מנצל ההזדמנות
היות ודברו בשרשור אודות הקשר בין עושר פיננסי למותג מרצדס, בין שבכוונה או
בשגגה, אשמח לשתף עם החברים אודות מיסקונספציה - עשירים אינם נוסעים
(לרוב) במרצדס או ברכבי יוקרה ככלל.
למעשה מותג הרכב הכי נפוץ בקרב עשירי ארה"ב אלו בכלל רכבי פורד ושברולט
העממיים. מותג השעון הכי נפוץ בקרב עשירי ארה"ב הוא seiko העממי.
ישנה מיסקונספציה בציבור הכללי, לא רק בארץ - הדבר חובק עולם, מיסקונספציה
שעיקר אשמתה בסרטי הוליווד והספרות הרומנטית, אלו ניסו לשדר תדמית מזוייפת
שמי שעשיר מוציא הרבה על מכוניות יוקרה או מוצרי יוקרה ככלל, ושככה עושר
בא ליידי ביטוי. המציאות למעשה הפוכה.
אם זה מעניין מישהו, שיקרא את רב המכר the millionaire next door
באמצעותו ילמד אודות אורחות החיים של המיליונרים. רובם צנועים בהופעתם
החיצונית, לעיתים עד אשר אף אחד אינו מודע או ער לכך שהם עשירים.
כאחד שקרוב לנושא העושר והאמידות הפיננסית אוכל לשתף, כי אלו עושים חשבון
מאד דקדקן להוצאותיהם בכל תחום והאקסל עובד שעות נוספות. מי כמוכם מכיר
שהרי שיתפתי כאן הרבה בפורום את נושא האקסל בכל מני חישובי עלות ואחזקת
רכב דקדקניים ומתישים.
העשירים ברמה עקרונית אינם צורכים מוצרי יוקרה או פאר מנקרי עיניים, הם
משתדלים להימנע מכך. גם משום שמודעים לכך שהדבר מחבל במטרת העל
שלהם והיא כידוע לאגור כסף, שהרי צריכה מהירה ויקרה פועלת בכוון ההפוך עת
מרוקנת את חשבון הבנק מהר. אבל גם משום שהעשירים די נבונים ומודעים לכך
שאין מתאם ישיר בין מחיר מוצרי היוקרה ביחס לתמורה הממשית/פרודוקטיבית
שהם מספקים.
מוצרי יוקרה לעיתים יכולים לעלות פי 10, פי 100, ואף פי 1000 ממוצר המוני,
אבל לספק בדיוק את אותו השירות. לדוגמא שעון יד:
גם casio פשוט ב- 50 שח מדייק ואמין כשעון שוויצרי יוקרתי שעולה
אלפי מונים ממנו. שניהם נותנים שירות זהה והוא לדעת מה השעה.
מוצרי יוקרה לא אחת הם סמל סטאטוס, סימבולי בעיקרו שמטרתו לתת לבעליו
תחושה של רוממות מעל העם. תחושה שהיא ילדותית אמנם, אך נתפלא עד כמה
צרכנים מבוגרים רבים מאד בקהל הרחב מרגישים רצון לאחוז בה. יצרנים ומשווקים
מודעים לכך ונכנסים בדיוק לנישה הזו, באמצעותה הם עושים את הכסף והרווח
הגדולים. על גב אותה קבוצת צרכנים שמחפשים בדיוק את הרגש הזה.
מחקרים גילו שרוב צרכני מוצרי היוקרה ובמיוחד רכבים במקרה שאנו דנים בו
בפורום שלנו, אלו בכלל צרכנים לא אמידים אשר מוציאים את הכסף שאין להם
(בעיקר באמצעות הלוואות) משום שככה הם חושבים שהם מפצים את עצמם על
משהו, או משדרים החוצה תדמית שהיא חשובה להם הן רגשית והן חברתית בסביבתם הם.
כמו להשוויץ "
הנה הצלחתי בחיים ולאן אתם הגעתם ?"
בשעה שכולם רואים את החיצוניות בקלות רבה, שהרי קשה שלא להבחין ברכב
המפואר והיקר בחניה, הרי שאף אחד אינו באמת מסוגל לראות את הכסף שאין
בבנק והחסכונות שאינם קיימים, ובטח שלא את הר החובות שממן את הצריכה הראוותנית הזו.
עיקר העשירים על באמת, אינם בקבוצה הזו. עיקר העשירים באמת מסתובבים
ביננו עם ג'ינס ובגדים רגילים יום יומיים, נוהגים במכונית עממית, לעיתים משומשת.
המחקר מצא שרוב העשירים בכלל קונים רכב משומש ולא חדש שזה עוד יותר מרתק.
את המיליונים... העשירים שומרים מוחזקים באמצעי אגירת הון כגון נדל"ן ומניות.
כלומר, שאצל העשירים הכלי להכלת ואחזקת העושר הם מה שמדבר,
ולא מכלים את מה שנחסך על צריכה מוגברת שהיא פועלת כנגד המטרה.
מי כמוני יודע ומכיר מקרוב...
אם מעניין את החברים הנושא, בשמחה אשתף בחומרי קריאה וטיפים כאשר הנושא הוא offtopic...
הנה הספר לרכישה מאמזון:
https://www.amazon.com/Millionaire-Next-Door-Surprising-Americas/dp/1589795474
והנה תקציר הפתיח של הספר, תהנו:
The Millionaire Next Door
The Surprising Secrets of America’s Wealthy
Thomas J. Stanley, Ph.D.
William D. Danko, Ph.D.
Twenty years ago we began studying how people become wealthy. Initially, we did it just as you
might imagine, by surveying people in so-called upscale neighborhoods across the country. In time,
we discovered something odd. Many people who live in expensive homes and drive luxury cars do not
actually have much wealth. Then, we discovered something even odder: Many people who have a
great deal of wealth do not even live in upscale neighborhoods.
That small insight changed our lives. It led one of us, Tom Stanley, out of an academic career,
inspired him to write three books on marketing to the affluent in America, and made him an advisor to
corporations that provide products and services to the affluent. In addition, he conducted research
about the affluent for seven of the top ten financial service corporations in America. Between us, we
have conducted hundreds of seminars on the topic of targeting the wealthy.
Why are so many people interested in what we have to say? Because we have discovered who the
wealthy really are and who they are not. And, most important, we have determined how ordinary
people can become wealthy.
What is so profound about these discoveries? Just this: Most people have it all wrong about wealth
in America. Wealth is not the same as income. If you make a good income each year and spend it all,
you are not getting wealthier. You are just living high. Wealth is what you accumulate, not what you
spend.
How do you become wealthy? Here, too, most people have it wrong. It is seldom luck or inheritance
or advanced degrees or even intelligence that enables people to amass fortunes. Wealth is more often
the result of a lifestyle of hard work, perseverance, planning, and, most of all, self-discipline.
How come I am not wealthy?
Many people ask this question of themselves all the time. Often they are hard-working, welleducated,
high-income people. Why, then, are so few affluent?
כדי לתת המחשה עד כמה הדבר עובד במציאות:
היה לנו פעם אירוע חברתי בו אחד החברים התרברב על מעמדו והצלחתו בחיים
וכל הזמן התרברב במוצרי היוקרה שיש לו ואין לאחרים. באיזה שהוא שלב
ההתרברבות שלו עלתה לי ולכל השולחן על העצבים, עשיתי מעשה חינוכי עבורו
ועבור כולם:
בקשתיהו לספר לנו אם כבר הוא במודה המתאימה, כמה חסכונות הון וכסף הוא
צבר עד כה, שנראה ונלמד כולנו לאן הגיע.
הוא כמובן ניסה להחמק ולשנות את הדיון אבל התעקשתי.
לשמחתי הוא היה אמין וסיפר שהאמת היא שכלום, גם הבית היוקרתי שבו הוא
גר זה בכלל שכירות. ופה השתררה דממה - החברייה קבלה שעור ישיר ונוקב ואני
מקווה שגם הוא.