רק סיפורי תקלות כפי שקראנו בימים האחרונים. חוץ מזה, חפיף. כבר כתבתי פעם כי אם אלוהים היה רוצה שנעוף היה עושה אותנו ציפורים. אז קח בחשבון כל פעם שאתה טס כי אתה עובד נגד התוכניות שלו... בשמחות אבי
 

י ה ו ש ע

New member
מארק כל הכבוד

אם אתה טייס חדש פעלת הכי טוב שטייס חדש יכול לפעול . אף אחד לא צריך לזכור הת ספר המטוס כולו בעל פה או לצפות שהתקלה תצוץ בדיוק מהיכן שהוא זוכר . המבחן הראשון הוא קור רוח והשני הוא מבחן התוצאה בששניהם קיבלת 10 ! לפחות ממני .
 
תרשה לי,במחילה לא להסכים

א. זה שמארק פעל בקור רוח ונחת בשלום - אכן ציון 10! ב. אני לא מקבל - ובודאי מטייסים חדשים "שלא צריך לזכור את ספר המטוס בעל-פה" - כן צריך ב "כ" רבתי!!!. אין הכוונה שתדע לצטט מה כתוב בעמוד 57 פסקה 2 מילה שלישית מימין, אלא חייבים ללמוד ולשנן את הפרקים הרלוונטים לבטיחות הטיסה 3-4-5, אפשר גם להעזר בבדח טוב ומקיף, אבל זה לא פותר אותך מלדעת את הנושאים החשובים הללו בע"פ.
 
ספר פתוח וספר סגור

גם במבחני-התיאוריה אנו נדרשים לדעת חלקים מסויימים מהספר בע"פ וחלקים אחרים ע"י עיון בו. היות, שספר המטוס חייב להיות איתנו במשך הטיסה, הרי שאנחנו אמורים להיות "מכוסים" בידע להתמודדות עם תקלות למיניהן. דבר נוסף, שלא הוזכר כאן בדיונים עד עתה: כאשר קרתה התקלה מכשירי הקשר עדיין עבדו. ניתן היה פשוט להתייעץ עם החברה, עם טייסים אחרים (אפילו עם צור, שהיה בעמדת הבקר ב"פלוטו") וע"י כך להרחיב את הידע כיצד להתמודד עם הבעיה הספציפית. דוד
 
לא צריך ללמוד בעל פה

זה רק מפתח לשגיאות ולשכחה. כן צריך לקחת ספר מטוס (זה גם באמת חובה על פי התקנות) כן צריך להחזיקו בהישג יד כן צריך לדעת איפה כל דבר נמצא כן צריך לדעת אנגלית. לחלופין, כן צריך להחזיק בד"ח חירום בעברית לכל סוגי החירומים כמפורט בספר המטוס. סה"כ פעל בסדר. מה רוצים ממנו? כי הכי חשוב זה לא להילחץ. כל השאר - בוטנים.
 

dantzur

New member
לא צריך ללמוד בע"פ 2

בעיני, חיוני ללמוד בע"פ, את הבד"חים הדרושים לתגובה מהירה במקרה חירום - אובדן מנוע, אש על כל גרסותיה, בעיות קשות במנוע וכדו´. את כל השאר חשוב לפתור באופן מסודר ע"י בד"ח ו/או ספר מטוס. בתור אחד שטס בצורה סדירה לפחות על 5 סוגי מטוסים, ללמוד בע"פ את משנתו המלאה של כל מטוס, יהיה קשה, להבטיח שלא אתבלבל ביניהם בשעת טיפול בתקלה - בלתי אפשרי (או בלשונו של יפתח, יקח קצת זמן...) מה שכן חיוני, הוא ללמוד בע"פ את בד"חי החירום הדורשים תגובה מיידית, וכמובן את כל המהירויות המלוות אותן. גם אז, במידת האפשר, רצוי לגבות את הפעולות המידיות במעבר על הבד"ח לוודא שכלום לא נשכח. ניצן, עם יד על הלב, מהודעותיך כאן, נראה שאת בד"ח וספר המטוס עליו אתה טס, תוכל לשיר אם יעירו אותך באמצע הלילה (ואולי אף תוך כדי שינה). עדיין, האם לא קורה לך לעתים בעת תרגול חירום שפרט חשוב (או שולי) נשמט מזכרונך? ובתרגולת הרגילה? מה המסקנה?
 
אם כבר שאלת.

א. כבר אמרתי שאני דפוק, ולומד הכל בעל-פה. אני גם יודע לצטט לפי מספר עמוד...... ב. שפת האם שלי אנגלית.... ג. יחד עם זאת - יש לי בדח סופר מסודר שנמצא כל הטיסה בהישג יד. ד. אני לא סומך בכלל על הזכרון. ומכיון שאני פסיכי.. אני נוהג כמינהג איירליינרים ומוציא פרינט אאוט לפני כל טיסה. במהלך הבדיקות אני רושם וי על כל שורה. בסוף הטיסה אני עובר ומוודא שהכל תקין וחוזר חלילה. ולכן אני חוזר ומדגיש - גם פסיכים כמוני שלומדים בע"פ אסור להם לסמוך על הזכרון - בדח בדח ורק בדח...
 

dantzur

New member
יקירי, בלבלת אותי לגמרי...

"דפוק" - אתה אמרת, ואנחנו רק נהנים מה"דפיקות" שכל הזמן מוסיפה לנו אינפורמציה :) אנא הסבר לי איך המשפטים הבאים מתישבים זה עם זה: 1. חייבים ללמוד בע"פ (OK, "רק" פרקים 3,4,5) 2. בד"ח בד"ח ורק בד"ח (ולפעמים גם ספר מטוס) - אסור לסמוך על הזיכרון 3. רצוי להבדיל בין עיקר וטפל (נכון, לא אתה אמרת, דומני שאתה תומך...) ולא, הכוונה לא לנגח, אלא פשוט להצביע על הדרך הנכונה בעיני, בבחינת גזירה שהציבור יוכל לעמוד בה, ללא צורך להתפשר על בטיחות. אם ההחלטה הינה לעבוד תמיד עם חומר כתוב, למה ללמוד בע"פ? (כאמור, למעט פעולות מיידיות אשר חייבות להיעשות אוטומטית - יותר מאשר "סתם" מהזיכרון)
 
או קי. המושגים לא מובנים

אדם רגיל - לא דפוק כמוני - ראוי שיכיר היטב את ספר המטוס ויבין את תוכנו על מנת שבזמן חירום יוכל מידית לדעת איפה לחפש (לדעת מה ואיפא לחפש לא פחות חשוב מלזכור בע"פ) כל אחד יחליט לעצמו מהן הנקודות הקריטיות שהוא חייב לזכור בע"פ. למשל - אני תמיד משנן וזוכר שאם מושכים את הסטיק כלפי הבטן אף המטוס נוטה לעלות למעלה ולהיפך.... חייבים לדעת את כל הבסיס בע"פ - זה בנשמתנו... את השאר - כל אחד לפי כושרו ויכולתו. עדיין -אני בדעה- שאסור לסמוך על הזכרון - במיוחד במצבי לחץ - ואז חשוב שיהיה ביד בדח מסודר. מצד שני - לבוא רק עם חומר כתוב - הכי טוב בעולם - ולא לדעת כלום בע"פ???? לא אמרתי את זה. ושוב- כל אחד לפי תכונותיו הוא. אני חושב שכולנו מספיק אחראים להחליט עבור עצמנו - מה אנחנו יודעים ,מה אנחנו לומדים ובאיזה חומר אנחנו נעזרים. עוד דוגמה - יצא לי עד היום לטוס -בכסא שמאל - בששה מטוסים שונים ובכל אחד מהם היה חסר משהוא אחר.... ככה שלי גם יש בכיס שרטוט של הפנל הקדמי עם כל מכשיריו וכפתוריו - דפוק לא???
 
סליחה על הבורות!

קודם כל, כל הכבוד על האדישות! אני נראה לי הייתי כבר צולל לים מהמטוס... ודבר שני סליחה על הבורות אבל מזה icom??? ועוד משהו זה כבר פעם שניה בשבוע הזה שאני שומע על מקרים כאלו עם תקלות קשר וחשמל! וגם שמעתי הרבה סיפורים על זה וגם לי שטסתי עם מישהו זה קרה לנו פעם אחת...מענין ממה נובעת הסיבה ואם לא צריך לעשות איזה שהו צעד למניעת מקרים כאלו או החלפה כוללת של כל מכשירי הקשר במטוסים הקלים...
 
למעלה