מתמטיקה בגן חובה

בכל גיל חשוב איך מלמדים ולא רק מה מלמדים

אני שמחה מאוד שמישהו מעלה את הבעיה האמיתית. האם הגן הוא בית ספר או גן? אפתח דווקא בניסוח שלילי: ברור לי שהגן א י נ ו ביבי סיטר, כעמדת אנשים רבים , בעיקר פוליטיקאים. הגן נועד להכין את הילד לחיים, לפי הכלל: חנוך לילד על טבעו. צריך להבטיח שבוגר גן יגיע ליסודי עם יכולות שימנעו ממנו כישלון. זה נכון לכל האוכלוסיה ולאותם החלשים שבתוכה זה נכון כפל כפליים. הגן צריך להיות המקום שבו הילד ייחשף לגירויים הנדרשים מבלי שתיפגע ילדותו. לשמחתי, יצאו 4 חוברות של שיטת סינגפור לגיל הרך עוד לפני תכנית הליבה. שמן : "מתימטיקה יסודית לגיל הרך." החוברות האלה מנחות את המחנכים (גננות, מטפלות, הורים , אחים בוגרים וכו') אילו מושגים יש להקנות לילד הרך וכיצד להקנותם. בכל עמוד יש הנחייה למחנך והעמוד עצמו משמש להתבוננות, להסתכלות , לשיחה, לפעילות ולסיכום. המשימות מדורגות ומשולבות בחיי הגן או הבית והמשפחה. ההבדל בין ילדים משכבות מצוקה לילדים מבוססים מתבטא בעיקר בתיווך שילדים מבוססים זוכים לו באופן טבעי, לעומת ילדי המצוקה שהם מקופחי תרבות, וכבר בגיל הגן אתה מבחין בפער שביניהם לבין הילדים המבוססים. החוברות של סינגפור הן בבחינת התוויית כיוון וסיוע. מחנכים בשכבות מבוססות יכולים להפיק תועלת מהחוברות , כי הן מתוות דרך וגם מסייעות למודעות של מבוגר לאינוונטר המושגים הנדרש לפיתוח החשיבה המתמטית - המדעית- והחשיבה בכלל. בוודאי ובוודאי שהקניית מושגים חשובה לילדים משכבות מצוקה. בשום פנים ואופן אין לפגוע במשחקים ובאווירה של הגן, אבל בהחלט יש להבטיח שהילד ייצא מהגן בשל להמשך דרכו. אני מאמינה, שהגננות תצטרכנה לעבור הכשרה מיוחדת כדי שתדענה כיצד לבצע את זה. בעידן הכפר הגלובלי, לצד הילדות המבורכת,יש תחרות קיומית על הרמה. אי אפשר להתעלם ממנה. חייבים להבטיח שהילדים ייצאו מהגן עם היכולת להחזיק נכון וביעילות עיפרון, להבחין בין ימין, שמאל, פנים, אחור , ועוד. שיידעו להתבונן בעולם הסובב אותם בתבונה.שיידעו להשוות בין דברים, למשל, בין: גדול, קטן, קצר ארוך וכו'.שיידעו מונחים כמו: גודל, אורך, כמות ועוד. כל אלה הם מושגים מתמטיים וחייבים להקנותם לילדים הרכים. אני מקווה שהתכנית החדשה, שנראית על פניה טובה מאוד, תוכל לצאת מהכוח אל הפועל ובהנאה. מי ייתן ונצליח
 

בני שור

New member
מתמטיקה בגן חובה

בעיתון הארץ מהבוקר פורסמה ידיעה לפיה "משרד החינוך החליט כי החל משנת הלימודים הבאה ילדי הגנים בישראל יצעדו את צעדיהם הראשונים במתמטיקה. לפי התוכנית הילדים יקבלו שיעורים העוסקים בלימוד ראשוני של מושג המספר, בתחושה מרחבית וגיאומטריה, וכן ילמדו בהרחבה מושגים כמותיים הקשורים לחיי היום-יום בגן". (http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1044266.html). האם התכנית תועיל באופן עקרוני, וספציפית עם גננות שהשכלתן מן הסתם אינה מתמטית בהכרח? האם זה חלק מפסאודו אקדמיזציה שמנסים להנחיל גם בכיתות הנמוכות? מה קורה במקומות שונים בעולם בנושא זה?
 
מתמטיקה בגן חובה אינה רק מתימטיקה

מתמטיקה בגן אינה בהכרח מתימטיקה המוכרת לנו. מתימטיקה בגן משמעה: הבנת מושגים. זה כולל גם מושגי מרחב , כמו: לפני, אחרי, או יכולת להשוות, כמו: גדול מ..., ארוך מ..., מנייה אינה נרכשת ב"שיעורים" אלא דווקא ביומיום. למשל: שישה ילדים יישבו ליד השולחן הירוק לארוחת עשר. קחו כפיות כדי לערוך את השולחן. נמנה אותם ביחד, כדי לראות אם הן מספיקות: אחת, שתיים, שלוש, ארבע. זה לא יספיק. כמה נוסיף? זוהי דוגמה לפעילות אפשרית. או: בחנוכיה יש שמונה נרות ושמש. נכין חנוכייה. כמה כנים נכין? כדי לבצע זאת ברוח הגיל הרך יהיה צורך להנחות את הגננות. מכאן, שהחוברות של סינגפור: "מתימטיקה יסודית לגיל הרך", עשויות לשמש את הגננות ולהנחות את פעילותן. ברור שללא הנחייה הגננות עלולות אפילו להזיק. שמעתי על גננת שנתנה לפעוטים המסכנים תרגילי חיבור הביתה כשיעורים ואפילו צייננה אותם. זה בדיוק מה שאסור לעשות. התכנית תחייב את הגננות לשפר את שפתן. במקום לומר השולחן הזה (כינוי רומז המלווה בתנועה מוחשית) הן תלמדנה לומר: השולחן שמימינך.(שימוש בכינוי רומז תורם לחשיבה מופשטת). ימין ושמאל הם מושגים בסיסיים הנדרשים למתמטיקה, אחרת נקבל ילדים בוגרים שטועים ומבלבלים בין 54 לבין 45 . ראיתי הרבה ילדים כאלה. מתמטיקה בגן היא למעשה: בניית שפה. באשר למקומות אחרים בעולם. יש מודעות רבה לחשיבות ההקנייה של מושגי יסוד בגיל הרך. בארה"ב בעלי ממון משלמים הון תועפות כדי שילדיהם ילמדו לפי שיטת מונטסורי, ששמה דגש על רכישת מושגי יסוד. בסינגפור ילדי הגן לומדים את מושגי היסוד הדרושים לבניית חשיבה בכלל וחשיבה מתימטית בפרט. לכן תרגמנו את החוברות של "מתימטיקה יסודית לגיל הרך" , והתאמנו אותן לארץ. התכנית לגן נחוצה, טובה, אבל מצריכה הכשרת גננות. למשל, שלא תאמרנה: חמישה ילדות.או: שבע שקל.גם זו מתימטיקה. צריך לשפר את שפתן של הגננות ואת הדידקטיקה שלהן.
 
למעלה