נדודי שינה...

נדודי שינה...

נדודי שינה הם קושי להיכנס למצב של שינה ולהתמיד בה.מושג זה משמש להגדיר בהכללה את כל סוגי קשיי השינה הקיימים.הפרעות שינה כרוניות מובילות להרגשה לא טובה במהלך היום.יש ירידה במצב הרוח ובמוטיבציה,ירידה בעירנות ויכולת להתרכז,ירידה באנרגיה הזמינה וכמובן עייפות מוגברת. נדודי שינה קלים מתוארים כמצב החוזר כמעט מדי לילה.של שינה בלתי מספקת והרגשה של עייפות אחרי שינה.היא כמעט אינה מלווה בפגיעה בתפקוד בחברה או בעבודה.נדודי שינה קלים קשורים לרוב להרגשה של חוסר מנוחה,עצבנות,חרדה קלה,עייפות במהלך היום,ותשישות. נדודי שינה בדרגה בינונית מתוארים ככמות בלתי מספקת של שינה מדי לילה או הרגשה של עייפות בכל התעוררות משינה,הם מלווים בפגיעה קלה או בינונית של תפקוד תעסוקתי,או חברתי.נדודי שינה בדרגה בינונית תמיד קשורים עם תחושה של חוסר מנוחה,עצבנות,חרדה,עייפות במהלך היום,ותשישות. נדודי שינה קשים מתוארים אף הם כשינה בלתי מספקת בכל לילה והרגשה של עייפות אחרי שינה.בתפקודים החברתיים והתעסוקתיים חמורה ומלווה בדרגה חמורה של הסימפטומים שתוארו קודם.
 
ההיגיינה של השינה...

זמן מיטה- אל תבלה זמן רב במיטה.הגבל את הזמן בו אתה מבלה במיטה אך ורק לשינה.אם הקצת-צא מן המיטה.חזור אלייה רק כאשר אתה מוכן לשינה. הסיבה לכל-למנוע למידה של "אל שינה". אל תנסה לכפות שינה בכוח- ככל שתתאמץ יותר להרדם,כך רמת העוררות שלך תגבר והשינה תתרחק.דורות של בני אדם שסבלו מאל-שינה ספרו כבשים,במטרה שלא לחשוב על השינה.אם אתה נוטה להרדם מול הטלוויזיה ומתקשה להרדם במיטתך,היכנס למיטה לצפות בטלוויזיה,והתקן שעון שיכבה אותה כחצי שעה לאחר מכן. סלק את שעון חדר השינה- תקתוק השעון ובוהק הספרות הזורחות בחדר השינה,עלול להרחיק שינה גם מבני אדם שלא סובלים מנדודי שינה, כל שכן מאדם המתקשה להרדם. פעילות גופנית-אחת הטעויות הנפוצות בקרב בני אדם הסובלים מאל שינה,היא ביצוע פעילות פיזית מאומצת ממש לפני השינה.זכור פעילות גופנית מגבירה את רמת הערנות,לכן,יש להימנע ממנה בשעות הערב המאוחרות.כמובן שישנה תועלת בפעילות גוןפנית סדירה,אך היא חייבת להתבצע לפחות שעתיים לפני מועד השינה. הימנע מקפה,ניקוטין ואלכוהול לפני השינה-אומר הפרופסור: לא פעם פגשתי בני אדם שטענו:עלי קפה כלל לא משפיע,להיפך בלי קפה אני לא יכול להרדם.צר לי לאכזב את כל המכורים לקפה,אך קפה בדומה לניקוטין.הינו חומר מעורר הגורם ליקיצות משינה.הסיבה שאלה הרגילים לשתות קפה אינם חשים בהשפעתו המיידית היא,שלא הקפאין מעורר,אלא תוצרי הפירוק שלו.לכן קפה מתחיל להשפיע על השינה רק כעבור שעה.גם באשר לשימוש באלכוהול שמעתי בני אדם הטוענים,שאין בו כל הפרעה לשינה,ואפילו חמור מכך.רבים סיפרו לי כי הם משתמשים בו כטיפול בנדודי שינה.ואומנם לאלכוהול יש השפעה מרדימה,ולכן אדם השותה לפני השינה כוסית קוניאק,או וודקה, חש מנומנם ונכון לשינה.אך לאחר שהאלכוהול התפרק בגוף,לתוצרי הפירוק שלו יש השפעה מעוררת.לכן בני אדם רבים המשתמשים באלכוהול כדי להרדם,מוצאים עצמם ערים באמצע הלילה,מבלי יכולת להרדם שנית.מאחר שאלכוהול גם מדכא את פעילותו של מרכז הנשימה במוח,קיימת סכנה ממשית שאלכוהול יחמיר את מצבם של בני אדם הסובלים מדום נשימה בשינה. הקפד ללכת לישון ולהקיץ בשעות קבועות-ישנה חשיבות רבה לסדירותם של שעות השינה ושעות היקיצה.בני אדם רבים לא יתקשו להרדם אפילו אם יכנסו למיטה בשעה שונה מדי יום.אצל בני אדם הסובלים מנדודי שינה,אי סדירות בשעות השינה ובשעות היקיצה שלהם,עלולה להחמיר את הפרעות השינה.דוגמא לכל היא "אל השינה של מוצאי שבת". בני אדם מתלוננים עליה גם אם אין הם סובלים מאל שינה כרונית.בני אדם המתלוננים על קשיי הרדמות במוצאי שבת מבלים במסיבות ליל שישי עד השעות הקטנות של הלילה.לכן בשבת הם ישנים עד שעות הצהריים המאוחרות,ומתקשים להרדם במוצאי שבת.כמובן כתוצאה מכך היקיצה ביום א לקראת שבוע עבודה חדש,כרוכה בקשיים ובמאמצים רבים. הקפד שלא לאכול ארוחה כבדה לפני השינה-מומלץ לאכול פחמימות וחלבונים,אך לא שוקולד או כמויות גדולות של סוכרים.כמו כן אין לשתות כמות גדולה של נוזלים לפני השינה.אם אתה מקיץ בלילה אל תרוץ למקרר. זה עלול להפוך להרגל! אל תישן במשך היום-אם כי אין כל רע "בשלף שטונדה" או "בסייסטה". בני אדם הסובלים מאל שינה עלולים בגלל המותרות של שנת אחה"צ, לסבול מקשיי שינה חמורים מאלה בלילה. שמירה על עירנות רצופה ביום-מגבירה את הצורך בשינה בלילה. ולכן מקילה על ההירדמות.
 
מקסיקני יקר

תודה על העבודה שהשקעת אבללללללללל לי מאוד קשה לקרוא הרבה כידוע לך פוסטטראומטים מתקשיםלקרוא הרבה אולי תחלק את זה לשניים כך יהיה קל יותר ושוב תודה על המאמץ
 
למעלה