משהו לא מובן

משהו לא מובן

כשתינוק נולד עם שיתוק מוחי, הרופאים לא יודעים שיש לו שיתוק אלא רק אחרי בערך 9 חודשים כשהתינוק לא זוחל??? תודה
 
זה לא שחור לבן

יש כאלה תינוקות שהפגיעה המוחית ברורה, בהמהלך ההריון או נגרמת במהלך הלידה . אך ישנם גם מקרים שלוקח זמן לגלות זאת, ולרוב ההגדרה של שיתוק מוחי תגיע בשלבים הרבה יותר מאוחרים ובשלבים הראשונים של חיי התינוק/ת ההגדרה תהיה איחור התפתחותי..
 
הרי במהלך הלידה נגרם כתוצאה מחוסר

בחמצן אז הרופאים יודעים שבעצם הייתה רשלנות מצידם. או שאני טועה ? השאלה היא: אם הם יודעים אז אולי הם לא אומרים זאת להורים? ואז ההורים לא מבינים למה הילד לא זוחל או לא מתקדם כמו כל הילדים ... תודה
 
זו לא חייבת להיות תוצר של רשלנות

רפואית. מבחינת החוק הם מחוייבים לדווח, אחרת זה נחשב לעבירה! לידה הינו תהליך לא פשוט שיכולים להתרחש בו סיבוכים, שלא תמיד הם תוצר של רשלנות רפואית, אלה קשיים טבעיים של העובר או האם. בכל מקרה תינוק שחווה אי ספיקת חמצן במהלך הלידה מחוייב דיווח והשגחה מיוחדת. ולאחר השחרור מבית החולים נמצא בקשר עם המכון להתפתחות הילד לשם מעקב צמוד. ישנם ילדים ( ואני מכירה כאלה) שמהלך ההריון וכן מהלך הלידה היו תקינים. ויחד עם זה בשלבים מסויימים ההורים החלו להרגיש שמשהו לא כשורה ( אם זה ילד ראשון,ישימו לב באיחור גדול יותר מילד שני ומעלה). ולמרות שביצעו את כל הבדיקות האפשריות כדוגמת MRI CT עדיין לא נמצא ההסבר לסיבת האיחור ההתפתחותי של הילד.
 
אבל...

CP לא = איחור התפתחותי !!! CP זה שיתוק: איך אפשר לחשוב שמשהו לא בסדר רק בגיל 9 חודשים (כמו אצל איציק ממיסטלוב)? מה שאת בעצם אומרת הוא שלא תמיד יודעים שיש לתינוק CP ועד שמגלים שיש לו, חושדים שיש לו איחור התפתחותי?
 
הכל תלוי בדרגה...

במקרים של CP "קל" לוקח יותר זמן לאבחן. קחי לדוגמא את שרון שרק בגיל שנתיים ושלושה חודשים היו מוכנים להגיל לנו שזה לא איחור התפתחותי רגיל אלה שיתוק מוחין. רק בגיל שלוש עשינו בדיקת MRI שאימתה נוכחות של ציסטה במח.
 
CP זה לא שיתוק ( השם אינו מדוייק)

זו פגיעה מוחית שהמוקד שלה הוא מוטורי, וזה בה ליידי ביטויי ( עפ"י מיקום הפגיעה) בגפיים השונות. לרוב מדובר בעליית ספאזם מגפה אחת ומעלה,( =ספסטי) או ספאזם נמוך(=היפוטוני) -יש ילדים שיש חלקים בגופם עם ספסטיות יתר, וחלקים אחרים( לרוב הגב) עם היפוטוניות. או תנועתיות משתנה( =אטוטאיד). זה בהכי גדול שאני יכולה להסביר, בלי לרדת ליותר מידיי פרטים. זה לא שיתוק!! כי יש תחושה. זו פגיעה ביכולת תכנון תנועה, בתווך התנועה וביכולת השליטה בטונוס השריר. אם תתני יותר פרטים על הילד/ה הספציפי שעליו את מדברת אולי נוכל להסביר יותר. לגבי המושג איחור התפתחותי, כל זמן שאין ממצעים ברורים ומדוייקים לא רוצים להשתמש במונח שיש מאחוריו אסוציאציות קשות יותר מבחינה חברתית ורגשית,כך שעד שלא ברור לחלוטין שזה CP לא מגדירים כך. דרך אגב, ואני מעריכה שזה לא המקרה שעליו את מדברת, לפעמים פגיעה מוטורית באה על רקע של תסמונת כזו או אחרת( פגיעה גנתית, שלא חייבת להיות תורשתית,ואם זו תסמונת נדירה מאוד לוקח זמן לעלות על כך ) במקרה כזה, אין שום קשר למחסור בחמצן במהלך הלידה. זה בגדול. אם יש לך שאלות נוספות, אשמח לענות. ושוב הכל כאן בגדר אמירות כלליות, בלי להכיר את הילד/ה שאת מדברת עליו/ה.
 
אני לא מדברת על ילד ספציפי

פשוט קראתי את הכתבה על איציק ממיסטלוב (השחיין שזכה ב2 מדליות זהב באולימפיאדת הנכים) ועד גיל 9 חודשים לא ידעו שיש לו C.P - |שיתוק מוחי| ורק אז הבינו שמשהו לא בסדר. אז זה נראה לי מוזר שעד גיל 9 חודשים לא יודעים מה יש לילד. אני חשבתי שישר אחרי הלידה אומרים להורים שהילד נפגע במערכת העצבים המרכזית (מוח) כתוצאה מסיבה כלשהיא בזמן הלידה. אבל במקרה של איציק לא נאמר כלום להורים - אז זה נראה לי מוזר ולכן שאלתי. ההסבר שלך למהו CP הוא הסבר טוב. CPהוא כן שיתוק וככה גם כתוב בספרים, ככה קוראים לזה !!! אומנם זה לא שיתוק מלא אבל זה שיתוק. אני עבדתי עם ילדה שמשותקת ב-4 גפיים אבל היא בכל זאת הלכה עם הליכון. אבל באותו מצב יכול להיות ילד על כיסא גלגלים - הכל תלוי בדרגה של הנכות. אבל בכל זאת קוראים לזה שיתוק מוחי וגם הפורום נקרא שיתוק מוחי (אם לא שמת לב). תודה בכל מקרה
 
שיתוק מוחי

רק לידע כללי, לפחות בשנים האחרונות מדברים על כך שההגדרה אינה טובה ויש צורך לשנותה. אני עובדת עם ילדים ברמות תפקוד שונות. ואני באופן אישי לא מוכנה שייקראו לאף אחד מהם משותק, גם לבעלי התפקוד הנמוך ביותר. אני חושבת שיש חשיבות מאוד גדולה למילים. נכון, שם הפורום הוא שיתוק מוחי,אך אני מקווה שכל הפועלים פה, שנפגעו, אינם מקבלים את המונח הנוראי הזה.זה שכתוב בספרים עדיין לא אומר שלא צריך לשנות.אם תכנסי יותר לעומקם של הדברים..תבני כמה שהשימוש במונח הזה הוא מעוות. בכל מקרה, המון בהצלחה, ואם זה רק עניין של התעניינות, אז תבורכי. לימון
 
באמת המונח "שיתוק" לא תואם את

המציאות. גם אני לא הבנתי איך אדם שהוא משותק הוא הולך, שוחה ועוד. אבל אני קוראת סיפורים מכתבות ומספרים ואז אני מבינה שכן אפשר ללכת וכן אפשר לעשות דברים ולא לשבת כל הזמן על כסא גלגלים. אז לימון תודה על הנסיון לעזור.
 

נִירִית

New member
לי קשה להגדיר את הבת שלי כמשותקת

וגם לא כנכה. יש לה מגבלה מסויימת, אבל בפועל היא עצמאית לגמרי. "שיתוק מוחין" זה מונח גג שמאגד בתוכות המון דרגות שונות של נכות.
 

gadi7

New member
אדם פגוע שיתוק מוחין

יכול בהחלט ללכת ולשחות. הליכתו לא תהיה "שלמה" או "תקינה" ואת תראי הבדל ברור בין אופן הליכתו ובין האופן שבו הולך אדם "רגיל" ללא פגיעה. כמו שאמרה נירית, המונח CP מכיל מגוון די רחב של רמות פגיעה : למשל מצליעה קלה ברגל אחת (CP קל) ועד פגיעה בארבע גפיים ובמערכות נוספות בגוף (CP קשה) ועוד טווח רחב מאוד באמצע, בהתאם לאיזור הפגוע במח.
 
גדי יקר../images/Emo24.gif

בס"ד
, ליאת.
 
למעלה